راهنمای خرید بنزهای SL مدلهای 1972 تا 1982

هنوز هم می توان مدلهای نسبتا تمیز بنزهای SL کلاسیک را در ایران یافت. اما گاهی قیمت های نجومی برای فروش آنها به چشم می خورد. نگارش این مقاله توسط مجله معتبر Car&Driver نیز نشان می دهد که چنین خودروهایی هنوز در بازار حضور گرمی دارند. تا آنجایی که بودجه‌ی ما اجازه می‌دهد، به دنبال آخرین مدل‌های سری R107 مانند 560 SL سریع‌تر و با هندلینگ بهتر هستیم. این SL طلایی که در تصویر مشاهده می‌کنید، یک 450SL مدل 1979 می‌باشد.

1979 Mercedes-Benz 450SL
1979 Mercedes-Benz 450SL

یکی از نمونه‌ی های موفق و قوی مرسدس بنز SL سری R107 می‌باشد، یک بنز رودستر کلاسیک که در طول حضور موفق و بدون رقیب خود در بازار ایالات متحده‌ی آمریکا (1972 تا 1989) توانست نظر ثروتمندان زیادی را به خود جلب کند. سری R107 در طول عمر دراز خود در بسیاری از زمینه‌ها تکامل یافت، و لیستی از برخی ویژگی‌هایی که حتماً باید داشته باشد و برخی مشکلات که بهتر است از آن‌ها اجتناب شود برای کسانی که در آینده می‌خواهند این نوع خودروها را خریداری کنند ارائه کرد. هر چند بعضی از مدل‌های این خودروها که در شرایط خوبی نگهداری شده و وضعیت مناسبی دارند هنوز هم قیمت‌های بالایی دارند، ولی می توان برخی مدل‌های با قیمت مناسب را نیز پیدا کرد که از نظر فنی سالم بوده و دردسرهای ناشی از تعمیر خودرو را برای شما به حداقل می‌رسانند.


بدنه
چیزهایی که باید در بدنه‌ی خودروهای سری R107 دنبال آن بگردید پوسیدگی‌ها و آسیب‌هایی است که ممکن است حتی فروشنده نیز از وجود آن‌ها خبر نداشته باشد. SL به داشتن بدنه‌ی بی عیب و نقص و رنگ با کیفیت مشهور است. شکاف بین پنل های بدنه‌ی تمام خودروهای با کیفیت و سالم R107 باید کیپ و یکسان باشند، و درب‌های خودرو باید هنگام بسته شدن صدای قوی و محکمی بدهند. حتماً برخی از پیچ و مهره‌هایی که بعضی از پنل های بدنه را به خودرو متصل می‌کنند را بررسی کنید. رنگ آمیزی تمامی مدل‌های R107 پس از نصب پنل های بدنه صورت گرفته است، بنابراین از بین رفتن رنگ روی پیچ و مهره‌ها به سادگی نشان دهنده‌ی این است که پنل بدنه به منظور تعمیر خسارات ناشی از تصادف جدا یا تعویض شده است.

موتور
مدل‌های R107 موجود در بازار آمریکا، بنا به دوره‌ای که تولید شده‌اند مجهز به موتورهای هشت سیلندر 3.8، 4.5 و 5.5 لیتری هستند. قدرت موتور از 230 اسب بخار در مدل 350SL با موتور 4.5 لیتری مدل 1972 تا 155 اسب بخار در 380SL مجهز به موتور 3.8 لیتری تولیدی بین سال‌های 1981 تا 1985، و 238 اسب بخار در مدل 560SL دارای موتور 5.5 لیتری تولید شده در سال‌های آخر تولید این خودرو متفاوت می‌باشد. ما در مورد 380SL بحث نمی‌کنیم. نه فقط به خاطر این که قدرت موتور این خودرو از مدل‌های دیگر کمتر می‌باشد، بلکه موتور هشت سیلندر 3.8 لیتری آن دارای مشکلات مربوط به تسمه (زنجیر) تایم می‌باشد که برطرف کردن آن‌ها می‌تواند هزینه‌ی زیادی برای شما دربر داشته باشد.


سایر بخش‌های مشکل دار
به منظور دست یابی به استانداردهای دولت فدرال آمریکا، تجهیزات کاهش آلایندگی جدید باید بر روی 450SL مدل 1975 نصب می‌شد. مبدل کاتالیزور بر روی خودرو نصب شده بود، ولی نبود سیستم تهویه‌ی مناسب موجب ایجاد مشکل داغ کردن خودرو می‌شد (مرسدس این مشکل را برای مدل 1976 تائید کرده است). همچنین برخی از مدل‌های 450SL ممکن است مشکلاتی در زمینه‌ی سوپاپ‌ها، سیستم کنترل، و سایر تجهیزات سیستم تهویه‌ی مطبوعشان داشته باشند. نه فقط این که کار کردن با سیستم مشکل است، بلکه ایرادهای آن بسیار پیچیده هستند. مدل 380SL و 560SL دارای سیستم دکمه ای که با فشار خلاء کار می‌کند می‌باشند که مشکلات مربوط به خود را دارند و شامل باتری‌های خلاء می‌شود که با نظم و قاعده‌ی خاصی کار نمی‌کنند.


ارزش تخمین زده شده‌ی خودروهای دست دوم
(هزینه ها در آمریکاست. فرض بر این است که خودرو در بهترین وضعیت قرار دارد)
________________________________________
هزینه‌های تقریبی تعمیر:
قطعات دستمزد
تعویض تسمه تایم $350 $500–$1000
تایرها $800 $120
دیسک و لنت ترمز جلو $200 $150
دیسک و لنت ترمز عقب $180 $150
تعویض روغن $54 $50
مشکل سوپاپ (560SL) $80 $2400–$2500
تنظیم موتور (شمع‌ها, پلاتین دلکو, فیلتر هوا, فیلتر روغن) $265 $250

درباره نویسنده

تصویر پروفایل آرش نهندیان فرد

آرش نهندیان فرد، مترجم اخبار دنیای اتومبیل و موتورسیکلت در سایت پدال

49 دیدگاه

  1. MAHDI
    سوابق: (35 دیدگاه) ,

    تو دورانش افسانه ای بوده واسه خودش

    پاسخ
    1. hoseyn
      سوابق: (1163 دیدگاه) ,

      قیمت تعمیراتشو به تومن با دلار 2500 تغییر بدید به بینید چی میشه!!
      کاشکی شتاب و مصرف سوختش رو هم میزاشت!!
      الان قطعاتش هست؟؟

      پاسخ
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود.

        حسین جان بیشتر قطعات بنز در ایران پیدا میشه. اون هم اصلی .

        ولی برای یکسری مدل ها کم هستش .

        مثل :

        sl450 6.9

        slc450 6.9

        450sel 6.9

        و ……

        ولی قطعات بنز های معماری و دانشجویی و سری s280 به وفور

        یافت میشود.

        ((( ایران و المان )))

        پاسخ
        1. Saied
          سوابق: (823 دیدگاه) ,

          از عاشق های المان و بخصوص پورشه دعوت میکنم که این کلیپو حتما ببینن!
          http://www.aparat.com/v/NrP6R
          دیگه توضیح نمیدم ! هرکی نظر خودشو زیرش بنویسه .

        2. ehsan
          سوابق: (29 دیدگاه) ,

          درود میلاد جان
          آقا پدر خانم من یه s280 داره
          آقا خیلی ماشین خوبیه
          عاشقشه اصلا از بغلش خشن رد شی ناراحت میشه
          قطعاتش هست اما گرونه از رو ماشینایه دیگه باز می کنن میفروشن

        3. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود.

          اس 280 عالیه.

          هوای ماشینشو داشته باش.

          دلار بالا رفت ، لوازمش گرون شد.

          اگرنه یک مورد خوب بود واسه خرید.فقط مصرفش بالا

          بود.

          ((( ایران و المان )))

        4. BMW
          سوابق: (3 دیدگاه) ,

          میلادجان چرا حرف بیهوده میزنی؟من خودم وارد کننده ی لوازم بنزم

    2. Kurosh
      سوابق: (311 دیدگاه) ,

      پدال جان خجالتمون دادی…
      به خدا راضی به زحمت نبودیم…
      دم نویسنده دلسوز، سرورمون جناب آقای «آرش نهندیان فرد» گرم…

      پاسخ
  2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود.

    این مدل خیلی عالیه.

    یکی از گرانترین مدل های مرسدس بنز در ایرانه!!!!!

    مرسدس بنز لامصب مثل قالی کرمون میمونه.

    هر چی بیشتر پا میخوره ، قیمتش بالاتر میره!!!!

    عاشقتم .

    ((( ایران و المان )))

    پاسخ
    1. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      میلاد یه سری بنز سدان تو ایران بودا که چراغ های جلوش کاسه ای بود.همونا که امام رو باهاش از فرودگاه آوردن تا نیمه راه بهشت زهرا. میخوام یکی از اونا بخرم.آبی روشنه.

      پاسخ
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود.

        خوش به حالت . مایه داریه دیگه……

        ((( ایران و المان )))

        پاسخ
      2. sorena
        سوابق: (691 دیدگاه) ,

        مگه بابليزر تا نصفه ي راه نياوردنش؟

        پاسخ
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          ولی تا جاییکه من یادمه بنز معماری بود.

          اونها خیلی قدیمی هستند…

          ((( ایران و المان )))

  3. محسن . ققط آلمان . فقط پورشه
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    جالبه کمترین حجم موتورش 3800 بوده!!!

    آدم باید خیلی عاشق باشه که هنوز دنبال این ماشینها باشه! مخصوصا بخاطر مشکلات پیدا نشدن قطعات یدکی، مصرف سوخت و اینکه مشتری اول و آخرش خودت هستی!

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود.

      محسن جان مشتری اول و اخر خودت نیستی !!!

      بلکه ماشین های امریکایی و بنز و ب ام و تویوتا کرون و … طالب میخواد.

      یکسری به سایتهای اینترنتیه فروش ماشین بزن .

      ((( ایران و المان )))

      پاسخ
  4. km
    سوابق: (681 دیدگاه) ,

    اگه پولشو داشتم هرچقدر هم گرون بود میخریدمش، این یه ماشین رویاییه

    پاسخ
  5. SALAR
    سوابق: (378 دیدگاه) ,

    واقعا مرسدس بنز قدیم چیز دیگه ای بوده

    پاسخ
  6. matin
    سوابق: (211 دیدگاه) ,

    اون موقع این ها پادشاه جاده ها بودند

    پاسخ
  7. فرامرز
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اس کلاس مدل ۲۰۰۶ تو آلمان ۸۰۰۰ یورو تو ایران ۵۰۰ میلیون ناقابل!!! دست دوم هم نمیتونیم وارد کنیم از دست لابی فرغون!

    پاسخ
  8. کافر مقدس
    سوابق: (498 دیدگاه) ,

    چه کاریه آخه! این همه خرج ! تازه اونم تو ایران!

    کافیه قانون سن بالای 25سال تصویب بشه 2تومن هم دیگه نمیخرن:دی

    باز آمرکیایی باشه یه ارزشی داره ولی آلمانی خرج زیاد آخرش هم هیچ . . .

    کوروش جان اکثر مطالب پدال ترجمه شده . گرد آوری و نوشته نشده!

    پدال این عکس اپل رو از بک گراند برداری و دست از آلمانی بازی بتونی بر داری و نگاهی هم به آمریکا پدر مادر خودرسازی بندازی بنده همینجا اسلام مییاورم

    پاسخ
    1. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      خیلی باحالیـــــــ
      : )))
      دمت گرم

      پاسخ
    2. سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری
      سوابق: (620 دیدگاه) ,

      بسمه تعالی

      منظور از اسلام آوردن چیه؟
      به چی اسلام میاری؟

      پاسخ
  9. یارو . فقط المان . فقط فولوکس
    سوابق: (290 دیدگاه) ,

    ایول عالیه . دمت گرم پدال حال کردم

    (پرچم بالاست)

    پاسخ
  10. سینا . فقط ایتالیا . فراری
    سوابق: (620 دیدگاه) ,

    بسمه تعالی

    تو بنز های قدیمی فقط Cl 600 رو دوست دارم.

    پاسخ
  11. 50
    سوابق: (473 دیدگاه) ,

    می ارزه به 1000 تا خودرو صفر تولید داخل

    پاسخ
  12. سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری
    سوابق: (620 دیدگاه) ,

    بسمه تعالی

    تو بنز های قدیمی فقط cl 600‏ رو دوست دارم

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود.

      سینا جان جیمیلم را برات گذاشتم.

      پاسخ
  13. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود.

    کافر جان چیزی نمیدونی الکی نگو.

    این مدل مرسدس بنز نسبت به بقیه کمتر تولید شده.

    به خاطر همینم هست که گرونه.

    امریکایی ها هم چیزی ازین کم ندارند.

    الان یک کادیلاک تمیز زیر 20 میلیون نیست.

    ولی ارزش بیشتر ماشین های المانی از امریکایی بیشتره.

    اینو من نمیگم اینو روز نامه و بازار و مردم ایران میگم.

    قیمت این بنز از یک شورولت کاپریس کلاسیک تخم مرغی بیشتره.

    من احترام خاصی برای امریکایی ها قائل هستم.حتی اون اریا.

    هر کدامشان تو یک چیز سر بودن.

    کادیلاک انژکتور با موتور 8 سیلندر 180 اسب بخار قدرت داره.برای دهه ی

    هشتاد . ولی بنز 280 SEL با موتور 6 سیلندر 182 اسب بخار قدرت داره.

    ولی امریکایی ها همیشه محصولاتشون لوکس بوده ، در مقابل بنز بیشتر فنی

    بوده و امکانات بر اساس خواست مشتری و اپشن بوده.

    در ضمن مگر تو بگی پدر و مادر خودروسازی در دنیا امریکایی ها هستن.

    در صورتی که همه ی دنیا میدونند که آلمان مهد خودروسازی است.

    بچه جان ، مصرف موتور های 8 سیلندر امریکایی ، از موتور 12 سیلندر بنز

    بیشتره.

    به چیت مینازی؟؟؟

    فورد هم که موتور اکو بوست را با همکاری دانشگاه اخن المان اومد

    ساخت!!!!

    مونده به ما برسی.

    ((( ایران و المان )))

    پاسخ
  14. مهدی
    سوابق: (627 دیدگاه) ,

    دورود
    این ماشینها به درد کلکسیونرها میخوره
    این ماشینها حیفه که زیرپای مردم عادی باشه باید یه نفر کاردرست ازشون نگهداری کنه
    فکرش رو بکن آخر هفته باهاش میایی بیرون یه دور باهاش میزنی
    ته حاله
    من تو قدیمیها
    1 بنز E280 (اگه اشتباه نکنم) بنز کپل (به پیشنهاد میلاد)
    2 کادیلاک سویل
    این دوتا رو خیلی دوست دارم
    چند وقت پیش میخواستم یه بنز کپل یا یه تویوتا کرونا 92 تا 98 بخرم اما دست نگه داشتم در این مورد از نظرات دوستان (میلاد)استفاده کردم
    اما در نهایت چندوقت دیگه یا یه پارس 86 میخرم یا یه 206 86 تیپ 5
    بهترین انتخابم همین دوتاست
    یه روز که توان مالی بالای پیدا کردم یه بنز کپل و یه کادیلاک سویل میخرم
    دوستشون دارم
    سپاسگذارم
    مهدی

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود.

      مهدی جان من بهت پیشنهاد میکنم که ال ممد بگیری . این بهتر از اون دوتاست.

      موفق باشی .

      پاسخ
      1. مهدی
        سوابق: (627 دیدگاه) ,

        دورود میلاد جان
        چرا ال نود
        البته داشتیم (برادرم) الان یه پارس داریم
        به گفته برادرم پارس بهتره
        اما نظر شما رو هم میخوام بدونم چرا ال نود؟
        سپاسگذارم
        مهدی

        پاسخ
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود.

          مهدی جان چنتا حسن داره.

          موتور و پلت فرم روز دنیارو داره.

          مصرف موتور و بازده موتور بالاست.

          ایمن تره. سگ جون تره.

          بر اساس کشور های جهان سوم طراحی شده . هم اتاق و

          هم سیستم تعلیق و هم جلوبندی.

          جلو بندی با توجه به جاده و خیابان های جهان سوم

          طراحی شده.عملکردش و استهلاکش پیش پارس 0 هست.

          یونیت ABS با پارس زمین تا اسمون فرق داره.

          تو عملکرد ترمز کاملا مشخصه.

          رنو هنوز داره زیر نظر کارشناساش تولید میشه ولی پژو

          زیر نظر دزد ها .

          پژو فقط قیافه داره.

          دوست من یک ال نود 87 داره هنوز اتاقش صدا نمیده.

          تعویض دندش صدا نمیده.فقط اب و روغن.

          و ….

          اگه دوست داشتی بیا به جیمیل من .

          ((( ایران و المان )))

        2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          اینم جیمیل من :

          ((( MILADOLF.G65AMG@GMAIL.COM )))

          مطمئنم اگه بخری ، پشیمون نمیشی .

          بازم میل خودته.

          ((( ایران و المان )))

  15. imanjbl
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    سلام بچه ها من دنبال یه موستانگ تمیز 1969 می گردم. فرقی ام برام نداره کوپه باشه یا فست بک .6 سیلندر باشه یا 8سیلندر اگر سراق داشتید بگید. فقط حتما 1969 باشه.ممنون:)

    پاسخ
  16. arash1354
    سوابق: (121 دیدگاه) ,

    42 سال پيش بهتر از امروز ما ماشين ميساختن . واحسرتا

    پاسخ
  17. محمد
    سوابق: (32 دیدگاه) ,

    سواری و هندلینگ و مهندسی بنز رو با آمریکایی میشه مقایسه کرد؟

    پاسخ
  18. BMW
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    اقامن خودم هم بنز450داشتم .اصلا مال نیست

    پاسخ
  19. vahid
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با درود خدمت اساتيد محترم من سال 1357 تا سال 1362 بنز 280 و از سال 1362 تا سال 1370 بنز 230 دانشجوئي سوار بودم ولي اون چيزي كه مسلم هست اينكه هر ماشيني يك عمر مفيد داره و بقيه عمرشو مديون همين عمر مفيده كه سالها لذت سواريشو نگه ميداره امروز ديگه نه اين بنز ها بنزه و نه اصالت دوران خودشو داره فقط اسمشو يدك ميكشه لوازم استوك وتعميركار ناشيو بقيه مسائل اون تعميركارهاي قديم با تخصص رو اين ماشينها كار ميكردن كه الان يا از كار افتاده شدن يا جان به جان آفرين تسليم كردن امروزه عقلاني نيست سراغ اين مدل ماشينها رفتن بنزي كه در كمپاني مونتاژ ميشد كجا بنزي كه تو ايران با اين صافكار نقاشا و جلو بندي ساز ها و ميكانيكها جمع ميشه كجا

    پاسخ
    1. saeed
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      هم قطعاتش هست.هم اصالتش هست.هم سواريش هست وهم تعميركاراشون هستند.شما از چشيزي خبر نداري ….سخن نگو

      پاسخ
  20. just american
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    پدربزرگم یک دستگاه از این خودرو را دارد.مدل 1978 باهاش 450000 تا راه رفته همه قطعاتش هنوز سالمه غیر از چراغای تزیینی های داخلش.اونوقت یه 405 دارم خود من که 2 ساله خریدمش تا حالا کمک فنرهاش با پولوس و سرسیلندرشو عوض کردم تعمیراتش حالا به کنار

    پاسخ
  21. مهرداد
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    درود به همگی من درطول مدت بیست چند سالی که رانندگی میکنم خودرو های مختلفی داشته ام اما یک بنز 280 اس ازابتدا تاهمکنون شایدام برای همیشه مانند یک یار بامن بوده وهست .باید بگم این خودرو بارها جون من را در بدترین موقعیتها نجات داده و دراین سالها کل خرجی که برای این خودرو کردهام به اندازهی یک سال خرج ماشینهای دیگه ام نبوده مثلا برای کارام یک وانت پیکان صفر خریدام فقط بعد بیست هزار کیلومترکل جلوبندی وکمکهاش عوض کردام لاستیکهاشم دوپوست شده سنسور……درصورتی که برای 280 هر5سال یکبار نیاز به جلوبندی سازی داره حالا راحتی وامکاناتش هم بکنار

    پاسخ
  22. مهرداد
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    وحید جان اگه تومملکتی بودیم که خودروهای روز دنیا اجازه فروش داشتن ومکانیکاش همه دوره دیده ونمایندگی هاش همه جا بود الان درمورد چیزای دیگه هم میشد صحبت کرد من شخصا اگه بخواهم بیست یا سی یا چهل تومن پول ماشین بدم هیچ وقت ماشین داخلی نمیخرام با جون خودام وخانوادام بازی کنم هرروزام نمایندگی باشم بعد دو سه سالم قیافه ماشینم وابره الانم 280اس دارم مال چهل سال پیش نگاش میکنم لذت میبرم انگا ر دیروز از المان اومده

    پاسخ
  23. مجتبی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام به تمام بنز سوارها.
    یه بنز معماری مدل75 خریدم هر وقت سوارش میشم لذت میبرم.همه شاید بگن عقل ندارم چون 206 هم دارم اما اذتی ک6 این ماشین میده یه چیزه دیگست.ماشینم فوق العاده سالمه

    پاسخ
  24. سید علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    باسلام
    اگر کسی بنزsl350یا450داره من خریدارم ولی به قیمت خوب نه قیمت گزاف

    پاسخ
  25. Xman
    سوابق: (254 دیدگاه) ,

    رخ بنزای 40 سال پیش هم بهتر از ماشینای الان ماهست!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.