فراریمرسدس بنز

فراری برخلاف مرسدس، تکنولوژی فرمول یک را به خیابان نمی‌آورد

مرسدس-آام‌گ قصد دارد در آینده‌ای نزدیک با هایپرکار جدید خود که فعلاً پروژه یک نامیده می‌شود، تکنولوژی خودروهای مسابقه‌ای فرمول یک را به جاده‌های عمومی بیاورد. این هایپرکار مجهز به پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربو فرمول یک خواهد بود که می‌تواند در دورهایی بیش از ۱۰ هزار rpm کار کند. این موتور در کنار سیستم هیبریدی پیشرفتهٔ فرمول یک، بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید خواهد کرد؛ اما این پروژه، مدیر ارشد فناوری‌های فراری را تحت تأثیر قرار نداده است چراکه او موافق آوردن سیستم‌ها و تکنولوژی F1 به جاده‌ها نیست.

mercedesamg-projectone-01

دراین‌ارتباط «Michael Leiters» گفته است:

«استفاده از موتور فرمول یک در خودروی جاده‌ای؟ ما قبلاً این کار را در مدل F50 انجام دادیم و من معتقدم که این ایده کار نمی‌کند. من اعتقاد دارم که بجای استفاده از یک موتور کامل F1 در خودروی جاده‌ای، بهتر است از برخی مفاهیم و نوآوری‌های خودروهای مسابقه‌ای فرمول یک برای ساخت یک سوپراسپرت جاده‌ای عالی استفاده شود».

فراری F50 در سال ۱۹۹۵ به‌عنوان جایگزین مدل افسانه‌ای F40 معرفی شد. این هایپرکار از پیشرانهٔ ۴.۷ لیتری V12 تنفس طبیعی که از خودروی مسابقه‌ای فرمول یک ۱۹۹۹ فراری گرفته شده بود استفاده می‌کرد. این موتور ۵۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و می‌توانست در دور ۱۰ هزار rpm کار کند؛ اما بااین‌وجود F50 نتوانست مثل F40 به یکی از ساخته‌های نمادین فراری تبدیل شود.

ferrari-f50-1995-01

استفاده از موتور F1 در جاده‌های عمومی مشکلات فراوانی دارد. به‌عنوان‌مثال آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهند که قوای محرکهٔ هایپرکار مرسدس-آام‌گ به دلیل ماهیت بسیار حساس خود ممکن است پس از هر ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد به تعمیر و اوورهال کامل نیاز داشته باشد؛ بنابراین با قیمت ۲.۵ میلیون دلار برای هر دستگاه از این هایپرکار، هر خرابی می‌تواند نقطه‌ضعف بزرگی برای آن باشد خصوصاً اینکه ثروتمندان از این خودروها بیشتر برای سرگرمی استفاده می‌کنند. بااین‌حال مرسدس-آام‌گ، ابر خودروی پروژه یک را در ماه سپتامبر در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی خواهد کرد درحالی‌که تقریباً کل تولید ۳۰۰ دستگاهی آن از الآن پیش‌فروش شده‌اند.

mercedesamg-projectone-02

در همین حال، همکار و رقیب مرسدس بنز در فرمول یک یعنی ردبول نیز با همکاری با آستون‌مارتین در حال کار بر روی هایپرکاری است که به‌تازگی نام رسمی والکیِری (Valkyrie) برای آن اعلام شده است. طراحی این هایپرکار توسط طراح مشهور خودروهای مسابقه‌ای یعنی «آدریان نِوی» رئیس فنی تیم ردبول انجام گرفته است. والکیری مجهز به یک پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی است که توسط کاسورث ساخته شده و به همراه سیستم هیبریدی حدود ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

aston-martin-am-rb001-2018-01

در سوی دیگر مک‌لارن هم در حال کار بر روی هایپرکار جدیدی با اسم رمز BP23 است اما این شرکت این پروژه را بسیار محرمانه نگه‌داشته است. بااین‌حال میدانیم که هایپرکار آیندهٔ مک‌لارن مانند F1 از طرح سه صندلی و درهای دوسطحی استفاده می‌کند. سازندهٔ بریتانیایی ادعا می‌کند که این خودرو اولین هایپر GT دنیا است و قصد دارد تنها ۱۰۶ دستگاه از آن‌را تولید کند. البته مطمئناً مک‌لارن هم از جدیدترین نوآوری‌های بخش فرمول یک خود در این هایپرکار بسیار خاص استفاده خواهد کرد.

mclaren-bp23-tease-first

این در حالی است که ممکن است ابر خودروی جدید فراری هم در راه باشد. یک سری تصاویر مبهم و یک کانسپت که در امارات متحدهٔ عربی به نمایش درآمد نشان می‌دهند که طراحی هایپرکار آیندهٔ فراری تکاملی از لافراری خواهد بود. بااین‌حال با توجه به اظهارات مدیر ارشد فناوری‌های این شرکت، مطمئناً سازندهٔ ایتالیایی از موتور فرمول یک در هایپرکار خود استفاده نخواهد کرد.

ferrari-hypercar

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. Ferrari

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    راهی که مرسدس رفت قبلا فراری اسفالت کرد.برام سواله چرا وقتی اینهمه موتور خوب داشتن رفتن سراغ موتور فرمول یک.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Madjid R8 V12 TDI Le Mans

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      در مورد فراری حرفت کاملا درسته و باهات موافقم.

      فراری اولین و در حال حاضر تنها خودرو سازی هست که چندین ساله تکنولوژی فرمول 1 رو به صورت منظم و مداوم وارد سوپراسپرت ها میکنه ،

      مرسدس 130 ساله موتور سازه ، یقینا میتونست بهترین موتور ها رو واسه پروژکت وان طراحی کنه ، چون کارش همینه ، مثل کاری که واسه ی زوندا و هوآیرا انجام میده ، اما استفاده از موتور فرمول 1 باعث میشه این هایپرکار خیلی خاص و هیجان انگیز تر از سایر رقبا باشه ، با موتور 1.6 لیتری تا الان هیچ ماشین تولید انبوهی نتونسته به حتی نصف این قدرت برسه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Ferrari

        ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (1872 ديدگاه)

        دقیقا منم منظورم همین بود مرسدس موتوهای 12 سیلند بسیار خوبی میتونه بسازه و به نظر من این موتورها با یه موتور الکتریکی میتونست بهتر هم باشه چون صدای این موتورها بسیار جذاب تره از وقتی موتورهای فرمول یک توربودار شد اون صدای زیبا و هیجان انگیز از بین رفت موتور 1.6لیتری صدای کمی دارن و زیاد جذاب نیست چیزی که میتونه یه نقطه ضعف باشه ضمن اینکه دوام هم اینجا مطرحه به نظر من بهتر بود از موتورهای دیگه استفاده میشد البته این فقط نظر منه و مهندسان بنز خیلی بهتر کارشو بلدن

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. کارال

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (91 ديدگاه)

      دوست عزیز این حرف ک بخوایی تکنولوژی بیست و خورده ای سال پیش رو ک فراری میگه رو مدل f50 تست کرده و جواب نگرفته با تکنولوژی الان مقایسه کنیم واقعا قابل مقایسه نیست . این قیاس خدا و خرماست و فقط جنبه ی تبلیغاتی داره . و مطمئن بنز با این همه سابقه ی درخشانی ک داره و برنامه ریزی ک انجام داده صد درصد از پس این کارم برمیاد و این خودرو رو به خیابون ها میاره و حتی طرفدارای فراری هم از دیدن این هایپر کار به وجد میان شک نکن ?

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. ونوم اف ۵

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      فراری بهترین کار رو میکنه چون ماشیناش بعد کلی استفاده روزمره کلاسیک میشن و قیمتشون میره بالاتر حالا اگه بعد یه تایم کوتاه انجین ماشین تقریبا از کار بیفته خیلی ضربه ی بدی به حیثیت فراری وارد میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Chevele

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (46 ديدگاه)

    چه رقابتی بشه !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مهدی 911

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (459 ديدگاه)

    مرسدس یه خودروسازه جهانیه و در تمام کلاسها تولید داره شاید تو سوپر اسپرتها به فراری نرسه ولی اگه مثل فراری تمام تمرکزش تو سوپر اسپرت بود الان خیلی جلوتر از فراری بود تنها خودروسازیه ی که هم سوپر اسپرت هم سوپر لوکس شاسی بلند سدان اسپرت و 000 داره تازه هایپر کارشم داره میاد در ضمن تو فرمول 1 هم حاله فراری و مکلارن رو گرفته فقط کاش هایپر کارشو همزمان با لا فراری رو نمایی میکرد البته توانشو داشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رامتین

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (3020 ديدگاه)

      البته بزودی در فرمول1 فراری دنیا را بمانند قبل تحت سلطه خود در میاره. دیگه من و شما در برابر شوماخر صفر هم نیستیم. واقعا صفر مطلق هستیم در برابر این ابرمرد. ایشون گفتن: خودرهای فراری عملکرد بالاتری از خودروهای کشورم داره. تمام.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. enzo

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (321 ديدگاه)

      نه عزیز اینجور مقایسه ها از اساس غلطه
      مرسدس اگر قرار بود فقط سوپر اسپرت بسازه تو بهترین حالت میشد یه چیزی مثل فراری یا سالای قدیم پورشه
      اینکه الان سرمایه زیادی داره به خاطر گسترش و تولید محصولاتشه تو تمام کلاسها که بهش منابع لازم رو میده تو بخش high performance هم کار تحقیق و توسعه انجام بده و با غولای این کلاس رقابت کنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Rouzbeh

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (171 ديدگاه)

    از همون اولش استفاده از موتورای فرمول یک در ماشین ها خیابونی رو ایده جالبی نمیدونستم . شرکتی موفق که یه پیشرانه خوب و پر بازده بسازه و از تکنولوژی های بدردبخوری مثل فرمول یک استفاده کنه و با هم دیگه ادقام کنه تا بهترین نتیجه رو بگیره .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. rrr

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (80 ديدگاه)

    فراری که میدونه ماشیناش حتی در برابر بعضی از سوپرسدان های amg هم کار آسونی ندارن شروع کرده به زیر سوال بردن پروجکت وان چون میدونه اگه بیاد فراری رو به حاشیه میبره همونطور که در فرومل وان مرسدس فراری رو با اون همه دب دبه و کب کبه به یه بازنده ی مطلق تبدیل کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ferrari

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      دوست عزیز همه ی تیم های بزرگ همیشه قهرمان نمیشن تیمی که به مرور زمان بیشترین نتیجه رو بگیره بهترین تیمه مرسدس سه بار قهرمان شده و فراری 16 بار هنوز خیلی مونده به فراری برسه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ونوم اف ۵

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      اگه همیشه فراری قهرمان بشه که دیگه اصلا جذابیت مسابقات از بین میره مثل مسابقه ی فوتبال اگه همیشه بدونی یه تیم برنده هست اصلا دیدن بازی ارزش نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. علی سویل

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    عاشق فراری هستم به درهاش احترام میزارم البته هنوز نمیتونه پورشه باشه وگرنه پورشه میشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Rouzbeh

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (171 ديدگاه)

      اگه عاشق فراری هستید لطفا زیر پستش نگیشد نمیتونه پورشه باشه . درسته نمیتونه پورشه باشه چون یه فراریه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. Mostafa

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (26 ديدگاه)

    فراری فرهنگ خاص خودشو داره این موفقیت فراری ی شبه بدست نیومده حاصل سالها سخت کوشی و تلاش شرکت بوده به لیست انتظار برای خرید فراری دقت کنید خیلی مسایل مشخص میشه
    نمی دونم چرا بعضی دوستان فکر میکنن با ی کامنت که شبیه گفتار بچه ها هست سعی در تخریب یرندهای بزرگ دنیا دارن در صورتی که شرکتهای بزرگ اون هم در غرب بی دلیل میلیون ها دلار پول در ی بخش بی دلیل سرمایه گذاری نمی کنن
    ما مردم ایران ذهنیتمون تو چهار چوب مرزهای ایرانه که فکر می کنیم مرسدس لامبوگینی فراری بی ام و ….. خیلی سرمایه گذاریها اشتباه هست باید به حرف ما گوش کنن چی تولید کنن این میشه شرایط امروزمون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Saied

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    خیلی زیبا و با وقار. تخصصی ترین خودرو ساز فراریه که فقط به فکر خاص بودنه نه پول در اوردن از راه شاسی بلند ساختن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ونوم اف ۵

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    اگه از تکنولوژی فرمول برای بهبود سوپراسپرت ها استفاده بشه خوبه ولی موتورهای فرمول هنوز دوام کافی رو برای یه ماشین خیابونی نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ایمان

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (258 ديدگاه)

    حالا دو سه سال که مرسدس بعد از توربو شدن موتورها از زیر سایه رنو و فراری اومده بیرون که اونم احتمالا این فصل تمام میشه.سابقه فراری رو تو موتور اسپرت با مرسدس مقایسه نکنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. KPH

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (251 ديدگاه)

      .
      محض اطلاعت سابقه موتوراسپرت بنز بیشتر از فراریه…..
      موتوراسپرت که همش فرمولا نیس

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. enzo

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (321 ديدگاه)

      دقیقا
      هنوز از دوره تنفس طبیعی خیلی سال نگذشته که یادمون بره که 20 سال زیر سایه فراری و رنو بودن از نظر افتخارات و عناوین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. shirko

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (200 ديدگاه)

    هر چند طرف دار لامبورگینی وب ام و هستم ولی اعتراف می کنم فراری با ارزشمند ترین برند دنیاست ، بنزم با پروجکت وان دنیا رو می لرزونه ولی بیایید تعصب و بزاریم کنار ، موتورش یه ایراد فجیعه !!!! بنز این ومی تونست از فراری تجربه بگیره .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. KPH

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (251 ديدگاه)

      .
      ناسلامتی 130 ساله داره ماشین تولید میکنه، قدمت بخش پرفرمنسش (amg) از برخی از خودروسازا بیشتره!!!!
      .
      اینارو گفتم چون منظورم این بود که قطعا میفهمن دارن چکاره پر ریسکی میکنن،و حتما راه حلی براش پیدا کردن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. خسرو

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (2282 ديدگاه)

      این سقف 50/000 کیلومتر برای پروجکت وان یه برگ برنده خواهد بود! فکر کن بعد از چند سال مثلا 5000 تا کارکردش باشه- دیگه روش نمیشه قیمت گذاشت/ اگر طراحیش اغوا کننده باشه یه افسانه در راهه / عکس سوم رندر از پشت: نحوه قرار گیری ارم مرسدس محشره ..

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. مهدی

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1585 ديدگاه)

    چیزایی که مرسدس درگیرشه واسه فراری خاطره شده.
    موتور 1.6 لیتری توربویی که اونهمه دور بخوره و این میزان قدرت تولید کنه استهلاک وحشتناکی داره که عملا قابلیت اطمینان اون موتور رو میاره پایین این چیزی نیست که مرسدس بتونه حلش کنه چون موتورهای روی ماشینهای فرمول هم بعد از هر مسابقه کلا تعویض یا اورهال میشن یعنی حتی در سطح فرمولا هم این مشکل همیشه بوده و هست چه برسه وقتی که روی بدنه سنگینتری قراربگیره که فشار بیشتری رو هم تحمل کنه جدا از اون اصولا موتورهای های پرفورمنس دور پایین خوبی ندارن و کارایی توی شهر نخواهند داشت در کنار همه این مشکلات هزینه تولید و نگهداری عجب و غریب این موتورها

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. بهزاد

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2372 ديدگاه)

    به نظر بنده ی حقیر هایپر کارها یا سوپراسپرت ها اون ژن خیابانی شون را باید حفظ کنند و حداقل بشه از اونها استفاده ی روزمره یا هفتگی هرچند کم انجام بگیره نه اینکه هرچی تکنولوژی که مخصوص پیست هست به کار گرفته بشه.
    اگر معیار امروز شیرون و 918 و لافراری و … باشند به حد کافی میتونند همه ی خواسته هارو پاسخگو باشند و خودروهایی مثل والکری و پرو وان بیشتر با هدف جابه جایی رکوردها پا به میدان میزارن و خب طبیعتا سایرین ناگزیر به رقابت هستند که نتیجه ی اون خودروهای عجیب و غریب که DNA اونها از پیست نشات میگیره و قیمت های به شدت نجومی و در سال 2025 به بعد رقم های 5 تا 10 میلیون دلاری برای اونها عادی خواهد شد.
    ناگفته نمونه یکی از پیشگامان جذب مشتری برای فروش خودروی مخصوص پیست همین فراری هست که خودروهای فرمول وان سابقش و fxx و… را برای مشتریان عرضه کرد و این خودروها هم احتمالا در گاراژهای مشتریان برای پیست و آخر هفته جا خوش خواهند کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ایمان

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (258 ديدگاه)

    مهندس سابقه که معلومه مرسدس بیش از صد سال قدمت داره فراری هفتاد سال.ولی از لحاظ افتخارات و عناوین فکر کنم فراری برتر باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. ایمان

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    یک روز میاد که فراری بزرگ تمامی رکوردها رو جا به جا میکنه
    هایپرکار مرسدس تا قبل از F80 بلامانع هست بعدش باید طوفان فراری رو نگاه کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. forza ferrariiiiii

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (12 ديدگاه)

    فراری 70 سال قدمت داره ولی مرسدس بالای 100 سال
    اما وقتی می رید سراغ ماشینای کلکسیونی هیج خودروسازی به گرد پای فراری ها با اون قیمتای نجومیشون نمیرسه حتی بوگاتی مرسدس و پورشه که هیجی
    این از تاریخش که از بدو پیدایشش حکم یه پادشاه رو داشته
    دربار مسابقات هم واقعا باید درباره فراری توضیح داد؟؟؟؟؟؟؟
    بابا مرسدس عالیه ولی برای چند سال؟؟اونم تو فرمول یک
    فراری تقریبا 70 سال تو پرخرج ترین و معتبرترین و بالاترین مسابقه موتور اسپرت دنیا داره مسابقه میده و کلکسیون افتخاراتش دست نیافتنیه
    و اینکه تو رویاروییه قبل انزو اس ال ار رو محو کرد بشینید ببینید اینبار هم جی میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا