دنده عقب؛ فروپاشی دایملر-کرایسلر

دنده عقب، عضو جدید مطالب پدال است که بر طبق آن، هرروز از 365 روز سال را از دریچه تاریخ بررسی خواهیم کرد. در این بخش قرار است اتفاقات مهمی را که درگذشته در صنعت خودرو رخ‌داده است، زیر ذره‌بین ببریم. سعی تیم پدال بر این خواهد بود که این بخش هرروز منتشر شود و البته برای روزهای بزرگ و خاص نیز مطالب ویژه و اختصاصی آماده گردد. با اولین قسمت از این بخش همراه ما باشید.

daimlerchrysler logo 2005
در سال 1998، کمپانی خودروسازی اروپایی-آمریکایی دایملرکرایلسر با 36 میلیارد دلار سرمایه تأسیس شد؛ اما پس از 9 سال و در سال 2007 و دقیقاً در همین روز، 80.1 درصد از گروه کرایسلر به شرکت مدیریت سرمایه سربروس (سهامی خاص) واگذار شد.

dm_1207872i
شرکت سربروس در این معامله 7.4 میلیارد دلار پول پرداخت کرد و بدین ترتیب بیش از نیمی از کرایسلر را ازآن خود کرد، درحالی‌که شرکت دایلمر آگ تنها 19.9 درصد از کمپانی جدید کرایسلر را که «کرایسلر ال ال سی» (Chrysler LLC) نام‌گرفته بود، در اختیار داشت. این معامله به نه سال رابطه پردردسر دایملر-بنز، شرکت خودروسازی آلمانی، با شرکت کرایسلر که سومین خودروساز بزرگ آمریکا به شمار می‌رفت، خاتمه داد. اگرچه پس از ادغام دو شرکت در ظاهر به نظر می‌رسید که هر دو کمپانی دایملر و کرایسلر به یک اندازه در مدیریت دست دارند؛ اما به‌زودی مشخص شد که همه‌چیز در دستان شرکت آلمانی بوده است و عملاً کرایسلر نقش چندانی در سیاست‌های دایملرکرایسلر نداشته است. در سال 2006 بنا بر گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، کرایسلر 1.5 میلیون دلار ضرر کرد؛ اگرچه آن ده مدل جدید در طول آن سال معرفی نموده و روانه بازار فروش کرده بودند. در فوریه همان سال، دایملرکرایسلر اعلام کرد که به فکر فروش یا بازنگری و بازسازی گروه کرایسلر است. ازجمله اخراج نزدیک به 16 درصد از کارکنان این گروه خودروسازی آمریکایی. در همان زمان، اطلاعات زیادی مبنی بر قصد جنرال موتورز برای خرید کرایسلر به گوش رسید؛ اما این شرکت سربروس بود که پیش‌دستی کرد و با پرداخت 7.4 میلیارد دلار، 80 درصد از گروه کرایسلر را خریداری نمود.

MA-daimlerchrysler
چند روز پس از انجام این معامله، آقای رابرت ناردلی، مدیر اجرایی اسبق شرکت هوم دیپات (یک شرکت خرده‌فروشی آمریکایی)، به‌عنوان مدیرعامل کمپانی کرایسلر ال ال سی منصوب شد. در سپتامبر 2008 فروش کرایسلر 33 درصد کاهش یافت و این موضوع هم‌زمان با بحران اقتصادی آن دوران بود. بحرانی که به‌شدت به خودروسازان آمریکایی لطمه زد. کرایسلر و جنرال موتورز هر دو از دولت درخواست وام کردند تا از ورشکستگی نجات یابند. در اواسط دسامبر 2008 کرایسلر اعلام کرد که تولید خودرو را در تمامی 30 کارخانه خود به حالت تعلیق درآورده است. این اقدام به سبب افت چشمگیر فروش محصولات این شرکت انجام گرفت. در بهار سال 2009 درحالی‌که کرایسلر رسماً ورشکست شده بود؛ کمپانی ایتالیایی فیات با خرید سهام این شرکت، دوباره کرایسلر را احیا کرد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مهرداد خیاط محمدی

دانشجوی مکانیک و نویسنده و مترجم سایت پدال

11 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل ali ayat
    ali ayat
    سوابق: (719 دیدگاه) ,

    دوستان کرایسلر چجور ماشینیه خیلی کلی اونایی که سوار شدن بگن ممنون میشم

    پاسخ
    1. king 918
      سوابق: (1605 دیدگاه) ,

      من یکی دارم اینقد خوبه راه میره حرکت میکنه تازه بعضی مواقع هم که یادم میره در ماشینو ببندم ( قدرت خدا) یه دفعه ماشین میگه در خودرو باز است !!!!!!
      ali ayatجان میخوای بخری داش؟؟؟؟

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل ali ayat
        ali ayat
        سوابق: (719 دیدگاه) ,

        داداش احساس نمیکنی خیلی تخصصی توضیح دادی من هیچی نفهمیدم نه من یکی از همسایه هامون گذر موقتشو آورده اول دیدم خب جالب بود طراحی و بعدش هم سوار شدم ولی چون زیاد ماشین آمریکایی سوار نشدم یعنی کلا سه بار اصلا نمیدونم هندلینگ خوب بود بد بود نرمی چطور بود خلاصه معیار مقایسه ای نداشتم

        پاسخ
    2. ZR1
      سوابق: (250 دیدگاه) ,

      برا ما ایرانیا ماشین خیلی خوبی محسوب میشه ولی اونور آب در مقایسه با رقیباش نه.البته نمیگم اونجا ماشین بدی محسوب میشه ولی گزینه های بهتری هست

      پاسخ
    3. سامان اذری
      سوابق: (1463 دیدگاه) ,

      من یه بار تو نمایشگاه کرایسلر 300 سوار شدم داخلش خیلی جادار و نرم بود ولی نروندم
      اونجا داشتن راجبش میحرفیدند میگفتند مصرفش یکم بالاست
      ولی در کل زیباست و با ابهت

      پاسخ
    4. بهنام طیبی
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      کرایسلر که هرکسی نداره.اگه مدل جدید باشه که گذر موقت

      پاسخ
  2. صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    درود
    نجات کرایسلر جرات میخواست، که هیچ کسی هم جراتشو پیدا نکرد نجاتش بده
    آخر هم کار به کاردان سپرده شد و نجات پیدا کرد

    تا حالا شنیدین که میگن طرف از خودش زده تا تو به یه نون و نوایی برسی؟
    الان مصداق همین فیاته
    روزی که باید لانچیا رو به بازار جهانی عرضه میکرد، نکرد
    روزی که باید تیراژ مازراتی رو بالا میبرد و کلاس هاشو توسعه میداد، این کارو نکرد
    روزی که باید برای آلفا هم تیراژو و مدل هاشو زیاد میکرد، نکرد
    زیر مجموعه هایی که به خاطر بدهی فروخت
    پایین اومدن کیفیت خط تولید به خاطر کاهش هزینه تولید
    و…

    ولی در نهایت خوشحالم
    چون الان فیات برندی رو داره که توی دسته ی تراک ها اسم و رسم داره
    برندی داره که توی آفرود حرف اول رو میزنه
    برندی داره که محدوده قیمتی که خود فیات و آلفا و مازراتی نمیتونن پر کنن، اونجا رو پر کنه.
    برندی داره که شامل یه ماسل کار تمام عیار میشه
    و…

    درسته خیلی زیر نشست ولی الان فرصتای خیلی خوبی برای پیشرفت داره، چون الان توی هر کلاس و رنج قیمتی که بخواد میتونه خودرو تولید کنه: از 10 هزار دلار تا 5.5 میلیون دلار!!!!!

    پاسخ
  3. آرش
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    کرایسلر ورشکست میکنه، کرایسلر که ما آرزوشو داریم از نزدیک ببینیمش من ما ایرانی 80 میلیون جمعیت نمیتونم این خودروسازای داخلی رو ورشکست کنیم شاید یکی از این شرکتای که ما آرزو سوار شدن پشت ماشیناشونو داریم تونست سهامشو بخره

    پاسخ
  4. ASTON
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    خدا پدر و مادر فیات رو رحمت کنه اگر زندس براش نگه داره فقط به خاطر چلنجر اگه افتاده بود دست چینی ها که واویلا بود

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.