فولکس‌واگن پاسات در برابر مرسدس بنز سی کلاس

فولکس‌واگن با نسل جدید پاسات بیشتر از همیشه به کلاس خودروهای پریمیوم واردشده است؛ اما آیا در برابر کهنه‌کار این کلاس یعنی مرسدس بنز حرفی برای گفتن دارد؟

Volkswagen Passat vs Mercedes-Benz C 250
Volkswagen Passat vs Mercedes-Benz C 250

فولکس‌واگن پاسات همواره به‌عنوان یک سدان اقتصادی شناخته می‌شود اما در نسل هشتم به‌آرامی پای به کلاس خودروهای پریمیوم گذاشته و در حال تبدیل‌شدن به رقیبی جدی برای خودروهای این کلاس است. شاید این‌طور به نظر برسد که فولکس‌واگن با این کار پا در کفش آئودی کرده و رقیبی برای زیرمجموعهٔ خود تراشیده است. چراکه آئودی عضو پریمیوم گروه فولکس‌واگن است و رقابتی سخت با سردمداران این کلاس یعنی مرسدس بنز و ب‌ام‌و دارد؛ بنابراین با ورود پاسات به سگمنت خودروهای پریمیوم رقابت درون خانواده‌ای شکل می‌گیرد که اتفاق خوبی نیست و همه سعی در جلوگیری از آن دارند.

Volkswagen Passat vs Mercedes-Benz C 250
Volkswagen Passat vs Mercedes-Benz C 250

اما درواقع این‌طور نیست چراکه پاسات سدان متوسطی است که با تیپ‌های گوناگونی عرضه می‌شود و طیف وسیعی از خریداران را هدف قرار داده است. از سرویس شرکت‌ها و خانواده‌های کم‌درآمد گرفته تا مدیران ثروتمند. پاسات با عرضه در سه ردهٔ تجهیزاتی و لیست بلند بالایی از تجهیزات سفارشی برای هر قشری از جامعه گزینه‌ای مناسب بشمار می‌رود. درحالی‌که مجهزترین مدل آن تقریباً هم‌تراز ب‌ام‌و سری 3، مرسدس بنز C کلاس و آئودی A4 محسوب می‌شود.


پاسات مورد آزمایش ما از نوع 2.0 BiTDI 4Motion است که کامل‌ترین مدل پاسات محسوب می‌شود. این مدل مجهز به موتور 2 لیتری 4 سیلندر بای توربودیزل است (دو توربوشارژر). این پیشرانه قادر بتولید 240 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور است که نیروی خود را از طریق گیربکس 7 سرعته DSG و سامانهٔ 4Motion به هر چهارچرخ انتقال می‌دهد. این ترکیب بدون شک بهترین ترکیب موتور دیزل و گیربکسی است که در بازار وجود دارد؛ اما در هنگام رانندگی با پاسات تمام قدرت آن را حس نمی‌کنید و ماشین بیش‌ازحد اهلی و رام به نظر می‌رسد به‌طوری‌که هیچ‌گاه متوجه حضور 240 اسب بخار قدرت در زیر کاپوت نمی‌شوید.


در سوی دیگر این رقابت مرسدس بنز C250 BlueTEC 4Matic قرار دارد که با پیشرانهٔ 2.2 لیتری توربودیزل خود قدرتی برابر با 204 اسب بخار دارد که به میزان قابل‌توجهی کمتر از پاسات است اما گشتاور آن دقیقاً هم‌اندازه پاسات یعنی 500 نیوتن متر است. ما به‌هیچ‌وجه نمی‌گوییم گه مرسدس سریع‌تر از فولکس است چراکه شتاب صفرتا صد 6.3 ثانیه‌ای پاسات در برابر 6.9 ثانیه‌ای C250 دروغ بودن این ادعا را ثابت می‌کند؛ اما گفتهٔ ما این است که مرسدس سریع‌تر از پاسات احساس می‌شود. پاسخ دریچهٔ گاز C250 سریع‌تر است و صدای موتور آن خوشایندتر است درحالی‌که گیربکس 7 سرعتهٔ 7G-Tronic وظیفهٔ خود را به بهترین نحو انجام می‌دهد.


به عبارت ساده‌تر مرسدس بسیار اسپرت تر از پاسات به نظر می‌رسد و این فکر را در ذهن ما می‌آورد که اگر C کلاس در برابر پاسات اسپرت به نظر می‌رسد پس اگر پاسات در برابر ب‌ام‌و سری 3 قرار گیرد چگونه احساس خواهد شد؟


صندلی‌های پاسات کاملاً بدن را در برمی‌گیرند که این امر کمک می‌کند بدون تکان‌های شدید و جابجایی زیاد، با سرعت‌بالا اقدام به پیچیدن و انجام مانور کنید. فرمان در حالت عادی بسیار نرم و روان است اما می‌توان آن را بر روی حالت اسپرت نیز قرار دارد. هرچند که تفاوت میان حالات رانندگی مختلف پاسات به‌سختی احساس می‌شود. در کل با نشستن پشت پاسات متوجه شدیم که این خودرو برای رانندگی آرام و خانوادگی ساخته‌شده است؛ اما ماجرا در C250 کاملاً متفاوت است. همه‌چیز در این ماشین برای سریع‌تر رفتن طراحی‌شده. فرمان سنگین و اسپرت، موقعیت پایین صندلی‌ها و پاسخ سریع چرخ‌های جلو، همه و همه راننده را به سریع‌تر رفتن ترغیب می‌کنند. هرچند C250 ذاتاً خودروی اسپرتی نیست اما قطعاً از پاسات اسپرت تر است.


بااینکه پاسات در حالت کامفورت خود تعلیق نرمی دارد و ناهمواری‌های جاده را به کابین منتقل نمی‌کند اما تعلیق به‌خوبی وظیفهٔ خود را انجام نمی‌دهد و رانندگی با آن در جاده‌های پردست‌انداز پس مدتی خسته‌کننده خواهد شد. وضعیت در حالت اسپرت بدتر شده و بلافاصله دامپرها سفت می‌شوند. این مورد تقریباً در مرسدس هم وجود دارد و هرچند قابلیت انتخاب حالات رانندگی اقتصادی، راحت (کامفورت) و اسپرت را دارد اما تغییر عملکرد تعلیق در حالات رانندگی گوناگون اگر نگوییم اصلاً وجود ندارد اما بسیار کم احساس می‌شود. بااین‌وجود C250 تحت هر شرایطی برتر است. چه در هنگام پیچیدن، چه در رانندگی آرام و چه در زمان حرکت با سرعت‌های بالا در اتوبان.


اما پاسات درزمینهٔ فضای داخلی برتری خود را به رخ بنز می‌کشد و این درحالی‌که است که فاصلهٔ محوری کمتری از C250 دارد. اگر برای شما فضای جادار و خصوصاً صندوق بار وسیع اهمیت دارد (که برای اغلب مردم اهمیت بالایی دارد) پاسات انتخاب بهتری خواهد بود؛ زیرا علاوه بر اینکه 100 لیتر فضای بار بیشتری نسبت به C250 در اختیارتان قرار می‌دهد، تکیه‌گاه‌های صندلی‌های عقب آن نیز قابل تا شدن هستند. آیا ماشینی کاربردی‌تر از پاسات در این زمینه سراغ دارید؟ به نظر ما که می‌توان گفت نه.


هرچند پاسات طبق سنت فولکس‌واگن ساده و محافظه‌کارانه طراحی‌شده اما واقعاً زیباست و مصداق بارزی از شعار همیشگی فولکس‌واگن یعنی «زیبایی در عین سادگی» محسوب می‌گردد. هرچند که شاید خریداران جوان‌تر این میزان سادگی را دوست نداشته باشند. طراحی داخلی پاسات نیز خصوصاً باوجود نوار فلزی روی داشبورد زیبا و چشم‌نواز است. البته کاربرد بیش‌ازاندازه پلاستیک در آن تا حدودی آزاردهنده بوده و پاسات را کمی از خودروهای پریمیوم دور می‌کند. هرچند از پلاستیک در ساخت داشبورد مرسدس هم استفاده‌شده است اما این پلاستیک کمی باکیفیت‌تر از پاسات به نظر می‌رسد.


طراحی خارجی مرسدس بسیار پرزرق‌وبرق است و تا سال‌ها نگاه‌های مردم را به‌سوی خود جلب می‌کند. وقتی این دو خودرو را در کنار هم قرار می‌دهیم می‌بینیم ازلحاظ طراحی نقاط اشتراک بسیار کمی داشته و کاملاً خلاف یکدیگر عمل کرده‌اند. درجایی که فولکس فرم جعبه‌ای شکلی داشته و از خطوط تیز و شارپ در طراحی آن استفاده‌شده، مرسدس با خطوطی نرم و انحنادار کاملاً مخالف پاسات قرار می‌گیرد. بااینکه پاسات جدید چندین گام بزرگ درزمینهٔ طراحی روبه‌جلو برداشته است اما هنوز هم از این لحاظ در پس C کلاس قرار می‌گیرد.


در بحث قیمت، هر دو خودرو بسیار نزدیک به هم عمل کرده و قیمت آن‌ها از حدود 45 هزار یورو آغاز می‌شود؛ اما پاسات هزار یورو ارزان‌تر از C250 است. فولکس‌واگن با پاسات جدید سعی کرده است که به بخش خودروهای پریمیوم وارد شود اما باید گفت فقط به نیمی از هدف خود دست‌یافته است. هرچند اگر کم‌هزینه‌تر بودن و قیمت کمتر پاسات در نظر بگیریم می‌توان آن را جایگزینی عالی برای خودروهای معروف پریمیوم دانست اما بازهم احساس می‌کنید ارزش پرداخت حدود 50 هزار یورو را ندارد (اگرچه پاسات مور آزمایش مجهزترین تیپ آن بوده و از امکانات فراوانی سود می‌برد). هنگامی‌که قصد پرداخت این مبلغ گزاف رادارید انتظار دارید چیزی بیشتر از فضای صندوق بار بزرگ‌تر و 40 اسب بخار قدرت بالاتر به دست آورید. درحالی‌که ازلحاظ کیفیت هم پایین‌تر از بنز قرار می‌گیرد.


بنابراین با توجه به این موارد انتخاب ما در این جدال مرسدس بنز C250 است. چراکه در طراحی، رانندگی، قیمت و به‌طورکلی در همه‌چیز برتر از پاسات است؛ اما فولکس‌واگن پاسات هم خودروی بی‌ارزشی نبوده و در نوع خود فوق‌العاده است. هرچند همچنان نمی‌توان آن را یک خودروی پریمیوم صد درصد دانست اما کسانی که قصد خرید یک مرسدس بنز یا ب‌ام‌و رادارند به تردید می‌اندازد. درهرحال انتخاب نهایی با خریداران است که پاسات پرقدرت، ساده و زیبا را برگزینند یا C250 باکیفیت، اسپرت و جذاب را.

Volkswagen Passat vs Mercedes-Benz C 250
Volkswagen Passat vs Mercedes-Benz C 250

جدول مشخصات فنی

فولکس‌واگن پاسات

2.0 BiTDI 4Motion

مرسدس بنز C250

BlueTEC 4Matic

پیشرانه چهار سیلندر بای توربودیزل چهار سیلندر توربودیزل
حجم موتور 1968 سی‌سی 2143 سی‌سی
قدرت 240 اسب بخار در 4000 rpm 204 اسب بخار در 3800 rpm
گشتاور 500 نیوتن متر در 1750 rpm 500 نیوتن متر در 1600 rpm
گیربکس 7 سرعته DSG 7 سرعته 7G-Tronic
دیفرانسیل AWD AWD
طول/عرض/ارتفاع 4.76/1.83/1.46 متر 4.68/1.81/1.44 متر
فاصلهٔ بین دو محور 2.79 متر 2.84 متر
حجم صندوق بار 586 لیتر 480 لیتر
وزن خالص 1721 کیلوگرم 1660 کیلوگرم
حداکثر سرعت 240 کیلومتر در ساعت 247 کیلومتر در ساعت
شتاب صفرتا صد 6.3 ثانیه 6.9 ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی 5.3 لیتر در صد کیلومتر 4.8 لیتر در صد کیلومتر
قیمت 45,500 یورو 46,558 یورو


منبع: mercedesblog

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

22 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل جواد
    جواد
    سوابق: (322 دیدگاه) ,

    من طراحی کلاسیک جلو پنجره بنز زیاد دوست ندارم بلکه با جلو پنجره هایی اسپرت که ارم بنز بزرگ وسط خودشون دارن بیشتر حال میکنم هر چند سلیقه هر کسی فرق میکنه

    پاسخ
    1. فورد
      سوابق: (288 دیدگاه) ,

      من فکر میکنم که انتخاب ما ایرانی ها مشخصه که بنزه

      پاسخ
    2. bab
      سوابق: (13 دیدگاه) ,

      اتفاقا من برعکس جلو پنجره کلاسیک عالیه مثل کلاس اس

      پاسخ
  2. احمد باقری
    سوابق: (4362 دیدگاه) ,

    این طراحی بنز، طراحی خیلی خوبیه، حس قدرت رو به خوبی منتقل می کنه.

    پاسخ
  3. Nima
    سوابق: (811 دیدگاه) ,

    دوستان اینا به نظرتون ماشیناى گرونى نیستن؟
    تقریبا 50000-60000 دلار میشه!!!!!
    واقعا گزینه هاى بهترى توى این رنج قیمت هست از اکثر برند هاى لوکس مثلا کادیلاک CTS یا یا XTS یا حتى CT6 یا آلمانى مثل BMW 5 سرى که فکر میکنم بهتر باشه. یا حتى خود بنز E و …
    توى این قیمت به نظر من خرید ماشینى با این ابعاد و مشخصات فنى اشتباهه.

    راستى منبع مرسدس بلاگ هست!

    پاسخ
    1. mohsen
      سوابق: (39 دیدگاه) ,

      اینایی که شما میگین یه سرو گردن از این ماشینا بهتر نیستن و رقیبای سر سختن البته 5sr رقیب E Class هستش و امریکاییام به نظر من مهم نیست گیرم از اینا بهترم باشن

      پاسخ
  4. بهنام طیبی
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    جفتشون المانی هستن ولی سلیقه من مرسدس بنز میطلبه

    پاسخ
  5. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2214 دیدگاه) ,

    یک برند که اقتصادی شناخته میشه یا یک برند که لوکس شناخته میشه…هر چقدر هم منطقی بررسی بشه احساس ادم نمی پذیره به جای بنز فولکس رو انتخاب کنی

    پاسخ
  6. Nima
    سوابق: (811 دیدگاه) ,

    آقا کارى ندارم نظر من که بالا دادم
    ولى دقت کردى یکى به همه ٣ تا دیسلایک داده؟
    یعنى به آقا بهنام ، به آقا محسن و من. جالبیش اینه که نظرتون هم با من مخالفه!!!!
    یعنى حرف جفتمون رو قبول نداره!!!! دوست نداشتم اینو بگم ولى احساس میکنم از طرف یه شخصى هست یا اشخاصى هست که یکى دیگه از ٣ قطب خودرو سازى یعنى آلمانى و آمریکایى و … رو میپسنده. من احساس میکنم اون “….” که میدونید چیه رو میپسنده.

    پاسخ
    1. بهنام طیبی
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      نیما عزیز فدایی داری.شما کامنت خودتو بزار کاری نداشت باش کی مخالف کی موافق.بلاخره شما هم حق نظردادن داری.شما هم سلیقه خاص خودتون داری و قابل احترام

      پاسخ
    2. بهنام طیبی
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      نیما جان بعضی دوستان با زور میخوان نظرات و سلیقه های خودشون به دیگران تحمیل کنن.شما زیاد جدی نگیر

      پاسخ
  7. امیرحسین
    سوابق: (326 دیدگاه) ,

    برای خانواده های محافظه کار و اقتصادی فولکس واگن انتخاب مناسب تری هست.فولکس چیزی شبیه تویوتا هست و استعداد و مهارت خاصی تو ساخت ماشین های بادوام,کم خرج داره
    بهترین انتخاب برای بازار ایران فولکس واگن هست و امیدوارم حضورش رو ببینیم

    پاسخ
    1. بهنام طیبی
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      فولکس واگن هم خودروساز خیلی باتجربه ای و توکار خودش حرفه ای.فولکس واگن نمیشه نادیده گرفت

      پاسخ
  8. یوسف
    سوابق: (156 دیدگاه) ,

    ولی انصافا پاسات خیلی شیکه. در عین سادگی خیلی سنگین و با وقاره گرچه مرسدس یه چیز دیگس ولی اصلا از ارزش پاسات کم نمیکنه.

    پاسخ
  9. parham
    سوابق: (106 دیدگاه) ,

    چند وقت پیش دقیقا یه پاسات مشکی رو از نزدیک دیدم خیلی ظاهره شیک و جذابی داره خیلی نظرم نسبت بهش تغییر کرد.همیشه تو عکس ها یی که ازش میدیدم میگفتم خیلی ساده و زشته. ولی واقعا ماشین با عظمت و با کلاسیه بخصوص ابعاد بزگش که واقعا ماشین رو گیرا کرده(ماشین عریضی هست).
    ولی بنز پسند نیستم شخصا اگرچه عالیه.

    پاسخ
  10. maha
    سوابق: (80 دیدگاه) ,

    هر موقع پای بنز وسط باشه، دیگه سلیقه معنا نداره. با هر ظاهری که باشه بی شک اغوا کنندس. در مقایسه با بنز خودروهای دیگه فقط اجازه ی فکر کردن رو به آدم میدن ولی حتما گزینه ی انتخابی نیستند.

    پاسخ
  11. محمد رضا
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    بنز یه برند لوکس و تجملاتیه ولی فولکس هر چقدر هم خوب باشه حس یه ماشین اقتصادی رو به ادم القا میکنه
    مثل تویوتا

    پاسخ
  12. hvypnzr
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    این کدوم مدل پاسات هستش؟ چون مدل ۲۰۱۶ تو سایتش یه شکل دیگس

    پاسخ
  13. german
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    همانطور که فولکس واگن و دوستانم اشاره کردن در عین سادگی خیلی زیبا و جذابه و مرسدس بنز که دیگه حرفی برای گفتن نمیذاره

    پاسخ
  14. mohammad fm
    سوابق: (175 دیدگاه) ,

    بی ام و حریف بنز نمیشه. فولکس واگن میخواست باهاش رقابت کنه؟؟ههه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.