مرسدس بنز

مرسدس بنز A کلاس دوموتوره!

کلاس A در سال ۱۹۹۷ به‌عنوان خودرویی جمع‌وجور دیفرانسیل جلو به بازار عرضه شد. این خودرو در سال ۱۹۹۷ توسط مجله سوئدی «Teknikens Värld» مورد آزمایش قرار گرفت و نتوانست آزمون قدرت مانور این مجله را با موفقیت پشت سر بگذارد. این امر لطمهٔ بزرگی به اعتبار مرسدس بنز زد و به همین دلیل مجبور شد تا تغییرات عمده‌ای در سیستم تعلیق A کلاس اعمال کند.

Mercedes A 190 Twin Study Concept
از سوی دیگر مرسدس بنز مدعی بود که پلت فرم این خودرو از تطبیق‌پذیری و انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است؛ بنابراین سازندهٔ آلمانی نیاز به ارائهٔ مدلی از A کلاس داشت تا بتواند ثابت کند این خودرو هم ایمن و هم سرگرم‌کننده است.

Mercedes A 190 Twin Study Concept
بدین ترتیب مرسدس بنز به این نتیجه رسید که بهترین کار حذف چرخ زاپاس A کلاس و نصب پیشرانه دومی با ۱۲۵ اسب بخار قدرت برای حرکت با سرعت‌هایی بیش از ۲۰۰ کیلومتر بجای آن است! البته از این شیوه سال‌ها پیش در سیتروئن ۲CV صحرا دوموتوره نیز استفاده شده بود.

Mercedes A 190 Twin Study Concept
این ایده تأیید شد و مرسدس بنز با همکاری AMG ساخت A کلاس دوموتوره را آغاز کرد. برای این خودرو دو پیشرانه مدل A190 باقدرت هریک ۱۲۵ اسب بخار انتخاب شد که توان کلی خودرو را به ۲۵۰ اسب بخار و گشتاور آن را به ۳۶۰ نیوتن متر می‌رساند. پیشرانه اول مانند A190 های استاندارد در جلوی خودرو قرار داشت اما پیشرانه دوم به‌صورت هوشمندانه‌ای در قسمت زیرین صندوق بار قرارگرفته بود. هرچند همان‌طور که اشاره شد چرخ زاپاس خودرو حذف شد اما حجم صندوق بار هیچ تغییری نسبت به مدل‌های استاندارد نداشت که این مورد در نوع خود شگفت‌انگیز بود.

Mercedes A 190 Twin Study Concept 04
به دلیل افزایش وزن ناشی از اضافه شدن موتور دوم، سیستم تعلیق باید تقویت می‌شد. بدین ترتیب ارتفاع آن کاهش یافت، رینگ‌های ۱۸ اینچی اسپرت ۵ پره با لاستیک‌های ۲۲۵ جایگزین رینگ‌های استاندارد شدند و دیسک‌ها و کالیپرهای ترمز جلو نیز از سدان اسپرت E55 قرض گرفته‌شده و بر روی A کلاس نصب شدند. برای افزایش نیروی روبه پایین یا داون فورس نیز یک کیت بدنه که شامل سپرهای پهن جلو و عقب، اسپویلر جلو و رکاب‌های اسپرت می‌شد بر روی خودرو نصب گردید.

Mercedes A 190 Twin Study Concept
A کلاس دوموتوره که A38 AMG نام‌گرفته بود، در حالت عادی تنها با استفاده از پیشرانه جلویی حرکت می‌کرد و در صورت تمایل راننده، پیشرانه دوم توسط سوئیچی مجزا روشن می‌شد. هنگامی‌که هر دو پیشرانه کار می‌کردند عملکرد خودرو بسیار سریع می‌شد و شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر آن به فقط ۵.۷ ثانیه می‌رسید که اختلاف چندانی با فراری F355 آن دوران نداشت. بعلاوه موتور جلویی چرخ‌های جلو و موتور عقبی چرخ‌های عقب را به حرکت درمی‌آورد که این امر هنگام کارکرد همزمان هر دو موتور، A38 به خودرویی چهارچرخ متحرک تبدیل می‌کرد. حداکثر سرعت آن نیز به ۲۳۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید.

A38_00_mod

mercedes-benz_a_32_k_amg_2
سرانجام A38 AMG آماده شد و در پایان فصل مسابقات فرمولاوان سال ۱۹۹۸ بنمایش درآمد. سپس توسط «میکا هاکینن» راننده تیم فرمولاوان مک لارن مرسدس و قهرمان جهان در سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ مورد آزمایش قرار گرفت. امروزه این خودرو بسیار کمیاب است چراکه گفته می‌شود فقط ۴ دستگاه از آن ساخته‌شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. جواد

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (990 ديدگاه)

    خدایی اینو با نسل جدید مقایسه کنید از زمین تا اسمون فرق کردن تازه نسخه 45amg که یک هیولا هست برای خودش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حسین

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    جالبه!
    کاش ویرانخودرو به جای سری E ٬سری های ارزونتری مثل A رو مونتاژ می‌کرد!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Barbar

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    خدایی از پرایدم زشت تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    عجب کاری کرده بود، چه تکنیک جالبی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. محمد۲۰

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (85 ديدگاه)

    ای کاش ایران خودرو مدل A180 بنز رو مونتاژ میکرد :(

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا