مرسدس بنز GLB جدید؛ یک بچه G واگن

مرسدس بنز برای عرضه‌ی خودروی چهارچرخ محرک کاملاً جدید GLB در سال 2019 از نمادین‌ترین خودروی خود الهام خواهد گرفت.

Mercedes-Benz GLB rendering
Mercedes-Benz GLB rendering

GLB از نظر جایگاه بین مدل‌های GLA و GLC جای خواهد گرفت اما بیش از آنکه چیزی شبیه نسخه‌ی کوچک شده‌ی شاسی بلندهای کوچک حال حاضر این شرکت باشد، برادر هم ذات کوچک G کلاس خواهد بود.

Mercedes-Benz GLB rendering
Mercedes-Benz GLB rendering

G کلاس اصلی از سال 1979 در بازار حضور دارد و علیرغم توسعه‌ی آهسته و پیوسته‌ی خود در 37 سال گذشته، از نظر آمار فروش خوب عمل کرده است.
با وجود بهای تقریباً 90 هزار پوندی مدل‌های سطح پایه G کلاس،GLB جدید قیمت دسترس‌پذیر تری برای آن‌هایی که به دنبال شاسی‌بلندی سرسخت و جعبه‌ای می‌گردند خواهد داشت. تصاویر انحصاری ما ایده‌ای از چگونگی حضور آن در نمایندگی‌های فروش در هنگام عرضه را نشان می‌دهد.

Mercedes-Benz GLB rendering
Mercedes-Benz GLB rendering

اتواکسپرس فهمیده که این خودرو از Ener-G Force کانسپت که در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس 2012 رونمایی شده الهام خواهد گرفت. از نظر طراحی می‌توانیم انتظار داشته باشیم که طراحی GLB ترکیبی از عناصر اصلی G کلاس و خطوط مدرن GLC باشد. جلوپنجره‌ی عمودی و پانل‌های مربعی که از مشخصه‌های شاسی بلندهای مرسدس بنز هستند فوراً شناسایی می‌شوند. همچنین انتظار می‌رود که سپرهای ضخیم‌تر و پکیج آفرود نیز برای طرفداران سرسخت آفرود نصب شوند.

Mercedes-Benz ener-g-force concept
Mercedes-Benz ener-g-force concept

شاید از نظر طراحی این خودرو از G واگن الهام گرفته بگیرد اما زیر پوست خودرو شاهد جزئیات به روزی خواهیم بود. GLB از معماری MFA2  جدید مرسدس که در A کلاس جدید 2018 و GLA 2019 بکار خواهد رفت استفاده خواهد کرد. این معماری قوی‌تر و سبک‌تر از پلتفرم کنونی خواهد بود و به‌طور قابل‌توجهی تطبیق‌پذیرتر خواهد بود. این معماری در دو فرم فاصله‌های بین محوری کوتاه و بلند عرضه خواهد شد و البته نسخه‌ی طویل‌تر با گزینه‌ی 7 سرنشین نیز عرضه خواهد شد.

Mercedes-Benz GLB rendering
استفاده از پلتفرم جدید به معنی ارائه‌ی خانواده‌ی پیشرانه‌های دیزلی مدولار که اولین بار در E کلاس سدان دیده شده بود. مرسدس بنز بیش از 3 میلیارد یورو در حوزه ی تکنولوژی پیشرانه‌های دیزلی سرمایه‌گذاری کرده است.

Mercedes-Benz GLB rendering
قدرت پیشرانه‌ها بین 160 تا 190 اسب بخار خواهد بود و همین طیف خروجی پیشرانه‌ها نیز در نسل بعدی A کلاس چهارچرخ محرک 4MATIC در دسترس خواهد بود و به همراه گیربکس 9 سرعته ی اتوماتیک عرضه خواهد شد. همچنین نسخه‌های چهارچرخ محرک نیز در دسترس خواهد بود. سطح بالاترین مدل یعنی مرسدس-ای‌ام‌جی GLB 45 قدرت خروجی 400 اسب بخاری خواهد داشت. این نسخه با گیربکس 7 سرعته ی اتوماتیک و سیستم چهارچرخ محرک عرضه خواهد شد.


پیش از عرضه‌ی GLB، مرسدس خود G کلاس را به روز خواهد کرد و نسخه‌ی به‌روز این خودرو در اواخر سال 2017 به بازار خواهد آمد. از نظر ظاهری، این خودرو خیلی تغییر نخواهد کرد اما از نظر مکانیکی این خودرو بازطراحی وسیعی خواهد داشت.

2017-mercedes-benz-g-class-spy-photo1
احتمالاً این خودرو 100 میلی‌متر پهن‌تر خواهد بود که البته باعث نخواهد شد فضای سرنشینان خیلی افزایش یابد اما وقتی همین مورد با شاسی بهبودیافته ترکیب شود به بهتر شدن دینامیک رانندگی و هندلینگ کمک خواهد کرد.

2015 Mercedes-Benz G-Class
2015 Mercedes-Benz G-Class

مرسدس بنز G کلاس در ابتدا با همکاری مرسدس بنز و بخش خودرویی ارتش اتریش توسعه یافته و Steyr-Daimler-Puch نامیده شد. این خودرو در سال 1979 به بازار عرضه شد و در طول 37 سال گذشته G کلاس فرم جعبه‌ای و سرسخت همه‌جاروی خود را حفظ نموده است.

2016 Mercedes-Benz G-Class G500
2016 Mercedes-Benz G-Class G500

اما درحالی‌که ظاهر آن چندان تغییر نکرده اما طرفداران زیادی را دارد. قبلاً این خودرو در بین ارتش‌ها بسیار محبوب بوده و به همین خاطر نیز طراحی شده بود اما امروزه این خودرو یک نماد محسوب شده و به خصوص در خاورمیانه طرفداران زیادی را برای خود دست‌وپا کرده است.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

13 دیدگاه

  1. مجید
    سوابق: (467 دیدگاه) ,

    G کلاس که اسطوره هستش هم تو رکورد تولید هم تو آفرود هم اینکه به سفارش پهلوی دوم برای ارتش ایران سفارش داده شده بود اما امیدوارم این مدل هم مثل اون عالی باشه و قیمت نجومی نداشته باشه

    پاسخ
  2. سامی
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    اها حالا شدا همه ماشیناش شکل هم بود که طراحی شاسی بلند های بنز رو اصلا نمیپسندم.شکل ماشینای ارزون قیمت میزدشون.
    الان این طراحی لوکسی شده.البته قسمت پشتش خصوصا محل قرار گیری و طراحی چراغ ها کار داره.
    من کاری به زبان طراحی مراحی ندارم این چه مسخره بازیه همه ماشینا رو شکل هم میزنن.

    پاسخ
  3. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    خیلی عالی طراحی منحصر بفرد و کمی متفاوت یکم ادم یاد اف جی تویوتا هم میافته

    پاسخ
  4. پویا
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    حالا شما دیس لایک بدید
    ولی واقعا پشتش رو خیلی بد ساختند انگار چراغ های gt رو با چسب زدند اونجا

    پاسخ
  5. Ali
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    از پشت انگار سندروم داون داره 😅😅😅😅
    ولی انصافا خیلی خوشگله

    پاسخ
  6. morteza
    سوابق: (31 دیدگاه) ,

    من عاشق مرسدسم ولی خدایی این رندره کجاش قشنگه؟
    اصلا خوشم نیومد . کاش اصلا اینجوری نباشه.مخصوصا پشتش که خیلی تو ذوق میزنه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.