نوآوری در موتورهای بنزهای کلاس سی در طول سالیان

مرسدس بنز کلاس سی و هم خانواده‌ اسبق آن 190E یکی از مهم‌ترین مدل‌های مرسدس می‌باشد، و تا قبل از آغاز سال جدید، مقرون به صرفه‌ترین خودروی این خودروساز آلمانی بود.

Mercedes-Benz 190
آن‌ها همچنین تکنولوژی‌های موتور خودروی زیادی را معرفی کرده‌اند که 190 نیز همانند سی کلاس نقش زیادی در این بخش داشته است. مرسدس بنز 190 (یا W201)، موتورهای دیزلی جدید با چهار (OM 601) یا پنج (OM 602) سیلندر که به منظور کاهش صدا داخل یک محفظه قرار داده شده بودند را معرفی کرد. آن‌ها همچنین بسیار با صرفه بوده و به میزانی که ممکن بود به نظر بیاید کند نبودند: مرسدس 190 D 2.5 توربو که در سال 1986 معرفی شد سرعت صفر تا 100 کیلومتر را می‌توانست در 11.5 ثانیه پر کند.

Mercedes 190
هر چند، علاقه مندان مرسدس بنز بیشتر مدل دارای موتور بنزینی سری W201 را به خاطر خواهند آورد: نسخه‌ی چهار سوپاپ M 102، که در سال 1983 بر روی مدل 190 E 2.3-16 عرضه شد. این مدل اولین خودروی مرسدس بنز مجهز به موتور بنزینی با چهار سوپاپ در هر سیلندر و یک سدان اسپرت موفق بود.


چیزی که کمتر در مورد 190 شناخته شده این است که مرسدس یک نسخه‌ی الکتریکی دارای دو موتور الکترومغناطیسی تغذیه شده از باتری‌های سدیم/نیکل کلراید را در مورد این مدل تجربه کرد، که هر کدام از این موتورها 16 کیلووات (22 اسب بخار) نیرو تولید کرده و یکی از چرخ‌های عقب را به حرکت در می‌آوردند. مرسدس 10 عدد از این خودروها با ترکیب باتری و موتورهای مختلف را در جزیره‌ی روگِن بین سال‌های 1992 تا 1996 مورد آزمایش قرار داد، حتی یکی از آن‌ها در یک سال به کارکردی معادل 100 هزار کیلومتر دست پیدا کرد. هرچند، هیچ کدام از آن‌ها به مرحله‌ی تولید نرسیدند.


سری مدل W202 برای نخستین بار به عنوان خودروی کلاس سی به گونه‌ی فعلی به بازار عرضه شد، و بدین ترتیب توسط مدل C 200 CDI اولین موتور دیزلی دنیا همراه با سیستم تزریق سوخت مشترک ریلی معرفی گردید. پس از سال 2003، تمامی موتورهای دیزلی در سری مدل‌های کلاس سی W203 مبتنی بر قاعده‌ی ریل مشترک بودند.
در سال 1995، خودروی کلاس سی w202 موتورهای سوپرشارژردار با سوپرشارژر تسمه دار را در مدل C 230 کمپرسور ارائه نمود. موتور M 111 2.3 لیتری چهار سیلندر از نظر اقتصادی در حدود 5 برابر بیشتر از موتورهای معمولی با صرفه‌تر بود.


سال 1997 مصادف با معرفی اولین موتور هشت سیلندر در یک خودروی کلاس سی C 43 AMG بود، که همین امر راه را برای مدل‌های C 63 AMG هم دوره‌ی خود هموار کرد.
نسل W204 کلاس سی نیز در اواخر سال 2008 یک موتور بزرگ و برجسته را به دنیای موتور خودروها معرفی کرد، موتور دیزلی OM 651. با نیرویی معادل 204 اسب بخار و حجم 2.1 لیتر در قدرتمندترین نوع خود، این موتور چهار سیلندر به اندازه‌ی کافی قوی و بهینه سازی شده تلقی شد که بتواند بر روی مدل‌های کلاس اِس قرار بگیرد، بدین ترتیب اولین خودروی کلاس لوکس در دنیا با یک موتور چهار سیلندر معرفی گردید.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل آرش نهندیان فرد

آرش نهندیان فرد، مترجم اخبار دنیای اتومبیل و موتورسیکلت در سایت پدال

25 دیدگاه

  1. حمزه
    سوابق: (136 دیدگاه) ,

    مرسدسه دیگه. کارش درسته. باید پرستید اینارو. دمشون گرم

    پاسخ
  2. علی
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    عاشق مرسدس های کلاسیکم
    مخصوصا مدل های بین سال 1980 تا 1995 میلادی

    پاسخ
    1. مرتضی
      سوابق: (849 دیدگاه) ,

      درسته!! تو این سالها مرسدس یکی از جاودانه های دنیای سدان های متوسط رو ساخت که هنوز که هنوز رو دست نداره و محبوبیت عجیب غریبی داره هم تو امریکا هم المان هم ایران!!! سری وی 124 که بیشتر در ایران مدل 230 پیدا میشه معروف به 230 کپل هستش هنوز که محبوبیتش سر جاشه!!! من تجربه 300 ای رو دارم فقط میتونم بگم بینظیره!!! کیفیت رفاه سادگی و وقار با هندلینگ و کیفیت رانندگی مختص مرسدس بعد از سال 95 کلا مرسدس پوست اندازی گسترده ای کرد حتی کد اتاق هارو عوض کرد که برای مدتها دوستداران قدیمیش رو کمی گیج کرد!!

      پاسخ
      1. حمید
        سوابق: (648 دیدگاه) ,

        البته عوض ردن کدها سال 94 بود که حرف رو اوردن اول مثلا 220E شد E220

        پاسخ
        1. مرتضی
          سوابق: (849 دیدگاه) ,

          سالها گذشته شاید 94 بود حالا یکی دو سال این ور اون ور!!

      2. zondar
        سوابق: (1591 دیدگاه) ,

        F.A
        c class
        تو کلاس خودش بهترینه
        خیلی من c رو دوست دارم
        چون در عین زیبایی و وقار مرسدس
        جمع و جور و جوون پسنده

        پاسخ
  3. pejman
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    بنز از همون اول کارش درسته

    پاسخ
    1. carbonado aventador
      سوابق: (3637 دیدگاه) ,

      تا آخر هم درست خواهد ماند!!!!!

      پاسخ
  4. حمید
    سوابق: (648 دیدگاه) ,

    اینکه اولین بار بنز سیلندر چهار سوپاپه رو روی 190E کار کرده اشتباهه . بنز سال 1910 برای اولین بار از سیلندر multi-valve با چهار سوپاپ استفاده کرد . اینم مدرکش از website رسمی مرسدس بنز:
    http://www.mbusa.com/mercedes/benz/innovation

    پاسخ
  5. حمادي
    سوابق: (304 دیدگاه) ,

    بسه بنز!!!يكم از بي ام و هم بزارين

    پاسخ
      1. امین
        سوابق: (809 دیدگاه) ,

        کیلوی هم بخوای حساب کنی هر کیلوش میرزه به 10 تا پراید و پژو

        بی ام و بعد از مزسدس بنز معتبرترین برند سال معرفی شده.
        این دو شرکت الگوی همه ی خودرو سازیای جهانن

        پاسخ
  6. یه پسل باهوش
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    ای خدا چی می شد جای 405 از این بنز های کپل تو ایران منتاژ می کردن

    هـــعییی ی

    🙂

    پاسخ
  7. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود.

    خیلی عالی بود.خیلی .اقای نهندیان واقعا تشکر.

    شما عکس هم بذاری من میام نظر میدم.ولی من پیشنهاد میکنم مقایسه ای

    مطلب بذاری تا جنجالی تر بشه.

    ((( ایران و المان )))

    پاسخ
  8. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    ولی تا اونجایی که من اطلاع پیدا کردم از مرسدس بنز 190 E در ایران ، خیلی

    ازش بد میگن.اونم فقط و فقط به خاطر لوازم کمیابش.چون خیلی کمه.

    تو ایران اسمشو گذاشتند بنز سرطان.

    ((( ایران و المان )))

    پاسخ
    1. حمید
      سوابق: (648 دیدگاه) ,

      درسته میلاد جان ، همه بنز بازها ازش فرار میکنن ولی من به 2 دلیل ازش خوشم نمیاد یکی داشبوردش که به نظر من کاملا معمولیه و انگار اصلا بنز نیست(در مقایسه با بقیه بنز های اون سالها مثل 124 و 126) یکی هم اینکه تئوری اولیش کوچک کردن E برای رقابت با سری 3 بوده که ترجیح میدم بنز تصمیم به طراحی یه ماشین کاملا جدید میکرد.یه موقع هست شما واسه رقابت میای از یه کلاس مدلهای مختلف میدی مثلا E رو کوپه میکنی یا سری 6 رو گرن کوپه میکنی که بتونی با بقیه رقابت کنی که من اسمش رو میذارم تنوع دادن به یه محصول ، کاملا هم موافقم که بنز E رو کوپه کرد.اما 190E داستانش فرق میکرد.بنز تصمیم به تغییر سایز گرفت e رو کوچیک کرد.فرض کن ب ام و برای رقابت با s بجای معرفی سری 7 میومد سر و ته سری 5 رو میکشید میگفت این مثلا 530Ei !!! اصلا جالب نیست .

      پاسخ
      1. مرتضی
        سوابق: (849 دیدگاه) ,

        بزرگترین ضعفش داشبوردشه!! البته سعی شده بود یه رگه هایی از ابا و اجداد 190 خودش داشته باشه ولی حتی با اون ها قابل مقایسه نبود!!! چند وقت پیش یارو گزاشته بود برای فروش اگه اشتباه نکنم 90 تا!! البته شک دارم شاید 230 رو میگفت 90 تا 190 فول بود و خیلی سر حال

        پاسخ
        1. M3hrdad
          سوابق: (4 دیدگاه) ,

          ببخشید از چه نظر نقطه ضعفه؟ این سلیقه شماست. من خودم از داشبورد 126 اصلا خوشم نمیاد ولی اینم سلیقه ایه دلیل نمیشه 126 داشبوردش زشت باشه.
          در کل ما ایرانی ها بخوایم یه ماشین رو خراب کنیم خوب میتونیم واسش حرف در بیاریم. اینو یادمون باشه یک بنز همیشه بنزه و وقتی 124 و 201 هنوز تو آلمان تاکسی هستن پس ایراد ساختاری و فنی ندارند.

    2. M3hrdad
      سوابق: (4 دیدگاه) ,

      اتفاقاً چون بنزهای 190 دست اداره آگاهی بودند تمام لوازم استوک و نو اون هنوز موجوده. از نظر سرطان بودن هم هر بنزی که دویده باشه و از حال افتاده باشه سرطان میشه و این موضوع توی 126 بیشتره دوست عزیز! اتفاقاً 190 به خاطر موتور 2300 و اتاق سبکش و جمع و جورش قدرت مانور بالایی داره. مخصوصاً 2.3 16V. بنده 8 سال بنز دارم. 124،126 و 201. واقعاً کارایی که میشد با 190 کرد با بقیه عمراً نمیشد.

      پاسخ
      1. مرتضی
        سوابق: (849 دیدگاه) ,

        واقعا 124 سوار شدی و میگی به 190 نمیرسه؟؟؟ در این که زشت ترین و بی اصالت ترین داشبوردهای بنز رو داره اصلا شکی نیست ربطی هم به حجم موتورش نداره

        پاسخ
        1. m3hrdad
          سوابق: (4 دیدگاه) ,

          نه فقط شما سوار شدی! بنده الان یه 124 مدل 92 دارم خواستی عکساشم بفرستم واست! بنده نگفتم 124 به 201 نمیرسه. هندلینگ 124 رو 126 هم نداره . منظور من قدرت مانور و شتابش بود دوست عزیز.اصالت رو شما تعریف کن اول بعد نظر بده! ربطش به حجم موتورش اینه هروقت تونستی با 124 با موتور 2.3 از 2 به 3 تیکاف بزنی بعد بگو ربطی نداره.
          بازم ممنون میشم اگر بگی منظورت از اصالت چیه؟

        2. m3hrdad
          سوابق: (4 دیدگاه) ,

          به نظر شما داشبورد R129 و R230 هم پس چون شبیه خیلی بنزای دیگه نیست بی اصالته؟؟؟ مسلماً طراحی و کیفیت سواری 190 از 230 پایین تره و این به دلیل تفاوت قیمت زیادشون حتی در زمان تولید بوده. بنز سوارا میگن ب ام و ماشین نیست ب ام و سوارا هم میگن بنز ماشین نیست! هم شما بنز سواری هم من، سلیقه ها متفاوته ولی واقعا دلیل نمیشه به یه بنز گفت زشت یا بی اصالت. اینا همش سلیقست و نباید به همه تحمیلش کرد

  9. محسن.د
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    از اون زمان و حتی قبل از اون به فکر هیبریدی و سوپرشارژ و … بودن!!!
    با اینکه دراون زمان به اندازه العان، مصرف سوخت مورد توجه همه نبود!

    پاسخ
  10. matin
    سوابق: (211 دیدگاه) ,

    من عاشق 230E هستمتوی تخته گاز هم با 190E ، 230 کیلومتر رفتند

    پاسخ
  11. یه آدم عاشق
    سوابق: (39 دیدگاه) ,

    هرکس رو داشته اش(خلایق هرچی لایق)

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.