آلمانی‌های وحشی، نبرد پورشه ماکان S با مرسدس بنز GLC43 AMG

SUV شیک و جدید مرسدس-آام‌گ با پورشهٔ عضلانی ملاقات کرده است

مرسدس بنز به آهستگی SUV کامپکت GLC خود را در بریتانیا عرضه کرد اما حالا که GLC در انگلستان عرضه شده است مرسدس بنز نمی‌خواهد هیچ زمانی را برای عرضهٔ نسخهٔ عملکردی آن به بازار تلف کند. این خودرو که توسط AMG تقویت شده و GLC43 نام دارد، رقیبی بی‌چون‌وچرا برای پادشاه SUVهای کامپکت داغ، پورشه ماکان S خواهد بود؛ بنابراین اگر این مرسدس تازه‌وارد می‌خواهد برتری بر روی کاغذ خود را به پیروزی بر روی جاده تبدیل کند، باید رقابتی سختی را با پورشه آغاز نماید.

glc-twin-headers-1

پورشه نیز دومین کراس‌اوور خود را با نام ماکان در سال 2014 معرفی نمود و سپس نسخهٔ اسپرت و قدرتمند آن مثل همیشه با پسوند S به بازار آمد. تا پیش از معرفی این خودرو هرگز یک ماشین دو دیفرانسیل با وزنی نزدیک به 2 تن که هندلینگ اسپرت و بدون مشکی داشته باشد در بازار پیدا نمی‌شد. بااین‌حال GLC هم وعدهٔ ارائهٔ ترکیبی از پویایی، کارایی و طراحی را داده است اما آیا مرسدس بنز GLC43 AMG می‌تواند رهبری این کلاس را از پورشه ماکان S برباید؟

glc-twin-headers-3

شروع رقابت

مرسدس بنز GLC43

درحالی‌که ماکان دارای یک طراحی کوپه مانند است، مرسدس GLC به لطف طراحی سادهٔ خود بیشتر شبیه به یک SUV معمولی است. البته نسخهٔ کوپهٔ GLC هم به‌صورت مجزا ارائه می‌شود؛ اما این مدل با قیمت 48,470 پوند گران‌تر از پورشهٔ 46,650 پوندی است. AMG به بدنهٔ GLC قطعات اسپرت و منحصربه‌فردی را اضافه کرده است که شامل سپرهای اسپرت جلو و عقب، اگزوز اسپرت و رینگ‌های 19 اینچی مشکی‌رنگ می‌شود. این موارد موجب افزایش جذابیت طراحی GLC شده است.

glc-70

این خودرو یک 4×4 سریع است به‌گونه‌ای که تنها در 5.1 ثانیه توانست در طول تست ما از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد. با قرار دادن خودرو در حالت رانندگی اسپرت پلاس هنگام تعویض دنده‌ها صدای زیبایی از اگزوز به گوش می‌رسد و نالهٔ موتور نیز موسیقی می‌نوازد؛ اما در این حالت که تهاجمی‌ترین حالت رانندگی خودرو است، گیربکس کمی سردرگم احساس می‌شود.

glc-65

سواری خودرو نرم است هرچند که هنوز هم کمک‌فنرها به دلیل وجود لاستیک‌های فاق کوتاه شوک‌های جاده را به شاسی انتقال می‌دهند. بااین‌حال تعویض دنده‌ها نرم و روان انجام می‌گیرد. برای به حداکثر رساندن بهره‌وری، دنده‌ها به‌سرعت تعویض می‌شوند اما به دلیل وزن خالص 1845 کیلوگرمی GLC43، حتی اگر درخواست شتاب گیری ملایمی را هم داشته باشید گیربکس دو یا سه دنده معکوس می‌دهد.

glc-67

در بخش عملکرد و دینامیک رانندگی، SUV دیگری را نمی‌توان پیدا کرد که مثل GLC باشد و مرسدس بنز کاملاً در این بخش برتری دارد. کابین هم جادار و ساده طراحی شده است. در اصل GLC نسخهٔ آفرود از C کلاس است و به همین دلیل طراحی داخلی آن با سدان کامپکت اجرای مرسدس یکسان است. همچنین به تقلید از سدان پرچم‌دار S کلاس، کنسول وسط شیب‌دار و دریچه‌های هوا دایره شکل طراحی شده‌اند.

glc-58

علاوه بر این، کیفیت متریال هم در کل خوب است. نسخهٔ AMG این خودرو به‌صورت استاندارد با چرم مصنوعی Artico ارائه می‌شود اما چرم واقعی هم به‌عنوان یک آپشن 795 پوندی وجود دارد. سیستم تعلیق بادی، گرم‌کن صندلی، ورود و خروج بدون کلید، تهویه اتوماتیک، منو ناوبری و بلوتوث هم همگی به‌صورت استاندارد در GLC43 ارائه می‌شوند.

اما نگرانی ما بیشتر در مورد قیمت بالای GLC43 است چراکه در مقایسه با نسخه‌های عملکرد بالا از C کلاس و E کلاس، این خودرو احساس خاص بودن ندارد. همچنین برخی از ویژگی‌ها و تجهیزات در نسخهٔ ارزان‌تر دیزلی هم وجود دارد؛ بنابراین GLC43 به‌عنوان یک SUV کاملاً مناسب است اما به‌عنوان یک AMG نه. این در حالی است که پورشه با وجود قیمت ارزان‌تر، احساس بهتری دارد.

glc-69

پورشه ماکان S

پورشه در طراحی بیرونی ماکان از دیگر خودروهای اسپرت خود بسیار الهام گرفته است. درحالی‌که ماکان بر اساس پلت‌فرم نسل قبلی آئودی Q5 شکل گرفته است اما بسیار اسپرت‌تر از رقیب هم‌وطن خود به نظر می‌رسد. دماغهٔ کم ارتفاع، بدنهٔ زیبا و سقف کوپه مانند و روان آن، فوراً تصور اسپرت بودن بیشتری را نسبت به مرسدس ارائه می‌کند و همین روند در داخل هم ادامه دارد.

macan-43

هنگامی‌که وارد کابین ماکان می‌شویم احساس می‌کنیم که کمی لوکس‌تر و بهتر از GLC است. سطوح بیشتری با چرم پوشیده شده است و کنتراست مواد در مقایسه با مرسدس قابل‌توجه است. البته صندلی‌های کامل چرمی به‌صورت استاندارد ارائه نمی‌شوند و برای ارتقاء آن‌ها باید 2162 پوند پرداخت کرد. منو ناوبری هم به‌عنوان یک آپشن 1052 پوندی ارائه شده که به نظر می‌رسد در این مورد پورشه برای ماشینی با چنینی قیمتی خساست به خرج داده است.

macan-35

بااین‌حال ماکان S به‌صورت استاندارد به سیستم مدیریت ارتباطات پورشه که از طریق یک نمایشگر 7 اینچی ارائه می‌شود، سنسورهای پارک در همه جهت، بلوتوث و کنترل تهویهٔ سه منطقه‌ای مجهز شده است. با سفارش آپشن‌های بیشتر، قیمت ماکان S تقریباً هم‌سطح GLC43 گران‌تر می‌شود اما بااین‌وجود ماکان به دلیل استفاده از پیشرانهٔ 3 لیتری V6 با 335 اسب بخار قدرت، از این لحاظ پایین‌تر از GLC قرار می‌گیرد.

بااین‌حال به خاطر وجود گیربکس استاندارد هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه، پورشه با وجود قدرت کمتر و وزن بیشتر 1865 کیلوگرمی، در شتاب صفر تا 96 کیلومتر تنها 0.4 ثانیه کندتر از GLC است و توانست در 5.5 ثانیه به این سرعت برسد. این در حالی است گیربکس ماکان هفت سرعته و GLC نُه سرعته است اما هنگام حرکت با سرعت 113 کیلومتر در ساعت دور موتور هر دو خودرو تقریباً یکسان است آن‌هم درصورتی‌که مرسدس دو دنده بیشتر دارد؛ بنابراین تفاوت میان این دو گیربکس آن‌قدری که ما انتظار داشتیم بزرگ نبود و ماکان هنوز هم عملکرد قابل‌ملاحظه‌ای ارائه می‌دهد.

macan-49

مهندسی شاسی پورشه بهتر بوده و خودرو حتی بیش‌ازحد نیاز سریع است؛ بنابراین بهتر می‌توان از آنچه که موتور ارائه می‌کند استفاده نمود. این هدایت راحت و دقت بالا برای یک SUV کاملاً قابل‌توجه است.

macan-50

در هنگام رانندگی با ماکان S احساس مکنیم هر سانتیمتر این آفرودر، لوکس است. این احساس با گیربکس سریع‌تر و روان‌تر و همین‌طور پالایش بیشتر، تقویت می‌شود و این یعنی ماکان مرسدس را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این احساس حتی در حالت رانندگی آفرود برای کارهای سبک خارج از جادهٔ آسفالت هم وجود دارد.

macan-39

نتیجه

رتبهٔ اول پورشه ماکان S

ماکان کاملاً مشابه GLC کاربردی نیست اما در جاده‌ها سریع‌تر بوده و برای رانندگی سرگرم‌کننده‌تر است. دامپرهای تطبیقی پورشه راحتی زیادی را ارائه می‌کند درحالی‌که قیمت کمتری هم دارد. این در حالی است که ماکان کیفیت بالاتری داشته و احساس منحصربه‌فرد و لوکس‌تری را ارائه می‌کند.

macan-54

رتبهٔ دوم مرسدس بنز GLC43

GLC43 یک SUV داغ عالی است که ویژگی‌های انحصاری یک AMG را با کاربردی بالا ارائه می‌کند؛ اما درحالی‌که در مسیر مستقیم مانند رعدوبرق سریع است، در پیچ‌ها به خوبی پورشه نیست. همچنین GLC43 احساس خاص بودن یک AMG را هم ندارد.

glc-68

مشخصات فنی

  مرسدس بنز GLC43 پورشه ماکان S
قیمت 48,470 پوند 46,650 پوند
پیشرانه 3 لیتری V6 3 لیتری V6
قدرت 365 اسب بخار 335 اسب بخار
گشتاور 520 نیوتن متر 460 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته اتوماتیک 9 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفر تا 96 5.1 ثانیه 5.5 ثانیه
حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت 250 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت 7.7 لیتر 7.9 لیتر

glc-twin-headers-2

منبع: AutoExpresse

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

33 دیدگاه

  1. elemento
    سوابق: (3752 دیدگاه) ,

    .
    کسایی که از GLC 43 شناخت دارن و مقایسه ها و تحلیل هاش رو خوندن میدونن این ماشین به معنای واقعی کلمه یک غول کش بی رحم هست ! شکست دادنش کار هر کسی نیست

    ببین کار Porsche چقدر درست بوده که ماکان S تونست شکستش بده

    و زیباترین جمله ای که تا حالا در مورد پورشه از کسی شنیدم ::
    “در هنگام رانندگی با ماکان S احساس میکنیم هر سانتیمتر این آفرودر، لوکس است.”😍😍😍

    پاسخ
        1. Daniel
          سوابق: (278 دیدگاه) ,

          صد در هزار

        2. madjid
          سوابق: (3752 دیدگاه) ,

          .
          دانیال جان صد در هزار غلطه !!😂😂😂😜😜😜
          صد در هزار یعنی ده درصد 😀😀😀
          اگه میخوای اینطوری بگی باید بگی هزار در صد 😂😂😂

        3. Daniel
          سوابق: (278 دیدگاه) ,

          My King ارادت. خیلی مخلصیم.
          حاج مجید این ی اصطلاح کوچه بازاریه حکایت همون 60درصده که میگن. واسه خوشحال کردن شما دوستان پدالی میگم.
          حالا که دوس نداری میگم 100درصد
          خوبه
          🙂

    1. dice
      سوابق: (15 دیدگاه) ,

      هر دوی اینا خوبن ولی هیچ کدوم به اندازه جگوار اف پیس خوب نیست… واقعا جگوار شاهکار کرده… من خودم از جگوار از اول زیاد خوشم نمی اومد.. ولی تو این کلاس فک نکنم هیچکدوم اینا بهتر از اف پیس باشه… اهان راستی.. فک نکنم فرمون اسپرت به یک ماشین شاسی بلند بیاد… البته سلیقه ای… تو پورشه

      پاسخ
      1. dice
        سوابق: (15 دیدگاه) ,

        الان این هایی که دیس دادن مقایسه اف پیس با ماکان رو ندیدن که همین اتو اکسپرس انجام داده بود..😐😐😐…
        پدال پر شده از بچه های 12 ساله عشق پورشه 🙂

        پاسخ
        1. Daniel
          سوابق: (278 دیدگاه) ,

          به احترام King بهت چیزی نگفتم.
          بار آخرت باشه به طرفدارای پورشه توهین میکنی.
          اینجا برای کسب اطلاعات در زمینه خودرو هست. هیچ کس حق توهین به طرفدارای برندی رو نداره.
          پورشه که جای خودشو داره… .

  2. ارش
    سوابق: (152 دیدگاه) ,

    همیشه به اروپایا حسودی مکنم.واقعا قانونی که نوشته اند در همه بخشا به درستی اجرا میشه.به قول یه نماینده مجلس فقط فقط به اون قانونی که خود اقایون نوشته اند درست اجرا میکردند این همه مشکلات نداشتیم.مشکل خودروسازی ما هم از این بی قانونی پیشرفت نمکنه

    پاسخ
  3. sattar
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    در خودرو همه چیز با کلاس بودن ولوکس بودن نیست یادمون باشه که انسان ها می خواهندازشون استفاده کنند به نظر من زمانی باید نظر نهایی را داد که حداقل یک سال باهاشون رانندگی کنید مطمینا باید استهلاک این دو ماشین در نظر گرفته شه وهمین طور هزینه تعمیرات برای اشخاص .من مطمین ام اگه هر کس این دو خودرو را داشته باشه وچند سال ازشون استفاده کنه بعد نظر قطعی اش را بخواهیم ورق کاملا بر می گرده

    پاسخ
  4. مجید
    سوابق: (468 دیدگاه) ,

    من هر دو تا ژرمن سرسخت رو دوست دارم هیچ کدوم رو نه سوار شدم و نه روندم اما ماکان تو ایران موجوده و اکثر مالکاش فقط از قیمت گرونش شاکی هستن ولی نه از چیز دیگه ای مگه قیمت قطعات یدکیش که اون هم به خاطر شرایط ایران و مصرف کننده های خاصش!!!!!!!!!!!!ولی مرسدس هم با GLC سر و صدای زیادی به پا کرده و خیلی جاها ازش یاد میشه.در کل ای کاش میشد یه ماشینی از مخلوط این دو تا با قیمتی که به جیبمون بخوره ساخت!!!!!!!!!!!(شب جمعه ای آرزو کردن که عیب نداره!!!)

    پاسخ
  5. امیر
    سوابق: (228 دیدگاه) ,

    قدglc انگار کوتاهه واینکه اون صفحه نمایشای این مدلی بنز تو ذوق میزنه انگار از خود ماشین جداست واین بنظر من جالب نیست درکل پورشه بهتره

    پاسخ
  6. محمدامین
    سوابق: (37 دیدگاه) ,

    GLC43 +
    ماکانs —-
    کدوم رو انتخاب میکنین

    پاسخ
    1. madjid
      سوابق: (3752 دیدگاه) ,

      من ماکان S رو انتخاب میکنم.
      نوبت تحویلش چه زمانی هست ؟؟

      پاسخ
      1. Bavaria
        سوابق: (248 دیدگاه) ,

        شما تشریف بیار نمایندگی،تا با 918 اسپایدر یک دوری در پیست اختصاصی ما بزنید ماکان شما آمادست
        .
        .
        .
        پورشه مقام اول مشتری مداری☺☺

        پاسخ
        1. madjid
          سوابق: (3752 دیدگاه) ,

          ممنون
          رو چشام به عشق 918 میام 😍😍😍

        2. Bavaria
          سوابق: (248 دیدگاه) ,

          شماهم تشریف بیار ۹۱۸ زیاده،یکیم شما برون 😊

    2. dice
      سوابق: (15 دیدگاه) ,

      روزی که بفهمم این همه علاقه به این قورباغه های ساخت پورشه از کجا می اد دیگه هیچی از خدا نمی خوام 😐

      پاسخ
      1. madjid
        سوابق: (3752 دیدگاه) ,

        .
        روزی که بفهمم احمد باقری با چند اکانت به پدال میاد دیگه هیچ چی از خدا نمیخوام 😂😂😂

        پاسخ
        1. dice
          سوابق: (15 دیدگاه) ,

          دوست عزیز دفاع های الکی شما از ماشین های پورشه رو زیاد دیدم.. و اینکه اسم من کامیاب …. و این شخصی که گفتی رو نمی شناسم 🙂

        2. اسطوره
          سوابق: (3752 دیدگاه) ,

          دفاع الکی ؟؟
          بهتره وقتم رو تلف نکنم….
          حیف یک ثانیه…

  7. علي دانشمند
    سوابق: (49 دیدگاه) ,

    پورشه ماکان بهترین شاسی بلند دنیاست واقعا
    طراحی بسیار زیبای کابین سرشار از چرم که بوی چرم داشبوردش به انسانی که نشسته حس خوب میده.
    اندازه پورشه ماکان بی نظیره نه خیلی بزرگه که تو خیابانای ترافیک دار باعث اذیت بشه نه اندازش کوچیکه که بهش نشه گفت SUV
    اندازش کاملا دقیق و استاندارد و از سروقیافش اصالت پورشه میباره

    پاسخ
  8. X FIVE M
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    آدم بایه suv جمعو جور توقع هندلینگ نداره درکل از نظر من مرسدس بهتره (با توجه به جدول که مرسدس برتریایه بیشتری داره نسبت به پورشه )اما منم انتخابم پورشس بیشتر به دلم میشنه

    پاسخ
  9. سیاوش
    سوابق: (162 دیدگاه) ,

    اختلافشون خیلی کمه ولی اگه حق انتخاب داشتم پورشه رو انتخاب میکردم خوشگلتر و خاص تره

    پاسخ
  10. تصویر پروفایل فرشاد سجادیان
    فرشاد سجادیان
    سوابق: (224 دیدگاه) ,

    به نظرم نویسنده این مطلب زیادی تحت تاثیر علاقش به برند پورشه قرار گرفته؛ ماکان برخلاف حرفی که تو متن زده شده، سانت به سانتش حس لوکس بودن نمیده، مرسدس هم اونجوری که‌ گفته شد معمولی نیست. همه چی به سلیقه بر میگرده، مثلا از نظر من کابین بنز حس لوکس‌تری نسبت به کابین ماکان داره یا طراحی خارجیش پرستیژ و هماهنگی بالاتری داره. خریدارای ماکان حس کسایی رو بهم میدن که پول ندارن کاین بخرن، میرن اینو میگیرن! شخصیت مستقلی نداره، نسخه ارزونتر کاینه اما GLC لااقل تو خانواده خودش یه چهره مستقل و خاصه نه نسخه فشرده شده و ارزان‌سازی شده برادر بزرگترش‌. بعضی دوستان هم همچین از اعتبار برند پورشه تعریف‌ و تمجید می‌کنن که انگار طرف مقابلش یه خودروساز گمنامه نه مرسدس بنزی که کل صنعت خودروسازی‌ مدیونشه

    پاسخ
  11. sunmartin
    سوابق: (1428 دیدگاه) ,

    اسم پورشه اودش کلاس و شخصیت داره نمیسه براحتی از ماکان گذشت واقعا کیفیت واقعی در آلمانی ها میتوان جستجو کرد البته آئودی Q5 که این پلتفرم از آن مشتق شده هم خودروی بی نظیر و خوش ساختی است اما نبرد سختی داشت amg در برابر پورشه من مقاله را همان ابتدا که مطالعه میکردم نزد خویش گفتم که برد مطمئنا با پورشه است

    پاسخ
  12. pooriya
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    کاش ب ام و ایکس فور ام چهل هم توی این رقابت بود جای خالیش شدیدا حس میشه

    پاسخ
  13. احمد باقری
    سوابق: (4331 دیدگاه) ,

    اصلا پورشه، ابهت، استایل، طراحی زیبا و … مرسدس رو داره که حالا بیاد با مرسدس مقایسه بشه، این مقایسه، از همون اول اشتباه، وقتی قیافه نداره، بقیه اش دیگه مهم نیست.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.