جنگ کراس استیشن‌ها، E کلاس آلترین در برابر V90 کراس کانتری

همه میدانیم که این روزها کراس‌اوورها بسیار محبوب شده و فروش بالایی دارند. به ‌تَبَع این، محبوبیت استیشن‌های کراس‌اوور شده هم افزایش پیدا کرده است. استیشن‌هایی که با ارتفاع بیشتر از سطح زمین و تجهیز به سیستم چهارچرخ محرک به‌صورت استاندارد، محافظ‌های قسمت‌های زیرین خودرو، پوشش‌های پلاستیکی روی سپرها و اطراف گلگیرها و ریل‌های روی سقف تا حدودی از توانایی آفرود سبک برخوردار می‌شوند. دو شرکت آئودی و ولوو سال‌ها است که به ساخت چنین خودروهایی می‌پردازند به‌گونه‌ای که ولوو با معرفی مدل V90 XC (که بعداً نامش به XC70 تغییر پیدا کرد) در سال 1998 و آئودی با معرفی آلرود در سال 1999 از پیشگامان ساخت استیشن‌های کراس‌اوور شده یا به‌اصطلاح کراس استیشن‌ها محسوب می‌شوند.

mercedes-benz-e-class-all-t

اگرچه کمی دیر اما به‌تازگی مرسدس بنز هم به این جمع اضافه شده و با معرفی E کلاس آلترین قصد رقابت با آئودی و ولوو را دارد. مرسدس بنز با آلترین قصد ورود به کلاس کراس استیشن‌ها را دارد تا خریدارانی که قصد رفتن به مسیرهای ناهموار با خودرویی غیر از یک SUV دارند را به‌سوی خود جذب کند. به دلیل اینکه در این کلاس خودرویی تعداد انگشت‌شماری از خودروسازان حضور داشته و به ساخت خودروهایی که بین استیشن‌ها و کراس‌اوورها قرار می‌گیرند می‌پردازند، این کلاس مانند زیر کلاس‌های کوپه‌های چهاردر و SUVهای کوپه، به‌طور کامل بهره‌برداری نشده و به همین دلیل از پتانسیل بالایی برای فروش برخوردار است. اما در حال حاضر رقابت در این بازار بی‌رحمانه‌تر از همیشه شده است. چراکه هر دو شرکت مرسدس بنز و ولوو محصولات جدیدی را در این کلاس معرفی کرده‌اند؛ اما آیا سازندهٔ آلمانی می‌تواند ولوو را زمین خودش شکست دهد؟ برای پاسخ این سؤال در ادامه مقایسه‌ای کوتاه میان این دو کراس استیشن جدید خواهیم داشت.

هرچند شرکت‌های AMC، گاز و سوبارو معتقدند که ولوو V70 XC اولین خودروی کلاس کراس استیشن‌ محسوب نمی‌شود، اما همان‌طور که گفته شد این خودرو که معرفی آن به سال 1998 بازمی‌گردد یکی از کهنه‌کاران این کلاس بشمار می‌رود. درنتیجه مدل جدید V90 کراس کانتری که به‌تازگی به‌عنوان نسل جدید مدل XC70 معرفی شده است، 18 سال تجربه و تخصص را در پشت سر خود دارد.

در سوی دیگر به نظر نمی‌رسد مرسدس بنز همانند ولوو همه‌چیز را در مدل جدید آلترین خود جدی گرفته باشد چراکه خودروساز آلمانی قصد ارائهٔ خودرویی همه‌جارو را بدون تلاش زیادی داشته است که این کاملاً با رویکرد خودروساز سوئدی مخالف است. البته برخی استدلال می‌کنند که تفاوت‌های ظاهری بین این دو خودرو به تفاوت زبان طراحی دو شرکت مربوط می‌شود و هردوی این کراس استیشن‌ها با یک فرمول ساخته شده‌اند اما در جواب آن‌ها باید گفت درحالی‌که کراس کانتری قصد دارد با طراحی خارجی سخت، خود را یک SUV نشان داده و از V90 استاندارد جدا کند، آلترین همان E کلاس استیشن به نظر می‌رسد که فقط ارتفاع آن افزایش پیدا کرده است.

بااین‌حال هر دو خودرو از ویژگی‌های مشترکی چون محافظ‌های فلزی زیرین، ریل‌های روی سقف و روکش‌های پلاستیکی بدنه برخوردار هستند و حتی طراحی اگزوزهای آن‌ها هم مشابه یکدیگر است اما استایل کلی آن‌ها باهم متفاوت است. کراس کانتری 21.1 سانتیمتر از سطح زمین فاصله دارد درحالی‌که سیستم تعلیق بادی آلترین می‌تواند تا فقط 15.6 سانتیمتر ارتفاع از سطح زمین را ارائه کند. هر دو کراس استیشن این رقابت خودروهای راحتی برای مسیرهای آسفالت هستند اما درحالی‌که ولوو توانایی‌های آفرود بالاتری دارد، مرسدس بنز طراحی شیک‌تری را ارائه می‌کند. در داخل نیز V90 کراس کانتری دارای طراحی هوشمندانه به همراه رویکردی ساده‌گرایانهٔ اسکاندیناویایی است درحالی‌که E کلاس آلترین با خطوط منحنی، محیط داخلی لوکس‌تری دارد.

در بخش پیشرانه، مرسدس بنز فعلاً آلترین را با یک موتور 2 لیتری دیزل ارائه کرده است که 190 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور دارد. در سوی دیگر اما ولوو هنوز پیشرانه‌های کراس کانتری را اعلام نکرده است ولی چون این خودرو بر اساس مدل V90 و همین‌طور S90 ساخته شده است، بنابراین به‌احتمال فراوان پیشرانه‌های مشترکی با آن‌ها خواهد داشت؛ بنابراین مدل D4 کراس کانتری ازلحاظ پیشرانه کاملاً با آلترین قابل‌مقایسه خواهد بود چراکه این مدل دقیقاً مانند آلترین مجهز به یک پیشرانهٔ 2 لیتری دیزل با 190 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور است. نیروی موتور در هر دو خودرو به‌صورت استاندارد به هر چهارچرخ انتقال میابد که این امر در مرسدس بر عهدهٔ یک گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک است درحالی‌که در ولوو یک نمونهٔ 8 سرعتهٔ اتوماتیک این وظیفه را انجام می‌دهد.

بااین‌وجود پس از بیان مطالب بالا انتخاب شما از میان این دو کراس استیشن جدید کدام‌یک خواهد بود؟ آیا مرسدس بنز E کلاس آلترین را برمی‌گزینید یا ولوو V90 کراس کانتری را انتخاب خواهید کرد و یا حتی آئودی A6 آلرود را به هردوی آن‌ها ترجیح می‌دهید؟

 

مشخصات فنی

ولوو کراس کانتری مرسدس بنز آلترین
پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر دیزل 2 لیتری 4 سیلندر دیزل
قدرت 190 اسب بخار 190 اسب بخار
گشتاور 400 نیوتن متر 400 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 9 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
فاصله از سطح زمین 21.1 سانتیمتر 15.6 سانتیمتر

 

منبع: CarScoops

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

19 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3790 دیدگاه) ,

    این 2 تا که همه چیزشون مثل همه !
    قیافه هم که سلیقه ای هست.
    پس من آئودی آلرود رو انتخاب میکنم !!حداقل قدرتش میدونم از جفت اینا بیشتره.( 250 اسب بخار )

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (70 دیدگاه) ,

      اره به نظر منم الرود بهتره

      پاسخ
    2. علي
      سوابق: (902 دیدگاه) ,

      من به شخصه اول آئودی رو انتخاب میکنم و بعد مرسدس بنز .
      باتچکر

      پاسخ
    3. reza
      سوابق: (59 دیدگاه) ,

      برای جاده های ایران هر سه شون عالین….

      پاسخ
    4. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      ازروی جدول تقریبا مثل همدیگه هستن

      پاسخ
  2. Ahmadreza
    سوابق: (100 دیدگاه) ,

    فقط e از سرو روش امکانات و تکنولوژی میباره لامصب

    پاسخ
  3. علی
    سوابق: (70 دیدگاه) ,

    بنز از فیس جلوش خیلی بهتر و با ابهت تره اما بقیه طراحی خارجی بنز هیجان انگیز نیست و تناسب با هم نداره بیشتر یک خودرو کسالت اور به نظر میاد مخصوصا نمای پشتی اما ولوو بهتر کار کرده روی تناسب طراحی خارجی طراحی داخلی که واقعا عالی البته این حرفا از روی عکسه که فکر نکنم قضاوت جالبی باشه چون خودروها رو عکس و چیزی که از نزدیک میبینی زمین تا آسمان فرق داره

    پاسخ
  4. علی
    سوابق: (70 دیدگاه) ,

    راستی امیر جان دستت درد نکنه بابت جمع آوری مطلب نمی دونم چرا من باز خورد کامنتا نمیاد واسم

    پاسخ
  5. Mehran
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    ولوو زیباتر و ایمن تر هست!

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      هردو ایمنی خوبی دارن

      پاسخ
  6. احمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    از نوشته ها این طور حاکی که بنز برای حضور داشتن در این زمینه هم (کراس اوور ها) فعالیت های جالبی ارائه میده تا اونهای که دوست دارن با خودرو های آلمانی(لوکس) به این جاده ها وارد بشنو این حس رو تجربه کنن ولی در هر حال شرکت ولو خودروی خودشو متناسب با اقلیم و جاده های ناهموار خودش طراحی کرده (تجربه)در نتیجه امکان داره موفق تر باشه هرچند هر شرکتی هدف خودش و مشتریان خودش رو داره.

    پاسخ
  7. Radison
    سوابق: (48 دیدگاه) ,

    با تموم احترامی که برای مرسدس قائلم ولی ولوو رو دوست دارم …پرستیژ خاصی داره

    پاسخ
    1. reza
      سوابق: (97 دیدگاه) ,

      ولوو واقعا تو اروپا پرستیژ خاصی داره

      پاسخ
  8. mojtabaaston
    سوابق: (156 دیدگاه) ,

    بر خلاف عادتم این بار ولوو سر تره

    پاسخ
  9. احمد باقری
    سوابق: (4358 دیدگاه) ,

    مرسدس بنز، ولوو، آئودی

    پاسخ
  10. احمد
    سوابق: (81 دیدگاه) ,

    از لحاظ ظاهری ولوو فاصله چرخ هاش نسبت به هم و نسبت به بدنه متناسبه ارتفاع بدنه و سپر نسبت به زمین متناسبه سدان و شاسی بلندو بقیه خودرو های ولوو همینگونه اند از امتیازات خودروی خوبه به نظرم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.