بوگاتی

خاص‌ترین نسخه‌های بوگاتی ویرون

تولید بوگاتی ویرون رسماً‌ به پایان خود رسیده است؛ ۴۵۰ دستگاه خودروی جنجالی ویرون که از میان آنها ۳۴ دستگاه به صورت نسخه ویژه بوده‌اند. در ادامه، یک راهنما برای خاص‌ترین نسخه‌های ویژه بوگاتی ویرون آماده شده است.

۱) بوگاتی ویرون گرند اسپورت ونت
کسی از شما تا حالا نام مجسمه‌ساز فرانسوی، برنار ونت (Bernar Venet) را شنیده است؟ ما هم نشنیده‌ایم! ولی به نظر می‌رسد بوگاتی ارادت خاصی به وی داشته باشد. آنها تا اینجا پیش رفته‌اند که این مرد فرانسوی را به عنوان یکی از تأثیرگذارترین مجسمه‌سازان تاریخ معاصر نام برده‌اند. در هر صورت، همکاری سطح بالای بین «بوگاتی» و «برنار ونت» ستودنی است.

Bugatti Veyron Grand Sport Venet
Bugatti Veyron Grand Sport Venet
با دیدن «ونت»، اولین چیزی که توجه شخص را به خود جلب می‌کند، معادلات ریاضی خاصی است که با رنگ نارنجی بر روی پیش‌زمینه سیاه‌رنگ بدنه خودرو نقش بسته‌اند. این معادلات که در نگاه اول بیشتر دارای یک حالت رندوم هستند، در واقع از معادلاتی‌اند که برای ایجاد قدرت افسانه‌ای ویرون استفاده شده‌اند. سرپرست طراحی بوگاتی در مورد این مدل می‌گوید:

برنار ونت با ارجاع مناسب به فرمول مهندسی مورد استفاده بدون اینکه اسرار آن را فاش کند، افتخار دوباره‌ای برای برند ما ایجاد کرده است.

Bugatti Veyron Grand Sport Venet
Bugatti Veyron Grand Sport Venet
این عبارات ریاضی به چرم قهوه‌ای داخل کابین خودرو در کنار امضاهای نارنجی‌رنگ «برنار ونت» نیز کشیده شده‌اند. یک کلکسیون از مدال‌های «ونت» را می‌توان در داخل و بیرون خودرو مشاهده کرد و چرخ‌ها نیز دارای یک طرح رنگ‌بندی خاص از مشکی و نارنجی هستند. همانند بسیاری از کارهای هنری برجسته، بوگاتی نیز هنگام ارائه این نسخه، قیمتی برای آن معیّن نکرد.

Bugatti Veyron Grand Sport Venet
Bugatti Veyron Grand Sport Venet
۲) بوگاتی ویرون سوپر اسپورت ورلد رکورد ادیشن
انتظارات مشتریان بوگاتی واقعاً بالاست. بدیهی است که قدرت ۱۰۰۱ اسب‌بخار در ویرون اولیه برای آنها کافی نبوده و از بوگاتی خواسته‌اند که نه‌تنها طراحی مدل دوم را از نظر ظاهری متفاوت انجام دهد، بلکه نسخه‌ای اسپورتی‌تر و با تجربه رانندگی تهاجمی‌تر برای آنها بسازد! مدل «سوپر اسپورت» جوابی به این توقعات مشتریان بوگاتی بود. قدرت این مدل به ۱۲۰۰ اسب‌بخار می‌رسید و بوگاتی رسماً از آن به عنوان سریعترین خودروی تولیدی یاد کرد. پنج نمونه اول ویرون سوپر اسپورت که از کارخانه «مولسَیم» فرانسه بیرون آمدن با عبارت «ورلد رکورد ادیشن» نیز همراه شدند تا به نوعی عنوان «سریعترین خودروی تولیدی» یادآوری شده باشد.

Bugatti Veyron Super Sport World Record Edition
Bugatti Veyron Super Sport World Record Edition
Bugatti Veyron Super Sport World Record Edition
Bugatti Veyron Super Sport World Record Edition
تنظیمات مدل ورلد رکورد ادیشن مشابه یک خودروی رکوردشکن بود؛ یعنی همان چیزی که برای رکورد ۴۳۱ کیلومتر بر ساعت در دو جهت در پیست آزمایشی گروه فولکس‌واگن در «اهرا-لسییِن» آلمان در سال ۲۰۱۰ انجام شد. در سوپر اسپورت ورلد رکورد ادیشن از ترکیب فیبرکربن بدون پوشش و رنگ نارنجی برای بدنه استفاده شده بود و داخل کابین نیز شرایطی نسبتاً آرام با چرم مشکی، فیبرکربن و طرح‌های کوچک نارنجی‌رنگ برقرار بود.

Bugatti Veyron Super Sport World Record Edition
Bugatti Veyron Super Sport World Record Edition
۳) بوگاتی ویرون گرند اسپورت ال اور بلان
تا به حال با دیدن ظروف چینی به این فکر کرده‌اید که چرا تا به حال از این ماده برای ساخت خودرو استفاده نشده است؟ مطمئناُ کمتر کسی به این فکر افتاده، ولی «بوگاتی» چنین کاری را انجام داده است. عبارت “L’Or Blanc” در فرانسوی برای «طلای سفید» به کار می‌رود. بوگاتی با سرشناس‌ترین تولید کننده طلای سفید، یعنی «کونیگ‌لیکه پورزلان منوفکتور برلین» یا KPM همکاری کرده تا بتواند اولین خودرویی را بسازد که در طراحی داخلی و خارجی آن از المان‌های «چینی» استفاده شده است. البته منظور از «چینی» در اینجا، کشور چین نیست.

Bugatti Veyron Grand Sport L’Or Blanc
Bugatti Veyron Grand Sport L’Or Blanc
Bugatti Veyron Grand Sport L’Or Blanc
Bugatti Veyron Grand Sport L’Or Blanc
«ال اور بلان» از یک طرح رنگی واقعاً منحصر به فرد استفاده کرده تا بتواند مشخصه‌های چینی‌های سفید و آبی را بهتر منعکس کند. طرح رنگ‌آمیزی بدنه مستقیماً با دست و با استفاده از نوارهای دقیق تولید شده در ژاپن انجام شده و باعث می‌شود که هر کسی در نگاه اول، تصور کند که خودرو با «چینی» پوشیده شده است. برای نشان‌های وسط چرخ‌ها، و همین‌طور برای درپوش بنزین، درپوش روغن و نشان “EB” در عقب از چینی اصل استفاده شده است. همچنین در داخل کابین «ال اور بلان»، کناره‌های کنسول میانی، پنل عقب بین صندلی‌ها و همین‌طور سینی تعبیه‌شده در بالای کنسول میانی با المان‌های چینی تزئین شده‌‌اند. این سینی را می‌توان از جای خود جدا کرد و به همراه سایر وسایل پیک‌نیک طرح KPM در ال اور بلان مورد استفاده قرار داد. با مبلغ ۱/۶۵ میلیون پوند می‌توانید سریعترین خودرو را در نوع خود در اختیار داشته باشید.

Bugatti Veyron Grand Sport L’Or Blanc
Bugatti Veyron Grand Sport L’Or Blanc
۴) بوگاتی ویرون گرند اسپورت ویتسه لجند مئو کوستانتینی
با نزدیک‌ترین پایان تولید ویرون، بوگاتی تصمیم گرفت که تولید یک سری ۶ تایی « لِ لوژاند دو بوگاتی» را برای قدردانی از ۶ شخصیت خاص آغاز کند. سومین مدل از سری به افتخار مئو کوستانتینی (Meo Costantini) ارائه شد که یک دوست نزدیک مؤسس کمپانی، یعنی «اتوره بوگاتی» بوده است. «کوستانتینی» در همین حال، راننده و سرپرست موقتی تیم مسابقه بوگاتی بوده است. وی به عنوان راننده توانست در حالی که برای نخستین بار از مدل مشهور بوگاتی تایپ ۳۵» استفاده می‌کرد، در دو مسابقه «تارگا فلوریو» پیروز شود.

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Legend Meo Costantini
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Legend Meo Costantini
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Legend Meo Costantini
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Legend Meo Costantini
«مئو کوستانتینی» یکی از موفق‌ترین دوران مسابقات را در تاریخ بوگاتی رقم زد. وقتی بوگاتی «تایپ ۳۵» را ساخت، این خودرو توانست الهام‌بخش بسیاری از خودروهای مسابقه موفق زمان‌های بعدی از خود شود. بدنه آبی‌رنگ و با پرداخت دستی آلومینیومی واقعاً تعهد خود را نسبت به «تایپ ۳۵» بیان کرده است. پیروزی‌های «کوستانتینی» در مسابقات تارگا فلوریو به صورت طرح الگوی پیست در پایین باله عقب نقش بسته‌اند. همچنین امضای وی نیز با لیزر بر روی درپوش‌های بنزین و روغن خودرو حک شده و بر روی تکیه‌گاه سر صندلی‌ها دوخته شده است. یک الگوی دیگر از پیست تارگا فلوریو را می‌تواند در پوشش محفظه میانی دو صندلی مشاهده کرد. در همین حال، شاید یکی از جذاب‌ترین کارها در این مدل حک لیزری مهمترین لحظات دوران رانندگی «کوستانتینی» بر روی چرم داخل درها باشد. قیمت درنظر گرفته شده برای مدل لجند مئو کوستانتینی برابر ۲/۰۹ میلیون پوند بوده و همانند دیگر مدل‌های سری «لجند» به ۳ دستگاه محدود بوده است.

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Legend Meo Costantini
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Legend Meo Costantini
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Legend Meo Costantini
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Legend Meo Costantini
۵) بوگاتی ویرون گرند اسپورت ویتسه بلک بس
یک قرن پیش، بوگاتی خودرویی با عنوان «تایپ ۱۸» ساخت که با موتور چهار سیلندر خود، تنها قدرتی به اندازه ۱۰۰ اسب‌بخار داشت. ولی امروز پنجمین مدل در سری «لجند»، دارای موتوری است که تعداد سیلندرهای آن چهار برابر شده و قدرت آن نیز در مقیاس اسب‌بخار، ۱۲ برابر شده است. در همین حال، این مدل جدید، پیوند عمیق خود را با خودروی مشهور «تایپ ۱۸ – بلک بس» نشان داده است.

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Legend Black Bess
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Legend Black Bess
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Legend Black Bess
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Legend Black Bess
در سال ۱۹۱۳، هوانورد مشهور فرانسوی، رولند گاروس (Roland Garros) به دنبال خودرویی می‌گشت که سرعتش بر روی زمین همانند یک هواپیما در آسمان باشد. «تایپ ۱۸» که بعداً با عنوان «بلک بس» شناخته شد، خودرویی بود که «گاروس» به مالکیت آن افتخار می‌کرد. مدل مدرن «بلک بس» با طراحی مشکی بیرونی و طرح‌های طلایی، نشانه‌هایی از آن مدل اولیه در خود دارد. حتی بخش‌هایی از پنل‌های بدنه ویرون مانند قاب نعل‌اسبی در جلو از طلای ۲۴ عیار پوشانده شده‌اند. در طراحی داخلی نیز از چرم‌های مخصوص بوگاتی بژ، هاوانا و کریمسون استفاده شده است. با این حال، پنل‌های در و کنسول میانی می‌توانند بیشترین توجه را به خود جلب کنند. در این پنل‌ها صحنه‌هایی از بلک بس اولیه و مورن سولنیه تایپ H، هواپیمای «گاروس» به تصویر کشیده شده است. البته برخلاف آنچه که در مدل لجند مئو کوستانتینی مشاهده می‌شود، این صحنه‌ها به صورت دستی نقاشی شده‌اند. در نتیجه، هیچ‌کدام از پنل‌ها مشابه یکدیگر نیستند. برچسب قیمت برای این ویرونِ واقعاً منحصر به فرد برابر ۲/۱۸ میلیون پوند بوده است.

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Legend Black Bess
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Legend Black Bess
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Legend Black Bess
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Legend Black Bess
۶) بوگاتی ویرون گرند اسپورت ویتسه لا فاینال
آخرین و چهارصد و پنجاهمین ویرون در حالی در سال ۲۰۱۵ از خط تولید کارخانه «مولسَیم» بیرون آمد که واقعاً خودروی منحصر به فردی بود. ویرون گرند اسپورت ویتسه لا فاینال با طرح رنگی وارونه قرمز و سیاه فیبرکربنی، تعهد به ویرون با شاسی شماره یک نشان می‌داد.

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse La Finale
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse La Finale
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse La Finale
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse La Finale
برای یادآوری اینکه «لا فاینال»، آخرین ویرون است، با رنگ «قرمز روشن ایتالیایی» عنوان “La Finale” در جاهایی از بدنه خارجی خودرو مانند زیر چراغ سمت راست در جلو و سطح زیرین باله عقب نوشته شده است. در همین حال، نقش‌هایی از یک «فیل رقصان» را می‌توان در جاهایی مانند درپوش‌های قرمز بنزین و روغن خودرو دید که به یاد رمبراند بوگاتی (Rembrandt Bugatti) استفاده شده‌اند. «رمبراند بوگاتی» مجسمه‌سازی بوده که یکی از مشهورترین اثرهاییش، فیل رقصان بر روی رادیاتور «تایپ ۴۱ رویال» است. البته در داخل کابین، فیل‌های بیشتری می‌توان یافت؛ به‌خصوص در محفظه وسایل بین دو صندلی. این فیل ابتدا به صورت برنز ریخته شده، یک پتینه سیاه بر روی آن کشیده شده و سپس بر روی فیبر کربن قرمز رنگ بدون پوشش قرار داده شده است. همچنین در داخل کابین از چرم «سیلک» کرم‌رنگ مانند شاسی شماره یک استفاده شده، ولی این بار از چرم قرمز و فیبرکربن با پوشش رنگ نیز کمک گرفته شده است. بوگاتی، مدل «لا فاینال» را به یک مشتری در خاورمیانه فروخته و قیمت فروش آن به صورت نامعلوم باقی مانده است.

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse La Finale
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse La Finale

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. bahamin

    ۲۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (25 ديدگاه)

    باسلام به مردم متفکرایران کی میشه توایران ایناروببینیم . آه ازروزگار.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. عارف

      ۲۷ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (29 ديدگاه)

      در دنیا واپسین(بعد از مرگ ).البته بعد از 100 سال و دور از جونتون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Mercedes-Benza

    ۲۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (30 ديدگاه)

    کمپانی بوگاتی همیشه به خاطر مهندسی عالیش توی جهان مطرح بوده و طراحی هاش رو هم خیلی ها می پسندند. واقعا عالین!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ALiHidden

    ۲۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (332 ديدگاه)

    همشون عالی مخصوصا 1و4

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۵ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (135 ديدگاه)

      درسته که همشون عالی اند ولی جای بوگاتی ویرون رامبرانت تو این مدل ها خالیه،به نظرم زیباترین کابین در بین همه ی مدل های ویرون مال بوگاتی ویرون رامبرانت هست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. bahamin

    ۲۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (25 ديدگاه)

    تحریم که برداشته شدببینیم این گمرک سنگین هم برداشته میشه !!!!!‌

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. M Power

      ۲۵ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (25 ديدگاه)

      تحریم های بین المللی برداشته شدن ولی بعید میدونم برداشته شدن تحریم های داخلی به سن منو شما جوان های ایران قد بده البته تا خودمون نخوایم واسه خودمون کاری کنیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. Reza :: nur Deutschland :: nur der Mercedes

    ۲۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    اون Vitesse Legend Black Bess کشت منو!!!
    عجب کار ظریفیه….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احمد باقری

    ۲۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    حالا مدام بگید با این همه تکنولوژی و قدرت، ماشینی اومده که اینو گرفته باشه. واقعا تحسین برانگیزه. کدوم ماشین اومده که اینو گرفته باشه؟ کوئینزگ وان، پورشه، مکلارن یا یه اسم عجیب و غریب دیگه. سوپر بوگاتی، مدلی بود که فقط یکی تولید شد و در 1.8 ثانیه، صفر تا صد رو میرفت، حالا هی میگن کوئینزگ وان اینو گرفته، چه حرف بیخودی. واقعا ابهت بی نظیری داره. تکنولوژی هایی که در زمان خودش معرفی کرد، واقعا معرکه بودند.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. M.R.K

      ۲۶ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (34 ديدگاه)

      کسی عرض نکرد که توی صفر تا صد بوگاتی ویرون سوپر اسپرت رو مهار کرده با اینکه 911 توربو اس طبق درگ ریس ها پا به پاش میومد تا 120 اما عرض کردن که توی سرعت 250 مهارش کردن که خودروهایی همچون Agera R و Venom Gt

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ace

        ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        بوگاتی شماره 1 هست

        موافقم 1
        مخالفم 0
  7. kaveh

    ۲۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (91 ديدگاه)

    والا همشون قشنگن ولی پولشون قشنگ تره
    ما ایرانیا(حداقل نسل ما)فقط باید تو اینترنت و فیلم ها از این ماشینا ببینیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. مهدی

    ۲۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    لطفا به احترام قدمت عزمت تکنولوژِی اعتبار نبوغ و زیبایی به پا خیزید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. P.G

      ۲۶ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (489 ديدگاه)

      من کمرم یکم درد میکنه جوون،میشه فقط کلاهمو بردارم؟:)
      در ضمن اون عظمته!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Maysam..laferrari

      ۲۶ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (581 ديدگاه)

      تا وقتی نام “Ferrari” وجود داره من به پای هیچ کمپانی دیگری پا نمیشم!

      موافقم 0
      مخالفم 1
  9. محسن

    ۲۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    کی گفته صفر تا صد این شاهکار 1.8 s ها برو توی سایت های مرجع ببین همه زدن 2.5 s حالا شاید یه ذره بالا یاپایین نه دیگه اینقدر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. مهدی

    ۲۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    جالبه که بدونید بنتلی و رولز رویس به تقلید از بوگاتی نشان های برجسته رو
    رو ماشیناشون گذاشتن .
    و بوگاتی های آن زمان با نشان فیل برجسته که به دست مجسمه ساز ماهر یا که همان پسر دوم بوگاتی یعنی رامبرانت بوگاتی ساخته میشد در خیابان ها خود نمایی میکرد.
    رامبرانت به حیوانات علاقه ی زیادی داشت و بعد از کشتار وحشیانه ی حیوانات یک باغ وحش در پاریس در جنگ جهانی اول دچار افسردگی شد و در 31 سالگی خود کشی کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. رضا

    ۲۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    خیلی جالب بود. ممنون
    و به این ترتیب ویرون افسانه ای به پایان رسید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. حسام

    ۲۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (144 ديدگاه)

    میگم بوگاتی ایربگ هم داره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. پوریا

    ۲۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    واقعا چه قدر قشنگ و زیباست بوگاتی خوب کارش درسته.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. عباس.

    ۲۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (17 ديدگاه)

    فکرش بکن 300 تا سرعت میرسی از اگزوز اتش بیرون میاد و سیستم اگزوز طوری طراحی کردن که به صورت زنبوری علمی برای اولین بار در جهان که بتونه اتش نشون نده یکی از سازنده ها صحبت میکرد و رادیاتورشم حتما باید با دست درست بشه چند تا رادیاتور داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Maysam..laferrari

    ۲۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بعضی نظرات خنده داره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. AHMADREZA

    ۲۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    ویرون رفت ولی همیشه در قلب من باقی می ماند این شاید تنها ماشینی باشد که بخاطرش احساساتی می شوم ولی من یادگاریم از این افسانه ماکتش هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. Archi KHAN

    ۲۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    بوگاتی ویرون گرند اسپورت ونت با اون طرح اعداد روی بدنه واقعا زیباست ،
    وقتی هنر در اختیار تکنولوژی و علم قرار بگیره نتایج خیره کننده ای حاصل میشه مثل این.
    البته اگه به هنر و هنرمند بهایی داده بشه ، که در فرانسه که کشور شعر و موسیقی و هنره دور از انتظار نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. محمد

    ۲۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من شیفته ال اور بلان بودم از اول اول تا اخررررر. ای جانم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۲۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود .
    انصافا بوگاتی یدونست . رو دستش ندیدم . تنها سوپر اسپورت هنریه .
    تو یکسری چیزها رقیب نداره .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ace

      ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      واقعا نداره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. AMIR

    ۲۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (107 ديدگاه)

    فرانسه است دیگه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. solat

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (143 ديدگاه)

    1 از اونای دیگه چشم نواز تر و زیباتر بود هم رنگ امیزی بیرون و هم نمای تو ( ویرون سالار جاده هاست)

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا