افزایش بُرد مسافت ب‌ام‌و i3 در مدل 2017

کمپانی BMW خودروی i3 را به دو صورت خودروی الکتریکی خالص و خودروی الکتریکی به همراه یک موتور بنزینی که برای افزایش برد خودرو استفاده می‌شود، عرضه کرده است. به خودرو نوع دوم i3 را range-extender نیز می‌گویند، موتور احتراقی در این خودرو تنها برای شارژ باتری استفاده می‌شود نه برای راندن خودرو. خودروهای i3 الکتریکی خالص در حال حاضر برد 130 کیلومتری دارند ولی بر طبق گزارش Automotive News، افزایش 50 درصدی برای مدل 2017 اعلام شده است یعنی برد این خودرو به 193 کیلومتر می‌رسد.

BMW i3
BMW i3

آیان روبرسون عضو ارشد ب‌ام‌و گفته پک‌های باتری لیتیوم یونی برای مدل 2017 بهبود یافته است که موجب افزایش برد این خودرو می‌شود. سخنگوی ب‌ام‌و در آمریکای شمالی صحت این خبر را تأیید کرده است و اضافه کرده که استفاده از باتری‌های قدرتمندتر به‌عنوان آپشن در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. مدل کنونی که از پک باتری 22 کیلوواتی بهره می‌برد، همچنان عرضه خواهد شد.

BMW i3 charging
BMW i3 charging

افزایش برد i3 به 200 کیلومتر جایگاه این خودرو را در بین خودروهای الکتریکی رده پایین ارتقاء می‌بخشد. قیمت ب‌ام‌و i3 برای مدل 2016 معادل با 43395 دلار قبل از اعمال مشوق‌های مالیاتی است. تنها مشکل ب‌ام‌و این است که به‌تازگی شورولت برد 320 کیلومتری را برای خودروی الکتریکی خود یعنی بولت اعلام کرده است که نقطه عطفی در میان خودروهای این کلاس محسوب می‌شود و فروش آن هم در اواخر سال جاری میلادی شروع خواهد شد. قیمت شورولت بولت 37500 دلار خواهد بود که پس از اعمال معافیت‌ها به 30 هزار دلار کاهش می‌یابد.

bmw-i3-engine
BMW i3

دامنه حرکتی بالاتر موجب جذاب‌تر شدن خودروی الکتریکی i3 می‌شود. هنوز هم برد حرکتی مدل‌های range extender کمی بیشتر از مدل‌های الکتریکی خالص است. بُرد نیسان لیف نیز اخیراً از 200 به 250 کیلومتر افزایش یافته است. رنو ZOE نیز 210 کیلومتر برد دارد که بنا به ادعای شرکت به‌زودی به 240 کیلومتر افزایش می‌یابد.

2014 BMW i3
BMW i3

2014 BMW i3 Interior
BMW i3 Interior

درمجموع 11024 دستگاه i3 در سال 2015 در آمریکا و 24057 در سراسر جهان به فروش رفته است، هرچند باوجود افزایش 50 درصدی نسبت به فروش سال 2014، هنوز در مقایسه با شورولت ولت یا نیسان لیف فروش پایینی داشته است. این میزان فروش برای خودرویی که به گفته مدیرعامل ب‌ام‌و، نوربرت ریتوفر، یک نقطه عطفی در تاریخ صنعت اتومبیل‌سازی است کمی ناامیدکننده است.

BMW i3
BMW i3

درباره نویسنده

تصویر پروفایل علی طهوری

علی طهوری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، گرایش طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو دانشگاه علم و صنعت

10 دیدگاه

  1. Archi KHAN
    سوابق: (1655 دیدگاه) ,

    حالا ما نا امید از بازار خودروی کشور !
    شوما هم هی خبر تکنولوژی های نِوین را بذارین …

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل amir
    amir
    سوابق: (244 دیدگاه) ,

    کاش نام گذاری این سری بر اساس سری اصلی سدان باشه برای مثال این مدل میشد i1 یه برقی هم اندازه سری 3 میزد و میذاشت i3

    پاسخ
  3. mohsen
    سوابق: (901 دیدگاه) ,

    همین مونده بود رنو بیاد با BMW رقابت کنه

    پاسخ
  4. احمد باقری
    سوابق: (4279 دیدگاه) ,

    دیگه خودشون هم اعلام کردن که فروش این خودرو از نظر اونها ناامید کننده است، کیفیت و فناوری خودرهای بی ام دبلیو رو که کنار بگذاریم، در خودروهای الکتریکی، مسافت قابل طی کردن، حرف اول رو میزنه که بی ا م دبلیو فعلا نتونسته به پای رقبا برسه.

    پاسخ
    1. خسته شده
      سوابق: (623 دیدگاه) ,

      ب ام و نه بی ام دبیلو ضمن اینکه کیفیت این ماشین نسبت به اون دو و طراحیش خیلی بهتره کلاسشم بالاتره

      پاسخ
      1. علی
        سوابق: (6 دیدگاه) ,

        اگر آلمانی تلفظ کنی میشه ب ام و اگر انگلیسی تلفظ کنی میشه بی ام دبلیو
        مثل amg بنز که انگلیسیش میشه ای ام جی ولی آلمانیش میشه آ ام گ

        پاسخ
  5. فرشید
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    شورولت volt ولته فکر کنم
    نه بولت

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.