ساختارشکنی BMW در گرایش به خودروهای دیفرانسیل جلو

کمربندهایتان را محکم کنید! ب ام و های تازه وارد (تازه نفس) با قوای محرک بر روی چرخهای جلو می آیند.

Front Wheel Drive BMW
Front Wheel Drive BMW

چندین دهه است هر خودرویی که تحت نام ب ام و تولید می شود دارای 3 مشخصه ای است که همانند یک امضا برای این کمپانی شده است: جلو پنجره کلیه ای شکل، پیچش خاص پایه ستون C یا D موسوم به Hofmeister kink و انتقال نیرو به چرخهای عقب. ممکن است شما هم به مرور متوجه اهمیت کم جلو پنجره های کلیه ای شکل در زبان طراحی باوارایی شده باشید و اگر بیشتر دقت کرده اید حتما به عدم وجود پیچش هافمیستر در مدل i3 هم پی برده اید.

BMW Active Tourer
BMW Active Tourer

حال یکی از عوامل اجرایی شرکت تایید کرده است که به زودی هزاران مدل از خودروهای ب ام و و مینی از پلتفرم قوای محرکه بر چرخهای جلو بهره خواهند برد. خوب، حالا می دانیم که UKL1 ( یا همان شاسی جمع و جوری که مینی کوپر بر روی آن سوار شده) اولین خودرویی است که با قوای محرکه چرخهای جلو عرضه خواهد شد و به قول معروف تحت عنوان 2Series GT ACTIVE Tourer ( که اصولا به نام ACTIVE TOURER مفهومی شناخته می شود ) به فروش خواهد رسید. چیزی که نمیدانستیم این بود که چگونه از ساختار و معماری گسترده و یکپارچه ULK1 استفاده می شود.

BMW Active Tourer
BMW Active Tourer

یان رابرتسون یکی از اعضای هیئت مدیره در زمینه بازاریابی و فروش طی مصاحبه خود با اتواکسپرس تاکید کرده است که مدل Active Tourer سه سیلندر اوایل سال آینده وارد بازار خواهد شد و 11 مدلی که در آینده عرضه می شوند نیز از همین شاسی بهره خواهند گرفت.

BMW Active Tourer
BMW Active Tourer

حال به این معنی نیست که لزوماً تمامی آنها از مدلهای ب ام و می باشند و ظاهرا 8 مدل آنها از خانواده مینی خواهند بود اما همچنان چند مدل دیگر هلالی شکل از قوای محرکه منتقله به چرخهای جلو استفاده می کنند. خبر بد برای آنهایی که سرسختانه در مدلهای با قوای محرکه چرخهای عقب تمرکز دارند این است این وضعیت بسیار بسیار بدتر خواهد شد. رابرتسون هم چنین گفته است که به طور همزمان 20 مدل پایه ای از UKL1 در حال بررسی هستند.


اکنون به نظر می رسد  2series GT ، یک SUV کوچک دیگر و یک سوپرمینی از جمله مدلهای ب ام و خواهند بود که به نظر ما به زودی با قوای محرکه چرخهای جلو تولید خواهند شد. با این وجود اگر این خودروها فروش خوبی داشته باشند می توانید شرط ببندید که در آینده UKL1 های بیشتری از Bimmer ها را خواهیم دید.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل غفاری

غفاری، مهندس مکانیک و علاقه مند دنیای خودرو، مترجم و نویسنده مجله پدال

30 دیدگاه

  1. km
    سوابق: (681 دیدگاه) ,

    این میتونه کلا بی ام و رو عوض کنه. 🙂 در مورد طراحی این ماشین هم بگم که من خیلی خوشم اومد، به قول بعضی دوستان شبیه بقیه مدلهای بی ام و نیست. بنظرم از X1 خیلی جذاب تره

    پاسخ
    1. میلاد . فقط المان . فقط بنز .
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود.

      کا ام جان این ماشین دقیقا در چه کلاسی قرار میگیره؟؟؟

      فکر نکنم رقیب قدری برای بنز A و B کلاس بتونه باشه.

      ولی به نظر من چراغای عقبش شبیه دیگر محصولات بی ام و است.

      ((( ایران و المان )))

      پاسخ
      1. km
        سوابق: (681 دیدگاه) ,

        هنوز رقیب خاصی نداره میلاد جان ولی شاید بشه با GLA مقایسش کرد چون جفتشون compact crossover هستند

        پاسخ
  2. amirali
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    منم از این ماشین خوشم ماشین خوشگلیه اما چرا دفرانسیل جلو؟

    پاسخ
    1. Kurosh
      سوابق: (311 دیدگاه) ,

      طراحی داشبورد وکنسول وهمچنین تودریها خیلی زیبا کار شده؛
      اون تم نارنجی رنگه تو اتاق خودرو وفرمون خیلی کف بر دراومده وقشنگی ازش میباره..!

      پاسخ
  3. sorena330
    سوابق: (691 دیدگاه) ,

    یکی از دلایل عشق من به این کمپانی دیف عقب بودنش بود،امیدوارم این پروژه فقط به همین 8مدل محدود بمونه…

    پاسخ
  4. alireza
    سوابق: (93 دیدگاه) ,

    ب ام و با کمک شریک جدیدش یعنی تویوتا کم کم داره دوباره می شه همون شرکت قبلی بازم امیدوارم موج ارزونی به خودرو هم برسه تا ما جوونا بتونیم خودروی مورد علاقمونو بخریم.

    پاسخ
  5. masoud v12
    سوابق: (134 دیدگاه) ,

    اكثر كمپاني هاي معتبر و معروف و صاحب نام دنيا دفرانسيل عقب هستند مانند بنز و مازراتي و رولزرويس و آستون مارتين و فراري و غيره بعضي ها هم كه در ليست محصولاتشون دو دفرانسيل دارند مانند بعضي از مدلهاي پورشه كه با پسوند 4 اس در پشت صندوق عقب نوشته شده و همچنين آيودي با سيستم كواترو يا بنز كه با نوشته 4 ماتيك از ديگر توليداتش متمايز شده و مشخص ميشوند كه دو دفرانسيل هستند ولي بازم هيچ كدومشون دودفرانسيل صد در صد نيستند يعني بسته به موقعيت چرخها نيروي بدست آمده از گيربكس را 30 درصد جلو 70 درصد عقب تقسيم ميكنند كه بهترين تعادل رو در جاده هاي خيس و لغزنده داشته باشند و آيا ميدانيد كه چرا دفرانسيل جلو توليد نمي كنند؟ چون لذت و ديناميك واقعي سواري رو در يك اتومبيل دفرانسيل عقب ميشه پيداكرد نه در دفرانسيل جلو! ولي برعكس خيلي از توليدات محصولات كشورهاي آسيايي مانند كره و چين و ژاپن و غيره اكثرا دفرانسيل جلو هستند چون كسي در اين ماشينها دنبال ديناميك و لذت سواري نيست! ولي اينا هم در بعضي از محصولات گران قيمتشون دفرانسيل عقب دارند مانند هيوندا در مدل جنسيس يا غيره ولي بي ام و چرا دفرانسيل توليد خواهد كرد جاي سوال داره! از بي ام و بعيده مثل كره اي ها ماشين توليد كنه!

    پاسخ
    1. میلاد . فقط المان . فقط بنز .
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود.

      مسعود جان خیلی جامع و کامل توضیح دادی.زیبا بود.

      یکی از دلایلی که دیفرانسیل عقب تولید میکردند این بود که دیفرانسیل جلو

      باعث کم دقت شدن محور جلو و فرمان میشود.

      البته الان دیگه اینقدر تکنولوژی پیشرفت کرده که این مساله داره کمرنگ

      میشه.

      حالا مساله ی دیفرانسیل جلو رو میشه با این مسایل منطقی و قانع کرد:

      1-کاهش وزن اتومبیل.که با توجه به قانون های جدید مصرف سوخت و کاهش وزن

      خیلی موثره.

      2-به حداقل رساندن اتلاف نیرو و انرژیه تولیدیه اتومبیل.چون 90 الی 95

      درصد این نوع اتومبیل ها از موتور های کم حجم و کم سیلندر و کم قدرت

      استفاده میکنند ، لازم است که همان مقدار نیروی کمی که تولید میشود به

      بهترین نحو ممکن مورد استفاده قرار بگیرد و تا حدودی شتاب و سواری و

      هندلینگ را فدای خود کند.

      3-حذف تونل میل گاردن و افزایش فضای داخلی نسبت به اتومبیل دیفرانسیل

      عقب.

      4-هزینه تولید و نگه داری پایین تر.که در قیمت ماشین تاثیر

      میگذارد.هرچند کم که خود مسال ای مهم است.

      5-پیچیدگیه کمتر سیستم انتقال نیرو.

      و……..

      امید وارم که توانسته باشم منظورم را برسانم.

      ((( ایران و المان )))

      پاسخ
    2. محسن.د
      سوابق: (1422 دیدگاه) ,

      البته یک دلیل مهم دیگه ام داره و اون اینکه با قوانین فیزیک ثابت میشه که(درشرايط کاملا برابر) خودروهای دف عقب در سربالایی عملکرد بهتری دارند.

      پاسخ
    3. امین
      سوابق: (809 دیدگاه) ,

      BMW هم Xdrive داره که نباید دست کمش گرفت

      بعدش هم:
      بی ام و که نمیاد سری 3 یا سری 6 رو دیفرانسیل جلو کنه( من از برداشت دوستان تعجب کردم!!!)

      این پروژه روی حداکثر سری 1 اعمال میشه و بیشتر در محصولات زیر مجموعه ی بی ام و یعنی مینی اجرا میشه

      پاسخ
  6. محسن.د
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    خوبه BMW داره به انتقادهاش توجه میکنه. ولی من از دیفرانسیل جلو بودن خوشم نمیاد،نمیدونم چرا متاسفانه حتی بنز هم داره میره به این سمت!

    پاسخ
    1. امین
      سوابق: (809 دیدگاه) ,

      محسن جان
      بنز هم روی پایین ترین و ارزون ترین مدلاش (A CLASS و CLA CLASS) این کار رو کرده و مطمئن باشید از مهندسی و فکر آلمانی بدوره که بیاد مثلا یه ماشینی تو کلاس CL رو دیفرانسیل جلو کنه

      ماشین آلمانی به دیفرانسیل جلو بودن و مهندسی کامل در انتقال نیرو به چرخ های عقب که باعث افزایش لذت رانندگی میشه معروفه

      پاسخ
  7. Sina.fb
    سوابق: (620 دیدگاه) ,

    بسمه تعالی
    ماشین خیلی خوبی هست.
    طراحیش حرف نداره بخصوص
    طراحی داخلش که خیلی پیشرفتس
    علاوه بر آن رنگ بندیش خیلی
    زیباست.
    فقط پدال چرا مشخصات فنی
    این بی ام و رو ننوشتی.

    پاسخ
  8. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    با عرض پوزش.از نمای جلو و نیم رخ مثل کیا سید میمونه

    پاسخ
  9. اشکان
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    مسلما این جور خبرا یه مقداری طرفداران بی ام و و بنز رو می آزاره
    چون یه مقداری از عظمت این خودرو سازان بزرگ رو کاهش میده
    اساسا ماشین بازای حرفه ای مطلقا خودرو های دف جلو رو قبول ندارن چون اون مانوری که خودرو های دف عقب دارن مثل دریفت و… رو نمیشه ازشون گرفت
    چند وقت پیش یکی از مشتریام اومد مغازه میگفت 405 مدل 82 رو میخواد بفروشه یه روای 87 بگیره فقط رو حساب دف عقبش
    البته بنده نظری در این باره ندارم
    مقصود انعکاس بخشی از دیدگاههای مردم جامعه بود

    پاسخ
  10. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    در مورد دیف عقب یا جلو بودن
    اگه هدف از ساختن خودرو این باشه که سر پیچ یه حال به راننده بده قطعا باید عقب باشه.ولی اگه مثل این بی ام و هدفش یه خودروی شهری باشه ، خب قطعا باید جلو باشد

    پاسخ
  11. SAEED
    سوابق: (198 دیدگاه) ,

    سلام.
    طراحی نازی داره،مخصوصاً داخل کابین!!

    پاسخ
  12. mahsa
    سوابق: (266 دیدگاه) ,

    عاشق اون کاپوتشم که از پایینش به سمت جلوش باز میشه برعکس همه ماشینا

    پاسخ
  13. امین
    سوابق: (809 دیدگاه) ,

    امیدوارم موفق باشه
    چند تا نکته مهم:

    _ ماشین آلمانی به دیفرانسیل جلو بودن و مهندسی کامل در انتقال نیرو به چرخ های عقب که باعث افزایش لذت رانندگی میشه معروفه و از یه شرکت آلمانی بعیده که روی همه ی محصولاتش چنین کاری رو بکنه ( مطمئنا روی تعدادی کمی از محصولان اجرا میشه مثل A CLASS در مرسدس بنز

    _ بی ام و که نمیاد سری 3 یا سری 6 رو دیفرانسیل جلو کنه( من از برداشت دوستان تعجب کردم!!!)

    _ این پروژه روی حداکثر سری 1 و همین مدل اکتیو تور اعمال میشه و بیشتر در محصولات زیر مجموعه ی بی ام و یعنی مینی اجرا میشه

    پاسخ
    1. میلاد . فقط المان . فقط بنز .
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود.

      امین جان اشتباه متوجه شدی.

      ما منظورمون این بود که اصلا نباید دیفرانسیل جلو میزدند.البته که با توجه

      به محدودیت ها واقعا چاره نیست.

      اگر به کامنت من توجه کنی در گزینه 2 نوشتم 90 الی 95 درصد این نوع

      ماشین ها.همه ی کلاس ها و سگمنت هارو نگفتیم.

      ((( امین زود قضاوت نکن )))

      پاسخ
  14. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    کاری با مشخصات فنیش ندارم اما بالاخره بی ام و به داخل ماشین دستی برد و چقدر هم خوب دراومده.تعجب می کنم چرا تو ماشینای جدیدش از این طراحی استفاده نکرده مثلا سری 2 یا سری 4؟بیرونش هم خیلی جذاب و دوست داشتنی طراحی شده و از x1 سرتره.اما اینکه چرا بی ام و به دیفرانسیل جلو رو اورده حتمن خود شرکت میدونه داره چکار می کنه و تا اومدنش باید صبر کرد اما از جنبه ظاهری هم طراحی داخلی هم خارجی این ماشین کاملا برنده شده.حداقل کاش که نسخه نهایی تفاوت زیادی با این نسخه نداشته باشه

    پاسخ
  15. امیرحسین
    سوابق: (240 دیدگاه) ,

    (از ماشینای دیفرانسیل جلو متنفرم)

    ولی نمیدونم چرا از دیفرانسیل جلو بنز نمیتونم بگذرم . . .

    پاسخ
  16. feri
    سوابق: (152 دیدگاه) ,

    یه مقایسه بین روآ سال و دیفرانسیل عقب های مطرح بگذارید ببینیم کدوم بهتره

    پاسخ
  17. رستم
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ماشین دف جلو از پیکان هم کمتره چون نمیشه با هاش دریفت کرد و تیکاف کشید

    پاسخ
  18. امین
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    کشورای دیگه هم رو موتور وهم رو بدنه کار میکنن ما فقط بلدیم چراغ عوض کنیم

    پاسخ
  19. علی عقیلی
    سوابق: (118 دیدگاه) ,

    سلام دوستان
    خیلی ممنون از توضیحاتتون در مورد دیف جلو و عقب .
    کامل بودن
    مرسی

    پاسخ
  20. PoOriya
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام ب همه دوستان عزیز
    بچها من از بچگی عاشق ک هیچ دیوونه اتومبیل بودم و ب تبع اون الان تو سن 26 سالگی تونستم یکی از بزرگترین نمایشگاه های اتومبیلو تو ترکیه افتتاح کنم.
    بچها منم یکی بودم عین همه شما با ی زندگی معمولی تا 19 سالگی تو ایران بودم و ی 206 داشتم. یه روز ب خودم اومدمو دیدم خیلی از معرکه عقبم ، از اون روز ب بعد دیگه یادم نمیاد ک در روز بیشتر از 4 ساعت خوابیده باشم. با تمام قدرت جنگیدم تا ب جایی ک الان هستم برسم ، ی روزی تو ایران آرزوی سوار شدن مزراتی رو داشتم اما الان دارم روزی 10 تا ازاونارو میفروشم…
    هدفم از گذاشتن این کامنت این بود ک شاید حرف های من باعث باشه حتی یک درصد ب خودتون بیایین و در راه آینده ی زیبا و روشنی ک در انتظارتونه قدم بزارید….
    ارادتمند همه بچهای ایران ….. پوریا

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.