بررسی ب ام و 330e پلاگین هیبرید

ب ام و با تولید محصولات برجسته‌ای چون هاچبک i3 و سوپرکار i8 چند سالی است که در بحث مهندسی خودروهای الکتریکی دست برتر را دارد. واضح است که خریداران این روزها دنبال خودروهایی با سوخت‌های جانشین معمولی هستند و مدل‌هایی که از باتری‌ها نیرو می‌گیرند هم‌اکنون 4 درصد فروش برندهای اروپایی را تشکیل می‌دهند.

bmw-330e-02
بنابراین جای تعجبی ندارد که می‌بینیم ب ام و برخی از مدل‌های پلاگین هیبرید برتر خود را با زیرساخت مدل‌های عادی‌تر ارائه می‌کند.

bmw-330e-03
330e جدید از پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربو به همراه پیشرانه‌ای الکتریکی سود می‌برد و البته پرفورمنس قابل‌اعتنایی را نیز پیشنهاد می‌کند. برای مثال، قوای محرکه‌ی این خودرو در مجموع 249 اسب بخار قدرت و 420 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند و مصرف سوخت ادعایی آن 1.9 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر است. مهم‌تر آنکه با یک‌بار شارژ کامل باتری‌ها، ب ام و تنها در حالت الکتریکی 40 کیلومتر راه را بپیماید.

bmw-330e-01
شاید قابل‌توجه‌ترین جنبه‌ی 330e غیرمنتظره بودن آن مخصوصاً در برابر مدل‌های i ب ام و است. در حقیقت، خودروی M Sport قرمزرنگ حاضر در این تست به راحتی می‌تواند با نسخه‌ی 320d دیزل اشتباه گرفته شود. تنها نشانه‌های حالت سبز این خودرو نشان‌های eDrive موجود در ستون‌های C و فلاپ اضافی در جلو برای شارژ کردن است.

bmw-330e-plug-in-hybrid-2016
داخل کابین نیز داستان مشابهی برقرار است جایی که 330e تقریباً از مدل‌های عادی غیرقابل‌تمایز است. با نگاهی دقیق‌تر البته می‌توانید دکمه‌ی eDrive را پشت اهرم تعویض دنده ببینید. در جلوی چشم راننده نیز نشان‌دهنده کوچک قدرت نیز وجود دارد.

bmw-330e-plug-in-hybrid-2016-07
حجم صندوق‌عقب نیز از 480 به 370 لیتر کاهش یافته است تا جا برای باتری‌های لیتیوم-یون باز شود. این باتری‌ها که حداکثر ظرفیت 7.6 کیلووات ساعتی دارند می‌توانند تنها در 2 ساعت و با استفاده از I Wallbox ب ام و شارژ کامل شوند. البته با استفاده از سازوکار عادی این زمان به 3 ساعت افزایش می‌یابد. وقتی خودرو شارژ شد می‌توانید استفاده از انرژی الکتریکی و یا ذخیره‌ی آن برای استفاده‌ی دیگر را انتخاب نمایید.


با روشن کردن خودرو صفحه‌نمایش نیز روشن شده اما صدایی از زیر کاپوت برنمی‌خیزد. با فشردن پدال گاز 330e به نرمی شتاب می‌گیرد. پیشرانه الکتریکی 87 اسب بخاری در پشت پیشرانه درون‌سوز قرار گرفته و از طریق گیربکسی 8 سرعته توان مجموعه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.


با یک‌بار شارژ کامل این خودرو می‌تواند محدوده‌ای 40 کیلومتری را با حداکثر سرعت 80 کیلومتر در ساعت پوشش دهد. با افزایش سرعت و یا محدوده‌ی حرکتی پیشرانه‌ی بنزینی توربو نیز فوراً به کمک واحد الکتریکی می‌آید. حتی وقتی باتری خالی است سیستم اطمینان حاصل می‌کند که حداقل شارژ در دسترس وجود دار بنابراین شما همیشه می‌توانید به ظرفیت کارایی قابل‌توجه 330e افتخار کنید.


در سرعت‌های پایین پیشرانه‌ی الکتریکی برای انتقال بی‌زحمت قدرت به واحد درون‌سوز کمک می‌کند. با افزایش دور پیشرانه شتاب گیری به‌طور کامل در دست پیشرانه درون‌سوز می‌افتد.6.1 ثانیه طول می‌کشد تا این خودرو از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد.

bmw-330e-plug-in-hybrid-2016-04
این کارایی حتی زمانی احساس‌برانگیزتر می‌شود که بفهمید 330e 210 کیلوگرم سنگین‌تر از برادر عادی خود یعنی 320i اتوماتیک است. البته اگرچه برادر پلاگین هیبرید کار خود را در خط مستقیم خوب انجام می‌دهد اما در پیچ‌ها موفقیت کمتری دارد.

bmw-330e-plug-in-hybrid-2016-03
توازن طبیعی سری 3 دیفرانسیل عقب، بازخورد و اعتمادبه‌نفس ب ام و همگی حضور دارند اما 330e نسبت به مدل‌های عادی کمی کم فرمانی نشان می‌دهد. در راه‌های ناهموار نیز اندکی تکان‌های بدنه به چشم می‌آیند اگرچه که ب ام و در رانندگی‌های روزمره سواری نرمی دارد.330e با وجود پکیج M Sport بهای 36735 پوندی دارد که 6495 پوند گران‌تر از برادر بنزینی خود یعنی 320i و 3965 پوند گران‌تر از 320d دیزلی است. شاید این اختلاف قیمت زیاد به نظر برسد اما خریداران این خودرو از مشوق‌های 2500 پوندی دولتی بهره‌مند‌ می‌شوند.

bmw-330e-plug-in-hybrid-2016-02
همانند تمامی خودروهای پلاگین هیبرید،330e باید با سبک زندگی شما همخوانی داشته باشد تا واقعاً بتوانید از آن لذت ببرید؛ اما اگر شما راننده‌ی خودروی سازمانی هستید که سفرهای کوتاه زیادی را انجام می‌دهد و می‌توانید همه‌روزه باتری‌ها را شارژ کنید، این ب ام و با این قوای محرکه کارایی بسیار خوب را به همراه صرفه‌جویی در هزینه‌ها ارائه می‌کند.

bmw-330e-plug-in-hybrid-2016-05

مشخصات ب ام و 330 M Sport

قیمت: 34235 پوند (به همراه مشوق‌های دولتی)
پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری توربوی بنزینی و یک واحد الکتریکی
قدرت/گشتاور: 249 اسب بخار/420 نیوتون متر
گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 6.1 ثانیه
حداکثر سرعت: 225 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ادعایی: 1.9 لیتر در هر صد کیلومتر

[دانلود ویدئو]

منبع: autoexpress

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

8 دیدگاه

  1. فقط انگلستان
    سوابق: (437 دیدگاه) ,

    شرکت بی ام و یک برتری کامل نسبت به بنز داره و اونم اینه که تمام مدل هاش قیافه بدون نقصی دارن ولی بنز اصلا این طور نیست مثلا SLS و SLk و CLS و SLR و GLK … رو نگاه کنید طراحیشون یه جوریه آدم نمی تونه بگه بی نقصه کاملن ولی مثلا به لامبورگینی مورسیه لاگو نگاه کنید آدم نمی تونه کوچک ترین نقصی از طراحیش بگیره ولی این مدل های بنز طراحیشون اصلا بدون نقص نیست من که وقتی می بینمشون فورا ناهمگونی هاشونو پیدا می کنم شاید بگید این ماشین ها بازاریابی شدن و بعد تولید شدن منم می گم درسته ولی برای چند نفر مسلما اگه یه بنز CLS کلاس برای شصت نفر طراحی شده باشه که ازش خوششون بیاد و نتونن ازش ایراد بگیرن در اون طرف مطمئنن بی ام و M6 گرن کوپه برای 95 نفر طراحی شده که دوسش داشته باشن ونتونن ازش ایراد بگیرن اگه به
    مدل های بی ام و توجه کرده باشید هیچ کدومشون طراحی ناهمگونی ندارن و می شه گفت خیلی
    بی نقص تر از بنزن در این مورد از خیلیام پرسیدم اونام طراحی بی ام رو بی نقص تر می دونستن.

    پاسخ
    1. ارمان
      سوابق: (1000 دیدگاه) ,

      این تنها نظر شخصی و سلیقه ای شماست
      بی نقص بودن تو بدنه خودرو رو فقط میشه تو جا داری و ایرو دینامیک خلاصه کرد
      منظورتون از نا همگونی چیه؟ کی همگونی و نا همگونی رو تو خودرو تهریف کرده ؟

      پاسخ
  2. مجید
    سوابق: (470 دیدگاه) ,

    یه مدل دیگه از BMW برای کسانی که مصرف سوخت کمتر رو با هندلیگ و راحتی استفاده روزمره میخوان ای کاش میشد با قیمت واقعیش توایران بیاد

    پاسخ
  3. كوروش
    سوابق: (335 دیدگاه) ,

    عملکردش که خیلی عالیه بخصوص مصرف سوختش تکنولوژیش هم با سابقه ای که گروه i داره قطعا تضمین شدس

    پاسخ
  4. mojtabaaston
    سوابق: (156 دیدگاه) ,

    مصرف سوختش واقعا عالیه.دمشون گرم

    پاسخ
  5. uss zumwalt DDG-1000
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    عجب مصرف سوخت توپی

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.