برنامه‌های ب‌ام‌و برای آینده!

خودروسازی ب‌ام‌و درست در فضایی که شاید عدهٔ زیادی معتقدند جایی برای گسترش حوزه استحفاظی‌اش ندارد، خبر از آرایش نظام جدیدی می‌دهد!
مدل جایگزین سری 1 در سال 2018 با خروج از قالب دیفرانسیل عقب کنونی، ارزان‌تر و سبک‌تر شده و در پلتفرم جدید دیفرانسیلش را به محور جلو خواهد برد. همین پلتفرم وظیفه سنگین دیگری نیز دارد و آن پی‌ریزی فلسفه مدل کاملاً جدید X2 کراس‌اوور است! سری 2 کوپه و روباز کمی بزرگ‌تر می‌شوند و ساختار دیفرانسیل عقب خود را همچنان حفظ می‌کنند؛ در سال 2020 نیز گونهٔ گرن‌کوپه (به‌عنوان عضو جدید گروه دیفرانسیل جلوها) به جمعشان اضافه می‌شود.

BMW Vision Future Luxury concept Interior
در همان حوالی خودرویی خواهد آمد که جایش بین سری 7 و رولزرویس گوست است! اگرچه مدل‌های کوپه طبق سبک نام‌گذاری کنونی کد عددی زوج دارند، اما به نظر می‌رسد مدل موعود مستثنی بوده و بجای “8” یا حتی “10” با نام “سری 9” شناخته خواهد شد. نمونهٔ تولیدی دارای فرم بدنهٔ کوپه (بر پایهٔ پلتفرم نسخه LWB سری 7) با چهار درب و ظرفیت 4 سرنشین خواهد بود. پیشرانه‌های احتمالی هم در حال حاضر شامل 3 گزینه می‌شود: 6 سیلندر پلاگ-این هایبرید، 8 سیلندر V شکل توربو دوقلو، 12 سیلندر V شکل 650 اسب بخاری (برای M960i/M9) و قوای محرکهٔ تمام برقی (احتمالی) که رولزرویس برای نسل آینده فانتوم آماده‌اش می‌کند. البته معقول‌تر این است که ابتدا نسل کنونی سری 7 یک فیس‌لیفت میان‌دوره‌ای انجام دهد و بعد نوبت به حضور برادر ارشد برسد!

BMW Vision Future Luxury concept
BMW Vision Future Luxury concept

هنوز هیچ تصویری از این خودرو وجود ندارد و فقط آخرین مفهومیِ ویژِن، یعنی فیوچِر لاکچِری (Future Luxury) که چندی پیش در نمایشگاه پکن رونمایی شد برای داشتن یک تصور ذهنی در دسترس است.


ب‌ام‌و همچنین در اندیشهٔ تولید خودروی تمام برقی تازه‌ای با نام i6 است که با ابعاد فیزیکی سری 3 در کنار سایر محصولات سبز سری i قرار می‌گیرد. گفته می‌شود این مدل در میانه دههٔ 2020 با یک به‌اصطلاح “flat-floor” جدید که اختصاصی EV ها بوده و به اجزای فیبر کربنی بسیاری مجهز است روی خط تولید خواهد رفت. برای قوای محرکه آن از 2 الی 4 موتور برقی استفاده می‌شود و احتمالاً مجموعه باتری کاملاً جدید لیتیوم-پلیمر نیز دارد که نصف باتری‌های کنونی هزینه داشته و ظرفیتش بیشتر از 3 برابر است.


در پایان با کمی دقت به این نکته می‌رسیم که فناوری‌های سبز (حداقل پاک‌تر از بنزین و گازوئیل) هر روز بیشتر از دیروز در افکار و برنامه‌های خودروسازان رسوخ می‌کنند و به‌تدریج راهشان را به قلمرو سدان‌های مجلل نیز پیدا خواهند کرد؛ با همین روند روزی خواهد رسید که سوخت‌های فسیلی فراموش‌شده و تنها در خاطرات باقی خواهند ماند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری

نویسنده و مترجم اخبار و مقالات خودرو.

17 دیدگاه

  1. king
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    خدا نکنه ماشین بنزینی تموم بشه ماشین هیبرید هم عالیه اما تمام برقی روح نداره ……….

    پاسخ
    1. Mostafa
      سوابق: (17 دیدگاه) ,

      ماشین تمام برقى با اینکه میتونه مشکل آلودگى هوا و آلودگى صوتى رو حل کنه فعلا توى صنعت نوپاست و معایبى هم داره
      دامنه شارژ ،مدت زمان شارژ و …از اون عیب هاس ولى با توجه به شرایط کنونى باید اونارو به موتورهاى احتراقى ترجیح داد

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل shahab
      shahab
      سوابق: (646 دیدگاه) ,

      واقعا میشه از موتورای احتراق داخلی تنفس طبیعی دل کند؟؟؟

      پاسخ
  2. sina
    سوابق: (309 دیدگاه) ,

    اون موقع دیگه لذت رانندگی صفر میشه !
    ایشالله روزی برسه که یه نوع سوخت فسیلی (بنزین) تولیدکنن که الودگیش صفر باشه

    پاسخ
    1. مهمان
      سوابق: (53 دیدگاه) ,

      چنین چیزی امکان پذیره و از چربی ها و روغن های حیوانی میشه بنزین زیستی و تجدید پذیر درست کرد اما با توجه به قیمت غیر رقابتی و آلایندگی تولید شده در اثر سوختن بنزین فعلا در مقیاس صنعتی انجام نمیشه

      پاسخ
  3. بنتلی
    سوابق: (1047 دیدگاه) ,

    ‏ ‏king ‎عزیز منم چن وقته دارم به این موضوع فک میکنم،اصلا نمیتونم تصور کنم مخصوصا خودرو های سوپرلوکس و ماسل کار کاملا برقی بشه!،شاید الان این تفکر ما باشه و نسل بعد دیدگاهش فرق داشته باشه و یا شاید دیدگاه ما هم بعدها فرق بکنه،همینطور ک از قدرت موتور لپ تاپ لذت میبریم و تعداد هسته بیشر مایه خوشحالی ما میشه شاید روزی معیار سیلند و حجم هم جاشونو ب معیار های دیگه ک توی صنعت الکتریکی هس بدن،و شاید در مرحله بعدتر شاهد خودرو الکتریکی خودشارژ باشیم

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (4 دیدگاه) ,

      به جای همه ی اینا ، چرا به این فکر نمیکنید که ممکنه در اینده تکنولوژی متفاوتی به کار برده بشه یا حتی موتور الکتریکی هم صدای واقعی بده! چمدونم والا… ?

      پاسخ
  4. yasin
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    سلام یه سوال داشتم رنجروور اووک مدل 2016معرفی شده یا نه اگه شده لطفا یه مقاله راجع به تغییراتش بنویسین

    پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4331 دیدگاه) ,

    ببین اینا چقدر کار می کنن، همین مرسدس و بی ام و فقط روی چراغهای جلو و عقب چقدر کار می کنن و چقدر تکنولوژِ درشون به کار رفته، حالا برسه به قسمتهای دیگه ماشین. همیشه مقتدر.

    پاسخ
  6. mds
    سوابق: (266 دیدگاه) ,

    کلاس بنز یکم از بی ام و بیشتره

    پاسخ
      1. mds
        سوابق: (266 دیدگاه) ,

        بی ام و رو عاشقشم اما بنزو هم به همین اندازه دوست دارم

        پاسخ
  7. mds
    سوابق: (266 دیدگاه) ,

    بی ام و. بنز .آئودی این سه برند آلمانی مورد علاقم هست پورشه هم زیاد بهش حسی ندارم، البته 911 رو دوست دارم و جلوش بر خلاف حرفایی که بقیه میگن که جلوش زشت و قورباقه ای هست اینطور نیست چون این ماشینو از نزدیک دیدم اینو میگم از نزدیک زمین تا آسمون دیدنش فرق داره، ولی اگه اینجام مثل خارج بود و قیمتا معقولانه و واقعی میبود و منم پولشو داشتم اولین ماشینی که میگرفتم M5 بود از M6 طراحی باوقارتر و سنگین تری داره

    پاسخ
  8. mohsen
    سوابق: (901 دیدگاه) ,

    انگار بوش میاد بی ام وه میخواد باز دهن یه عده رو سرویس کنه!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.