بهترین مدل‌های ب‌ام‌و سری 5 در تمام دوران

از سال 1972 تاکنون ب‌ام‌و سری 5 گل سرسبد سگمنت خودروهای لوکس میان سایز بوده است. بیش از 5 میلیون دستگاه از این خودرو تاکنون فروخته شده و قطار موفقیت‌های این خودرو با عرضه‌ی نسل جدید G30 ادامه خواهد یافت.

اما به منظور تحسین واقعی این خودرو ما نگاهی به گذشته داشته‌ایم. هفت نسل از این خودرو معرفی شده و در طول این زمان ب‌ام‌و برخی از گیراترین مدل‌ها را به جهانیان عرضه کرده است. اینجا به معرفی 5 خودروی شاخص از سری 5 در طول 45 سال گذشته می‌پردازیم.

ب‌ام‌و 525ix E34 1992
1992-e34-bmw-525ix
برخی اوقات بهترین خودرو آن‌هایی هستند که بیش از همه دیده شده‌اند. در مورد ب‌ام‌و سری 5، مدل 525ix 1992 می تواند به عنوان یکی از بهترین‌های تمام دوران لقب گیرد حتی با اینکه در تیراژ نسبتاً محدودی فروخته شد.

این خودرو اولین نسخه‌ی چهارچرخ محرک سری 5 بود و تکنولوژی پیشرفته‌ی آن به دیگر مدل‌های این شرکت نیز راه یافت. اگرچه در کل 9366 دستگاه از این خودرو ساخته شد اما در تاریخ سری 5 جایگاه ویژه‌ای دارد.

ب‌ام‌و M550d F10 xDrive 2013
2013-f10-bmw-m550d-xdrive
تا زمانی که ب‌ام‌و هست واژه‌ی دیزل دیگر تداعی‌کننده‌ی آلودگی نیست. معرفی M550d xDrive در سال 2013 به هیجان‌انگیزی M5 نبود اما تعهد این شرکت به ادامه‌ی تولید سدان های دیزل هیجانی و کم‌مصرف را نشان می‌داد. سنتی طولانی که به سال 1983 بازمی‌گردد.

گشتاور 740 نیوتون متری آن از دل پیشرانه‌ی 6 سیلندر خطی با سه توربو بیرون می‌آمد و رسیدن سرعت این خودرو از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت تنها در 4.9 ثانیه انجام می‌شد. به این موارد کابین آرام و ساکن، گیربکس نرم و کارایی عادی یک خودروی M را اضافه کنید تا یک فرد پیروز باشید.

ب‌ام‌و 540i E39 تورینگ 1999
1999-e39-bmw-540i-touring
با معرفی این خودرو در سال 1999 روح تازه‌ای در کالبد سگمنت استیت ها دمیده شد. سدان استاندارد 540i با پیشرانه‌ی 8 سیلندر 4.4 لیتری 282 اسب بخاری خود بیش از اندازه دل هواداران را ربوده بود و بالانسی مثال‌زدنی از راحتی و اسپورت بودن ارائه می‌کرد. بعد از آن نیز نمونه‌ی واگن این خودرو به موارد بالا مفید بودن و کاربرد بالا را نیز اضافه کرد. برای سال 1999 قدرت 291 اسب بخاری زیاد بود و البته تجهیزات پیشرفته‌ای چون چراغ‌های زنون و کنترل فاصله‌ی پارک در این خودرو دیده می‌شدند اگرچه که مهم‌ترین ویژگی آن همان فضای زیاد در عقب بود.

ب‌ام‌و M535i E12 1980
1980-e12-bmw-m535i
معرفی سری 5 E12 به موفقیت اولیه‌ی مدل 2002ti بازمی‌گردد که در سال 1970 معرفی شد؛ اما همه‌ی نسل‌های اولیه M535i چیزی خاص بودند. این اولین خودرویی بود که نشان M را در سری 5 قبول می‌کرد. قدرت 215 اسب بخاری آن از پیشرانه‌ی 6 سیلندر خطی حاصل می‌شد و شاسی خودرو تنظیمات مسابقه‌ای به همراه جزئیات خاص خودروهای M را داشت.

متأسفانه این خودرو در آمریکا عرضه نشد و تنها برای مشتریان اروپایی در دسترس بود.

ب‌ام‌و M5 E39 1999
1999-e39-bmw-m5
تقریباً اندکی پس از معرفی در سال 1999، M5 E39 نیز به عنوان خودروی کلاسیک پا به میدان گذاشت. تغییرات چشم‌گیر سیستم تعلیق و پیشرانه‌ی 8 سیلندر 4.9 لیتری جدید این خودرو در کلاس خود بی‌نظیر بودند.

قدرت 400 اسب بخاری به همراه گشتاور 535 نیوتون متری در مدت 4.8 ثانیه این خودرو را از سکون به‌تندی 96 کیلومتر در ساعت می‌رساندند. سقف سرعت خودرو نیز به 299 کیلومتر در ساعت می‌رسید. در پیست معروف نوربرگ رینگ M5 E39 رکورد 8:20 را ثبت کرد.

برخی مقاله‌ها این خودرو را بهترین سوپرسدان ادوار می‌نامند و فروش 20482 دستگاهی آن در کمتر از 5 سال نشان می‌دهد که چقدر بین طرفداران محبوبیت داشته است.

منبع: motor1

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

14 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3769 دیدگاه) ,

    .
    آخرین ماشین یعنی M5 E39 به اعتقاد من زیباترین و اصیل ترین ماشینی هست که BMW تا حالا تونسته بسازه.
    آقای Ulf Weidhase یکی از حرفه ای ترین طراحان تاریخ BMW بود.

    پاسخ
    1. Bavaria
      سوابق: (254 دیدگاه) ,

      E39 فوق العادست
      به نظر منم زیباترین ام پنج تولید شده،همینه
      یاد بازی King Of The Road بخیر

      پاسخ
      1. سینا
        سوابق: (122 دیدگاه) ,

        تمام سعی من تو اون بازی :
        اون m5 که توی اون شهر بود رو بگیرم

        پاسخ
    2. مجید
      سوابق: (469 دیدگاه) ,

      موافقم رفیق!!!!!!!!خود BMW هم هر چی تلاش کرد نتونست اون ویژگی های جادویی که تو این اتاق و این مدل وجود داشت رو یکجا دوباره جمع کنه!!!!!!!من که اگه 99 ساله هم بشم و به دورانی برسیم که این موتورهای پیستونی جمع بشن باز یکی از این مدل برای خودم میخرم.
      I LOVE it!!1

      پاسخ
    3. Mehdi
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      اوه اوه این ماشین مو به تن آدم سیخ میکنه من که نوستالوژی خاصی با این دارم.

      پاسخ
    1. تصویر پروفایل amir
      amir
      سوابق: (177 دیدگاه) ,

      منم سری 3 را بیشتر دوست دارم/به نظر من بهترین مدل ب ام و سری 3 هستش.

      پاسخ
  2. سهیل
    سوابق: (121 دیدگاه) ,

    پسe60کوووووو
    زیبانرین و بهترین ب ام و ساخته شده توسط کمپانی باواریا موتورز همین e60که بااون ابروهاش دلمو میبره توخیابون

    پاسخ
  3. TRX
    سوابق: (51 دیدگاه) ,

    به نظر منم سری ٣ ماشین خاص شرکت بی ام و هست
    بی ام و بدون هیچ محدودیتی تمام وجودشو توی سری ٣ میزاره
    ولی اولین دلیلی که منو عاشق بی ام و کردM5 E39 بود.
    این ماشین همیشه خاص خواهد بود

    پاسخ
  4. TRX
    سوابق: (51 دیدگاه) ,

    من با این حرف که بی ام و در حال حاضر از دوران اوجش فاصله گرفته مخالفم
    تنها تفاوت زمان حال با اون دوران از خواب زمستانی بیدار شدن مرسدس هست، مرسدس واسه اینکه قافله رو نبازه هر ٢ سال یکبار یه فیس لفت میده در صورتی که اون موقعه اینجور نبود.
    سیاست بی ام و منو یاده ضرب المثل (حرف مرد یکیه) میندازه

    پاسخ
  5. علیرضا
    سوابق: (188 دیدگاه) ,

    بعد از e39 قشنگترین سری 5مدل e60 بود این دو مدل آخری یه جوری قیافشون مثه قبلیا به دل نمیشینه

    پاسخ
  6. علیرضا4225
    سوابق: (106 دیدگاه) ,

    یادش بخیر یه دونه بی ا م و 518 مدل 76 داشتیم البته سفارتی بود عجب سیستم های فنی پیشرفته ای برا دوران خودش داشت واقعا لیاقت ما ایرانی ها بیشتر از محصولات فرانسوی هست که اونم تکنولوژیش مال 30سال پیشه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.