ب‌ام‌و سری 1 سدان، محصول همکاری مشترک ب‌ام‌و و برلیانس چین

شرکت ب‌ام‌و و شریک تجاری و همکار چینی‌اش، برلیانس، نسخهٔ سدان سری 1 را معرفی کردند. این خودرو اولین سدان کامپکت اسپرتی است که با برند ب‌ام‌و عرضه می‌گردد. ب‌ام‌و نسخهٔ سدان سری 1 را با همکاری شریک چینی خود، برلیانس ساخته است و اولین محصول مشترک این دو خودروساز محسوب می‌شود. سازندهٔ آلمانی طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های زیادی را در جهت انتقال تکنولوژی به شریک چینی خود انجام داده و برلیانس نیز به‌واسطهٔ همکاری مشترک با ب‌ام‌و، جایگاه بالاتری نسبت به دیگر خودروسازان چینی کسب کرده است. این خودرو که صرفاً در چین تولید و عرضه خواهد شد، با توجه به نیازهای خریداران چینی طراحی‌شده است. هرچند این خودرو در آلمان توسعه‌یافته است اما این کار در ستاد ب‌ام‌و و با مشارکت مهندسان چینی انجام‌گرفته و به‌طور انحصاری توسط برلیانس در چین به تولید خواهد رسید. سدان سری 1 تست جاده‌ای فشرده‌ای را با توجه به شرایط مختلف جاده‌های چین و آب‌وهوای این کشور پشت سر گذاشته است.

BMW-1-Series_Sedan-2017-128
BMW 1 Series Sedan 2017

سری 1 سدان جدید ب‌ام‌و بر اساس سدان مفهومی Concept Sedan Compact که سال گذشته رونمایی شد شکل‌گرفته است. همان‌طور که اشاره شد این خودرو صرفاً در کشور چین عرضه خواهد شد و ب‌ام‌و فعلاً برنامه‌ای برای عرضهٔ آن در دیگر کشورها ندارد. از ویژگی‌های عمدهٔ طراحی این سدان کامپکت می‌توان به جلوپنجرهٔ معروف کلیوی شکل، چراغ‌های جلوی LED و شاخصهٔ طراحی ب‌ام‌و یعنی خم هافمِستر اشاره کرد. ب‌ام‌و هنوز هیچ‌گونه جزئیات فنی در رابطه با سری 1 سدان را اعلام نکرده است و فقط یک تصویر از آن منتشر نموده و فعلاً حتی تصاویر دیگری نیز از آن در دست نیست. بااین‌حال اطلاع داریم که این خودرو بر روی پلت‌فرم دیفرانسیل جلوی UKL ساخته‌شده که با سری 2 اکتیو تورر و گرن تورر، کراس‌اوور X1 و مینی مشترک است. این یعنی سری 1 سدان از موتورهای ماجولار جدید سه و چهار سیلندر ب‌ام‌و استفاده خواهد کرد.

BMW Compact Sedan Concept 2015

از سوی دیگر، ب‌ام‌و تبدیل‌شدن نسل بعدی سری 1 به نمونه‌ای دیفرانسیل جلو را هنوز به‌صورت یک رازِ نه‌چندان مخفی نگه‌داشته اما حالا با معرفی نسخهٔ سدان سری 1 که خودرویی دیفرانسیل جلو است، احتمال دیفرانسیل جلو بودن نسل بعدی سری 1 را بازهم قوی‌تر می‌کند. ب‌ام‌و سری 1 سدان در بازار چین با رقبای سرسخت آئودی A3 سدان و مرسدس بنز CLA مواجه است درحالی‌که رقابت سختی را نیز با فولکس‌واگن لاماندو (Lamando) خواهد داشت. لاماندو بر اساس گلف ساخته‌شده و لوکس‌تر از آن است و فقط در چین عرضه میگردد. بعلاوه سری 1 سدان با خودروی بومی و نیمه پریمیوم کوروس 3 هم به‌عنوان یک رقیب محلی روبرو خواهد بود.

BMW-Compact-Sedan-2015-2

سدان کامپکت جدید ب‌ام‌و به نظر خودروی خوبی می‌رسد و ما امیدواریم در کشورهای دیگری غیر از چین هم ارائه گردد. البته این شاید ایدهٔ خوبی نباشد چراکه هنوز هم معماری دیفرانسیل عقبْ شایستگی‌های زیادی داشته و به همین دلیل احتمالاً ب‌ام‌و به فکر ساخت سدان کامپکتی با معماری سنتی دیفرانسیل عقب برای اروپا و ایالات‌متحده خواهد بود. خودرویی که اصالت یک ب‌ام‌و اصیل را داشته باشد.

خودروهای دیفرانسیل جلوی حال حاضر ب‌ام‌و: سری 2 اکتیو تورر ، سری 2 گرن تورر و نسل دوم X1
خودروهای دیفرانسیل جلوی حال حاضر ب‌ام‌و: سری 2 اکتیو تورر ، سری 2 گرن تورر و نسل دوم X1

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

11 دیدگاه

  1. Genius
    سوابق: (158 دیدگاه) ,

    مضحکه!!خود چینی ها برای بازار داخلیشون اقدام به تولید مشترک خودروهای روز دنیا متناسب با ذائقه ملت چین یعنی ماشینهای سدان با فاصله محوری بیشتر از نمونه گلوبال میکنند اونوقت شرکت سایپای ما بعد از بیش از نیم قرن از تاسیسش انعقاد قرارداد مونتاژ محصولات برلیانس رو نقطه عطفی در تاریخ مونتاژکاری خودش میدونه!!!هرچند الآن انقدر تو بد مخمصه ای گیر افتادیم که مجبوریم از حضور همین چینی ها با تمام معایب و مزایاشون تو بازار ایران خوشحال باشیم که لااقل باعث شدند ملت بتونن با بودجه ای کمتر از 1/000/000/000ریال ناقابل(!!)انتخابی بجز خاندان پر تعداد پراید و 405 داشته باشند!!!!!
    ای خدای من به فریاد برس…!

    پاسخ
    1. یو اس اس اینترپرایز
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      درود برشما

      پاسخ
    2. Armin
      سوابق: (337 دیدگاه) ,

      دوست عزیز کشور جهان سومی مثل ایران رو نباید با پیشرفته ترین کشورهای دنیا مقایسه کنیم ، ایران چه به لحاظ صنعتی و چه به لحاظ فرهنگ استفاده و فرهنگ کار هم کشور عقب مونده ای شده ،شاید نیم قرن از تاسیس کارخونه های ما میگذره ولی ماهیت تاسیس کارخونه های ما با دیگر کشور ها هم فرق داره ، ما از اولشم مونتاژکار بودیم الانم هستیم ولی بشکل سخیف تر از گذشته ، کی ما خودمون بطور کامل محصولی رو طراحی و تولید کردیم که بخوایم ب ام وه رو بکشونیم اینجا

      پاسخ
  2. حسین
    سوابق: (1164 دیدگاه) ,

    تاجران گرامی!!
    شما که هر چی تو چین هست می‌ارید،اینم بیارید!یا موتور قوی و فول بی‌زحمت!

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل BMW E9
    BMW E9
    سوابق: (395 دیدگاه) ,

    ازش خوشم نمیاد در همون نگاه اول منو یاد برلیانس H3 میندازه.
    دقیقا همونه بنظرم فقط تغیراتی از جمله اضافه کردن جلوپنچره ی و آرم BMW و چراغ رو نازک تر کرده یه خورد ورودی هوا رو اسپرت تر کرده. خودتون ببینید.
    http://www.carnewschina.com/wp-content/uploads/2016/06/brilliance-h3-china-0.jpg?756232
    واقعا شباهت ندارن!؟ من بودم نمیزاشتم این ماشین تولید بشه. حتی اگه سود دهی خوبی داشته باشه.

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (1164 دیدگاه) ,

      این پلتفرمش بی ام وه هست،توسط خود بی ام وه طراحی شده،نظارت بی ام وه رو تولیدش هست که کیفیتش رو تضمین میکنه!
      اون شاید زودتر عرضه شده باشه اما کپی این هس!احتمالا زمانی که بی ام وه تست میکرده اینا کپی و عرضه کردن!طرح هم که مشترکه!پس دسترسی هم داشتن!
      ما خودمون چینی داریم،فک نکنی خصومت با چینی ها دارم!

      پاسخ
    1. علي
      سوابق: (902 دیدگاه) ,

      خدا کنه قیمتش خوب باشه همه بتونن بخرن و لذت ببرن . به هر حال هر چی باشه خلق و خوی همه bmw تو خونشه حالا سری ١ الی ٩ باشه که مطمئنم از اونا هم رونمایی خواهد شد.

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.