ب‌ام‌و به دنبال شارژ بی‌سیم خودروهای الکتریکی

کم‌کم باید اتصال کابل‌های بزرگ برای شارژ باتری خودروهای الکتریکی را فراموش کرد؛ چرا که ب‌ام‌و در حال آزمایش بر روی یک سیستم شارژ القایی برای خودروهای الکتریکی است. این ابزار شارژ بی‌سیم، این امکان برای رانندگان فراهم می‌کند که لذت بیشتری از داشتن خودروی پلاگین هیبرید یا الکتریکی ببرند و برای شارژ آن، به راحتی آن را در بالای یک صفحه شارژر که بر روی زمین قرار گرفته، پارک کنند.

BMW Conductive Charging
BMW Conductive Charging

سیستم شارژ القایی ب‌ام‌و از یک صفحه پایه بر روی زمین به همراه یک سیم‌پیچ الکتریکی و همچنین یک سیم‌پیچ دریافت‌کننده در کف وسیله نقلیه پلاگینی استفاده می‌کند. ب‌ام‌و می‌گوید که نمونه اولیه این شارژر دارای راندمان ۹۰ درصد است و می‌تواند باتری ب‌ام‌و i8 را در کمتر از ۲ ساعت به صورت کامل شارژ کند. این در حالی است که ب‌ام‌و i3 تمام‌الکتریکی می‌تواند در طول یک شب می‌تواند با این سیستم شارژ خود را کامل کند.

BMW Conductive Charging
BMW Conductive Charging

این سیستم می‌تواند بدون توجه به شرایط جوی، برف یا باران، به کار خود ادامه دهد و همچنین دارای حسگر «جسم خارجی» بین خودرو و صفحه شارژر است و در نتیجه از انتقال پرتوها به یک جسم خارجی مانند گربه‌ای که به زیر ب‌ام‌و i8 رفته، جلوگیری می‌کند. صفحه شارژر می‌تواند با استفاده از اتصال وای‌فای با علائم و گرافیک خاص با خودرو در ارتباط خواهد بود تا راننده در بهترین جای ممکن برای شارژ باتری خودرو پارک کند. وقتی پارک به طور کامل انجام شد، راننده می‌تواند به راحتی با فشار دادن یک دکمه، شارژ باتری را شروع کند. دیگر خبری از ایستگاه شارژ الکتریکی و کشیدن کابل نیست.

BMW Conductive Charging
BMW Conductive Charging

سیستم شارژ القایی ب‌ام‌و هنوز در مرحله توسعه و آزمایش قرار دارد. در همین حال، این خودروساز آلمانی تنها کمپانی‌ای نیست که ایده شارژ بی‌سیم را برای خودروهای الکتریکی آینده در سر می‌پروراند. کانسپت الکتریکی اینفینیتی LE که در نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۱۲ به نمایش گذاشته شد، دارای شارژ القایی بود. تویوتا و ولوو، به عنوان دو خودروساز مطرح، مشغول کار بر روی سیستم‌های مشابهی هستند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

48 دیدگاه

  1. رامین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ببخشید اینو اینجا میگم ولی مجبورم
    دوستان من میخوام یه سانتافه 2014 فول بگیرم
    ماشین خوبی هست؟
    راستی دوستان نسل بعدی سانتافه چند سال دیگه میاد؟
    پدال جون هرکی دوست داری بزار نظرو

    پاسخ
    1. امين
      سوابق: (50 دیدگاه) ,

      تو اين رنج سانتافه عاليه
      هم از لحاظ ظاهر هم امكانات هم مصرف سوخت و ايمني

      پاسخ
    2. Japan & Germany
      سوابق: (1683 دیدگاه) ,

      دوست عزیزم نخر ، تو نمایشگاه داییم بود رفتم باهاش یه دوری بزنم ، موتورش خیلی ضعیفه و کم میاره ، با این قیمت هوندا آکورد یا ب ام و X1 گزینه های بهتریند

      پاسخ
    3. Ahmad..F12
      سوابق: (2517 دیدگاه) ,

      داداش ایمنی که سانتافه 2014 داره هیچ SUV نداره
      ظاهرش هم که خودت میینی در حد عالیه
      از نظر قدرت هم نمیشه گفت عالیه ولی قابل قبوله
      انتظار range rover رو که نباید ازش داشته باشیم؟؟!!

      پاسخ
      1. Japan & Germany
        سوابق: (1683 دیدگاه) ,

        من بودم با این بودجه یا آکورد میگرفتم یا تویوتا راو 4 شاید هم ب ام و X1

        پاسخ
    4. سجاد
      سوابق: (41 دیدگاه) ,

      نگیر بدرد نمیخوره اصلا ماشین خوبی نیست نسبت به قیمتش میتونی خیلی ماشین های بهتری بگیری تو این رنج قیمت من خودم داشتم

      پاسخ
      1. VAHID JINPACHI
        سوابق: (860 دیدگاه) ,

        نمی خوام راهتو بزنم ولی یه نگاهی به بی ام و 520i 2014 و 320i بنداز واقعا فوق العاده هستند .
        گور بابای 50 میلیون برو یه بی ام و بخر ..

        اگه صبر کنی لکسوس is 250 2014 هم به زودی می اد و قیمتش حدود 250 میلیون خواهد بود….

        پاسخ
    5. amin
      سوابق: (151 دیدگاه) ,

      چون واردات ماشین های بالای 2500 ممنوعه فقط 2400 سانتافه وارد که قوی نیستش اما امکاناتش بد نیستش تا جایی که من میدونم

      پاسخ
  2. شاهین
    سوابق: (3142 دیدگاه) ,

    آفرین به BMW.آقای انیس حسینی از شما هم تشکر میکنم.الان اگه من اینو نوشته بودم الله اکبر! یه هیاهویی میشد که بیا و ببین!
    خودروی الکتریکی روز به روز بهتر از قبل میشه.کم کم محدودیت هاش هم داره از بین میره.اگه پول داشتین حتما بخرین.من که دستم کوتاهه از خریدش.

    پاسخ
  3. sorena scirocco
    سوابق: (691 دیدگاه) ,

    باعرض پوزش:
    در جوابیه شرکت سایپا با فارس نیوز مبنی برگزارش مقایسه قیمت خودرو ها در هند با پراید:

    در جوابیه شرکت سایپا به این نکته اشاره شده که خودروهای هندی مطرح در گزارش فارس حتی ابتدایی ترین امکانات یک خودرو را ندارند و این سوال مطرح می شود که آیا خودروساز معتبری همچون جی ام سی (شورلت)، هیوندایی، سوزوکی، فورد و ….. که به عنوان قدیمی ترین برندهای خودروسازی در این عرصه فعالیت می کنند و نمونه خودروهای مقایسه شده نیز ساخت همین شرکت ها هستند امکانات اولیه ای مانند کولر و شیشه بالابر برقی و مه شکن و حتی پخش کننده سی دی را که سایپا به عنوان نقطه قوت محصولات خود از آن یاد می کند را ندارند.

    در بخش دیگری از جوابیه شرکت سایپا رقم 24 میلیون تومان قیمت بازار خودروی پراید به عنوان اشتباه گزارش عنوان شده است، در حالی که معیار میزان پولی است که مردم برای خرید خودرو در بازار آزاد از جیب خود می پردازند و نه رقمی که روی کاغذ از سوی خودروساز اعلام می شود.

    مقایسه قیمت‌ها هیچ ارتباطی با مشخصات درون خودروها نداشته و در گزارش مذکور تنها قیمت خودروها بدون در نظر گرفتن مشخصات فنی صورت گرفته است و تلاش شده است تا تنوع قیمتی موجود در بازار هند در مقایسه با بازار خودوری ایران به مخاطبان ارائه شود.

    بر اساس این گزارش بسیاری از تجهیزات موجود در خودروی پراید 111 ذکر شده در جوابیه سایپا مانند سیستم پخش سی دی، کولر و شیشه بالا بر برقی در خودروهای موجود در پایین ترین سطوح استاندارد اروپا نیز وجود دارند و دیگر نمی توان از این تجهیزات به عنوان آپشن خودرو نام برد.

    نکته قابل تأمل در این زمینه استناد به استفاده از تجهیزاتی مانند کولر، مه شکن، شیشه بالابرقی و پخش کننده سی دی برای اثبات کیفیت برتر خودروی پراید در مقایسه با خودروهای موجود در بازار هند است که همین امر نشان از بی اطلاعی نگارنده جوابیه از شاخص های جهانی کیفیت خودرو است.

    در بخش دیگری از جوابیه مطرح شده که بالغ بر 6 میلیون تومان از هزینه دریافتی از مردم به مواردی همچون شماره گذاری، بیمه و ارزش افزوده و همچنین عوارض خودرو مربوط می شود که سهمی بیش از 30 درصدی از قیمت خودرو را به خود اختصاص می دهد و ربطی به خودروساز ندارد. اما با درنظر گرفتن سقف هزینه بیمه حدود 1 میلیون تومان برای خودروی پراید چگونه 5 میلیون تومان صرف عوارض، مالیات بر ارزش افزوده و شماره گذاری این خودرو می شود؟ ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که تمام هزینه های یاد شده اعم از مالیات و … در هند نیز وجود دارد و این کشور از این قاعده‌ها مستثنی نیست.

    نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد اختصاص ارز مبادله ای به تأمین قطعات خودرو از خارج است که در این گزارش مقایسه با ارز دلار آزاد صورت گرفته و فاصله قیمتی این دو ارز نیز باید مد نظر شرکت خودرو سازی قرار گیرد.

    یکی از مهمترین مواردی که می توان به آن اشاره کرد آزاد بودن واردات خودرو در هند است که ارائه خودروی بی کیفیت و موفقیت فروش آن را در بازار این کشور غیر ممکن می سازد در حالی که بازار ایران همچنان با محدودیت های جدی در واردات خودرو و در نتیجه آزاد کردن بازار خودرو مواجه است.

    بر اساس آخرین اظهارات، سخنگوی دولت نیز از افزایش قیمت دولت انتقاد کرده و اعلام کرده است: با توجه به اینکه صنعت خودرو از تحریم خارج شده و دولت برای تامین ارز مورد نیاز اجازه داده از ارز مبادله‌ای که قیمت ارزان‌تری دارد استفاده شود. انتظار این بود خودروسازان خبر افزایش کیفیت را به دولت بدهند.

    سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه شورای رقابت پیام دولت را دریافت کرده بود تصریح کرد: در جلسه امروز هم آقای روحانی مراسم تکدر خود را اعلام کرد و انتظار است شاهد بهبود وضعیت خودروها باشیم نه افزایش قیمت؛ از این‌رو بحث‌هایی صورت گرفت و قرار شد بررسی مجدد صورت گیرد تا از افزایش قیمت خودرو جلوگیری کنیم.

    وی با اشاره به وارد کردن خودروهای با کیفیت و ارزان خارجی یادآور شد: اینکه از یکسو واردات را منع و از سوی دیگر خودروسازها هر قیمتی را که بخواهند بر خودروها بگذارند پذیرفتنی نیست البته می‌دانیم که هزینه‌ها هم بالا است.

    پاسخ
    1. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      اخه سایپا
      توی اون لیست مگه جی ام سی بود آخه؟
      اصلا جی ام سی مگه ماشین شاسی کوتاه میزنه؟
      چه برسه به ماشین کوچک!
      کولر و پخش سی دی و شیشه بالابر برقی روی هم 700 دلار هم هزینه نداره
      در نتیجه تفاوتی در اصل موضوع بوجود نمیاد
      خیلی دلم میخواد فحش بدم به سایپا حیف که سانسور میشه…..

      پاسخ
      1. زیگما
        سوابق: (3078 دیدگاه) ,

        کاملا مشخصه کسی که جوابیه رو نوشته چقدر احمق بوده که حرف از جی ام سی زده.

        پاسخ
      2. میلاد . فقط آلمان . فقط بنز .
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود .

        زیگما به اینا چیکار داری ؟؟؟

        اینا میخوان اعلام حضور کنند . میخوان بگن ما هم هستیم .

        مگه ادعاشونو در مورد همکاری با پروتون ندیدی ؟؟؟

        لاشخورا .

        پاسخ
    2. احسان(احسان سابق)
      سوابق: (2213 دیدگاه) ,

      جی ام سی فقط ماشین بزرگ میسازه و منحصر به بازار امریکا.تو هند تنها برند شورولت از جی ام هست که فعالیت میکنه

      پاسخ
  4. lmbx
    سوابق: (189 دیدگاه) ,

    تکنولوژی خیلی جالبی میتونه یه سری مشکلات ماشین های هیبریدی رو حل کنه
    خدایی این المانا تو همه چی عالیند
    یه ایه تو قران هست مضمونش اینه (وباید از شما امتی پدید اید تا الگو همه امت ها باشد)منظورش امت اسلامیه الان المانی ها با عملشون این کارو کردن واقعا یه ملت الگو هستند تو خیلی از زمینه ها مثل نظم مثل مسئولیت پذیری و.. تازه جوانمردی رو تو فوتبالشون دیدیم
    ای کاش ما ایرانی ها ذره ای از نژادمون(اریایی ها) به ارث میبردیم

    پاسخ
  5. mahdi
    سوابق: (627 دیدگاه) ,

    درود

    ((((( ب‌ام‌و به دنبال شارژ بی‌سیم خودروهای الکتریکی )))))

    BMW رو ولش کنید
    این خبر رو بخونید

    استقبال و فروش بی سابقه ایرانخودرو و سایپا بعد از افزایش قیمتشان در میان موجودات فضایی

    مثل اینکه هموطنان عزیزمان همیشه در حال ترکوندن و طی طریق در فضای لایتناهی هستند

    سپاسگذارم
    مهدی (فرزند کوروش)

    پاسخ
  6. احمدرضا بی ام و
    سوابق: (394 دیدگاه) ,

    این بی ام و هم دیگه شورشو در ورده سری 7 جدید تغیرات زیادی نسبت به مدل های دیگه نکرده چرا اینو میگم چون اگه دقت کنید m4 قبل از معرفی دقیقا و قتی پوشونده بوده بودنش مثل همین سری 7 بود اه اه خسته شدم

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3142 دیدگاه) ,

      احمدرضا جان مثلا شما طرفدار BMW هستی! وقتی شما اینجوری برخورد میکنی چه انتظاری از بقیه میشه داشت؟! دلیلی که شما آوردی اصلا قابل قبول نیست.توی اون مطلب اگه دقت کرده باشی گفته که خودرو استتار سنگینی داره یعنی نمیشه چیزی ازش فهمید.صرف اینکه دو تا ماشین پوشش مشابه دارن دلیل میشه که یکی باشن؟! اینو مطمئن باش که BMW توی سری 7 هیچی کم نمیذاره(به خاطر سودش و عقب نموندن از بنز).صبر کن بیاد اونوقت عکس العمل همه رو خواهیم دید…

      پاسخ
    2. Ehsan
      سوابق: (1252 دیدگاه) ,

      احمد رضا جان ، درخواست دادم حکم اخراجت رو از باشگاه طرفداران BMW سایت پدال رئیس امضا کنه ! 😀 شوخی بدی بود

      احمدرضا بگذار رونمایی بشه بعد ، هنوز که چیزی مشخص نیست

      پاسخ
      1. احمدرضا بی ام و
        سوابق: (394 دیدگاه) ,

        احسان و شاهین آخه و قتی میبینم اینطوری طرفدارای بنز توی دلیل اوردن همیشه دلیل های منطقی میارن خییلی زورم میاد داغونم

        پاسخ
        1. شاهین
          سوابق: (3142 دیدگاه) ,

          دوست عزیزم چه دلیلی بهتر از اینکه فروش BMW بیشتره؟! مگه خودت همین خبر رو به من ندادی؟ داغون نباش داداش.
          صبر کن چندتا سورپرایز راجع به BMW تو راهه! 😉

        2. احمدرضا بی ام و
          سوابق: (394 دیدگاه) ,

          شاهین فدایی داری

        3. شاهین
          سوابق: (3142 دیدگاه) ,

          مخلصم احمدرضا جان.ارادت

        4. Ehsan
          سوابق: (1252 دیدگاه) ,

          احمد رضا جان هر وقت دلیل منطقی آوردند مثل یک مرد قبول کن ، اینجوری تو با ارزش تر میشی ، ولی در عوضش میتونی از نقاط قوت BMW براشون حرف بزنی چون هیچ کس و هیچ چیز کامل نیست

    3. میلاد . فقط آلمان . فقط بنز .
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      احمد جان منم باهات موافقم . ب ام و خیلی داره طول میده . ولی میدونم که

      یک محصول شاخه .

      در ضمن در پست بعدی ب ام و یک چیزی میپم که به ب ام و افتخار کنی .

      پاسخ
      1. احمدرضا بی ام و
        سوابق: (394 دیدگاه) ,

        میلاد و احسان دمتون گرمم

        پاسخ
  7. Ehsan
    سوابق: (1252 دیدگاه) ,

    BMW با این طرح هاش فکر کنم از زمین و هوا ( اون سایبانی خورشیدی که ماشین رو شارژ میکرد ) داره شارژ میفرسته
    من یک طرح به ذهنم رسیده که با یکبار شارژ مسافت طی شده تقریبا 50 درصد افزایش پیدا میکنه ، فقط موندم کجا ثبتش کنم ، نمی دونم اصلا عملی هست یا نه ؟

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3142 دیدگاه) ,

      طرحتو میدی من یه مطالعه بکنم؟!!!! 😀 😀 😀
      قول میدم به اسم خودم ثبتش نکنم! 😀

      پاسخ
      1. Ehsan
        سوابق: (1252 دیدگاه) ,

        شاهین جان هنوز یک طرح نپخته تو ذهنمه ، هنوز بهش فکر هم نکردم ببینمه اصلا عملی میشه یا نه
        این طرح ها رو در ایران بخواهی ثبت کنی باید مستندات براشون بفرستی نمیشه بصورت یک طرح ثبتش کرد مثل امریکا نیست
        من در مورد ماشین چندین طرح دارم ولی هنوز دنبالشون نرفتم فعلا تو ثبت شرکت موندم

        پاسخ
        1. شاهین
          سوابق: (3142 دیدگاه) ,

          شوخی کردم داداش! فقط قول بده اگه طرحت به امید خدا ثبت شد و رفتی میلیونر شدی مارو از یاد نبری! بگو یه شاهین نامی بود تو پدال خیلی رو مخ بود! یادش بخیر… 🙂 🙁

        2. Ehsan
          سوابق: (1252 دیدگاه) ,

          خواهش میکنم شاهین جان ما ارادت داریم
          امیدوارم اول شرکت رو زود راه بندازم بعد میرم سراغ این طرح ها ، نمیشه همینطوری این طرح ها رو مثلا به یک خودرو ساز پیشنهاد داد ، یعنی فقط طرحتو بخرند ؟

        3. شاهین
          سوابق: (3142 دیدگاه) ,

          داداش احسان اول طرحتو ثبت کن بعد ارائه بده.به این لینک یه سر بزن اونجا یه کامنت در همین مورد گذاشته بودم.ارادت

          http://www.pedal.ir/%D9%84%D9%86%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%88%D8%B1-%D8%B1%D9%86%D8%AC%D8%B1%D9%88%D9%88%D8%B1/%D8%AA%DA%A9%D9%86%D9%88%D9%84%D9%88%DA%98%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%BE%D9%88%D8%AA-%D8%B4%D9%81%D8%A7%D9%81-%D9%84%D9%86%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%88%D8%B1/

        4. مرتضی
          سوابق: (849 دیدگاه) ,

          خوب چطور میخوای یه طرح ناپخته رو ثبت کنی؟؟؟ تو کارت رو درست کن ثبتش با من !!! میخوای تو المان ثبتش کنم؟؟؟ هر چند ایرانو عشقه!!

        5. Ehsan
          سوابق: (1252 دیدگاه) ,

          ممنون شاهین جان ، ولی در ثبت اسناد باید طرح رو با مستندات و توضیحات کامل ثبت کنی ، نمیشه بصورت ایده محض ثبت کرد
          ممنون مرتضی ، کلا تو خط آلمانی ها ، ولی اگر خواستم ثبت کنم در ایران ثبت میکنم ، ولی باید روش فکر کنم ببینم عملی هست یا نه فعلا در حد یک ایده است

  8. صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    طریقه ی شارژ القایی، بسیار با صرفه تر و مناسب تره

    ببینید یه ماشین با اون همه عظمتش، مدت زمان شارژش از یه گوشی هوشمند کمتره

    واقعا پیشرفتِ قابل قبول و بسیار مفیدی هستش

    پاسخ
  9. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    شارژ القایی از دستاورد های سونی بود
    واقعا خلاقیت در این سیستم موج میزنه
    در مورد تلویزیون های سونی اینکارو کردن برای اولین بار
    یعنی به این صورت که تلویزیون به دیوار اویزون بود و روی دیوار هم دستگاه قرار داشت و دیگه خبری از سیم برق نبود.

    پاسخ
    1. مرتضی
      سوابق: (849 دیدگاه) ,

      یه تلویزیون فکستنی آویزون رو با این یکی میدونی؟؟؟

      پاسخ
      1. زیگما
        سوابق: (3078 دیدگاه) ,

        بله قابل قیاس نیستن ولی اولین بار کار سونی بود این تکنولوژی
        اتفاقا در برنامه بی بی سی فارسی ، کلیک ، این موضوع رو دیدم.

        پاسخ
        1. Ehsan
          سوابق: (1252 دیدگاه) ,

          یک برنامه هم بود در مورد اینجور خونه ها که مکان هایی رو داشت که میتونستی لپ تاپ ، گوشی و خیلی چیزهای دیگر رو شارژ کنی ، ولی یادم نیست در کدوم برنامه دیدم

        2. زیگما
          سوابق: (3078 دیدگاه) ,

          خیلی خوب میشه اگه سیم ها برای شارژ وسایل حذف بشن
          همش توی دست و پا هستن این سیم ها.

  10. Ehsan
    سوابق: (1252 دیدگاه) ,

    من الکترونیک نخوندم و سر رشته ندارم ولی از دوستانی که الکترونیک خوندن ، آیا سطح بیشتر باعث بیشتر شدن سرعت شارژ میشه یا نه ؟

    پاسخ
    1. Ehsan
      سوابق: (31 دیدگاه) ,

      دقیقاً متوجه نشدم منظورت از سطح بیشتر چیه اما به طور کلی سرعت شارژ یک باطری به دو عامل بستگی دارد 1- سرعت واکنش انتقال الکترون در باطری و یا به عبارت دیگر مقاومت درونی باطری که به ماهیت باطری وابسته است. به عنوان مثال سرعت شارژ یک باطری لیتیوم-یون بیشتر از یک باطری اسید-سرب می باشد. 2-میزان جریان شارژ باطری که تا یک حد معین با افزایش جریان میتوان سرعت شارژ را زیاد کرد به عنوان مثال سوپر شارژرها با اعمال جریان بسیار شدید می توانند باطری ها در مدت کو تاهی شارژ کنند.
      اگر منظورت از سطح بیشتر سطح مبادله جریان بین باطری و منبع تغذیه می باشد پاسخ مثبت است زیرا سطح بیشتر به معنای مقاومت کمتر و در نتیجه جریان بیشتر است.

      پاسخ
      1. Ehsan
        سوابق: (1252 دیدگاه) ,

        ممنون احسان جان منظورم همون مورد آخر بود که جوابم رو گرفتم

        پاسخ
  11. hero
    سوابق: (593 دیدگاه) ,

    خوشم میاد ژاپنی ها زودتر از ژرمنها به فکر این کار بودن!

    پاسخ
  12. PEUGEOT
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    همچین سیستمی خیلی عالیه
    به نظرم باید کمپانی ها این تکنولوژی ها را برای مشتری های خودروهای الکتریکی به صورت رایگان در اختیارشون بزارن تا این امتیازات مردمو به خرید خودروهای الکتریکی تشویق کند

    پاسخ
  13. علی
    سوابق: (72 دیدگاه) ,

    bmwفکراون گربه ای که ممکنه زیرماشین باشه کرده اونوقت هر سال توی پرایدچندهزارنفرجون خودشونوازدست میدن ولی اتفاقی نمی افته در عوض قیمتش جریان صعودی به خود میگیره تاوقتی انحصاردرخودروسازی باشه هیچ وقت پیشرفت وتلاش برای بهترشدن وایجادرقابت وجودنخواهدداشت ودرجاخواهیم زد

    پاسخ
  14. کوشا
    سوابق: (58 دیدگاه) ,

    بیاین همگی باهم دعا کنیم خودروسازی های ایران به فکر استفاده از تکنولوژی نیفتن چون مثلا موقع باز شدن ایر بگ میپرسه :Are you sure??

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.