نگاهی به دو مدل محبوب ب‌ام‌و در دهه هفتاد میلادی، اتاق E12 و E21
نگاهی به دو مدل محبوب ب‌ام‌و در دهه هفتاد میلادی، اتاق E12 و E21

نگاهی به دو مدل محبوب ب‌ام‌و در دهه هفتاد میلادی، اتاق E12 و E21

گرچه مرسدس بنز از سال‌های بسیار دور، یعنی از همان دوران آغازین ورود خودرو به ایران برای خود اسم‌ورسمی بنا نمود، ولی دیگر رقیب او یعنی ب‌ام‌و دهه‌ها دیرتر توانست نامش را در بازار ایران تثبیت و افراد بسیاری را به سلک هواداران پر و پا قرص خود وارد نماید. دقیقاً از اوایل دهه پنجاه شمسی و ورود مدل افسانه‌ای 2002، این برند ژرمنی تصویر نوینی از خود نزد ما ایرانیان حک نمود، تصویر یک خودروی لوکس، سریع و زیبا که در کنارش از پرستیژ کاری بالایی هم برخوردار بود. در این میان، نخستین نسل از ب‌ام‌وهای سری 5 و 3 که به ترتیب با کد اتاق E12 و E21 عرضه شدند، در بین هم‌وطنانمان از محبوبیت بسیاری برخوردار بودند؛ و این دو سری از ب‌ام‌و نه‌تنها در ایران، بلکه در سرتاسر جهان توانستند نام سازنده خود سخت مشهور و پرآوازه سازند. به بهانه این رویداد تاریخی، سعی نمودیم که نگاهی کوتاه به پیشینه این دو خودروی محبوب داشته باشیم.

bmw-520i-E12-10
نسل نخست سری 5 (اتاق E12)
تصور اینکه یک خودرو با سنی بیش از چهل سال تا این حد زیبا و جذاب بوده و هنوز هم توجه افراد در خیابان را به خود جلب نماید، کمی دور از ذهن است ولی این اتفاقی است که در مورد نسل نخست سری 5 روی داده است. این نسل از سری 5 در سال 1972 میلادی و با کد اتاق E12 به جهانیان معرفی شد. بدنه آن توسط دو تن از طراحان نامی آن روزگار یعنی پائول براک (PAUL BRACQ) و پیئترو فروآ (PIETRO FRUA) خلق شد. در این میان، پائول براک طراحی است که بسیاری از خودروهای افسانه‌ای تاریخ ازجمله مرسدس بنز 600 مخلوق ذهن خلاق اوست. نسل نخست سری 5 یک سدان لوکس متوسط بود که جانشین خلف خود به نام E3 شده بود و ازلحاظ ابعادی هم اندکی از آن کوچک‌تر بود. نسل اول سری 5 تا سال 1976 میلادی با همان شکل اولیه خود تولید می‌شد تا اینکه در این سال یک فیس‌لیفت کوچک بر روی آن صورت پذیرفت. این فیس‌لیفت شامل کاپوت و چراغ‌های عقب جدید و نیز به‌روزرسانی‌هایی در کابین آن بود.

bmw-520i-E12-1
بیشتر مدل‌های قبل از فیس‌لیفت که به کشورمان وارد شدند از نوع 520 و با موتور 2 لیتری بودند ولی مدل‌های پس از فیس‌لیفت عمدتاً از نوع 518 و با پیشرانه 1.8 لیتری بودند. در این میان، نسخه‌هایی که از سری 5 که به سفارش آمریکا معروف بودند از هواخواهان بسیاری در میان مشتریان آن دوره برخوردار بودند. به لحاظ ظاهری، نسخه‌های آمریکایی با سپرها بلند و جاذب ضربه خود از انواع اروپایی تمایز می‌یافتند. نسل نخست سری 5 در مسابقات خودروسازی هم ورود پیدا نمود و نسخه‌ای از آن با موتور سفارشی 3.2 لیتری ساخت بخش BMW MOTORSPORT در پیست‌های سرعت خوش درخشید. سری نخست سری 5 به مدت 9 سال و تا سال 1981 میلادی در مدار تولید بود.


نسل نخست سری 3 (اتاق E21)
پس از عرضه نسل نخست سری 5 گویی ب‌ام‌و در وادی پیشرفت روزافزون در حال حرکت بود. هرچند وقت یک‌بار از خودروی زیباتری پرده‌برداری می‌کرد و نفس خودرودوستان را سخت به شماره می‌انداخت. نسل نخست سری 3 که با کد اتاق E21 از آن یاد می‌شود، مدلی اسپرت و از محبوب‌ترین و جوان‌پسند ترین ساخته‌های ب‌ام‌و در آن دوران بود و آوازه شهرت این سازنده را دوچندان نمود.

e21_1
نسل نخست سری 3 در سال 1975 میلادی پا به عرصه وجود نهاد و تنها در دو گونه از بدنه، کوپه دو درب و سقف کروک (کابریو) عرضه می‌شد و از مدل سدان هم در آن خبری نبود. مدل سدان تازه در نسل بعدی سری 3 راهی بازار شد. این سری از ب‌ام‌و رقم فروش بالایی را برای ب‌ام‌و رقم زده بود، فروشی معادل 1.36 میلیون دستگاه که در قیاس خیلی از رقبای خود بالاتر بود. اتاق E21 هم همانند برادر بزرگترش E12 در سه نسخه متفاوت اعم از اروپایی، آمریکایی و آفریقایی به بازارهای جهانی عرضه شد که نسخه آمریکایی با سپرهای بلند و فلاشرها و نسخه آفریقایی هم با رینگ‌های مخصوص خود از مدل‌های اروپایی تمایز می‌یافت. نسخه‌های آفریقایی این خودرو تولید کشور آفریقای جنوبی بود، کشوری که هنوز هم یکی از مراکز اصلی تولید خودروهای ب‌ام‌و در جهان است.

e21_7


مدل کابریو این خودرو هم با ترکیبی از سقف تارگا در جلو و سقف پارچه‌ای در عقب در شرکت BAUR ساخته می‌شد، شرکتی که از سال‌ها پیش درزمینهٔ اتاق‌سازی ارتباطات تنگاتنگی را با ب‌ام‌و برقرار ساخته بود. از نسل نخست ب‌ام‌و سری 3 به میزان قابل‌توجهی وارد کشورمان شد و عمده‌ترین مدل آن نیز 320 با پیشرانه‌ای 2 لیتری بود. نسل نخست سری 3 به مدت 8 سال در خط تولید بود تا اینکه در سال 1983 میلادی از گردونه خارج و جای خود را به نسخه به‌مراتب پیشرفته‌تری داد. ب‌ام‌و دیگر روی غلتک افتاده بود و به تهدیدی سخت برای دیگر همتایان لوکس خود در جهان بدل شده بود.

bmw-323i-e21-1979
منبع:
WIKIPEDIA.ORG

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

33 دیدگاه

      1. تصویر پروفایل اسطوره
        اسطوره
        سوابق: (3746 دیدگاه) ,

        بهنام جان عزیزم فازت چیه؟
        خودم که میگم به اعتقاد من… اگرم نگم نیاز نیست هی بگی این نظر شخصی شماست. پس میخوای نظر کی باشه؟؟؟!!! نماینده ی ملت که نیستم! از طرف خودم حرف میزنم دیگه.

        پاسخ
        1. سجاد
          سوابق: (184 دیدگاه) ,

          Elemento شما خودت رو ناراحت نکن این دوستمون میخواد تعداد کامنتاش بره بالا که از قدیمیا بشه _بهتره بقیه مطالب رو ببینی که ۱۰۰۰ تا کامنت الکی گذاشته

        2. تصویر پروفایل اسطوره
          اسطوره
          سوابق: (3746 دیدگاه) ,

          فکر نکنم هدف دوستمون این باشه.
          اگه حرف شما درست باشه واقعا تأسف آوره.

    1. Parvaz
      سوابق: (119 دیدگاه) ,

      موافقم و واقعا هم مینطوره، جوان پسندترین رو خوب اومدی

      پاسخ
    2. فورد
      سوابق: (286 دیدگاه) ,

      ما یدونه 520 داشتیم واقعا رانندگی با هاش لذت بخش بود چیزی که تو ماشین های چینی و داخلی اصلا مفهومی نداره

      پاسخ
  1. عیسی
    سوابق: (68 دیدگاه) ,

    کلا انگار ماشینای قدیمی جذابتر بودن…شایدم چون تو بچگی باهاشون خاطره داریم الان اینقدر برامون دوست داشتنی هستن….

    پاسخ
  2. (ali (CHEVY NOVA
    سوابق: (1297 دیدگاه) ,

    مدل های قدیمی بی ام و رو میبینم یاد حرفهای بابام می افتم که همیشه ازشون صحبت میکنه
    بابای من با اینکه چندین سال امریکایی داشت و ماشین امریکای دوست داره اما همیشه از بی ام و بیشتر خوشش میومد و در قدیم رو خیلی از اونا کار میکرد و همیشه هم از 2002 خودش که مدل 75 بود برا من صحبت میکنه
    همیشه خدا هم با هم کل کل داریم بابام میگه المانی منم میگم فقط امریکایی
    راستی یه رفیق هم داره که طرف خوره ی ماشین المانی من رفتم اونجا همش بنز و فولکس و بی ام و میبینی

    پاسخ
  3. محمد
    سوابق: (65 دیدگاه) ,

    قبل انقلاب کارمند ها و معلم ها این هارو خیلی راحت میتونستن بخرن همین الان هم تو اروپا طبقه متوسط راحت بنز و بی ام و میخرن و تویوتا و هیوندا به عنوان ماشین های اقتصادی و بیشتر برای کار های خدماتی استفاده میشه ببینید چقدر زیاد وارد شده بودن که تا چند سال قبل هم تک و توک تو خیابون ها بودن از جمله 518 و230

    پاسخ
  4. مجید
    سوابق: (467 دیدگاه) ,

    یک کلام و دیگ هیچ: تکرار نشدنی و بیهمتا

    پاسخ
  5. Davood
    سوابق: (16 دیدگاه) ,

    آقا اینا بعضی هاشون شیفتر دنده ش چوبی بود ما هم بچه بودیم ماشین هم نداشتیم میرفتیم صورتمونو میچسبوندیم به شیشه میرفتیم تو رویا…

    پاسخ
  6. MERCEDE.KAVIANI
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    با سلام به سام کاویانی وتمام دوستان
    ایا کمپانی بی ام و قبول می کنند روی شاسی سری 5 و 7 خود بدنه مدل های دهه 1970 را نصب کنند
    ما یک سری 7 دهه 1970 داشتیم که در تصادف اتوبان کاشان نابود شد ولی امینیماشین بدهی بود که هیج از اعضا خانواده حتی یک زخم سطحی هم نداشتنند
    با تشکر از جواب وراهنمایی شما
    دوستدار شما مرسده کاویانی

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3746 دیدگاه) ,

      سلام بر شما.
      بله.
      شما درست میگین. حق کاملا با شماست.
      واقعا این مدل ها ایمن هستند.

      نظرهای خوبی میذارین. ادامه بدین.

      پاسخ
  7. سعید
    سوابق: (86 دیدگاه) ,

    یادش بخیر چقدر ۵۱۸ دوست داشتنی بود، یه بار دیگه به عکسا نگاه کنید، پنجره ها تقریبا ۵۰ درصد حجم درها هستند شاید مهم بنظر نیاد ولی میدونید چقدر داخل ماشینای قدیمی نورگیرتر و دلوازتر بودن، آیا این پیشرفت طراحیه که پنجره ها هر روز دارن کوچیکتر میشن؟!! توی اکثر ماشینای جدید احساس خفگی به آدم دست میده و دوست داره زودتر پیاده شه!!!

    پاسخ
  8. آق جبات
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    این ماشینا دوس داشتنین چون
    ناب بودن
    کپی نبودن
    برای سودهای نجومی وارد نمیشدن
    همه قدرت خریدشونوداشتن
    کسی به چشم رویا بهشون نگاه نمیکرد
    واسه همین همه باهاشون ارتباط برقرار میکردن

    پاسخ
  9. احسان
    سوابق: (237 دیدگاه) ,

    ماشین خیلی داشتم و سوار شدم،چون شغلم اینه،خدایش لذت رانندگی دو ماشین رو هیچ وقت از یاد نمببرمیکی بنز اس کلاس اتاق ۱۱۶ و دیگری بی ام و e21 با موتور شیش سیلندر m20
    دیگه هرچی ماشین سوار شدم حتی بنز و بی ام و جدیدا لذت رانندگی اون دو مدل رو نداشته برام

    پاسخ
  10. ali a.j.g
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    یاد ای دوازدهی که داشتیم بخیر
    تشکر از آقای کاویانی

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (778 دیدگاه) ,

      با سلام
      خواهش می کنم دوست عزیز،لطف داری شما

      پاسخ
  11. یه پسر
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    برای اولین بار تو زندگیم یه ماشین درست درمون تو پدال دیدم که تجربه سواری باهاشو داشتم 🙂
    خدایا شکرت

    پاسخ
  12. احمد باقری
    سوابق: (4319 دیدگاه) ,

    در زمان خودشون، ماشینهای خیلی باحالی بودن.

    پاسخ
  13. علیرضا4225
    سوابق: (106 دیدگاه) ,

    یادش بخیر یه 518 داشتم از اون سفارتی ها عجب راهی میرفت و عجب تعادلی داشت تمام محور های جلو و عقب ماشین مستقل بود و گاردن ماشین هم دو تیکه بود یادش بخیر

    پاسخ
  14. احسان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام
    ما یدونه 518 زیتونی سپر آمریکاییشو داشتیم که 220هزارتا کارکرده بود سواریش فوق العاده بود طوری که وقتی اون سال فروختیمشو پژو خریدیم هممون ضد حال خوردیم. ولی اوج هنر اون ماشین وقتی بود که با سرعت 150 تو اتوبان قم کاشان لاستیک ماشین ترکید و از جاده خارج شدیم جالب اینکه تو شانه خاکی جاده ماشین چند دور دور خودش چرخیدو آروم گرفت. هرکس اون حادثه رو دید و نگه داشت فقط میگفن چطوری این ماشین تو اون وضعیت چپ نشد. بعد 10 سال هنوز میگم چرا اون ماشینو فروختیم!

    پاسخ
  15. شایان
    سوابق: (83 دیدگاه) ,

    یه زمان مردم بین انتخاب بی ام و یا ماشین آمریکایی مونده بودن تصمیم گرفتن یه انتخاب بزرگتر کنن انتخابی که نتیجش شد انتخاب بین ماشینای ویران خودرو یا ماشینای چینی!

    پاسخ
  16. mohsen
    سوابق: (901 دیدگاه) ,

    یاد 320 عموم افتادم!
    مدل 1357 شمسی
    قرمز متالیک بدون رنگ
    لاستیک ها میشلن
    صنلی ها چرم
    حیف اون ماشین کاش نگه میداشت
    180 190 تارو خیلی نرم میرفت

    پاسخ
  17. خسرو پرویز
    سوابق: (35 دیدگاه) ,

    خداییش در بی ام دابلیو 316 تا 320 و بالاتر اتاق E21 و 518 و بالاتر اتاقE12 و بی ام دابلیو BMW 2002
    آهنگهای جواد یساری میچسپه مخصوصا” رنگ زرد قناری اش..
    و در پیکان جوانان 110 اسب بخار

    پاسخ
  18. خسرو پرویز
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    خداییش در بی ام دابلیو 316 تا 320 و بالاتر اتاق E21 و 518 و بالاتر اتاقE12 و بی ام دابلیو BMW 2002
    آهنگهای جواد یساری میچسبه مخصوصا” رنگ زرد قناری اش..
    و در پیکان جوانان 110 اسب بخار

    پاسخ
  19. شاهمراد
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    بنده عرض کنم که
    خداییش در بی ام دابلیو 316 تا 320 و بالاتر اتاق E21 و 518 و بالاتر اتاقE12 و بی ام دابلیو BMW 2002
    آهنگهای جواد یساری میچسبه مخصوصا” رنگ زرد قناری اش..
    و در پیکان جوانان 110 اسب بخاری نارنجی ماشین عروسی

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.