جدال سه SUV مختلف، ب‌ام‌و X6 در برابر ولوو XC90 و آئودی آلرود

این بار قصد داریم سه کراس‌اوور/SUV مختلف که به‌هیچ‌عنوان در یک کلاس قرار ندارند را رودرروی یکدیگر قرار دهیم. یک استیشن قد کشیده، یک SUV کوپه و یک SUV سنتی. این سه خودرو ازلحاظ کلاس کاملاً باهم فاصله‌دارند اما هر سه برای جلب خریدار بیشتر تلاش می‌کنند؛ بنابراین از شما دعوت می‌کنیم بینندهٔ مبارزهٔ جذاب میان A6 آلرود، X6 و XC90 باشید. ما واقعاً نمی‌دانیم که چرا محبوبیت و فروش کراس‌اوور/SUVها چنین رشد انفجاری‌ای داشته است. این روند تا جایی پیش رفته که احتمالاً در آینده‌ای نزدیک فروش کراس‌اوورها و SUVها از سدان‌ها و هاچبک‌ها پیشی خواهد گرفت؛ بنابراین اکثر خودروسازان جهان دست به ساخت چنین خودروهایی زده و سعی کرده‌اند حداقل یک کراس‌اوور/SUV در سبد محصولات خود داشته باشند. بااین‌وجود اکثر کارشناسان حوزهٔ خودرو معتقدند حیات SUVها در طول جنگ جهانی دوم و با ساخت ویلیز جیپ معروف برای مقاصد نظامی شروع شد.

f0dd03ae937b094dc49a7a46d6d

جیپ خودروی فوق‌العاده‌ای بود که حتی در بین عموم مردم هم محبوب شد و به همین دلیل نسخه‌های غیرنظامی آن‌هم ساخته شد. خودرویی که مقصد اصلی‌اش جاده‌های ناهموار و خشن بود و به حرکت در جاده‌های آسفالت علاقه‌ای نداشت؛ اما SUVها در طول زمان کم‌کم مهارت‌های خود جهت پیمودن جاده‌های ناهموار را از دست دادند. آن‌ها بزرگ‌تر و راحت‌تر شدند اما تمامی ویژگی‌های آفرود خود را از دست دادند. چرخ زاپاس نصب‌شده در بیرون خودرو ناپدید شد و شاسی نردبانی، گیربکس‌های کمکی و انتقال قدرت 4WD حذف شدند. در این دوران SUVها جهت تطابق بار سلیقهٔ خریداران تکامل‌یافته و به خودروهایی تبدیل شدند که فقط قدِ بلندی دارند. حال ما در اینجا می‌توانیم کاملاً این تحولات مذکور را در این سه SUV ببینیم. SUVهایی که طبق ایده‌های متفاوت سازندگانشان شکل‌گرفته‌اند. آئودی A6 آلرود کواترو، ب‌ام‌و X6 XDrive و ولوو XC90 T6 سه خودرویی هستند که کاملاً از ساختار اصلی SUVها فاصله گرفته‌اند. آلمانی‌های ما پیشرانه‌های 3 لیتری دیزل در سینه دارند درحالی‌که رقیب سوئدی با موتور 2 لیتری بنزینی به میدان آمده است.

1bf523d70fa42062cfb1b4fe857

آلرود در A6 استیشن ریشه دارد اما با افزایش ارتفاع، نصب محافظ‌های پلاستیکی در اطراف خودرو و برخی تغییرات دیگر آلرود عطروطعم متفاوتی نسبت به A6 استیشن دارد. پیدایش این مدل به سال 1999 بازمی‌گردد یعنی زمانی که نسل اول آلرود کواترو در جاده‌ها به حرکت درآمد و اتفاقاً توانایی آفرود بالایی هم داشت. موردی که امروزه هرکسی به آن نیاز ندارد؛ بنابراین امروزه در آئودی آلرود فقط سیستم چهارچرخ محرک دائمی کواترو به همراه دیفرانسیل مرکزی با قفل خودکار و ویژگی‌های آفرود ظاهری وجود دارد. همچنین این خودرو به یک سیستم تعلیق بادی با قابلیت تنظیم ارتفاع مجهز است که اجازه می‌دهد ارتفاع خودرو را هنگام خروج از جادهٔ آسفالت افزایش دهید. این سیستم می‌تواند ارتفاع خودرو از سطح زمین را از 13 به 19 سانتیمتر افزایش دهد. بااین‌حال من شک دارم که بسیاری از مالکان آلرود حتی از این ویژگی‌ها و توانایی‌های آن مطلع باشند.

092674a718256cab0cb8456403c

علت این است که مطمئناً توانایی‌های آفرود برای بسیاری از خریداران این قبیل خودروها مهم نیست چراکه آن‌ها اکثراً در جاده‌های صاف و معمولی رانندگی می‌کنند؛ بنابراین در اینجا تعلیق نرم، دقت فرمان و راحتی داخلی خودرو اهمیت دارد. به همین دلیل در داخل آلرود هیچ ویژگی خارج جاده‌ای دیده نمی‌شود و اگر چشم‌بسته داخل ماشین رفته و سپس چشمان خود را بازکنید هرگز متوجه نمی‌شوید که داخل یک خودروی آفرود نشسته‌اید. پویایی موتور دیزل V6 خودرو بالاست و گشتاور بالایی ارائه می‌کند درحالی‌که گیربکس سریع 8 سرعتهٔ اتوماتیک، آن‌را به بهترین نحو به چرخ‌ها می‌رساند. بااین‌حال سعی کردیم آئودی را به جاده‌های ناهموار و درون شن و ماسه ببریم که در این هنگام به‌شدت متعجب شدیم چراکه تعلیق و سیستم کواترو بدون هیچ مشکلی با سرعت ماشین را به جلو میراند؛ بنابراین با قاطعیت می‌توان گفت هیچ شک و تردیدی در مورد عملکرد و اثربخشی فوق‌العادهٔ سامانهٔ کواترو وجود ندارد. به همین دلیل تنها ترس از آسیب رسیدن به اسپلیتر بلند زیر سپر جلو ممکن است موجب احتیاط بیشتر راننده در هنگام حرکت در جاده‌های ناهموار گردد.

092674a718256cab0cb8456403b

خودروی بعدی ب‌ام‌و X6 است که احساس می‌کنیم داستان کاملاً متفاوتی با آلرود دارد. وقتی X6 بین آلرود و XC90 قرارگرفته باشد و به آن نگاه کنید تصور می‌کنید در حال دیدن یک کوپهٔ اسپرت هستید که روی یک تریلر قرارگرفته و به همین دلیل ارتفاع آن افزایش‌یافته است. بااین‌حال یک‌چیز در اینجا قطعی است و آن اینکه یقیناً ب‌ام‌و کلاس SUV کوپه را اختراع نکرده است چراکه سه سال قبل از معرفی X6، شرکت سانگ‌یانگ مدل اکتیون را معرفی کرده بود و حتی پیش‌ازاین نیز آمریکایی‌ها با ساخت پونتیاک آزتِک و AMC ایگل SX4 چنین کلاسی را پایه‌گذاری کرده بودند. ب‌ام‌و، X6 را با زیرکی تمام تا ستون B کاملاً مشابه X5 طراحی کرده و تا این نقطه ظاهر دو خودرو کاملاً یکسان است. در داخل خودرو، سیستم iDrive ب‌ام‌و عملکردی عالی دارد اما ارتفاع سقف در قسمت عقب برای سرنشینان بلندقد مشکل‌ساز است. بااین‌حال در نسل جدید X6، شاهد پیشرفت‌هایی هستیم. زیرا درحالی‌که نسل اول X6 ظرفیت حمل 4 سرنشین را داشت و صندلی‌های عقب آن ظرفیت فقط دو نفر را داشتند، نسل دوم می‌تواند تا 5 نفر را حمل نماید.

ee9e3c98293bb91d40532553b1c

موتور دیزل زیر کاپوت X6 ضعیف‌ترین نمونه در بین سه خودروی مورد آزمایش است که فقط 260 اسب بخار قدرت دارد اما موتور کاملاً با گیربکس 8 سرعتهٔ اتوماتیک ساخت ZF هماهنگ است. به همین دلیل واکنش خودرو به فشردن پدال گاز خوب است. راحتی سواری خودرو حتی در سرعت‌های بالا نیز بسیار خوب است. کابین خودرو ساکت است و تعلیق به‌گونه‌ای تنظیم‌شده که ضربه‌های وارده به چرخ‌ها و یا شوک هنگام ترمز گیری ناگهانی را به اتاق وارد نمی‌کند. البته این تعلیق نرم را می‌توان با انتخاب حالت رانندگی اسپرت یا اسپرت پلاس، سفت و خشک نمود که احتمالاً اعضای خانواده علاقه‌ای به چنین انتخابی ندارند! سیستم چهارچرخ محرک XDrive ب‌ام‌و کاملاً در بهبود عملکرد آفرود X6 تأثیر دارد و حتی در جاده‌های عادی نیز بکار می‌آید. به‌عنوان‌مثال هنگامی‌که محور عقب کشش خود را از دست می‌دهد، سیستم، نیرو و گشتاور بیشتری را به محور جلو می‌فرستد که این مورد در زمین‌های سست و نرم بسیار کاربردی است. البته حتی در صورت خاموش کردن ESP بازهم نیروی بیشتری به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود که ما نیز قطعاً این امر را دوست داریم.

ca2682dd042450c4cbf6a4f6248

رقابت جذاب بین این دو آلمانی را رقیبی از شمال اروپا تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. ولوو زمان زیادی می‌گفت که برای معرفی نسل جدید XC90 صبر کنید. بااین‌حال 13 سال صبر برای این خودرو ارزشش را داشت. چراکه ولوو XC90 جدید خودرویی فوق‌العاده است. خودرویی که ظریف و درعین‌حال محکم بوده و کابین آن مشابه کابین جت‌های تجاری خصوصی به نظر می‌رسد. در داخل XC90 شما با هتلی مجلل روبرو می‌شوید. هتلی که کاملاً سوئدی احساس می‌شود. داشبورد خودرو به‌صورت کاملاً کاربردی طراحی‌شده که درعین‌حال با روکش چرم معطر و پوشش چوب، کاملاً لوکس و مجلل است. با توجه به اینکه سوئدی‌ها به محیط‌زیست بسیار اهمیت می‌دهند احتمالاً برای ساخت کابین XC90 نه درختی را قطع کرده و نه گاوی را کشته‌اند. در مرکز داشبورد یک صفحه‌نمایش لمسی 9 اینچی قرار دارد که وضوح فوق‌العادهٔ آن ما را تحت تأثیر قرار داد؛ اما مدتی طول می‌کشد تا بتوان با بسیاری از ویژگی‌ها و منوهای آن کار کرد.

d0cd250ead77ac64039588dd769

تمامی مدل‌ها و تیپ‌های XC90 با موتور 4 سیلندر 2 لیتری ارائه می‌گردند که قوی‌ترین آن‌ها مدل T6 است (غیر از مدل هیبریدی T8). مدلی که قدرت زیاد 320 اسب بخار را ارائه می‌کند. خودرو در جاده‌های هموار به‌راحتی به‌پیش می‌رود چراکه باوجود ابعاد بزرگ، سبک‌ترین خودرو در میان این سه ماشین است؛ اما صدای موتور با ابعاد و کلاس خودرو سازگاری ندارد چراکه در یک SUV بزرگ با قدرتی بیش از 300 اسب بخار انتظار صدایی خشن از اگزوزها یا حداقل غرغری از زیر کاپوت را داریم درحالی‌که XC90 کاملاً بی‌صدا و آرام ساخته‌شده است. به نظر ما این امر اصلاً خوب نیست و حتی بهتر بود صدایی مصنوعی از بلندگوها در داخل کابین پخش شود. بااین‌حال سطح ایمنی فوق‌العاده بالا از سنت‌های ولوو است که در XC90 جدید هم تمام و کمال وجود دارد.

edc63f79b13baeb85830bbf91b2

نتیجه

اگر ما مجبور باشیم یکی از این خودروها را برای خودمان انتخاب کنیم قطعاً ب‌ام‌و را انتخاب می‌کنیم. خودرویی که در ترکیب ژن SUV با ژن اسپرت موفق‌ترین عملکرد را دارد؛ اما ولوو هم انتخاب عالی برای خانواده‌ها است. خودرویی پایدار، راحت و فوق‌العاده ایمن که سه ردیف صندلی را ارائه می‌کند. ولی آئودی چه؟ این خودرو انتخابی ایده‌آل برای کسانی است که به قابلیت‌های آفرود یک SUV نیاز دارند اما درعین‌حال علاقه‌ای به خرید SUVها ندارند؛ زیرا آئودی آلرود ترکیبی عالی از توانایی‌های یک SUV را در خودرویی سواری ارائه می‌کند.

00beeea648342a9474fd72b1c89

مشخصات فنی

ولوو XC90 ب‌ام‌و X6 آئودی آلرود
پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر

بنزینی توربو

3 لیتری 6 سیلندر

خطی توربودیزل

3 لیتری V6

توربو دیزل

قدرت 320 اسب بخار 260 اسب بخار 320 اسب بخار
گشتاور 400 نیوتن متر 560 نیوتن متر 650 نیوتن متر
شتاب صفرتا صد 6.5 ثانیه 6.7 ثانیه 5.5 ثانیه
حداکثر سرعت 230 کیلومتر در ساعت 230 کیلومتر در ساعت 250 کیلومتر در ساعت
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
مصرف سوخت 7.7 لیتر 6 لیتر 6.5 لیتر
وزن خالص 1925 کیلوگرم 2140 کیلوگرم 2030 کیلوگرم
قیمت 83,100 دلار 82,900 دلار 77,600 دلار

 

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

29 دیدگاه

  1. uss zumwalt DDG-1000
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    به نظر من که هرسه مشخصات فنی خوبی دارن.

    پاسخ
  2. rrr
    سوابق: (36 دیدگاه) ,

    آئودی تقریبا در تمام موارد برتر بود

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      ائودی از لحاظ سرعت اره برتر

      پاسخ
    2. علي
      سوابق: (902 دیدگاه) ,

      نظرت کاملا درسته و شکی توش نیست ولی از نظر من به ترتیب مقام اول : bmw x6
      مقام دوم : آئودی آلرود
      مقام سوم: ولووxc90

      پاسخ
  3. امير علي
    سوابق: (247 دیدگاه) ,

    ولوو هیچ حرفی برا گفتن نذاشته ولی ای کاش طراحی پشتش مثل جلوش بود اگه این طوری بود از هرچی suv موجود تو بازار تو رنج قیمتیش سر بود در حالی که الانشم خوبه

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      این سلیقه شماست.شاید خیلی طرحشو دوس داشته باشن

      پاسخ
      1. امير علي
        سوابق: (247 دیدگاه) ,

        طراحیش از جلو و بغل عالیه ولی از پشت در حد یه ماشین ۵٠٠ میلیونی نیست

        پاسخ
        1. uss zumwalt DDG-1000
          سوابق: (4441 دیدگاه) ,

          سلیقه ها متفاوت دیگه

  4. audi sq7
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    A6 الرود هم ی ماشین خانوادگی است ، هم ی ماشین جوان پسند مخصوصا با قابلیت کواترو که محشره ولی چون حالت استیشن داره بعضی ها با هاش حال نمی کنند
    درضمن کابین ولوو مثل آهنگی که خیلی دوستش داری وروزی چند بارگوش میدی ولی خستت نمی کنه ،واقعاً که این کابین زیباست

    پاسخ
  5. Ford
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    داشبورد bmw واقعا خیلی افتضاحه باز صد رحمت به داشبوردهای قدیمیش.

    پاسخ
  6. me84
    سوابق: (399 دیدگاه) ,

    با اینکه عاشق ماشین آلمانی هستم ولی ولوو خیلی دلبری میکنه. فقط ای کاش تنوع موتور بیشتری داشت. یه جورایی نمیتونم خودمو راضی کنم که با این ابعاد موتورش 4 سیلندر باشه. اگه موتور 6 با حجم کم داشت بهتر جواب میداد. البته این رو تو یه مقاله دیگه تو یه سایت خارجی خوندم که دقیقا حرف دل منو میزد. یه موتور 6 کم حجم و کم مصرف و روون .

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل ALIREZA034
    ALIREZA034
    سوابق: (71 دیدگاه) ,

    در کل با در نظر گرفتن تمام زوایا میشه گفت ولوو از دوتای دیگه بهتره.نمیدونم چرا همه ی برند های لوکس ساز(بی ام و.بنز.آودی.بنتلی.روزلرویس….)تلاش میکنن مدل های لوکسشون اتاقش بی صدا باشه انوقت به xc90 میرسه باید یه بلندگو هم بذاره که صدای غرش موتور بیاد تو اتاق.واقعا ولوو خوب کار کرده که از موتور 2000 تا 340تا میگیره البته قبول دارم رقبای المانی و…از این مرزها هم فراتر رفتن و پیشتازی میکنن.ولی برای سوعد موفقیت بسیار خوبی محسوب میشه.

    پاسخ
  8. رضا
    سوابق: (96 دیدگاه) ,

    این ولوو دنیا رو ترکونده با این مدلش

    پاسخ
  9. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    کلا انتخاب من بی ام دبلیو هست منتهی راحت هم نمیشه از کنار این ولوو گذشت در حالی که به نظرم کسالت اوره ولی خیلی خوبه اون استیشن هم که تکلیفش روشنه تو مملکت من هوا خواه نداره

    پاسخ
  10. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    فقط یکسال زمان برای ولوو نیاز بود تا از خودرویی خسته کننده و نه چندان جذاب تبدیل به خودرویی لوکس و خوش ساخت بشه و خودش رو در کنار بی ام و ائودی و دیگه بزرگان لوکس جا بندازه.بخوام واقع بین باشم با اینکه بی ام و رو خیلی دوست دارم اما ولوو مفهوم لوکس بودن رو بیشتر القا می کنه

    پاسخ
  11. AKBAR
    سوابق: (55 دیدگاه) ,

    شاید همین جمله کافی باشه که XC90 بهترین شاسی بلند آمریکای شمالی در سال 2016 شده است .

    پاسخ
  12. محمد۲۰
    سوابق: (83 دیدگاه) ,

    با توجه به قیمت آئودی عملکرد بهتری داشت

    پاسخ
  13. دکتر حاتمی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام به دوستان من بی ام و ۵۲۸ دارم واقعا عالی است و شاسی بلند ولوو امروز اسم نوشتم . چون ۷ نفره و فول اکشن است. اگر کیفیت سواری مهم است یابد سواری گرفت نه اس یو وی و اگر کارایی شاسی بلند مهم است باید خودرو مثل لند کروز جادار باشه، ولوو به نظر من با کوهی از آپشن انتخاب اول است. مخصوصا با کیت پولستر که تقویت کننده قدرت موتور است.

    پاسخ
  14. مهدی
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    ولوو می خواااااام.
    کی حاضره ۵۰۰ میلیون بده که من از اینا بخرم.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.