تاریخچه نسخه‌های مخصوص ب‌ام‌و M3
تاریخچه نسخه‌های مخصوص ب‌ام‌و M3

تاریخچه نسخه‌های مخصوص ب‌ام‌و M3

“نسخه‌های مخصوص یک مدل همیشه شخصیت برند BMW M را تقویت می‌کنند و در کنار تجربه‌ی رانندگی انحصاری، باعث برانگیختن احساسات نیز می‌گردند.” این‌ها گفته‌های مدیرعامل بخش M ب‌ام‌و آقای فرانک ون میل است.

BMW-M3-Special-Editions-2
M4 GTS جدید به‌تازگی به خانواده‌ی نسخه‌های مخصوص BMW M3 ملحق شده است، خانواده‌ای که از 30 سال پیش در بازار حضور دارد.
تولید اولین ب‌ام‌و M3 (E30) در سال 1986 صورت گرفت که باعث حضور برند M در خیابان و پیست شد.

BMW-M3-Special-Editions-3
1988: BMW M3 Evolution (E30)
در سال 1988، بخش M تولید نسخه‌ی خاص M3 Evolution را در تعداد محدود 500 دستگاه آغاز نمود. این مدل از پیشرانه‌ای 4 سیلندر و خطی با حجم 2.3 لیتر برخوردار بود که 220 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این نیرو 25 اسب بخار بیش از نسخه‌ی معمولی M3 بود. این مقدار افزایش در قدرت درنتیجه‌ی انجام دسته‌ای از اصلاحات در قطعاتی ازجمله سوپاپ‌ها، پیستون‌ها، سر سیلندر و میل بادامک بود. کاهش وزن نیز با انجام تغییراتی در بدنه و استفاده از شیشه‌های پنجره‌ی نازک‌تر انجام شده بود.M3 Evolution در بخش جلو از اسپویلر گیراتری بهره‌مند گشته بود و در بخش عقب نیز اسپویلر بزرگ‌تر و قابل تنظیمی وجود داشت.


1990: BMW M3 Sport Evolution (E30)
در سال 1990 و با رسیدن نسخه‌ی M3 Sport Evolution توسعه‌ی E30 به بالاترین حد خود رسید. این نسخه تنها در دو رنگ مشکی براق و قرمز درخشان قابل سفارش بود. این مدل حالا از پیشرانه‌ای 4 سیلندر و 2.5 لیتری با 238 اسب بخار قدرت بهره می‌برد که 22 درصد قدرتمندتر از M3 آن زمان بود. کاهش وزن هوشمندانه‌ی این مدل با ایجاد تغییراتی در بال‌ها و اسپویلر جلو، انبار اگزوز، دریچه‌ی صندوق‌عقب و بال عقب حاصل شده بود. اسپلیتر قابل تنظیم در اسپویلر جلو و رینگ‌های آلیاژی سبک‌وزن 16 اینچی از بارزترین ویژگی‌های ظاهری این نسخه به‌حساب می‌آمدند. در داخل نیز صندلی‌های جلو با پشت‌سری‌های کامل، کمربندهای ایمنی قرمز و فرمان با پوشش چرمی بر دلاوری زیاد این نسخه تأکید داشتند. دیگر نشان کلیدی این نسخه جدا از تولید 600 دستگاهی، نوشته‌ی Sport Evolution 1990 در کنسول مرکزی بود.

E30 BMW M3 Sport Evolution
E30 BMW M3 Sport Evolution

1995: BMW M3 GT (E36)
دومین نسل از M3 قلبی آهنین با 6 سیلندر را در سینه‌ی خود جای‌داده بود. با گنجایش 2990 سی‌سی، تکنولوژی چهار سوپاپ و میل بادامک VANOS، پیشرانه نیروی چشمگیر 286 اسب بخاری را تولید می‌کرد که باعث ایجاد شتاب صفرتا صد 5.9 ثانیه‌ای می‌شد. در سال 1995 بخش M نسخه‌ی خاص M3 GT را با تولید محدود 350 دستگاهی وارد بازار نمود. قدرت خروجی به 295 اسب بخار افزایش‌یافته و پیشرانه در برخی جزئیات تغییریافته بود. درهای خودرو از آلومینیوم ساخته‌شده و در داخل کابین نیز چرم ناپا به چشم می‌خورد. به‌عنوان حس ختام کار نیز این نسخه تنها در دو رنگ عرضه می‌شد، یکی سبز مسابقه‌ای و دیگری نقره‌ای.

1995 BMW E36 M3 GT
1995 BMW E36 M3 GT

2003: BMW M3 CSL (E46)
ب‌ام‌و در اواسط سال 2003 و باعرضه‌ی M3 CSL دوباره به فکر ارائه‌ی نسخه‌های تولید محدود افتاد. افزودن پسوند CSL به مدل افسانه‌ای 3.0 CSL سال 1970 اشاره داشت. در این مدل نیز کاهش وزن از اولویت‌های ب‌ام‌و بود. کنسول مرکزی، تریم درب‌ها و آینه‌ی عقب از پلاستیک تقویت‌شده فیبر کربنی (CFRP) ساخته‌شده بودند و پنجره‌ی عقب شیشه‌ی نازک‌تری داشت. در کل با انجام این تغییرات 164 کیلوگرم از وزن خودرو کم شده و ترازو عدد 1384 کیلوگرم را برای وزن کلی نشان می‌داد.
نیروبخش M3 CSL پیشرانه‌ای 6 سیلندر و خطی با حجم 3246 سی‌سی بود که توانایی تولید 360 اسب بخار را داشت. انجام اصلاحات روی ورودی‌های هوا و به‌منظور خنک‌سازی این پیشرانه ضروری بود که این امر به خلق دهانه‌ای بزرگ در قسمت جلو گردید. در بخش نمای ظاهری نیز M3 CSL با سقف فیبر کربنی و رینگ‌های مخصوص 19 اینچی M با لاستیک‌های اسپورت کاپ میشلین متمایزتر از M3 معمولی بود.
با ورود به کابین، صندلی‌های جلو و عقب با ترکیب Amaretta/cloth فوراً چشم‌ها را می‌ربایند. درها از قطعات فیبر کربنی سود می‌برند و غربیلک فرمان نیز پوششی از جنس آلکانترا داشته و کنسول مرکزی حالا ساختار سبک‌تر و جمع‌وجور تری دارد. دیگر ویژگی متمایز غربیلک فرمان وجود دکمه‌ی “M” برای فعال کردن حالت پیست است. این حالت باعث تطبیق پاسخ‌های فرمان و پارامترهای کنترل پایداری دینامیک می‌شود تا رانندگی اسپورت تری را ایجاد کند. سیستم کنترل لانچ اصلاح‌شده این اجازه را به M3 CSL می‌دهد تا شتاب صفرتا صد 4.8 ثانیه‌ای داشته باشد و در 16.7 ثانیه به‌سرعت 200 کیلومتر بر ساعت برسد. شاسی M3 CSL نیز اصلاح‌شده بود که نتیجه‌ی این تغییر در تست‌های مستقل قابل‌مشاهده بود. درواقع M3 CSL در کلاس خود دارای سریع‌ترین زمان یک دور نوردشلایف بود (7 دقیقه و 50 ثانیه).

BMW E46 M3 CSL
BMW E46 M3 CSL

2010: BMW M3 GTS (E92)
در سال 2010 بخش M جانشین مستقیم M3 CSL را معرفی کرد. همانند سلف خود، این مدل طراحی‌شده بود تا بالاترین پرفورمنس را ارائه دهد. ساختار سبک‌وزن بار دیگر نقش اساسی را بازی می‌کرد و با وزن 1529 کیلوگرمی،M3 GTS حدود 125 کیلوگرم سبک‌تر از M3 عادی نشان می‌داد. با ایجاد تغییراتی در سیلندرها، حجم پیشرانه‌ی 8 سیلندر از 4 به 4.4 لیتر افزایش‌یافته بود که و قدرت آن نیز با افزایشی 30 اسب بخاری به 450 اسب بخار رسیده بود.
M3 GTS به‌صورت استاندارد دارای میله‌های محافظ در بخش عقبی بود و این بخش می‌توانست بصورت آپشن به قفسی آهنی و محافظ ارتقا یابد.
توانایی‌های مسابقه‌ای خودرو با بهبودهای آئرودینامیکی افزایش‌یافته بود. اسپویلر جلو با اسپلیتر فیبر کربنی و بال عقب فیبر کربنی ترکیبی عالی تشکیل داده بودند که باعث افزایش چسبندگی و افزایش سرعت در پیچ‌ها می‌شدند.
بخش M این نسخه را اکثراً به‌صورت دست‌ساز و با مشخصات سفارشی خریدار تولید می‌کرد.

BMW E92 M3 GTS
BMW E92 M3 GTS

2011: BMW M3 CRT (E92)
این نسخه با تولید 67 دستگاهی خود بیش‌ازپیش انحصاری نشان می‌دهد.M3 CRT تکنولوژی M3 GTS را با بدنه‌ی 4 درب M3 سدان ترکیب کرده است.CRT همچنین کاپوتی فیبر کربنی و اسپلیتری ظریف در زیر سپر دارد. با وزن خالص 1579 کیلوگرمی،M3 CRT حدود 45 کیلوگرم سبک‌تر از برادر عادی خود است.

BMW M3 CRT
BMW M3 CRT

2016: BMW M4 GTS (F82)
در سال 2016، شرکت M باعرضه‌ی M4 GTS روح تازه‌ای در کالبد نسخه‌های مخصوص ب‌ام‌و دمید. خودروی جدید مفهوم مدل‌های M3/M4 را به‌صورت رادیکال درک نموده و ژن‌های اسپورت این دو مدل را برای خلق آینده‌ای زیبا به ارث برده است. با خروجی بسیار زیاد، هندلینگ تیز و پرفورمنس شکست‌ناپذیر، این خودرو رادیکال‌ترین و قدرتمندترین M4 خواهد بود.
M4 GTS تنها به‌منظور بزرگداشت 30 سال موفقیت نسخه‌های خاص عرضه نشده بلکه یک صدمین سالگرد برند BMW را نیز یادآوری می‌کند.

2016 BMW M4 GTS (F82)
2016 BMW M4 GTS (F82)

منبع: bmwblog

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

11 دیدگاه

  1. Parvaz
    سوابق: (120 دیدگاه) ,

    M4 GTS یه چیز دیگس… خیلی خاصه… هم بیرون و هم داخلش تداعی کننده این هستش که باید کمربندتو محکم ببندی و با صدای نعره شیرین موتور وارد پیست بشی… من GTS داشتم شبا هم توش میخوابیدم ??

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل نوید جهرمی
      نوید جهرمی
      سوابق: (1472 دیدگاه) ,

      E46 رو خیلی خوشم میومد. فقط ی بار تو خواب نسیبم شد روندمش.هنوزم یادم نمیره 🙂
      بهت حق میدم اگه داشتی توی ماشین میخوابیدی چون منم همین جورم. 🙂

      پاسخ
  2. Iman mclaren p1
    سوابق: (151 دیدگاه) ,

    عالیه تو این که شکی نیست…
    ولی به نظرم اون باله عقب به M4 اصلا نمیاد…
    بدون اون خیلی قشنگ تره

    پاسخ
  3. mohsen
    سوابق: (901 دیدگاه) ,

    الان یه عده میان میگن کره ای اله امریکایی عشقه ژاپنی چی چیه
    یه چیز بیار فاز اینارو بده
    خدایی فازشون مرده رو از قبر میکشه بیرون
    لامصب 2003 تولید شده ادم میبینه میخ میشه

    پاسخ
  4. ممد پوکر
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    رویا ی دریفت کردن با M3 تو خواب هم واسم دلپذیره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.