بی ام و

تکنولوژی تزریق مستقیم آب در ب‌ام‌و سری 1

کمپانی ب‌ام‌و بعد از تولید نسخه خاص M4 GTS و کسب موفقیت این خودرو حالا سراغ یک خودروی آزمایشی دیگر رفته، ب‌ام‌و سری ۱ با تزریق مستقیم آب. این‌طور که به نظر می‌رسد ب‌ام‌و قصد دارد در آینده این تکنولوژی را در تمام خودروهای خود پیاده کند و نسخه آزمایشی ب‌ام‌و سری ۱ تنها یک پیش‌نمایش از این تکنولوژی است.

Direct Water Injection BMW Engine
Direct Water Injection BMW Engine
این خودرو که در میرامار فرانسه برای روزنامه‌نگاران به نمایش گذاشته شد از موتور توربو سه سیلندر و ۱.۵ لیتری استفاده می‌کند. این موتور به یمن استفاده از سیستم تزریق آب مستقیم با تولید ۲۱۸ اسب‌بخار نیرو عددی بسیار نزدیک به ۲۳۱ اسب‌بخار نیروی موتور i8 ثبت کرده است. ب‌ام‌و i8 بیشترین نسبت قدرت به حجم موتور را ثبت کرده و نزدیک شدن به این نسبت یعنی موفقیت در ارائه تکنولوژی.

Direct Water Injection BMW Engine
Direct Water Injection BMW Engine
اما این سیستم چگونه کار می‌کند؟
سیستم تزریق مستقیم آب، با اسپری آب به محفظه احتراق باعث کاهش دما و در نتیجه افزایش کارایی و قدرت خودرو می‌شود. این سیستم همچنین ضربه‌های موتور (Knock) را کاهش می‌دهد که این امر خیال مهندسان را از آسیب‌های احتمالی قطعات در نسبت تراکم‌های بالا راحت می‌کند.

Direct Water Injection BMW Engine
Direct Water Injection BMW Engine
آب اسپری شده در محفظه احتراق تبخیر می‌شود و این تبخیر به اندازهٔ ۲۵ درجه سلسیوس دمای احتراق را کاهش می‌دهد. این تکنولوژی نه تنها قدرت خودرو را بیش از ۱۰ درصد افزایش می‌دهد بلکه حداقل باعث کاهش ۸ درصدی مصرف سوخت می‌شود. میزان افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت به عواملی مثل خودرو و نوع رانندگی هم بستگی دارد.

Direct Water Injection BMW Engine
Direct Water Injection BMW Engine
این سیستم آب مورد نیاز را از مخزنی ۴ لیتری به محفظه احتراق پمپ می‌کند. این مخزن با آب خروجی از کولر و یا منابع دیگر پر می‌شود، بنابراین طبق گفتهٔ ب‌ام‌و در کوتاه‌مدت نیازی نیست که این مخزن را پر کنید، از طرف دیگر این سیستم باعث شده که بتوانید با کولر روشن مسافت بیشتری را طی کنید.

Direct Water Injection BMW Engine
Direct Water Injection BMW Engine
این سیستم سال‌هاست که در خودروهای مسابقه‌ای استفاده می‌شود اما هیچ خودروسازی تابه‌حال این سیستم را به خودروهای تولیدی شهری خود اضافه نکرده است. ب‌ام‌و با استفاده از این تکنولوژی می‌تواند نیروی تولیدی از خودروهای سری M را بدون تغییری در حجم موتور به طرز چشم‌گیری افزایش دهد.

Direct Water Injection BMW Engine
Direct Water Injection BMW Engine
منبع: autoevolution inautonews

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مهدی نیک سیرت

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، نویسنده و مترجم اخبار و مطالب دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. f

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    واقعا احسنت به این خودرو ساز بزرگ که همیشه به فکر پیشرفت بشر است واقعا مهندسی آلمانی دلنشین و زیباست به به

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احسان آرسنالی

      ۱۴ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (1877 ديدگاه)

      نمیخواستم زیر کامنت اول نظر بدم ولی…
      این سیستم بی ام و رو مقایسه کنید با سیستم ترمز ABS ویران خررو: 3 روز پیش تعمیرگاه بودم یه نفر ال 90 صفر ویران خررو ش رو آورده بود میخواست سیستم ABS ماشینش رو خاموش بکنه فقط بشه ترمز معمولی ازش پرسیدم چرا؟ گفت تو سرعت های بابا اگه ترمز شدید بزنی ترمز خالی میشه رفته بود نمایندگی گفته بودند بقیه هم همین طور هستند ببر ABS رو خاموش بکن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. amir

        ۱۵ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (255 ديدگاه)

        تو سرعت های بالا ترمز خالی کردن مگه بده دور از جونتون این ها به فکر کم کردن جمعیت ایران هستند حتما سال بعد پدال گاز رو نمی ذارن و به جاش پدال دوچرخه میزارن من که بازم خودروی ایرانی می خرم!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. Jon Snow

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (147 ديدگاه)

    روز به روز در حال پیشرفت ♥
    only germany ♥

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. امیر

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (876 ديدگاه)

    خیلی خیلی جالب و آموزنده ممنون آقای نیک سیرت …… جهت اطلاع حلبی سازهای داخلی همه چیز توی سود بی حساب نیست اندکی تفکر هم لازمه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. lmbx

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (287 ديدگاه)

    چیز خیلی جالبی هست ولی خواب چه جوری اب رو تو محفظه احتراق اسپری میکنند ؟فکر کنم زمان بندیش هم باید خیلی دقیق باشه چون مسلما هنگامی که سوخت و هوا با هم ترکیب میشن نمیشه اب اسپری کرد.
    جدای این مطالب من احساس میکنم حداقل تو صنعت با این پیشرفت علم داره فاصله ما با جهان هر روز بیشتر میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. AHMADREZA

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    پیشرفت خوبیه
    خدمت به مردم و درآوردن پول حلال باعث پیشرفت میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. AHMADREZA

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    عجب چیزی گفتم یک دقیقه سکوت خیلی سخت بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. میثم

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (50 ديدگاه)

    تزریق آآآآآآب ؟؟!!!!!
    ( به حالت جناب خان بخونید :) )

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Reza :: nur Deutschland :: nur der Mercedes

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    و باز هم قابل توجه حضراتی که میگن آلمان پول مفت میگیره از مشتری هاش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شایان

      ۱۴ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (1355 ديدگاه)

      آلمانی ها مگه نمیدونی جنسه بنجل و بی کیفیت میندازن به مشتری مگه نمیدونی بنز و بی ام و کیفیت ندارن عزیزم یه سری در این سایت میخوان برندهای آلمانی و بکوبن و بگن بی کیفیتن فقط اینو دمه گوششون میگم برندهای آلمانی و سرآمد کل برندهاشون و کل برندهای اتومبیل دینا با اختلاف مرسدس بنز کبیر اگه روزی ماشیناشون با اختلاف بهترین در کیفیت نباشه اون روز روزه مرگشونه دقت کنید با اختلاف نه کم حالا بماند در تکنولوژی و پیشرفت چه جوری دارن میرن جلو

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. کورش

      ۱۴ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (22 ديدگاه)

      واقعا لذت میبرم از این که طرفداران ژاپنی ها تو این پست ها سر و کلشون پیدا نمیشه
      البته ژاپن هم دو روز دیگه این تکنولوژی رو کپی میکنه و باز هم شروع میکنن به اعاده فضل که ژاپن قطب صنعت دنیاست :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ماسل کار

        ۱۴ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (211 ديدگاه)

        اقای (کورش ، کیارش)
        میشه بس کنی ، بابا همه میدونن آلمانی ها خودروسازی عالی ایی دارن ، ولی کوبیدن ژاپنی ها واست چه فایده هایی داره؟؟؟؟؟؟
        هرکی جای خودش خوبه
        ژاپنی ها چون بیشتر تو دوره نزدیک ما تولید شدن تو کشور و کیفیت رو با ارزون بودن رو با خودشون آوردن تو ایران محبوب هستن ولی قضیه آلمانی ها فرق داره اونا به این خاطر معروفن چون کیفیت و زیبایی و همچنین قیمت بالاتر و لوکس بودن رو با خودشون داشتن و قدمت به همین خاطر اگه مقامات قدیمی ایران قبل انقلاب روببینی اغلب بنز هستن.
        Just Muscle Cars

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. ارمان

        ۱۴ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (1307 ديدگاه)

        کوروش جان یه جور حرف میزنی من فکر کردم سر پرست این پروژه شما بودی !
        عزیز من هرکی به یه برند و یه کشور خودرو ساز علاقه داره فقط ما ایرانیها همینم سختمون میاد که رعایت احترام کسی دیگرو بکنیم
        سلیقست دیگه یه جور فخر میفروشی انگار شما المانی هستی و ما ایرانیو باقیه دوستان ژاپنی , یه جور به تکنولوژی یه کمپانی تو یه کشور دیگه مینازیم انگار تیم ملی رفته جام جهانی
        نظر علمی بزارید همه استفاده کنیم و الا این نوع برخورد رو همه بلدیم
        با ادب و احترام

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. Kamran.Qamgosar

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (31 ديدگاه)

    BMW واقعا محشره.کاش قیمتش تو ایران منطقی بشه و در دسترس قشر حداقل متوسط کشور جهت خرید و لذت از زندگی و جونی ما ایرانیها باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۱۵ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (752 ديدگاه)

      داداش قشر متوسط تهش بودجش 40 میلیونه قشر ضعیف که اصلا ماشین نمیتونه بخره شما تعریفت از قشر متوسط چیه؟:-

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. لاکی استریک

        ۱۵ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (192 ديدگاه)

        فک کن بی ام و بشه ۴۰ تومن خخخخخخ
        البته فک کنم موتور پراید روش میزارن بقیه وسایلشم ماله پیکانه خخخخ

        موافقم 0
        مخالفم 0
  10. mahdi-ms

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (42 ديدگاه)

    تکنولوژی خوبی به نظر میرسه. فقط اون ابی که بخار میشه دیگه به چرخه بر نمیگرده؟ اینجوری که بالاخره یه جا اون مخزن اب خالی میشه. کولر هم که همش روشن نیست اب خروجی بده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. جی تی ار

      ۱۴ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (459 ديدگاه)

      سلام.
      از شما خبری نیست????
      الآن یکی میاد میگه:” سلام……. ,ماشین خوبیه……, ……,……, روز خوش….”
      وخلاصه یک سوم کامنتش سه نقطس. کلا انگار جمله هاش تموم نمیشه. اگه گفتی کییییهههه????????!!!!!
      فقط امیدوارم کلمه ی تکنولوژی به کار رفته در متن با دیکشنری مفاهیم ابداعی اش سازگار باشه و به بزرگی خودش قبول کنه. وگرنه پس فردا که ببینیمش بدبخت می شیم…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. نوید جهرمی

      ۱۵ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (3686 ديدگاه)

      مخزنش خالی میشه اما نه ب سرعت.
      یه مقاله دیگه راجب همین تزریق آب خوندم گفته بود شاید هراز دوباک بنزین یا بیشتر نیاز ب پرکردن مخزن باشه ک اونم با انواع آبی که آلودگی واملاح نداره میشه پرش کرد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. علیرضا

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (593 ديدگاه)

    پمپ بنزین های ما مدت هاست دارن از فناوری تزریق آب استفاده می کنن! :-D
    اما متاسفانه کسی توی این مملکت قدر زحمت های این عزیزان رو نمیدونه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Arsha

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقای مهندس نیک سیرت بابت مطلب جالب شما متشکرم .
    محرک اصلی این نو آوری ها ، مدیریت خلاقیت در فضای رقابت سالم و ارتقاء ارزش پیشنهادی به مشتری هست نه افزایش حاشیه سود ، که البته اونم پشت بندش میاد ولی اصل نیست .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. احسان(احسان سابق)

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    تکنولوژی جالبیه.با توجه به باز بودن دست بی ام و واسه قیمت گذاری میتونه این طرح برای تولید انبوه عملی بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Frankenstein

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (45 ديدگاه)

    آفرین به بی ام و…
    تو هر نسل از خودرو هاش میگیم دیگه بهتر از این نمیشه..

    ولی در نسل بعد شاهد پیشرفت چشمگیر هستیم….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. حسام عطار

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (144 ديدگاه)

    مطلبی که میگم ربطی به موضوع نداره،پدال جان توی مشهد یه نفر لامبورگینی دست‌ساز درست کرده، من عکساشو هم دیدم،ممنون میشم اگه یه پست راجع بهش بذاری
    بذاری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. جی تی ار

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (459 ديدگاه)

    جانم BMW طلایه دار برند ها در عرصه تکنولوژی. نداریم برندی رو که تو بخش پیشرانه به گرد پای این کمپانی رسیده باشه. پیش پیش داره یکی از برترین موتور های 2016 رو معرفی میکنه!!! شایدم موتور سال بشه!…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. رضا

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    حرارت و گرما همیشه یکی از موانع بزرگ کارایی در موتور اتومبیل بوده و چه بسا در اکثر قطعات مکانیکی و حتی کامپیوتری(cpu) که هر راهی برای غلبه بر اون یا کاهش اثر گرما باعث بهتر شدن کارایی میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. sjs

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (58 ديدگاه)

    فک کنم در حد استشمام بنزین مصرف میکنه.گذشته از تکنولوژی فوق العاده ای که داره خیلی خوشگله زیباست…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. نوید جهرمی

    ۱۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (3686 ديدگاه)

    قابل توجه موتورهای فرانسوی که دما بالا کار میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. amirali

    ۱۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (185 ديدگاه)

    سیستمی شبیه به این سیستم و به اسم fog نیز هست و که با استفاده از پمپ فشار قوی و نازلهای مخصوصی اب را به صورت مه در کمپرسور توربین های گازی تزریق می کنه و برای افزایش دبی جرمی و افزایش راندمان زیاد استفاده میشه . فکر کنم این سیستم پاشش آب هم همون تزریق مه در سیلندر باشه .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا