تکنولوژی تزریق مستقیم آب در ب‌ام‌و سری 1

کمپانی ب‌ام‌و بعد از تولید نسخه خاص M4 GTS و کسب موفقیت این خودرو حالا سراغ یک خودروی آزمایشی دیگر رفته، ب‌ام‌و سری 1 با تزریق مستقیم آب. این‌طور که به نظر می‌رسد ب‌ام‌و قصد دارد در آینده این تکنولوژی را در تمام خودروهای خود پیاده کند و نسخه آزمایشی ب‌ام‌و سری 1 تنها یک پیش‌نمایش از این تکنولوژی است.

Direct Water Injection BMW Engine
Direct Water Injection BMW Engine

این خودرو که در میرامار فرانسه برای روزنامه‌نگاران به نمایش گذاشته شد از موتور توربو سه سیلندر و 1.5 لیتری استفاده می‌کند. این موتور به یمن استفاده از سیستم تزریق آب مستقیم با تولید 218 اسب‌بخار نیرو عددی بسیار نزدیک به 231 اسب‌بخار نیروی موتور i8 ثبت کرده است. ب‌ام‌و i8 بیشترین نسبت قدرت به حجم موتور را ثبت کرده و نزدیک شدن به این نسبت یعنی موفقیت در ارائه تکنولوژی.

Direct Water Injection BMW Engine
Direct Water Injection BMW Engine

اما این سیستم چگونه کار می‌کند؟
سیستم تزریق مستقیم آب، با اسپری آب به محفظه احتراق باعث کاهش دما و در نتیجه افزایش کارایی و قدرت خودرو می‌شود. این سیستم همچنین ضربه‌های موتور (Knock) را کاهش می‌دهد که این امر خیال مهندسان را از آسیب‌های احتمالی قطعات در نسبت تراکم‌های بالا راحت می‌کند.

Direct Water Injection BMW Engine
Direct Water Injection BMW Engine

آب اسپری شده در محفظه احتراق تبخیر می‌شود و این تبخیر به اندازهٔ 25 درجه سلسیوس دمای احتراق را کاهش می‌دهد. این تکنولوژی نه تنها قدرت خودرو را بیش از 10 درصد افزایش می‌دهد بلکه حداقل باعث کاهش 8 درصدی مصرف سوخت می‌شود. میزان افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت به عواملی مثل خودرو و نوع رانندگی هم بستگی دارد.

Direct Water Injection BMW Engine
Direct Water Injection BMW Engine

این سیستم آب مورد نیاز را از مخزنی 4 لیتری به محفظه احتراق پمپ می‌کند. این مخزن با آب خروجی از کولر و یا منابع دیگر پر می‌شود، بنابراین طبق گفتهٔ ب‌ام‌و در کوتاه‌مدت نیازی نیست که این مخزن را پر کنید، از طرف دیگر این سیستم باعث شده که بتوانید با کولر روشن مسافت بیشتری را طی کنید.

Direct Water Injection BMW Engine
Direct Water Injection BMW Engine

این سیستم سال‌هاست که در خودروهای مسابقه‌ای استفاده می‌شود اما هیچ خودروسازی تابه‌حال این سیستم را به خودروهای تولیدی شهری خود اضافه نکرده است. ب‌ام‌و با استفاده از این تکنولوژی می‌تواند نیروی تولیدی از خودروهای سری M را بدون تغییری در حجم موتور به طرز چشم‌گیری افزایش دهد.

Direct Water Injection BMW Engine
Direct Water Injection BMW Engine

منبع: autoevolution inautonews

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مهدی نیک سیرت

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، نویسنده و مترجم اخبار و مطالب دنیای خودرو در سایت پدال

30 دیدگاه

  1. f
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    واقعا احسنت به این خودرو ساز بزرگ که همیشه به فکر پیشرفت بشر است واقعا مهندسی آلمانی دلنشین و زیباست به به

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل احسان آرسنالی
      احسان آرسنالی
      سوابق: (1108 دیدگاه) ,

      نمیخواستم زیر کامنت اول نظر بدم ولی…
      این سیستم بی ام و رو مقایسه کنید با سیستم ترمز ABS ویران خررو: 3 روز پیش تعمیرگاه بودم یه نفر ال 90 صفر ویران خررو ش رو آورده بود میخواست سیستم ABS ماشینش رو خاموش بکنه فقط بشه ترمز معمولی ازش پرسیدم چرا؟ گفت تو سرعت های بابا اگه ترمز شدید بزنی ترمز خالی میشه رفته بود نمایندگی گفته بودند بقیه هم همین طور هستند ببر ABS رو خاموش بکن

      پاسخ
      1. amir
        سوابق: (244 دیدگاه) ,

        تو سرعت های بالا ترمز خالی کردن مگه بده دور از جونتون این ها به فکر کم کردن جمعیت ایران هستند حتما سال بعد پدال گاز رو نمی ذارن و به جاش پدال دوچرخه میزارن من که بازم خودروی ایرانی می خرم!!!

        پاسخ
  2. امیر
    سوابق: (372 دیدگاه) ,

    خیلی خیلی جالب و آموزنده ممنون آقای نیک سیرت …… جهت اطلاع حلبی سازهای داخلی همه چیز توی سود بی حساب نیست اندکی تفکر هم لازمه

    پاسخ
  3. lmbx
    سوابق: (189 دیدگاه) ,

    چیز خیلی جالبی هست ولی خواب چه جوری اب رو تو محفظه احتراق اسپری میکنند ؟فکر کنم زمان بندیش هم باید خیلی دقیق باشه چون مسلما هنگامی که سوخت و هوا با هم ترکیب میشن نمیشه اب اسپری کرد.
    جدای این مطالب من احساس میکنم حداقل تو صنعت با این پیشرفت علم داره فاصله ما با جهان هر روز بیشتر میشه.

    پاسخ
  4. میثم
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    تزریق آآآآآآب ؟؟!!!!!
    ( به حالت جناب خان بخونید 🙂 )

    پاسخ
    1. شایان
      سوابق: (1312 دیدگاه) ,

      آلمانی ها مگه نمیدونی جنسه بنجل و بی کیفیت میندازن به مشتری مگه نمیدونی بنز و بی ام و کیفیت ندارن عزیزم یه سری در این سایت میخوان برندهای آلمانی و بکوبن و بگن بی کیفیتن فقط اینو دمه گوششون میگم برندهای آلمانی و سرآمد کل برندهاشون و کل برندهای اتومبیل دینا با اختلاف مرسدس بنز کبیر اگه روزی ماشیناشون با اختلاف بهترین در کیفیت نباشه اون روز روزه مرگشونه دقت کنید با اختلاف نه کم حالا بماند در تکنولوژی و پیشرفت چه جوری دارن میرن جلو

      پاسخ
    2. کورش
      سوابق: (22 دیدگاه) ,

      واقعا لذت میبرم از این که طرفداران ژاپنی ها تو این پست ها سر و کلشون پیدا نمیشه
      البته ژاپن هم دو روز دیگه این تکنولوژی رو کپی میکنه و باز هم شروع میکنن به اعاده فضل که ژاپن قطب صنعت دنیاست 🙂

      پاسخ
      1. ماسل کار
        سوابق: (180 دیدگاه) ,

        اقای (کورش ، کیارش)
        میشه بس کنی ، بابا همه میدونن آلمانی ها خودروسازی عالی ایی دارن ، ولی کوبیدن ژاپنی ها واست چه فایده هایی داره؟؟؟؟؟؟
        هرکی جای خودش خوبه
        ژاپنی ها چون بیشتر تو دوره نزدیک ما تولید شدن تو کشور و کیفیت رو با ارزون بودن رو با خودشون آوردن تو ایران محبوب هستن ولی قضیه آلمانی ها فرق داره اونا به این خاطر معروفن چون کیفیت و زیبایی و همچنین قیمت بالاتر و لوکس بودن رو با خودشون داشتن و قدمت به همین خاطر اگه مقامات قدیمی ایران قبل انقلاب روببینی اغلب بنز هستن.
        Just Muscle Cars

        پاسخ
      2. ارمان
        سوابق: (1000 دیدگاه) ,

        کوروش جان یه جور حرف میزنی من فکر کردم سر پرست این پروژه شما بودی !
        عزیز من هرکی به یه برند و یه کشور خودرو ساز علاقه داره فقط ما ایرانیها همینم سختمون میاد که رعایت احترام کسی دیگرو بکنیم
        سلیقست دیگه یه جور فخر میفروشی انگار شما المانی هستی و ما ایرانیو باقیه دوستان ژاپنی , یه جور به تکنولوژی یه کمپانی تو یه کشور دیگه مینازیم انگار تیم ملی رفته جام جهانی
        نظر علمی بزارید همه استفاده کنیم و الا این نوع برخورد رو همه بلدیم
        با ادب و احترام

        پاسخ
  5. تصویر پروفایل Kamran.Qamgosar
    Kamran.Qamgosar
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    BMW واقعا محشره.کاش قیمتش تو ایران منطقی بشه و در دسترس قشر حداقل متوسط کشور جهت خرید و لذت از زندگی و جونی ما ایرانیها باشه.

    پاسخ
    1. علیرضا
      سوابق: (188 دیدگاه) ,

      داداش قشر متوسط تهش بودجش 40 میلیونه قشر ضعیف که اصلا ماشین نمیتونه بخره شما تعریفت از قشر متوسط چیه؟:-

      پاسخ
      1. لاکی استریک
        سوابق: (192 دیدگاه) ,

        فک کن بی ام و بشه ۴۰ تومن خخخخخخ
        البته فک کنم موتور پراید روش میزارن بقیه وسایلشم ماله پیکانه خخخخ

        پاسخ
  6. تصویر پروفایل mahdi-ms
    mahdi-ms
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    تکنولوژی خوبی به نظر میرسه. فقط اون ابی که بخار میشه دیگه به چرخه بر نمیگرده؟ اینجوری که بالاخره یه جا اون مخزن اب خالی میشه. کولر هم که همش روشن نیست اب خروجی بده.

    پاسخ
    1. جی تی ار
      سوابق: (429 دیدگاه) ,

      سلام.
      از شما خبری نیست????
      الآن یکی میاد میگه:” سلام……. ,ماشین خوبیه……, ……,……, روز خوش….”
      وخلاصه یک سوم کامنتش سه نقطس. کلا انگار جمله هاش تموم نمیشه. اگه گفتی کییییهههه????????!!!!!
      فقط امیدوارم کلمه ی تکنولوژی به کار رفته در متن با دیکشنری مفاهیم ابداعی اش سازگار باشه و به بزرگی خودش قبول کنه. وگرنه پس فردا که ببینیمش بدبخت می شیم…

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل نوید جهرمی
      نوید جهرمی
      سوابق: (1467 دیدگاه) ,

      مخزنش خالی میشه اما نه ب سرعت.
      یه مقاله دیگه راجب همین تزریق آب خوندم گفته بود شاید هراز دوباک بنزین یا بیشتر نیاز ب پرکردن مخزن باشه ک اونم با انواع آبی که آلودگی واملاح نداره میشه پرش کرد.

      پاسخ
  7. تصویر پروفایل علیرضا رحیقی
    علیرضا رحیقی
    سوابق: (598 دیدگاه) ,

    پمپ بنزین های ما مدت هاست دارن از فناوری تزریق آب استفاده می کنن! 😀
    اما متاسفانه کسی توی این مملکت قدر زحمت های این عزیزان رو نمیدونه…

    پاسخ
  8. Arsha
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    آقای مهندس نیک سیرت بابت مطلب جالب شما متشکرم .
    محرک اصلی این نو آوری ها ، مدیریت خلاقیت در فضای رقابت سالم و ارتقاء ارزش پیشنهادی به مشتری هست نه افزایش حاشیه سود ، که البته اونم پشت بندش میاد ولی اصل نیست .

    پاسخ
  9. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    تکنولوژی جالبیه.با توجه به باز بودن دست بی ام و واسه قیمت گذاری میتونه این طرح برای تولید انبوه عملی بشه

    پاسخ
  10. Frankenstein
    سوابق: (45 دیدگاه) ,

    آفرین به بی ام و…
    تو هر نسل از خودرو هاش میگیم دیگه بهتر از این نمیشه..

    ولی در نسل بعد شاهد پیشرفت چشمگیر هستیم….

    پاسخ
  11. حسام عطار
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    مطلبی که میگم ربطی به موضوع نداره،پدال جان توی مشهد یه نفر لامبورگینی دست‌ساز درست کرده، من عکساشو هم دیدم،ممنون میشم اگه یه پست راجع بهش بذاری
    بذاری

    پاسخ
  12. جی تی ار
    سوابق: (429 دیدگاه) ,

    جانم BMW طلایه دار برند ها در عرصه تکنولوژی. نداریم برندی رو که تو بخش پیشرانه به گرد پای این کمپانی رسیده باشه. پیش پیش داره یکی از برترین موتور های 2016 رو معرفی میکنه!!! شایدم موتور سال بشه!…

    پاسخ
  13. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    حرارت و گرما همیشه یکی از موانع بزرگ کارایی در موتور اتومبیل بوده و چه بسا در اکثر قطعات مکانیکی و حتی کامپیوتری(cpu) که هر راهی برای غلبه بر اون یا کاهش اثر گرما باعث بهتر شدن کارایی میشه

    پاسخ
  14. sjs
    سوابق: (45 دیدگاه) ,

    فک کنم در حد استشمام بنزین مصرف میکنه.گذشته از تکنولوژی فوق العاده ای که داره خیلی خوشگله زیباست…

    پاسخ
  15. amirali
    سوابق: (101 دیدگاه) ,

    سیستمی شبیه به این سیستم و به اسم fog نیز هست و که با استفاده از پمپ فشار قوی و نازلهای مخصوصی اب را به صورت مه در کمپرسور توربین های گازی تزریق می کنه و برای افزایش دبی جرمی و افزایش راندمان زیاد استفاده میشه . فکر کنم این سیستم پاشش آب هم همون تزریق مه در سیلندر باشه .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.