بی ام و

جزئیات بیشتر از کانسپت نکست 100 ب‌ام‌و

وقتی ب‌ام‌و برای جشن صد سالگی پرده از روی کانسپت تهاجمی و خودران نکست ۱۰۰ کشید، تنها به ذکر چند نکته کلی در مورد آن بسنده کرد؛ ولی به‌تازگی جزئیات بیشتری توسط «کریم حبیب»، طراح ارشد ب‌ام‌و در این رابطه ارائه شده است.

BMW Vision Next 100 Karim Habib
BMW Vision Next 100 Karim Habib
گل‌گیرهای انعطاف‌پذیر
بسیاری از خودرو به طراحی عضلانی بازگشته‌‌اند و در عین حال، هنوز بدنه‌های فلزی به صورت ثابت باقی مانده‌اند. امّا این ب‌ام‌و دارای یک طراحی موسوم به «اکتیو بای‌سب کنترل» است که در آن گل‌گیرها همانند یک پوسته، تمام چهار چرخ را در بر می‌گیرند. برای این منظور، مجموعه‌ای پیچیده از محورها و لغزنده‌ها برای اضافه‌شدن طول گل‌گیرها همانند یک لنز تلسکوپی مورد استفاده قرار گرفته است. در حالت ایده‌آل، ب‌ام‌و تمام قطعات مونتاژ شامل فرمان، گل‌گیر و راه‌اندازها را به عنوان یک قطعه یکتا از طریق «چاپ سه‌بعدی» تولید خواهد کرد. گل‌گیرهای عقب نیز کشیدگی پیدا می‌کنند تا شرایط یک سیستم فرمان چرخ‌های عقب را تأمین کنند؛ چیزی که البته در این نمونه از خودرو نمی‌توان آن را فعال کرد.

BMW-Vision-Next-100-front-34
در همین حال، ب‌ام‌و می‌توانست با قرار دادن چرخ‌های جلو به طرف داخل و ادامه‌دادن لبه‌های کناری بدنه به روی آنها، خود را از این پیچیدگی‌ها رها کند؛ چیزی که می‌توانست مشکل درگ را حل کند، ولی برای عرض بدنه و هندلینگ مشکل ایجاد می‌کرد. در هر حالت، این گل‌گیرها می‌توانند بسیار کاربردی و چشمگیر باشند و رؤیاهای ب‌ام‌و را در تکنیک‌های تولید نشان می‌دهند. [دانلود ویدئو]

قلوه‌های عمودی
قلوه‌های دراز در جلوپنجره در ترکیب با شکاف‌هایی که چراغ‌های کوچک در آن قرار گرفته‌اند و رنگ‌آمیزی ویژه قهوه‌ای، همگی باعث می‌شوند که این‌ ب‌ام‌و ظاهری رباتیک و آینده‌نگرانه به خود بگیرد. البته همانند بسیاری از خودروهای الکتریکی، این جلوپنجره نیز قرار نیست هوا را به داخل خود بکشد و بیشتر با رادارها، لیزرها و دوربین‌ها پُر شده است.

BMW Vision Next 100 concept
BMW Vision Next 100 concept
قرار دادن این وسایل در ارتفاع پایین باعث می‌شود که اجسام کوچک که این روزها خودران‌ها مشکلات زیادی در دیدن آنها دارند، راحت‌تر تشخیص داده شوند.  رنگ جلوپنجره از سفید به قرمز تغییر می‌کند که نشان‌دهنده تغییر وضعیت از “Ease” یعنی رانندگی خودکار خودرو به “Boost”، یعنی حضور شخص راننده در پشت فرمان است. این جلوپنجره دوتایی، در واقع ادای احترامی است به برخی از مدل‌های اولیه ب‌ام‌و، مانند ۳۰۳ مدل ۱۹۳۳ که یکی از اولین خودروهایی است که از این سبک طراحی استفاده کرده است.

BMW Vision Next 100 concept
BMW Vision Next 100 concept
کابین « گیاهخوارانه»
به گفته «حبیب»، هیچکدام از متریال‌های به کار رفته در طراحی داخلی، ارتباطی با چرم «داکوتا»، چرم مصنوعی «سنساتک» و یا هر گونه تریم مورد استفاده در مدل‌های تولیدی ب‌ام‌و ندارند. به جای این موارد، از موادی چون مخمل مصنوعی، پشم کشمیری واقعی و انواع مختلف پلاستیک تجزیه‌پذیر استفاده شده است. صندلی‌ها به فریم خودرو محکم شده‌اند، ولی گفته می‌شود که از تکیه‌گاه بسیار راحتی برخوردارند و شرایط مناسبی را برای مسافرت‌های طولانی‌مدت فراهم خواهند کرد.

BMW Vision Next 100 concept
BMW Vision Next 100 concept
رانندگی در پیچ‌های کور
کانسپت ویژن نکست ۱۰۰ به جز مثلث‌های شناور موسوم به «ژئومتری زنده»، چیز دیگری در داشبورد نمایش نمی‌دهد. این در حالی است که دیگر خودروسازان، شیشه جلوی خودرو را به عنوان نمایشگر بزرگ سربالا برای ایجاد واقعیت افزوده در مورد ساختمان‌ها، مردم مختلف و دیگر اجسام دنیای واقعی درنظر می‌گیرند. ولی یکی از ویژگی‌های جالب‌توجه HUD در این ب‌ام‌و، پیشنهاداتی که برای خطوط مسابقه در جاده‌های عمومی می‌دهد.

BMW Vision Next 100 concept
BMW Vision Next 100 concept
خودروها و جاده‌ها احتمالاً در آینده به یکدیگر متصل خواهند بود و بنابراین، در یک پیچ کور، با امنیت کامل می‌توان به خط مخالف وارد شد و به‌راحتی از آن رد شد. امّا در حال حاضر، فقط ایده این کار وجود دارد و احتیاط کامل در این مکان‌ها موردنیاز خواهد بود. به‌علاوه، خودرو در این جاده‌ها، همانند یک بازی کامپیوتری رفتار می‌کند و به راننده اجازه می‌دهد که مهارت‌های خود را در برابر مسیر و سرعت حرکت ایده‌آل در جاده موردنظر آزمایش کند. این از آن دست ویژگی‌هایی در دنیای اتومبیل ‌آینده است که مطمئناً خیلی‌ها از آن استقبال خواهند کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. bab

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (14 ديدگاه)

    مالی نیست به شخصا طراحی های کلاسیک ترجیح میدم

    موافقم 0
    مخالفم 1
  2. احمد باقری

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    به هر حال، این هم یه طراحی هست که هنوز اونقدر پخته نیست، البته مشخصه که خودروهای آینده، دکمه ها و فرمانهای زیادی در داشبورد ندارند، ولی اینقدر هم که خالی هست، اونقدر به آدم حال نمیده.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. احسان

      ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (71 ديدگاه)

      خبر فوری
      شرکت بی ام و پس از شنیدن عبارت “عدم طراحی پخته ” از سوی یکی از بزرگترین منتقدین خودرو در سطح جهان در مورد کانسپت جدیدش که رد پایی از تفکرات این شرکت در مورد تولیدات اینده اش را نیز به همراه دارد، کل شرکت و زیر مجموعه هایش را تعطیل کرد و با تغییر کاربری یکی از کارخانه ها، به ساخت لواشک روی اورده است
      و جهت تشکر از این منتقد محترم،اولین بسته از لواشک های تولیدی خود را تقدیم جناب باقری خواهد کرد.

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. moein

        ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (856 ديدگاه)

        خیلی طنز جالبی بود
        ولی بیاید به نظر های هم دیگه احترام بذایم

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. ارش

        ۲۴ مهر ۱۴۰۰
        سوابق: (4 ديدگاه)

        دقیقا باید جواب بعضی هارو همینطوری داد 😂😂😂 یعنی یه چیزایی میگن ادم کف میکنه طرف شونزده سالشه میگه من کل مهندسای ام پاور رو زیر سوال میبرم🤣

        موافقم 1
        مخالفم 0
  3. American and japan

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یه جیپ شهباز دارم فکر کنم دکمه های روی داشبورد فلزی اون از این بیشتره :)
    با طرح گلگیر هاش خیلی حال کردم خیلی طرح جالبیه.ولی کاربردشو نفهمیدم.برای پیچیدن چرخاست؟اگر اینجوری باشه که دور فرمون خیلی کمه.طراحی زیبایی نداره ولی مثل i8 نیست.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. حسين

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    درود. این اتومبیل در واقع نشون دهنده پایه ی تولیدات ب ام و در صد سال آینده است. با تشکر از نویسنده محترم لازمه که بگم نو آوریها و تکنولوژی های زیادی در این ماشین وجود داره.

    پوشوندن چرخها باعث کاهش ضریب آیرودینامیک ماشین میشه. همینطور قسمت عقب ماشین قابلیت انعطاف داره و میتونه توی سرعتهای بالا تغییر شکل بده (در واقع به طول ماشین اضاف میشه) تا جریان هوا رو بهبود بده. تمام سیستمهای کنترلی ماشین با دستورات صوتی و حرکتی کار میکنن و ماشین دارای دو حالت رانندگی خودکار و غیر خودکاره. در حالت خودکار صندلیها تغییر وضعیت میدن و میشه روی صندلی لم داد. همینطور این اتومبیل (مثل کانسپت i vision که قبلا معرفی شده بود) از فضای ابری استفاده میکنه. در فضای ابری تمام اطلاعات راه ها موجوده و با عبور هر ماشین از هر نقطه اطلاعات مربوط به اون نقطه در فضای ابری آپلود میشه تا بقیه ماشینها ازش با خبر بشن. مثلا در فلان نقطه آب روی جادس یا کوه ریزش کرده. همونطور که در متن هم اشاره شد، خطوط راهنمای مسیر روی تمام شیشه جلو به نمایش در میان و مثل بازیهای کامپیوتری مسیر بهینه رو جلوی چشم راننده مشخص میکنه و بجای قرار دادن چندین نمایشگر در کابین، شیشه جلو رو کاملا به یک نمایشگر واحد تبدیل کرده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حسين

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    چند سال پیش ب ام و ادعا کرده بود که میتونه ماشین هیبریدی ای بسازه که به اندازه پورشه 911 سریعه و به اندازه تویوتا پریوس سوخت مصرف میکنه. اون موقع حرفشو جدی نگرفتن . . . اما زمانی که i8 رو ساخت ثابت کرد که الکی ادعا نکرده.

    حالا جدیدا ادعا کرده میتونه هوشمند ترین ماشین جهان رو بسازه . . . !

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. Pagani

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (479 ديدگاه)

    به جا اینا میشه شبیه راه آهن و ریل احداث کرد.خودرو به ریل متصل باشه و خودران هم دیگه معنی نداره.
    دیگه نیازی هم به داشبورد و فرمون هم نیس
    راحت میشینی تو ماشین دم در اداره پیاده میشی پاتو میذاری رو زمین اداره یه چیزی شبیه پله برقی. قیافه تورو تشخیص میده بدون اینکه راه بری میرسونه به پشت میزت.???
    چقدر خسته کننده!
    خداروشکر تا اون موقع من مردم.
    البته اگه چیزی اختراع نکنن که با خوردنش جاودانه بشیم!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. Archi KHAN

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    دمت گرم بی ام و
    آینده را داری میسازی …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. بهنام طیبی

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    اگه تولید بشه که توپ میشه.زیبا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. نوید جهرمی

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    منم مثل بعضی از دوستان از این ماشین های آینده خوشم نمیاد. اما فلسفه ی کانسپت نشان دادن افق فکری و صنعتی کارخونس. شاید طراحیش یا نمایی که از خودرو داره مورد پسند دوستان نباشه اما یکم دقیق بشین روی اینا.
    زیباتر از این نمیشد کلاسیک رو به سبک آینده نمایش داد. با مقایسه ی این کانسپ با کانسپ های شرکت های رقیب باید بگم بقیه باید براش لنگ بندازن. من یکی که هنوز مبهوتشم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. اشکان

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاش روزی برسد که ما هم بجای نظر دادن در مورد بهترین برندهای جهان مخصوصا ماشینهای آلمانی که دارای شهرت خاصی هستند و سوار شدن خودروهای آدمکش داخلی میتونستیم کارناوالی از خودروهایی با برندهای آلمانی آمریکایی ایتالیایی ژاپنی و …. در کشورمون براه بنداازیم خودرو هارو از نزدیک ببنیم یا حداقل مدلهایی پایین تر از این رو سوار شیم بعد مینشستیم راجب کلش انتقاد و پیشنهادات داغ و جنجالی میگداشتیم الان بهتره فقط بگیم آفرین به این نبوغ و علم و فناوری و تلاش برندهایی مثل بی ام دبلیو

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا