خودروهایی که ب‌ام‌و سری 5 جدید باید به جنگ آن‌ها برود

ممکن است مرسدس بنز E کلاس، بخش سدان‌های لوکس متوسط مدرن را اختراع کرده باشد اما ب‌ام‌و با معرفی نسل سوم سری 5 (E34) در اواخر دههٔ 80 میلادی، هیجان را به این بخش اضافه کرد. سری 5 با ارائهٔ ترکیبی بی‌نظیر از رانندگی عالی و تکنولوژی، به‌سرعت به معیاری در کلاس سدان‌های متوسط لوکس تبدیل شد؛ اما سریعاً به 30 سال جلوتر می‌آییم که حالا بازی تغییر کرده است. در حال حاضر E کلاس نشان می‌دهد که چگونه مرسدس بنز رویکرد خود را به ساخت خودرویی اسپرت و چابک با تکنولوژی بالا تغییر داده است. یا سدان XF جدید جگوار که استایل و عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. زمانی که نسل هفتم ب‌ام‌و سری 5 در ایالات‌متحده عرضه شود، این دو خودرو بزرگ‌ترین تهدید برای آن خواهند بود.

bmw-5-series-jaguar-xf-and-mercedes-benz-e-class

اما آئودی A6 چه؟ این خودرو در حال حاضر دوران پایانی عمر خود را سپری می‌کند. نسل کاملاً جدید A6 که بر روی پلت‌فرم MLB فولکس‌واگن ساخته شده است به نظر می‌رسد در اواخر سال آینده معرفی گردد. خبر خوب اینکه گزارش شده A6 جدید در طراحی از ویژگی‌های طراحی ساده، زیبا و موقر نسل جدید مدل کوچک‌تر A4 بهره‌مند خواهد بود؛ اما آیا پلت‌فرم دیفرانسیل جلوی MLB در نسل جدید آئودی A6 پویایی و ظرافتی را که از سری 5 دیفرانسیل عقب انتظار می‌رود، ارائه می‌کند؟

لکسوس GS چه؟ این خودرو در بسیاری از موارد خودروی شایسته‌ای است اما در بسیاری از موارد هم ضعف دارد. کادیلاک CTS چه؟ این خودرو هم شاید در این کلاس، خودرویی مدعی به نظر برسد اما نیاز به برخی اصلاحات دارد؛ بنابراین واقعیت این است که این دو خودرو نمی‌توانند برای سری 5 جدید مشکل‌ساز باشند؛ بنابراین تنها خطر جدی از سوی مرسدس بنز E کلاس و جگوار XF است.

ازلحاظ ابعاد کلی، سری 5 جدید بین این دو خودرو قرار می‌گیرد به‌گونه‌ای که 1.77 سانتیمتر کوتاه‌تر از جگوار و 1.27 سانتیمتر کشیده‌تر از مرسدس بنز است؛ اما در بخش فاصلهٔ محوری، ب‌ام‌و با 2.97 متر، در برابر 2.95 متر برای XF و 2.93 متر برای E کلاس قرار می‌گیرد. پس چون سری 5 فاصلهٔ محوری بیشتری دارد پس در حالت تئوری به‌طورقطع باید فضای داخلی بیشتری به‌ویژه در قسمت عقب ارائه کند.

ب‌ام‌و سری 5 جدید با دو موتور در ایالات‌متحده عرضه خواهد شد. مدل 530i نسخهٔ پایه بوده و مجهز به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر است که 250 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور دارد. مدل بعدی 540i است که از یک موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی استفاده می‌کند و 335 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور دارد. هر دو موتور از نوع توربوشارژ بوده و نیروی هر دو توسط یک گیربکس 8 سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌ها انتقال پیدا می‌کند.

مرسدس بنز E300 نیز مجهز به یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ است که 240 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که موتور 3 لیتری V6 با 340 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور از محبوب‌ترین موتورهای XF است. گیربکس مرسدس بنز 9 سرعتهٔ اتوماتیک و جگوار 8 سرعتهٔ اتوماتیک است. ب‌ام‌و 530i ادعا می‌کند که در 6.2 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد درحالی‌که مدل 540i تنها در 5 ثانیه به این سرعت دست میابد. برای مقایسه، E300 و XF 35t در تست‌های ما شتاب صفرتاصد را به ترتیب در 6.5 ثانیه و 4.9 ثانیه ثبت کرده‌اند.

بااین‌حال ب‌ام‌و به‌صورت ماهرانه تجربهٔ رانندگی متفاوتی را نسبت به E کلاس و XF ارائه می‌کند. در سوی دیگر، مرسدس بنز با تکنولوژی‌های فراوان، قابلیت رانندگی نزدیک به مستقل و خودران را ارائه می‌کند و جگوار هم با فرمان فوق‌العاده، تعادل شاسی مناسب و چسبندگی قابل‌توجه، یک معیار پویایی در این بخش محسوب می‌شود. البته شکی نیست که سری 5 جدید با تکنولوژی‌های فراوان و کیفیت ساخت بالا، خود را کاملاً برای مبارزه با E کلاس آماده کرده است.

e-class-2

این خودرو به‌صورت استاندارد مجهز به یک دوربین استریو شده تا با همکاری با رادار و سنسورها، سطح قابلیت رانندگی خودکاری را برای مطابقت با E300 ارائه کند. سیستم اطلاعاتی سرگرمی آن‌هم شامل یک صفحه‌نمایش لمسی 10.2 اینچی با وضوح بالا می‌شود که قابلیت کنترل از طریق سیستم iDrive، فرمان صوتی و یا حرکت دست که در سری 7 ارائه شده است را دارد؛ اما آیا سری 5 جدید در پویایی رانندگی هنگام حرکت در جاده‌ها می‌تواند حریف جگوار XF شود؟ ما دراین‌باره مطمئن نیستیم.

jaguar-xf-2016-01

در کل می‌توان گفت هدف مرسدس بنز ساخت اتومبیل‌های کمی نرم‌تر، راحت‌تر و محافظه‌کارتر است اما مثلاً مدل E43 AMG علاوه بر لوکس و راحت بودن، خودروی کاملاً اسپرتی است و از این لحاظ توان رویارویی با سری 5 و XF را دارد اما بااین‌وجود تنها زمان مشخص خواهد کرد که ب‌ام‌و در مواجه با این رقبای سرسخت و خطرناک چگونه عمل خواهد کرد. همچنین می‌توانیم چند هفتهٔ دیگر با آزمایش نسل جدید ب‌ام‌و سری 5 تا حدودی به این پرسش پاسخ دهیم.

bmw-5-series-2017-1024-0a

منبع: MotorTrend

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

25 دیدگاه

  1. sina
    سوابق: (65 دیدگاه) ,

    بنده اگه قصد و پول خرید سدان داشته باشم قطعا انتخابم سدان بی ام و هست.
    اگه بخوام هاچبک بخریم قطعا فولکس واگن
    اگه بخوام SUV بخر حتما تویوتا
    در تراک فورد خواهم خرید
    در خرید سوپر کار و هایپرکار و … سراغ لامبورگینی و شاید بنز بروم

    لیکن فعلا تمام تمرکزم رو گذاشتم بتونم یه سیویک بخرم تا 5 سال اینده

    دعا کنید بتونم

    پاسخ
  2. MPH
    سوابق: (222 دیدگاه) ,

    نویسنده محترم لطفا جایی که نوشته شده 340iاصلاح کنید
    540i

    پاسخ
  3. بنزما
    سوابق: (194 دیدگاه) ,

    بنز که طراحی اسپرت زیبای لوکس نسل قبل کلا به سمت لوکس بودن برده و حتی از چراق های اسپرت و کلاسیک نسل قبل هم خبری نیست به گونه ای که
    چراغ های جلو و عقب ان گیرایی نسل قبل نداره
    حیف کاشکی همون نسل روال قبلی پخته تر و حجیم تر عرضه میشد حیف شد الان شما یه اس کلاس
    داری با ابغاد کوچیکتر خب شاید تو این کلاس
    مشتری خودروی اسپرتتر خونوادگی به یه
    سدان تموم لوکس ترجیح بده
    ولی خب بنز از لحا ض سواری بی نظیر و تکنولوژی
    همیشه سرامد بوده
    ولی حیف که این موضوع فراموش کرده که طراحی بر تکنولوژی خیلی وقتا برای فروش توی نظر مردم عام برای خرید همیشه قلبه میکنه همونطوری که بی ام و سری پنج فروشی خیلی بیشتر تو نسل قبلشون نسبت به ای کلاس تو دنیا تجربه کرد
    وقتی ای کلاس یا سی کلاس و با اون خطوط تیز و طراحی وحشی با این روند جدید و نسل جدید بنز مقایسه میکنیم میبینیم که روند جالبی طی نمیشه
    به امید برگشت طراحی با ابهت بنز که همیشه سرامد بود

    پاسخ
  4. MPH
    سوابق: (222 دیدگاه) ,

    این جگواره عجب رخی داره…
    فکر میکنم حداقل در بخش زیبایی از اون دو تا بهتر باشه.cts هم که واقعا زیباست

    پاسخ
  5. بنزما
    سوابق: (194 دیدگاه) ,

    کلا شما طراحی چراغ های عقب بی ام و ایودی،جگوار، لکسوس نیگاه کنین همه تو این کلاس از چراغ کشیده استفاده میکنن باور کنید این مدل طراحی برای کلاس اس بنتلی و خودروهای خیلی لوکس استفاده بشه چون حس سنگین و لوکس بودن بیشتر از اسپرت بودن منتقل میکنه

    پاسخ
  6. TRX
    سوابق: (51 دیدگاه) ,

    بی ام و باز هم یه رکورد جدید تو فروش این کلاس میزاره
    بدون شک انتخاب من ۵۴٠ هست
    البته اگر توان خرید داشتم

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3776 دیدگاه) ,

    .
    بقیه رو میذارم کنار… انتخاب بین اسطوره های آلمانی خیلی سخته

    پاسخ
  8. دانیال
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    من همیشه مرسدس رو دوس داشتم اما توی نسل جدید اعتقاد راسخ دارم از سری 5 جدید شکست می خوره. خودم سری 5 رو ترجیح میدم بخرم

    پاسخ
  9. fara2001
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    بی شک هر سه ماشین فوقالعاده ان .
    انتخاب من اول جگوار بعد بی ام و بعد بنز

    پاسخ
  10. تصویر پروفایل استون مارتین
    استون مارتین
    سوابق: (104 دیدگاه) ,

    بی برو برگشت جگوار رو انتخاب می کنم حد اقل تشنهی ماشین ها ی انگلسیس هستیم بسکه المانی دیدیم عادی شدن طراحی واقعا جگوار و کادیلاک اولا

    پاسخ
    1. mohsen
      سوابق: (901 دیدگاه) ,

      لا اله الا الله
      من حی میخوام چیزی نگم …
      باشه نمیگم

      پاسخ
  11. shahin
    سوابق: (122 دیدگاه) ,

    عجب رقابت نفس گیری تو این سگمنت هست!!! ولی خب من اگه خارج از ایران بودم قطعا ٧۵ هزار دلار میدادم و خودرویی میخریدم که حجت رو بر این سدان ها تمام کنم.مازراتی لوانته شاسی بلند.تفاوت قیمتش واقعا ناچیزه با بنز و سری ۵

    پاسخ
  12. Morteza
    سوابق: (31 دیدگاه) ,

    گول عکسای این پست رو نخورید 😂 من خودم خیلی ای کلس رو دوست دارم ولی با دیدن این عکسا یه لحظه شک کردم رفتم تو نت دوباره دیدمش 😂 جدای از انتقادایی که از شبیه بودن به اس کلس بهش میشه ماشین زیباییه.
    سری پنج هم خیلی عشقه 😍😍😍 فقط نمیدونم چرا کسی از بی ام و انتقاد نمیکنه که چرا سری پنج رو شبیه به سری هفت زده! داخلش هم که این بار بیشتر شبیه هفته .ولی خب مث این که برای بی ام و مشکلی نیست و فقط باید از بنز ایراد گرفت 😀
    در کل از بین این ماشینا سری 5 و ای کلس یه سر و گردن بالاترن به نظرم 😍 انتخاب بین این دوتا به این راحتی که دوستان میگن نیست
    جفتشون عالی ان

    پاسخ
  13. Saied
    سوابق: (824 دیدگاه) ,

    بی ام دبلیو از یه نظر خیلی سر تَر از بنز هستش. و اینو کسایی که دارن میدونن. حتی کسایی که مرسدس دارن هم اعتراف میکنن که بی ام دبلیو دختر پسند تره.. تو ایران هم بی ام و خیلی بهتر جواب داده و فروشه خوبی داره.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3776 دیدگاه) ,

      تبریک میگم.
      شما یک معیار جدید رو به معیار های کاربران پدال اضافه کردی.
      دختر پسندی !
      پیشنهاد میکنم زود به اسم خودت به ثبت برسونیش.

      پاسخ
    2. Morteza
      سوابق: (31 دیدگاه) ,

      اگه بنز هم مث بی ام و وارد میشد، اون موقع میتونستیم فروششون تو ایران رو با هم مقایسه کنیم

      پاسخ
  14. pooriya
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    نهاییت لذت رانندگی
    صدردصد ب ام و پادشاه این کلاس و بسیاری از کلاس های دیگر هست 👑👑👑

    پاسخ
  15. احمد باقری
    سوابق: (4357 دیدگاه) ,

    یکی از یکی بهتر، ولی مرسدس یه چیز دیگه هست.

    پاسخ
  16. omid
    سوابق: (140 دیدگاه) ,

    کلاس خیلی هیجان برانگیزیه با چندتا خودروی فوق العاده ، اما انتخاب اول من فقط ب ام و است ، بعد میتونم به کادیلاک و جگوار هم فکر کنم ! :))

    پاسخ
  17. پوریا
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    به قول معروف :هیچ ماشینی حریف پراید نمیشه:)

    پاسخ
  18. قاسم
    سوابق: (30 دیدگاه) ,

    خودم ۵٢٨ دارم و هیچ نظری نمیدم در مورد برندهای دیگه چون اصلا سوار نشدم ولی به نظر من همشون خوبیهای خودشونو دارن

    پاسخ
  19. Mori Ca.
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    البته دختر پسندی قبلا توسط سایت رسمی بنز در مورد cls استفاده شده.. ولی تحت عنوان eye tracking . ولی فکر کنم تو ایران ١ ملاکی در حد اسب بخار و کروز کنترل هوشمند باشه.. 😅

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.