بی ام و

خودروی کلاسیک هفته : ب ام و M3 / E30

ب ام و M3 بدون شک یکی از محبوبترین مدل های کمپانی ب ام و است خودرویی که با خود لقب خودروی قرن را یدک می کشد . در حال حاضر ۴ نسل از ب ام و M3 معرفی شده است و نسل پنجم نیز در راه است . در این مقاله می خواهیم به بررسی نسل اول ب ام و M3 بعنوان یکی از محبوبترین خودروهای کلاسیک در دنیا و ایران بپردازیم .

BMW-M3-E30-front-three-quarters
BMW M3/E30

BMW پس از حضوری موفق در مسابقات فرمولا۱ در دهه ی ۸۰ میلادی تصمیم تصمیم گرفت تا توان خود را برروی خودروهای TOURING متمرکز کند . آن ها می خواستند مدلی را عرضه بکنند که علاوه بر مصرف روزانه توانایی تبدیل شدن به خودرویی مسابقه ای را داشته باشد . بر همین اساس ب ام و M3 بر اساس E30 ساخته شد و در سال ۱۹۸۵ در نمایشگاه خودروی فرانکفورت به نمایش عموم در آمد .

طرح جعبه ای با اجزایی همچون اسپویلر جلو ، بال عقب و گلگیرهای عضلانی با فضای بیشتر برای لاستیک ها و طراحی متفاوت ستون C باعث شده بود تا علاوه بر دمیده شدن روحیه ی اسپرت به این خودرو ، عملکرد آیرودینامیکی اش بهبود پیدا کند .

BMW-M3_1987_1280x960_wallpaper_05BMW-M3_1987_1600x1200_wallpaper_08BMW-M3-E30-Engine

 

 

 

اما بارزترین ویژگی این خودرو در زیر هود پنهان شده است . جایی که در آن موتور جمع و جور ۲.۳ لیتری ۴ سیلندر آرام گرفته است . این موتور دست ساز حاصل تلاش ۱۴ روزه ی مهندس Paul Rosche  و دستیارانش بود . این موتور برای نسل اول M3 قدرت ۱۹۵ اسب بخار ، شتاب صفر تا صد ۶.۹ ثانیه ای و حداکثر سرعت ۲۳۵ کیلومتر در ساعت را به ارمغان آورد .

همانطور که گفته شد هدف اصلی از تولید نسل اول M3 حضور در مسابقات بود . در ۵ سال حضور در مسابقات بین المللی ، نسل اول M3 به افتخارات زیادی از جمله قهرمانی در رقابت های ETCC و DTM دست پیدا کرد .

dtm

M3 علاوه بر پیست در جاده هم عملکرد فوق العاده ای داشت بطوریکه از نسل اول آن ۱۷۹۱۰ دستگاه فروخته شد که ۶۰۰ دستگاه آن مجهز به موتور ۲.۵ لیتری Sportevolution و ۷۶۵ دستگاه آن کانورتیبل بودند .

در صورت تجربه ی رانندگی با این مدل آن را در قسمت نظرات با سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

مطالب مشابه

‫۴۴ دیدگاه‌ها

  1. MoHaMmAd

    ۳ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    فقط bmw و دیگر هیچ ~__

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. Arash66

      ۳ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (433 ديدگاه)

      بیا برو عمو …

      موافقم 0
      مخالفم 4
    2. بی ام

      ۳ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      لامصصب چه ژستی داره.طراحی زیبا و خشن اصلا مختص بی ام و هست بین آلمانیا.طراحی جلوش واقعا زیباست.جون میده بگازونیش!
      دقت کنید که 30 سال پیش بی ام ماشینایی میزده که همین حالاشم حریف تموم ماشینای داخلیه!!!!!!!!

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. بانک ماشین | Bankemashin.com

      ۳ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (98 ديدگاه)

      فقطــــــــــــــــ BMW

      موافقم 4
      مخالفم 0
  2. HAMED_Z3

    ۳ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    M3 دیگه واسه خودش توی دنیای خودرو یه سبک شده و کلا نهادینه شده! معرکست….!!!

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. بانک ماشین | Bankemashin.com

      ۳ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (98 ديدگاه)

      نه M5 بهتره

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. HAMED_Z3

        ۵ خرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (17 ديدگاه)

        M5 کلا یه دنیای دیگه هستش بحثش جداست :)

        موافقم 2
        مخالفم 0
  3. HASSANBMW

    ۳ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (396 ديدگاه)

    خودرویی که خودروسازان داخلی تاصدسال دیگه نمیتونن بزنن!!!
    M3 از اولش خوشگل بوده تا آخرش هم هی خوشگل تر میشه!!!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. کیانوش

    ۳ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    کسی میدونه کجا میشه یکی از این مدل واسه خریدن پیدا کرد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. کیانوش

    ۳ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    کسی میدونه از کجا میشه یکی از این مدل رو خرید؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Arash66

      ۳ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (433 ديدگاه)

      M3 / E30 که تو ایران پیدا نمیشه ولی اتاق 3 معمولی دهه 80 تمیز پیدا میشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. کیانوش

        ۴ خرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (47 ديدگاه)

        چرا به نظرم منفی دادید مگه چیز بدی گفتم؟ واسه پیست میخواستمش!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. Mojtaba L

    ۳ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    می دونم ماشین خوبیه ولی تو زمان خودش عالی بوده ولی بعضی ها با اولین نگاه می گن چقدر زشته و داغونه!
    شما چی می گید ؟
    سال 1985 ساخته شده و 195 اسب بخار نیرو داره! پراید چند تا اسب داره؟!

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Arash66

      ۳ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (433 ديدگاه)

      نه دیگه درسته تعصبی به بی ام و ندارم، ولی اتفاقا این مدل طراحی ساده ولی زیبا و اسپرتی داره.
      برای اطلاعات بیشتر هم بگم رقیب هم وطنش Audi quattro sport هست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Reza

      ۳ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (73 ديدگاه)

      قدرت پراید به 70خر بی بخار هم نمیرسه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. دلامونته

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (274 ديدگاه)

      پراید اسب بخار که نداره ولی 63 خر بی بخار داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. دلامونته

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (274 ديدگاه)

      پدال جان ممنون بابت اینکه از ماشینای دهه 80 مطلب گذاشتی لطفا در مورد ماشینای آمریکایی مخصوصا کادیلاک 1959 و الدزومبیل تورنادو هم مطلب بزاز ، مرسی

      موافقم 2
      مخالفم 0
    5. King

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داش تو پراید رو داری با این مقایسه می کنی این ماشین مخصوص تیونینگ کردنه پراید برای چی کاری هستش ؟
      اون موقع که این ماشین داشت تولید می شد پراید کجا بود ؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. Reza

    ۳ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (73 ديدگاه)

    قدرت پراید به 70خر بی بخار هم نمیرسه

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. میلاد

      ۳ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود واقعا قشنگ بود.
      V12

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. مسی

    ۳ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (269 ديدگاه)

    صد رحمت به خر…

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مسی

      ۳ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (269 ديدگاه)

      منظورم به پراید بود …
      .
      یه وقت فکر نکنید به بی ام و توهین کردم

      موافقم 2
      مخالفم 0
  9. mojtaba

    ۳ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (28 ديدگاه)

    این ماشین از بچگی ارزوی من بوده اما متاسفانه نتونستم بخرمش تا الان.عاششقش بودم و هستم…..اما حیف…..بخدا راس میگم دوستان….

    موافقم 2
    مخالفم 0
  10. محسن

    ۳ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (35 ديدگاه)

    عاشقشم. سری 3 بخصوص اتاق های E30-36-46 واقعا افسانه ای بودن از لحاظ طراحی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. میلاد

    ۳ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود.با این که به طور باورنکردنی روی بنز تعصب دارم ولی این مدل بی ام و رو دوست دارم.در کل به نظر من بنز 190 E با موتور 2.5 از این خیلی بهتره.اگه باور ندارید برید دربارش تحقیق کنید.هفته نامه ی خودرو امروز تو شماره ی ویژه ی اول فروردین 92 اون رو با همین بی ام و مقایسه کرد و برنده ماشینی نبود جز ستاره ی سه پر.
    V12

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. میلاد

    ۴ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود بر اقای سردبیر.لطفا از ماشینهای دست دوم دهه ی 90 و 80هم برامون مطلب بذاریدشاید کسی باشه که به جای خوروهای تولید داخل اینجور ماشین هارو سوار بشه.
    مثال:دوو اسپرو.تویوتا کرونا.مرسدس بنز ها.میتسوبیشی گالانت لنسر.و…………
    V12

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مرتضی

      ۸ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (849 ديدگاه)

      مطلب باید از جاودان بی تکرار مرسدس وی 124 بزارند هنوز داره دلربایی میکنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. دانیال

    ۴ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (594 ديدگاه)

    14 روزه موتوری ساختن که ایرانخودرو و ساپیا 140 ساله هم نمیسازنش . عقب افتادگی یعنی همینا دیگه هیییی خدا :(

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ALI

    ۴ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط پیکان جوانانو عشق است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. behzad

    ۴ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    آمپرای داشبردش چقد شبیه پژو 405 فک کنم کپی کرده :-))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. amin

    ۵ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    اه قلبم این ماشین بی نظیره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. مسعود

    ۸ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    از ماشین های اسیپا و ایران خودرو که هم قوی تره هم با کیفیت تره هم قشنگ تر سگ می ارزه به اونا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. مسعود

    ۸ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    از ماشین های سایپا و ایران خودرو که هم قوی تره هم با کیفیت تره هم قشنگ تر سگش می ارزه به اونا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. NSX

    ۶ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دیدن عکسش مثل تولد تدریجی یک رویاست نه بیشتر نه کمتر عاشقشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. mohammadmaodosa

    ۲۹ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مادر جان
    به این میگن ماشینا
    کسی قیمتش رو الان تو بازار میدونه؟ اصلا دیگه از اینا هست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. mohammadmaodosa

    ۲۹ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    عزیزان زمانی که بی ام و این ماشینو زده بود شرکت هایی مثل لامبورگینی داشتن تراکتور میساختن خداییش بی ام و حق پیشرفتو داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. حامد

    ۲۵ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    هروقت اسم آلمان به گوشم میخوره یادنظم میوفتم.اصن سنبل نظمن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. میثاق

    ۲۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدایی اخرت ماشینو ساختن تو زمانه خودشون بعد ماله ما پرایدو به 500 مدل در اوردن جای تاسف داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. محمد کیان

    ۲ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود به همه شما دوستداران BMW.BMW یعنی رویای کودکی و همیشگی زندگی من امیدوارم این E30 را زودتر بخرم.
    امیدوارم هر روز به جامعه کوچک ما اضافه بشند ولی از طرفی دلم به حال دو خودرو سازامون میسوزه چون ایجوری باید برند سماغ بمکند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. بد

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    یدونه مشکی مات توربو دیدم از تمام ماشینای جدید قشنگتر و قوی تر
    جنسیس کوپه رو ۱،۲،۳ کرد تو قوطی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲۱ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بی ام و مشکی مات توربو که میگی رو میشناسم جنسیس که هیچی پورشه رو هم راحت میخوره. خیلی هیولاس لامصب .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  26. reza

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یدونه هست خواستی reza_pirzadeh62@yahoo.com ایمیل بزن..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. محمد

    ۴ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی زیبا و قشنگه هم بدنه شیک هم موتور فوقالعاده هم اینکه بی ام و هستش.دیگه آدم از یه ماشین چی میخواد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. حیدر

    ۲۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اولین بار که دیدمش عاشقش شدم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا