همه آنچه درباره خودروی اسپورت ب‌ام‌و-تویوتا می‌دانیم

اولین بار چهار سال پیش بود که همکاری ب‌ام‌و با تویوتا برای توسعه‌ی پلتفرم خودرویی اسپورت شنیده شد. در کنفرانس خبری رسمی‌ای که بعداً برگزار شد هیچ‌یک از دو خودروساز یاد شده اطلاعات زیادی را در اختیار عموم قرار ندادند تا اینکه در اواخر سال 2015 برنامه‌های هر دو شرکت نهایی شد.

2018-bmw-z5-15_1600x0w
هرچند ما هم‌اکنون در حال مشاهده‌ی پروتوتایپ هایی از سوی تویوتا و ب‌ام‌و هستیم که در حال تست شدن بوده و اطلاعات زیادی درباره‌ی این پروژه به عموم مردم انتقال یافته است.

کانسپت FT-1
کانسپت FT-1

نام
از چیزی که ما فهمیده‌ایم، از آنجایی که خودروی اسپورت ب‌ام‌و جایگزین Z4 خواهد شد، همین نام را خواهد داشت. به همین ترتیب تویوتا نیز اخیراً نام سوپرای اسطوره‌ای را در اروپا ثبت کرده و احتمالاً خودروی جدید نیز با همین نام عرضه خواهد شد.

toyota-supra-spy-photos-at-nurburgring6
تولید
این خودروها در Magna Steyr اتریش ساخته خواهند شد و از سال 2018 به بعد شاهد تولید سالانه 60 هزار دستگاه خودرو خواهیم بود.

BMW-Z5-front-three-quarters-view-3
کارخانه‌ای که نام آن را شنیدید بزرگ‌ترین کارخانه در صنعت خودروسازی بوده و قطعات و خودروهای کامل را برای دیگر خودروسازها می‌سازد. افرادی که آنجا از سال 1979 به ساخت جی واگن مشغول‌اند اولین نسل X3 را نیز ساخته‌اند.

طراحی
ب‌ام‌و مدل Z4 جدید را در دو نسخه‌ی کوپه و رودستر خواهد ساخت. نسخه‌ی رودستر دارای سقفی نرم خواهد بود که این امر به کاهش وزن و افزایش فضای صندوق‌عقب کمک می‌کند.

bmw-z5-spy-shots3
پروتوتایپ های دیده شده در واقع چیز زیادی درباره‌ی استایل خارجی خودروها را نشان نمی‌دهند چراکه پوشش زیادی دارند. هرچند ابعاد Z4 جدید احتمالاً مشابه نسل قبلی خواهد بود و تصاویر جاسوسی کابینی یکسان را نیز نشان داده‌اند.

toyota-supra-spy-photos-at-nurburgring2
به همین ترتیب سوپرا از نظر اندازه بزرگ‌تر از Z4 بوده و تویوتا می‌خواهد این خودرو در جایگاهی بالاتر از مدل 86 قرار بگیرد. البته این خودرو تنها به‌صورت کوپه در دسترس خواهد بود. زبان طراحی سوپرا کاملاً متفاوت از Z4 خواهد بود و در آن از انحناهای کانسپت FT-1 الهام گرفته شده است.

2018-bmw-z5-rendering-front-three-quarter
قوای محرکه
انتظار می‌رود که Z4 با دو پیشرانه‌ی بنزینی عرضه شود: 2 لیتری B48 و 3 لیتری B58. علاوه بر این دو نسخه‌ی پلاگین هیبریدی مجهز به پیشرانه‌های الکتریکی متعلق به تویوتا نیز ارائه خواهد شد. با در نظر گرفتن این نکته که تویوتا پرفروش‌ترین خودروی هیبریدی دنیا را می‌سازد (پریوس)، به عقیده‌ی ما ب‌ام‌و همکار بسیار مناسبی را برگزیده است.

BMW Z5 Spy Shot
نیروی پیشرانه از طریق گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب فرستاده خواهد شد و هدف‌گذاری ب‌ام‌و این بوده که وزن خالص خودرو کمتر از 1400 کیلوگرم باشد.

Toyota-Supra-Comparison1
اما درباره‌ی قوای محرکه‌ی تویوتا از چیزی مطمئن نیستیم چراکه خبرهای مختلفی دراین‌باره منتشر شده است.

رقبا
ب‌ام‌و Z4 با پورشه باکستر و کیمن، آئودی TT و مرسدس بنز SLC رقابت خواهد کرد.

2012-BMW-Z4-sDrive28i

منبع: bmwblog

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

9 دیدگاه

  1. Daniel
    سوابق: (280 دیدگاه) ,

    آرزوی موفقیت دارم واسه این دو شرکت.
    کاش ارزون باشه Z4 جدید.
    کاش مردم بتونن بخرن وسوار بشن. همه مردم ایران… .

    پاسخ
  2. احمد باقری
    سوابق: (4352 دیدگاه) ,

    همکاری بسیار جالبی خواهد بود.

    پاسخ
  3. KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    عجب رندر زیبایی این بی ام و ابیه خیلی قشنگه کاش عین همینو تولید کنه …

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3769 دیدگاه) ,

    .
    پورشه کیمن و باکستر رو خیلی بیشتر از اسپورت ب ام و – تویوتا دوست دارم.

    پاسخ
  5. ونوم
    سوابق: (404 دیدگاه) ,

    با این که همکاری خودرو سازا باعث سود بیشتر میشه براشون ولی به نظر من سوپرا با موتور بی ام و هر چقدر هم خوب باشه سوپرای اصیل نیست مثل بنزی میمونه با پیشرانه ی پورشه

    پاسخ
    1. MPH
      سوابق: (222 دیدگاه) ,

      خب همکاریه دیگه اونم یه بیمر اصیل نمیشه…

      پاسخ
  6. تصویر پروفایل mehran.Jy
    mehran.Jy
    سوابق: (106 دیدگاه) ,

    این کانسپت FT-1 تویوتا فوق العاده هست. اگه تویوتا تولیدش نکنه یا تو سوپرا خیلی تغییرش بده، هم به خودش ظلم کرده هم به طراح خوش ذوق ماشین و هم به ماشین دوست ها.

    پاسخ
  7. Amir amini
    سوابق: (60 دیدگاه) ,

    مگه اسمش z5 نیست پس چرا میگید z4 اخه z4 که همین الان تو بازاره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.