اولین تجربه رانندگی با ب‌ام‌و M4 GTS 2016
اولین تجربه رانندگی با ب‌ام‌و M4 GTS 2016

اولین تجربه رانندگی با ب‌ام‌و M4 GTS 2016

اعداد! وقتی‌که بحث ب‌ام‌و M4 GTS پیش می‌آید، اعداد زیادی وجود دارند که باید در ذهن شما جای بگیرند. اما کدام‌یک مهم‌تر از بقیه است؟ می‌توانیم با انحصاری بودن شروع کنیم. در کل 700 دستگاه از این خودرو ساخته خواهد شد که 300 دستگاه به آمریکا اختصاص دارد و همه نیز قبلاً فروخته‌شده‌اند. همچنین قیمت هم قابل‌ذکر است: 135195 دلار، پیش از هرگونه آپشنی.

2016 BMW M4 GTS
2016 BMW M4 GTS

این قیمت 100 هزار دلار بیش از مدل پایه‌ی سری 3 عزیز است. یک مدل معمولی و بدون آپشن M4 نیز زیر 67 هزار دلار قیمت می‌خورد. درباره‌ی قدرت پیشرانه چه؟! به لطف تانک آب 5 لیتری قرارگرفته در زیر صندوق‌عقب، پیشرانه‌ی 6 سیلندر خطی و 3 لیتری توئین توربو که از سیستم تزریق آب برخوردار است،493 اسب بخار قدرت و 443 پاوند فیت گشتاور تولید می‌کند. پس از این موارد، تعداد روش‌هایی وجود دارد که دامپرها می‌توانند تنظیم شوند (6 برای فشردگی سرعت‌های پایین،14 برای فشردگی سرعت‌های بالا و 16 برای برگشتن به حالت اولیه). این دامپرها می‌توانند 20 میلی‌متر جابجا شوند. حداکثر سرعت خودرو به 305 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. شتاب جانبی برابر است با 1.4 جی و شتاب صفرتا 100 کیلومتر بر ساعت M4 GTS نیز در 3.8 ثانیه انجام می‌پذیرد. اما من فکر می‌کنم که مهم‌ترین عدد 7:27:88 است.

2016 BMW M4 GTS
2016 BMW M4 GTS

پورشه کررا جی تی، مک لارن MP4-12C و فراری 458 ایتالیا در چه چیزی مشترک هستند؟ همه‌ی آن‌ها یک دور پیست نوربرگ رینگ نورشلایف را کندتر از M4 GTS 2016 طی می‌کنند! دیوانه کننده است، نه؟ من هم تعجب کردم وقتی این را شنیدم. اما بشنوید از این که در پیست de Barcelona-Catalunya اسپانیا، ب‌ام‌و ویدئویی را منتشر کرده و ادعا می‌کند که این خودرو زمان 7:27:88 را ثبت کرده است. می‌خواهید بخش دیوانه کننده‌اش را بدانید؟ راننده دو اشتباه را مرتکب شده و احتمالاً نصف ثانیه زمان را از دست داده است. نکته‌ی مهم این است که آن سه خودروی ذکرشده (با پیشرانه‌ای در میانه‌ی خودرو) دقیقاً دسته‌ای از سوپرکارهای عجیب غریبی هستند که باید کف زمین را با هر خودرویی که زندگی خود را به‌عنوان یک سری 3 شروع کرده پاک کنند! اما ببینید! M4 GTS آن‌ها را شکست داده است. چگونه؟

2016 BMW M4 GTS
2016 BMW M4 GTS

اجازه دهید با سیستم تزریق آب شروع کنیم. بله، آب! اساساً در دور موتور بالای 5 هزار، آب از طریق سه تزریق کننده به فضای تنفس اسپری می‌شود (درواقع آن‌ها تزریق کننده‌های دیزلی فولادی هستند). آب فوراً تبخیر می‌شود و باعث خنک شدن اینتر کولر هوا می‌شود. تا زمانی که هوا خنک‌تر می‌شود، متراکم‌تر نیز می‌شود و به خاطر اینکه اکسیژن بیشتری در مخلوط هوا/سوخت وجود دارد، قدرت بیشتر می‌شود. ب‌ام‌و همچنین قادر است تا فشار بوست توربو را نیز بالاتر ببرد که این نیز منجر به افزایش قدرت می‌شود. قدرت کلی سیستم بوست 49 اسب بخار است که با ترکیب 444 اسب بخاری M4 با پکیج مسابقه‌ای، باعث شکل‌گیری پیشرانه‌ی 493 اسب بخاری M4 GTS می‌گردد. احتمالاً این قدرت دست‌کم گرفته‌شده است. گشتاور نیز افزایش‌یافته و از 550 نیوتن‌متر M4 عادی به 601 نیوتن‌متر در GTS رسیده است. حالا مطمئنم که شما تعداد زیادی سؤال درباره‌ی تزریق آب دارید.

2016 BMW M4 GTS
2016 BMW M4 GTS

چه اتفاقی می‌افتد اگر آب را تمام کنید؟ خب در این حالت M4 GTS شما 444 اسب بخار قدرت خواهد داشت. چه مدت طول می‌کشد تا آب به اتمام برسد؟ ب‌ام‌و به‌صورت هوشمندانه‌ای تمهیدی اندیشیده و در پیست شما باید با هر بار سوخت‌گیری،5 لیتر آب را نیز جایگزین کنید. در خیابان اگر شما همانند یک شخص عاقل و بالغ رانندگی کنید، هرگز مجبور نخواهید بود که باک را دوباره پر کنید چراکه دور موتور خودرو بالای 5 هزار نخواهد رفت. خب اگر همانند نویسنده‌ی یک مجله یا راننده‌ی ب‌ام‌و رفتار کنید، مجبورید که در هر 5 یا 6 بار سوخت‌گیری، یک‌بار باک آب را نیز پر کنید.

2016 BMW M4 GTS
2016 BMW M4 GTS

بله یک پیام هشدار وجود دارد که به شما می‌گوید چه زمانی وقت پر کردن باک است. فقط آب مقطر لطفاً! چه اتفاقی می‌افتد اگر از آب معمولی استفاده کنید؟ کلسیم و سایر مواد معدنی در طول زمان ایجاد می‌گردند و مسیر لوله‌کشی فولاد ضدزنگ را مسدود می‌کنند. چه اتفاقی می‌افتد اگر یخ بزند؟ یک پمپ جمع کننده وجود دارد که هر زمان که خودرو را خاموش می‌کنید سیستم تزریق را تمیز می‌کند.

2016 BMW M4 GTS
2016 BMW M4 GTS

چه اتفاقی می‌افتد اگر شما متانول یا سایر مواد شبیه به آن را اضافه کنید؟ من این پرسش را از مدیرعامل بخش M آقای فرانک ون میل پرسیدم و او خندید و گفت: “ما فقط آب مقطر را توصیه کرده‌ایم.” دوباره این پرسش را از مدیر ارشد بخش توسعه‌ی پیشرانه‌ی M آقای جورگن پاگل پرسیدم. او گفت که اگر وجود الکل تشخیص داده شود، خودرو به حالت شل و وا رفته وارد می‌شود. سپس پرسیدم که چرا آب؟ و تخصصی‌تر اینکه چرا آن‌ها ایده‌ی تزریق آب را داشته‌اند؟ پاگل توضیح داد که اگرچه او و تیمش از تولید خودروهایی با تزریق آب در گذشته آگاه بودند (اولدزموبیل جت فایر، ساب 99 توربو)، اما تیم M باید بر نقطه ضعف‌های این سیستم فائق می‌آمدند.

New 2016 BMW M4 GTS
New 2016 BMW M4 GTS

حال نگاه کنید، سیستم تزریق آب می‌رود که داستانی بزرگ در M4 GTS را تشکیل دهد. اما من خودرو را راندم و می‌دانید چیست؟ افزایش متعادل قدرت پیشرانه کوچک‌ترین قطعه‌ی جالب در این پازل است. دامپرها جدید بوده و قابلیت تنظیم با صدها ترکیب مختلف را دارند. من تنها این اجازه را داشتم تا با M4 GTS در پیست رانندگی کنم بنابراین سیستم تعلیق بهترین احساس رانندگی M در پیست را داشت. اسپلیتر و بال برای تأمین حداکثر نیروی رو به پایین تنظیم‌شده بودند. بازوهای کنترل جلوی سیستم تعلیق پایین‌تر بوده و اجازه‌ی اسپورت بودن را به سیستم تعلیق می‌دهند.
بیشترین کاهش وزن را در این خودرو شاهد هستیم. بخش M به‌صورت آزادانه از فیبر کربن استفاده کرده است. به‌طور مثال، پانل درب‌های M4 معمولی جداشده و همان پلاستیک فشرده‌شده فیبر کربنی استفاده‌شده در i3 بکار گرفته شده است. باید خاطرنشان کنم که دستگیره‌ی درب‌های M بسیار قابل‌توجه هستند. به‌علاوه، بال عقب، دیفیوزر، اسپلیتر، کاپوت، صندوق‌عقب و حتی میل‌لنگ خودرو از فیبر کربن ساخته‌شده‌اند. در ضمن جداکننده‌ی بین کابین و صندوق‌عقب از فایبرگلاس ساخته شده است. همان‌طوری که گفته شد اسپلیتر و بال عقب قابل تنظیم هستند و داون فورس واقعی را ایجاد می‌کنند: در سرعت 299 کیلومتر بر ساعت،28.6 کیلوگرم در جلو و 95 کیلوگرم در عقب. همچنین سیستم اگزوز تیتانیومی نسبت به نسخه‌ی استاندارد 20 درصد وزن کمتری دارد.

2016 BMW M4 GTS
2016 BMW M4 GTS

تجهیزات جانبی همچون صندلی‌های کربنی سبک‌وزن، رول کیج و خاموش‌کننده‌ی آتش نیز وجود دارند. خبر بد آن است که در آمریکا، این موارد آپشن نیستند. چیزی که باعث افسوس است زیرا این صندلی‌ها عالی هستند. نه! به خاطر قوانین تصادفات، همه‌ی 300 دستگاه مخصوص ایالات‌متحده نسخه‌های سبک‌وزن‌تر صندلی‌های M4 را دارا هستند. هرچند، این خودروها رول کیج های نارنجی‌رنگ را نیز با خود به همراه دارند. خب برای آن‌هایی که مسابقه می‌دهند شکی نیست که این رول کیج ها چقدر خوب هستند. حال چرا این رول کیج ها در مدل‌های واردشده به آمریکا قرار دارند؟ به خاطر احساس مسئولیت. چون صندلی عقبی وجود دارد، پس کمربند ایمنی عقب هم وجود نخواهد داشت و این رول کیج ها از نشستن در عقب خودرو جلوگیری می‌کنند. بدتر اینکه علیرغم این‌همه کم کردن وزن،M4 GTS 5.5 کیلو از نسخه‌ی استاندارد سنگین‌تر است. اگر شما درباره‌ی وزن نگران هستید، می‌توانید رینگ چرخ‌های فیبر کربنی را سفارش دهید که 6.8 کیلوگرم از وزن خودرو را کم می‌کنند. اما نیازی به نگرانی نیست.


خبرهای خوب اینجاست: این بهترین مدل ب‌ام‌و است که من تاکنون رانده‌ام.سریع‌ترین راه برای توصیف M4 GTS این است: سرزنده، جلو رونده، قابل پیش‌بینی، اعتمادبه‌نفس الهام‌بخش، بالانس شده و از همه مهم‌تر، هیجان‌انگیز و لذت‌بخش. همان‌طوری که اعداد گواهی می‌دهند،GTS توانا و قوی است. بسیاری از خودروها می‌توانند همانند کاری را که من با GTS انجام دادم انجام بدهند اما نمی‌توانم بسیاری را به یاد بیاورم که این‌چنین خنده‌ی بزرگی را بر لبانم نشانده باشند. چرا خیلی بزرگ؟ به خاطر پیچ‌وتابی که GTS در عبور از یک پیچ دارد.GTS مخلوطی عالی از لغزش و کشش را به نمایش می‌گذارد. همچنین برخلاف M4 عادی، منحنی قدرت مسطح نیست. در عوض نقاط رأسی دارد که احساس بسیار بهتری را ایجاد می‌کند؛ و صدای آن 5 برابر بهتر است. شاید هم 10 برابر. GTS جدید به‌طور خارق‌العاده‌ای تحسین‌برانگیز است. این خودرو شیرین است. من آن را شیرین می‌نامم. من واقعاً GTS را درک می‌کنم.


این خودرو پنجمین نسل M3 های انحصاری می‌باشد که بخش M ارائه کرده است؛ و بله M4 بجای M3 انجام‌وظیفه می‌کند. متأسفانه دست ما به هیچ‌یک از نسخه‌های قبلی M3 های انحصاری نرسیده است اما بیایید به‌جای فکر کردن به گذشته به M4 GTS بنگریم.300 دستگاه از این خودرو مخصوص ایالات‌متحده بوده و 50 دستگاه دیگر نیز به کانادا اختصاص دارد بنابراین سهم آمریکای شمالی 50 درصد است. همه‌ی 300 دستگاه نیز فروخته‌شده‌اند.


نصیحت من به ب‌ام‌و چیست؟ بیشتر بسازید. نصیحت من به شما چیست؟ چهارچشمی دنبال یک GTS کم‌کار در آینده باشید. می‌پرسید چگونه پول خرید آن را جور کنیم؟ خب می‌توانید بازاریابی آب مقطر با برند ب‌ام‌و را شروع کنید!


مشخصات 2016 BMW M4 GTS
قیمت پایه: 135195 دلار
مشخصات کلی: پیشرانه در جلو، دوچرخ محرک عقب،2 سرنشینه،2 در کوپه
پیشرانه: 3 لیتری/493 اسب بخار قدرت/601 نیوتن‌متر گشتاور/توئین توربو/6 سیلندر خطی با تزریق آب
گیربکس: 7 سرعته ی دوکلاچه
وزن خالص: 1632 کیلوگرم
شتاب صفرتا 100 کیلومتر: 3.8 ثانیه (تخمین زده شده)
مصرف سوخت EPA: 14.7/10.2/12.3 لیتر در صد کیلومتر


[دانلود ویدئو]
منبع: motortrend

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

19 دیدگاه

  1. حسین
    سوابق: (1170 دیدگاه) ,

    درود. شاهین جان ممنون عالی بود

    واقعا بهترین مدل M در سالهای اخیره. زمانی که به ب ام و و بخش M انتقاد میشه که هویتشونو دارن از دست میدن، ب ام و نشون داد که ساختن Ultimate Driving Machine (نهایت یک اتومبیل) هنوزم کار خودشه.

    یه نکته جالب: یه سیستم تزریق آب گذاشته و کلی سیستم دیگه برای حفاظت از اون سیتم در نظر گرفته. در یه متنی هم که راجع به M2 میخوندم در موردش نوشته بود که کلی پمپ و مکش اضافی برای روغن کاری توربو و موتور درش استفاده شده که در شتاب های جانبی و طولی بتونن روغن رو به بخشهای حیاتی برسونن. به این میگن پیچیدگی که ذره ذره کارایی ماشین رو افزایش میده.

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3142 دیدگاه) ,

      خواهش میکنم حسین جان
      انجام وظیفه هست.
      ارادتمندم

      پاسخ
  2. احسان
    سوابق: (237 دیدگاه) ,

    میلنگ رو از فیبر کربن ساخته !!!!!!!!!مخم سوت کشید

    پاسخ
  3. reza
    سوابق: (59 دیدگاه) ,

    چه خبره 135000 دلار…کوروت z06 با پکیج 800 اسبی هنسی تازه یه همچین قیمتی میاره…نیسان gtr هم همینطور…درسته که چون المانیا ساختنش تو عملکردش شکی نیس ولی واقعا گرونه

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (1170 دیدگاه) ,

      درود. رضا جان حرفتون درسته اما خب اون 700 نفری که اینو میخرن، طالب ب ام و هستن و حتما سوپر اسپورتهای دیگه رو هم دارن. اینو هم در نظر داشته باش که این ماشین توی پیست از فراری 458 سریعتره و ارزون تر همینطور نمونه خاص و تولید محدودیه که باعث میشه گرون بشه. اینم باید در نظر بگیریم که نمونه های تولید محدود و خاص حاشیه سود نسبتا بالایی برای تولید کننده دارن.

      ببخشید توی این پست پر حرفی کردم

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل Carbonado Aventador
      Carbonado Aventador
      سوابق: (3638 دیدگاه) ,

      با کوروت موافقم ولی اسم gtr رو اوردی!
      یه سوال ازت میپرسم جواب بده
      الان بین این ماشینا
      هوراکان
      458
      488
      675lt
      m4gts
      کوروت
      r8
      650s
      GTR
      الان حاضری از این خودرو ها صرف نظر کنی و GTR رو انتخاب کنی؟؟؟
      M4 رو با gtr مقایسه نکن!
      کاملا بحثشون از هم جداست!

      پاسخ
  4. تصویر پروفایل Nima
    Nima
    سوابق: (796 دیدگاه) ,

    شاهکار جدید و مهندسى بى ام دبلیو.

    دوستان اگر بحث مهندسى هم باشه واقعا وایپر ACR چیزى از این کم نداره.(بلکه بهتر هم هست)حتى کوروت Z06 و ZR1 قدیمى هم از این سریعتر هستن(توى جهنم سبز و خیابون) با قیمت 80.000 دلار.
    اما چرا میگم وایپر ACR : چون که بیشترین شتاب جانبى رو تحمل میکنه(1.5G) و توى نور برگ رینگ از سریعترین هاست و بعد از 918 و نیسان نیسمو قرار داره. قیمتش هم خوبه و تازه اینا مال مدل 2010 هست که توى پیست جهنم سبز تست شده و مدل 2015-2016 قطعا بهتر خواهد بود. ولى اینم بسیار عالیه.
    اینجاس که آمریکایى باز وایپر رو ورمیداره و آلمانى باز BMW رو. یعنى این که این ماشین بى رقیب نیس و اتفاقا رقباى بسیار قوى داره. از نظر مهندسى هم واقعا دیگه نمیتونین بگین وایپر ACR کم از BMW داره.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Nima
      Nima
      سوابق: (796 دیدگاه) ,

      دوستان درباره اولدزمبیل جت فایر که توى متن اشاره شد تحقیق کردم و اینم نتیجه:
      Oldsmobile Jet fire 1962-1963
      3.5L turbo
      با سیستم تزریق آب به سیلندر
      215hp at 4600rpm
      410n.m at 3200rpm
      10.25:1
      5 psi turbo

      توجه کنید سال 1962

      پاسخ
      1. Nima
        سوابق: (796 دیدگاه) ,

        به موارد بالا سیستم سوخت رسانی انژکتوری و بلوک سیلندر آلومینیومی و شتاب 7.3 ثانیه ماشین هم اضافه کنید.

        پاسخ
    2. خسته شده
      سوابق: (623 دیدگاه) ,

      خب الان اینا چه ربطی داره به این پست و مطلب اشتباه اومدی نیما اینجا داره در مورد ب ام و بحث میشه نه ماشین های آمریکایی

      پاسخ
  5. حسین
    سوابق: (1170 دیدگاه) ,

    ببخشید دوباره کامنت میذارم. چندتا نکته در مورد سیستم تزریق آب یادم اومد که بد نیست بگم:

    تزریق آب در مسیر جریان هوا به سمت موتور انجام میشه. بعد از اینترکولر (که هوا رو خنک میکنه)، اگر دور موتور بالا باشه، هوا دوباره گرم میشه. بنابر این قبل از ورود به موتور دوباره لازمه که سرد بشه. این کار بوسیله اسپری کردن آب انجام میشه. آب باعث میشه دمای هوا پایین بیاد، دمای هوا که پایین بیاد، حجمش کم میشه. یعنی میشه در سیلندر ماشین (که حجم ثابتی داره)، مقدار بیشتری هوا با دمای پایین وارد کرد. هوای بیشتر یعنی اکسیژن بیشتر و اکسیژن بیشتر یعنی بهتر سوختن بنزین و بازدهی بیشتر.
    خب حالا سوال: مگه هوای بیشتر رو نمیشد با افزایش فشار توربو وارد موتور کرد؟ پس چرا این همه دردسر کشیدیم؟

    پاسخ
    1. بهنام طیبی
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      کسی که مثلا 300 میلیون دلار ثروت داره اصلا براش رقمی نیست.

      پاسخ
  6. تصویر پروفایل حسين
    حسين
    سوابق: (1170 دیدگاه) ,

    جواب:

    از طرفی، نمیشه فشار رو خیلی زیاد کرد، چون ممکنه بنزین تحمل فشار زیاد رو نداشته باشه و قبل از اینکه به پیستون به بالاترین نقطه در سیلندر که بیشترین فشردگی رو ایجاد میکنه برسه و شمع جرقه بزنه، منفجر بشه،
    از طرف دیگه، سرد کردن هوا باعث کاهش دمای موتور میشه،
    و از یه طرف دیگه، وقتی دما پایین باشه، بنزین سریع منفجر نمیشه،
    از اون طرف، انفجار در دمای پایین تری انجام میشه،
    و از این طرف هم این نکته رو در نظر داشته باشین که هرچی فشردگی مخلوط سوخت و هوا بیشتر باشه، انفجار بهتر صورت میگیره و قدرت بیشتری تولید میشه،

    حالا از این پنج طرف تنیجه میگیریم که: اگر کاری کنیم که بنزین منفجر نشه، میشه فشار بوست توربو رو افزایش داد تا قدرت بیشتری تولید بشه. برای جلوگیری از انفجار باید دما پایین باشه و این کار رو آب برای ما انجام میده.

    الان ممکنه این سوال پیش بیاد که آبی که اسپری میشه خودش حجم داره و وارد سیلندر میشه و فضا اشغال میکنه! باید بگم که کاهش حجمی که در هوای ورودی ایجاد میشه، از افزایش حجم ناشی از ورود آب بیشتره. همینطور این آب باعث تمیزکاری موتور هم میشه. اگه اشتباه نکنم، یه سیستم بازیافت هم برای آب درنظر گرفته شده. (این آخری رو مطمئن نیستم)

    هر کاری میکردم کامنتم نمیومد! (مخلص همه)

    پاسخ
  7. کیانوش
    سوابق: (286 دیدگاه) ,

    من هیچ حرفی ندارم… اصن من کی باشم راجع به این غول نظر بدم …
    ولی متن به خوبی ترجمه شده بود و توصیفاش به قدری خوب بود که حس کردم خودم پشت فرمونم…

    پاسخ
  8. سهیل
    سوابق: (121 دیدگاه) ,

    اقا من قبلنا از ام4خوشم نمیومد بحاش ام3روترجیح میدادم اما این واقعا شاهکاره مخصوصا میل لنگ و سیستم پاشش آبش واقعا حرفه ای و مهندسی عالی ب ام و است که از پس طراحی و ساختش برمیاد این دل بنز بازارو به لرزه درمیاره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.