آموزشبی ام و

راهنمای کدهای نامگذاری مدل‌های مختلف BMW

زمانی که کمپانی شما بیش از یک خودرو تولید می‌کند، نیاز به راهی است تا به آسانی میان مدل‌های مختلف تمایز قائل شوید، راهی که این اطمینان را بدهد که خطایی رخ نمی‌دهد. اگر شما اخبار مجله پدال را دنبال می‌نمایید، ممکن است متوجه شده باشید که کمپانی BMW برخی اصطلاحات مخصوص به خود را دارد. شما نمی‌توانید یک علاقه‌مند به خودرو باشید و هرگز واژه‌های E30 ،E46 و E39 و … را نشنیده باشید.همه‌ی این کدها برای شناسایی مدل‌های مشخصی از BMW استفاده می‌شوند و حرف “E” مخفف کلمه‌ی آلمانی Entwicklung به معنی “توسعه” است.

BMW 3series F30
این کدها به منظور معین کردن پروتوتایپ‌های های خودروها نیز بکار می‌روند که برخی سرانجام تأیید می‌شوند و چراغ سبز تولید را دریافت می‌کنند. برای مثال، بین سری ۳ E46/ و سری ۳/E46 تا ۱۰ گوناگونی مختلف برای موافقت و تصویب برای تولید مطرح شده است که سرانجام E46 انتخاب BMW بوده است. سابقه‌ی این کدها به اواخر دهه‌ی ۱۹۶۰ برمی‌گردد، زمانی که اولین مدل E3 ساخته شد که به عنوان شروع عصر جدید BMW دانسته می‌شود و همچنین “شش جدید New Six” خوانده می‌شود.

در طی سال‌ها، تعدادی از پروتوتایپ‌‌ها ، کدهایی داشتند که با “E” شروع می‌شدند. سرانجام کدها به عدد ۱۰۰ رسیدند و آلمانی‌ها باید مجموعه‌ی جدیدی از نام‌ها را انتخاب می‌کردند. بنابراین در این زمان حرف “F” به میدان آمد. اگرچه اجداد خودروهای امروزی BMW با کدهای خودشان کاملاً شناخته شده هستند اما خودروهایی که این کدهای الفبایی جدید را استفاده می‌کنند چندان شناخته نشده‌اند، بنابراین با ما همراه باشید تا بیشتر با کدهای مدل‌های مختلف BMW آشنا شوید.

The new BMW 1 Series
The new BMW 1 Series F20

۲۰۱۱: ارائه‌ی BMW سری ۱ هاچ بک

این سری در سال ۲۰۱۱ به بازار آمد و دومین بخش سری ۱، کد F20 را برای نسخه‌ی ۵ در و کد F21 را برای نسخه‌ی ۳ در دریافت نمود.

BMW F22
BMW 2 Series F22

۲۰۱۳: ارائه‌ی BMW سری ۲

جایگزین سری ۱ کوپه، سری ۲ نام دارد که از همان پلت فرم سری ۱ استفاده می‌کند. کد مورد نظر برای سری ۲ کوپه،F22 است در حالی که اولین مدل FWD یعنی سری ۲ Active tourer در داخل کمپانی به عنوان F45 شناخته می‌شود. مدل F23 کانورتیبل امسال به بازار خواهد آمد.

BMW F30
BMW 3 Series Sedan F30

۲۰۱۲: ارائه‌ی BMW سری ۳

برای سری ۳ معمولی کد F30 استفاده می‌شود که مدل سدان را مشخص می‌کند. سری ۳ همچنین دربردارنده‌ی F31 تورینگ و F34 گرن توریسمو است.

BMW-Cabrio-F33
BMW Cabrio F33 M-Sportpaket

۲۰۱۳: ارائه‌ی BMW سری ۴

جایگزین سری ۳ کوپه، سری ۴ نام دارد که در کارخانه‌ی BMW با کد F32 برای کوپه،F33 برای کانورتیبل و F36 برای نسخه‌ی گرن کوپه شناخته می‌شود.

BMW 5 series F10
BMW 5 series F10

۲۰۱۰: ارائه‌ی سری ۵

برای مدل سدان سری ۵، کد F10 استفاده می‌شود در حالی که مدل تورینگ به عنوان F11 و گونه‌ی گرن توریسمو F07 شناخته می‌شود.

BMW 6-Series Coupe F12
BMW 6-Series Coupe F12

۲۰۱۱: ارائه‌ی BMW سری ۶

در زمان قدیم، مدل BMW GT به عنوان E63/64 شناخته می‌شد. امروزه ما ۳ مدل مختلف سری ۶ را داریم که برچسب‌های مختلفی بر پشت آن‌ها خورده است: F06 برای گرن کوپه،F12 برای کانورتیبل و F13 برای مدل کوپه.

BMW F01
BMW 7 Series F01

۲۰۱۰: ارائه‌ی BMW سری ۷

سری ۷ واقعاً دیوانگی را با حرف”F” شروع کرد! سری ۷ جلودار مدل‌های مختلف BMW است و BMW دران زمان می‌خواست بر این حقیقت تأکید کند که پرچم‌داری که آن‌ها در سال ۲۰۱۰ به بازار فرستادند واقعاً قوی است و به همین خاطر به آن کد F01/02 را اعطا نمودند.F01 برای مدل معمولی سری ۷ و F02 برای مدل Long بکار رفت.F03 مشخص‌کننده‌ی مدل زره‌پوش آن می‌باشد.

BMW X3 F25
BMW X3 F25

۲۰۱۱: ارائه‌ی BMW X3

SUV جدید نیز کد جدید می‌گیرد.F25،X3 معمولی را مشخص می‌کند در حالی که قبلاً کد E83 را به خود اختصاص داده بود.

bmw x4 F26
BMW X4 F26

۲۰۱۴: ارائه‌ی BMW X4

در این سال،BMW دومین شاسی‌بلند کوپه (SAC) خود را در قالب X4 معرفی نمود. کد جدیدی که BMW به این مدل اختصاص داد F26 بود که مشخص‌کننده‌ی پلت فرم مشترک آن با برادرش یعنی X3 می‌باشد.

BMW X5 F15
BMW X5 F15

۲۰۱۳: ارائه‌ی BMW X5

تکمیل‌کننده‌ی این سه‌گانه‌ی BMW،X5 است که با کد F15 شناخته می‌شود. نسل آینده‌ی X6 که کد F16 را خواهد گرفت اواخر امسال به بازار خواهد آمد.

تا به امروز، خودروهای بخش M، همان کدها را به عنوان نسخه‌های “عادی” استفاده کرده‌اند. برای مثال، آخرین سدان M3 به عنوان E90شناخته شده که به عنوان همان مدل نرمال سری ۳ است. هر چند، برای جفت‌های خودروهای جدید،BMW تصمیم گرفته است تا از کدهای متفاوتی به منظور تأکید بر این حقیقت که تفاوت‌های بزرگی بین این دو گونه (مدل‌های معمولی و نسخه‌های M) وجود دارد، استفاده کند.

بنابراین، برای مثال، مدل M3 2015 به عنوان F80 شناخته می‌شود، بر خلاف سری ۳ معمولی که کد F30 دارد. علاوه بر این،نسخه‌ی معمولی سری ۴، کد F32 را دارد اما مدل M4 به عنوان F82 شناخته می‌شود.

مدل‌های آینده

خودروهای M، در توسعه‌ی خود نیز کدهای مختلفی خواهند داشت، مدل X5 M آینده با استفاده از کد F85 از X5 معمولی متمایز خواهد شد و X6 نیز به مانند مثال قبلی کد F86 را خواهد داشت.

اولین مدلFWD BMW یعنی X1 که نسل جدید آن در اواخر سال ۲۰۱۵ به بازار خواهد آمد با کد F48 شناخته خواهد شد، همچنین باید اشاره کرد که پلت فرم آن با سری ۲ که کد F45 دارد مشترک است.

BMW همچنین کدهای الفبایی با حرف “F” را در سال ۲۰۱۶ به اتمام خواهد رساند یعنی زمانی که سری ۷ جدید به بازار خواهد آمد. پرچم‌دار جدید که کد G11/G12 خواهد داشت فصل جدیدی را برای BMW خواهد گشود که مدل‌های آینده نیز آن را دنبال خواهند کرد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷۷ دیدگاه‌ها

  1. Saeidzarrin

    ۱ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.خیلی عالی بود.وآموزنده.فقط یه راهنمایی میخواستم.اینکه منبعی هست که همه چیه بی ام و روبتونم بخونم؟ممنون میشم اگه زودترکمکم کنید.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  2. سعید

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خداقوت؛
    پوزش میخوام، خیلی پیچیده توضیح دادین!

    موافقم 3
    مخالفم 1
  3. mm.y@rlou

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (284 ديدگاه)

    ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا