ربات‌های حمل‌ونقل خودران در بخش‌های لجستیک ب‌ام‌و

ب‌ام‌و در حال کار زیاد در تمامی بخش‌ها و فرایندهای ساخت خودرو به منظور کاهش آلایندگی‌ها است. به عنوان نمونه برای مدل‌های i ب‌ام‌و کارخانه‌ی لایپزیک از انرژی تجدید پذیر در کل فرایند تولید استفاده می‌کند. هرچند امروز این کمپانی آلمانی اعلام کرده که قدم دیگری در این جهت برداشته و اولین ناوگان از ربات‌های حمل‌ونقل خودران را در عملکردهای روزانه به کار گرفته است.

bmw-industry-4-0-6
به نظر می‌رسد که رانندگی خودران موضوع بزرگ دیگر صنعت خودرو باشد و درحالی‌که این قضیه قطعاً در جاده کمک‌کننده خواهد بود درعین‌حال می‌تواند به فرایند ساخت نیز کمک کند. ناوگان ابتدایی 10 ربات حمل‌ونقل هوشمند خودران STR در حال جابجایی قطعات از بخش‌های لجستیک در تأسیسات واکرسدورف هستند. چیز منحصربه‌فرد این است که ربات‌های مذکور نیازی به حلقه‌های القایی نصب شده روی کف زمین ندارند. این ربات‌ها به‌صورت آزادانه در سالن‌های لجستیک حرکت می‌کنند و از باتری‌های کارکرده‌ی ب‌ام‌و i3 نیرو می‌گیرند و قادر هستند تا محموله‌هایی به وزن 500 کیلوگرم را نیز حمل کنند.

bmw-industry-4-0-5
STR فاصله‌ی فرستنده‌های بی‌سیم را برای محاسبه‌ی موقعیت دقیق خود اندازه می‌گیرد. با استفاده از حسگرها برای شناسایی و واکنش به موقعیت‌های حیاتی، ربات قادر است تا مسیر خود را با انسان‌ها و دیگر وسایل نقلیه به اشتراک بگذارد. پس از 5 ماه استفاده‌ی آزمایشی این پروژه به تولید پیش سری انتقال یافته است، جایی که ده ربات خودران برای اولین بار در عملکردهای روزانه‌ی حمل‌ونقل به کار گرفته شده‌اند. در فاز توسعه‌ی بعدی، سیستم دوربین سه‌بعدی حتی ناوبری دقیق‌تری را میسر خواهد کرد.

bmw-industry-4-0-19
علاوه بر این قطارهای کشنده‌ی خودران نیز به‌صورت آزمایشی در سالن‌های تأسیسات دینگولفینگ ب‌ام‌و در حال کار هستند. این کشنده‌های خودران برای تأمین قطعات خط مونتاژ و مخصوصاً برای فواصل طولانی بین انبارها و نواحی مونتاژ مورد استفاده قرار می‌گیرند. از نقطه نظر فنی فرمان پذیری و ناوبری مستقل این کشنده‌ها به سیگنال‌های لیزری متکی است. با ارزیابی انعکاس آن‌ها، قطار کشنده پروفایل دوبعدی دیجیتالی را در دنیای واقعی تولید می‌کند و همین امر مانور دادن در سالن مونتاژ را در مسیرهای معینی میسر می‌سازد.

به منظور تولید هر چه کمتر آلایندگی حمل‌ونقل خودروها به مقصد نهایی خود با دقت بسیاری تحلیل می‌شود. این موضوع به ایجاد یک سری تغییرات در بخش‌های پشتیبانی و لجستیک منجر شده است. برای مثال یک معیار برای کاهش آلایندگی دی‌اکسید کربن افزایش حمل‌ونقل ریلی است. امروزه بیش از 60 درصد خودروهای جدید از طریق ریل کارخانه را ترک می‌کنند.

A008_C029_0701L5
علاوه بر این همکاری با سرویس‌های لجستیک باعث شده تا تراک های کاملاً الکتریکی در مونیخ و لایپزیک کار تحویل خودروها را انجام دهند. هدف ابتدایی موضوع شناخت بهتر تکنولوژی‌های رانندگی متفاوت و به دست آوردن تجربه است. در طولانی‌مدت گروه ب‌ام‌و در حال تلاش برای استفاده‌ی کم‌هزینه از تکنولوژی‌های رانندگی جایگزین است.

Jürgen Maidl رئیس بخش لجستیک گروه ب‌ام‌و می‌گوید:

بخش‌های لجستیک قلب سیستم تولیدی ب‌ام‌و هستند و استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال و نوآورانه یک فاکتور کلیدی در فرایندهای پیچیده‌ی لجستیک ماست. همچنین راه‌حل‌های پایدار و کارا نیز برای ما مهم هستند. ما قبلاً در حال تست تکنولوژی‌های آینده در تمام پروژه‌های خود بوده‌ایم.

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

10 دیدگاه

  1. (ali (CHEVY NOVA
    سوابق: (1299 دیدگاه) ,

    اقایون حالا که بحث خط تولید هست یه خبر مهم بدم بهتون
    خط تولید اریسان شاهکار ایران خودرو بخاطر خم شدن این وانت از وسط در زمان حمل بار تعطیل شد در تبریز و دارن خط تولیدش رو میارند تهران تا مشکلش رو حل کنند
    صد رحمت به پیکان وانت 1 تن بار میزدند توش مثل خر کار میکرد اخ نمیگفت

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل نوید جهرمی
      نوید جهرمی
      سوابق: (1459 دیدگاه) ,

      از آرزوهای من این بود که به جای این وانتای آشغال، غول های امریکایی رو میتونستیم بیاریم استفاده کنیم.
      اگ ب من بود اجبار میکردم که تمام مسئولان دولتی فقط حق استفاده از پراید و نیسان گاوی دارن. شاید یه کم سر عقل اومدن. با اولین مسئولی که تصادف میکرد همه چی درست میشد.
      اینا تا بلایی سرشون نیاد چیزی نمیفهمن. مردم که براشون مهم نیستن.

      پاسخ
  2. تصویر پروفایل volvo fh
    volvo fh
    سوابق: (153 دیدگاه) ,

    باید ظرفیت آریسان را به صد کیلوگرم کاهش بدن,حجم باک بنزین هم بشه چهار لیتر.
    اینجوری شاید دیگه خم نشه

    پاسخ
  3. X5
    سوابق: (122 دیدگاه) ,

    بنظرمن پیشرفت آلمانیا شاید بخش بزرگیش به زبانشون برگرده
    به این خاطر اینو میگم‌ چون یه دوستی دارم که زبان آلمانی میخونه میگه تو زبان آلمانی بخوان یه شئ او بگن کجاست زبانشون طوری طراحی شده که شما کامل زاویشو میفهمین یعنی میفهمین عمودیه یا افقی که این تو پیشرفت خیلی تاثیر داره یه مثله الکی می زنم زیاد جدیش نگیرین فرض کنید یکی من میگه مداد باید عمودی بگیری دستت تا بتونی بنویسی ولی یکی میگه مداد بگیرو بنویس قطعا تفاوتش زیاده!

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل (پهلوان مک لارن)new great britain
      (پهلوان مک لارن)new great britain
      سوابق: (855 دیدگاه) ,

      داداش نظرت محترمه ولی ربطی نداره.
      مثلا ما ایرانی ها هم میتونیم بگیم مداد رو عمود بگیر تا بتونی بنویسی ولی چه فایده داره.
      هنوز که هنوزه پراید تولید میکنیم.

      پاسخ
      1. X5
        سوابق: (122 دیدگاه) ,

        نه منظورم این بود ببین یعنی اونا یه چیزیو میگن دقیق میگن منظورم اینه

        پاسخ
  4. احمد باقری
    سوابق: (4355 دیدگاه) ,

    این رباتها خیلی خوبن، البته باعث بیکار شدن تعداد زیادی از کارمندان خواهند شد.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.