فیس‌لیفت ب‌ام‌و سری 3 گرن توریزمو

نسل ششم ب‌ام‌و سری 3 در سال 2013 شاهد تولد یک عضو سوم بانام گرن توریزمو بود. خودرویی که نمی‌توان آن را به‌طور کامل در یک کلاس قرار داد. نه در کلاس خودروهای سدان جای می‌گیرد، نه می‌توان آن را هاچبک دانست و نه امکان کراس اوور خواندن آن وجود دارد. این در حالی است که خودروساز باواریایی در سال 2009 نسخهٔ گرن توریزموی سری 5 را نیز معرفی کرده و در رابطه با فلسفهٔ وجودی چنین خودرویی با انتقاداتی مواجه شده بود. سری 3 گرن توریزمو خودروی لیفت‌بکی است که بین نسخهٔ سدان و استیشن سری 3 قرار می‌گیرد. در خودروهای لیفت‌بک درِ صندوق بار همانند خودروهای هاچ‌بک به همراه شیشهٔ عقب باز می‌شود.

BMW 3 Series Gran Turismo 01

پس‌ازاینکه نسخه‌های سدان و استیشن سری 3 مورد فیس لیفتی جزئی قرار گرفتند، این بار نوبت عضو سوم خانواده است که به اتاق جراحی رود. همان‌طور که انتظار می‌رفت، تغییرات ظاهری ایجادشده در سری 3 گرن توریزمو 2017 به‌سختی قابل‌تشخیص هستند اما تکنولوژی خودرو بروز شده، موتورها بهبودیافته و رنگ‌های جدیدی برای آن قابل سفارش است.

BMW 3 Series Gran Turismo 11

تغییرات بیرونی خودرو صرفاً شامل چراغ‌های جلوی LED به‌صورت استاندارد برای نوربالا و پایین، پروژکتورهای LED، به‌روزرسانی چراغ‌های LED عقب و تغییری جزئی در سپرهای جلو و عقب در نمونه‌های غیر M می‌شود. همچنین رنگ آبی Estoril انحصاراً برای نسخه‌های M ارائه می‌شود.

ب‌ام‌و در داخل خودرو تلاش کرده است که با افزایش کیفیت و به‌روزرسانی مواد، انتقادات وارده در این زمینه را برطرف سازد. ازجملهٔ این تغییرات می‌توان به استفاده از کروم بیشتر در اطراف کنترلرها، طرح چوب جدید، رنگ‌های جدید و انواع چرم اشاره کرد. بدین ترتیب کیفیت ساخت سری 3 گرن توریزمو به سطح جدیدی راه‌یافته است. چیزی که همیشه از آلمان‌ها انتظار داریم. همچنین در داخل خودرو یک صفحه‌نمایش LCD رنگی بکار گرفته‌شده و رابط کاربری سیستم سرگرمی نیز بروز شده است.

گرن توریزمو با 4.82 متر طول، کشیده‌ترین عضو خانوادهٔ سری 3 است درحالی‌که فاصلهٔ بین دو محور آن برابر با 2.92 متر می‌باشد. همچنین 110 میلی‌متر ارتفاع بیشتری نسبت به مدل سدان دارد. به همین دلیل این خودرو از فضای سر و پای زیادی سود می‌برد. درِ صندوق بار آن نیز همان‌طور که اشاره شد به‌صورت لیفت بک بوده و بسیار بزرگ است و 520 تا 1600 لیتر فضای بار را هدیه می‌کند.

در اروپا و دیگر بازارهای بین‌المللی، سری 3 GT با سه پیشرانهٔ توربوشارژ بنزینی بروز شده عرضه می‌شود. یک 4 سیلندر 2 لیتری 180 اسب بخاری در مدل 320i، یک 4 سیلندر 2 لیتری 245 اسب بخاری در مدل 330i و یک 6 سیلندر خطی 3 لیتری 322 اسب بخاری در مدل 335i. علاوه بر این سه موتور، 5 پیشرانهٔ دیزل نیز قابل خریداری است که قدرتی از 150 تا 310 اسب بخار دارند. ازجملهٔ این موتورها می‌توان پیشرانهٔ 4 سیلندر 2 لیتری 220 اسب بخاری در مدل 325d را نام برد. همهٔ گرن توریزموهای بنزینی به همراه مدل‌های دیزلی 320d و 330d را می‌توان به‌صورت اختیاری با سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive سفارش داد درحالی‌که مدل 335d به‌صورت استاندارد با سیستم XDrive عرضه می‌شود.

باوجود افزایش توان پیشرانه‌ها، ب‌ام‌و اعلام کرده است که مصرف سوخت و انتشار دی‌اکسید کربن آن‌ها از 4.5 درصد در مدل 318d تا 13.8 درصد در مدل 320d کاهش‌یافته است. بهبود عملکرد گیربکس‌های دستی و اتوماتیک، استفاده از سیستم Start/Stop و به‌کارگیری سامانهٔ بازیافت انرژی ترمزها موجب دست‌یابی به این کاهش مصرف سوخت شده است. فقط مدل‌های 320i، 318d و 320d به‌صورت استاندارد با گیربکس 6 سرعتهٔ دستی ارائه می‌شوند درحالی‌که آپشن گیربکس 8 سرعتهٔ اتوماتیک نیز برای آن‌ها وجود دارد؛ اما دیگر مدل‌ها همگی به‌صورت استاندارد با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شوند.

هرچند بخش آمریکایی ب‌ام‌و هیچ‌گونه اطلاعاتی در رابطه بااینکه سری 3 گرن توریزموی جدید با چه پیشرانه‌هایی در ایالات‌متحده عرضه خواهد شد نداده است اما می‌توان حدس زد که این خودرو با موتورهای 4 سیلندر 2 لیتری بنزینی و دیزل و همین‌طور 6 سیلندر 3 لیتری بنزینی در این بازار عرضه خواهد شد درحالی‌که مدل 6 سیلندر به 340i تغییر نام خواهد داد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

11 دیدگاه

  1. مهسا مهیسی
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    طراحی داخلی تکراری واقعا دوران ب ام وه تمام شده هیوندای طراحی های بهتری داره ارایه میده

    پاسخ
    1. داج توماهاک
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      باهات موافق نیستم مهسا عزیز
      هیوندای درست که پیشرفت خوبی داره ولی همیشه المان ی چیز دیگست

      پاسخ
    2. مهراب
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      این تکرار نیست اصالته
      هر طرح جدیدی هم طرح نیست

      پاسخ
    3. تصویر پروفایل احمدرضا خواجه زاده
      احمدرضا خواجه زاده
      سوابق: (1029 دیدگاه) ,

      مهسا جان بنظرم داری بی انصافی میکنی مثلا داشبورد سری 3 رو باسوناتا میشه مقایسه کرد؟
      حتی با جنسیس هم نمیشه مقایسش کرد
      فقط g90 میتونه بهتر از این باشه که اون باید باسری 5 یا 7 مقایسه بشه که بنظرم شانسی نداره باز هم

      پاسخ
  2. Ali M
    سوابق: (56 دیدگاه) ,

    دراین مدل دیگر 335 وجود نداره و موتور جدید شش سیلندر با اسم 340 از تغییراتش که ایجا قید نشد

    پاسخ
  3. احسان
    سوابق: (112 دیدگاه) ,

    عشقست آلمانی و ژاپنی،البته فولسایزهای آمریکایی و وانتاشون .این نسخه واقع زیبا شده

    پاسخ
  4. ارین.بنز
    سوابق: (16 دیدگاه) ,

    نمی دونم چرا هی میگن طراحی کلاس های اس،سی،ای، مرسدس بنز شبیه هم هستن ولی اگه کمی دقت کنی متوجه میشی که واقعا بین این سه نسل تفاوت هایی وجود داره درسته ،ای،سی،کلاس نوعی اس کلاس از نظر تکنولوژی وطراحی ……… به شمار میرن و قیمت پایین تری دارند حتی به کلاس سی میگن برادر کوچک کلاس اس
    ولی انصافا دیگه بی ام وه و ایودی شورشو در اوردن همه مدل هاشون تفریبا یه شکله ایودی که خسته نباشه که نمیشه بین مدل هاش از نظر شباهت فرق گذاشت
    ولی تو دنیا هیچ ماشینی المانی نمیشه و بس……..

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.