بی ام و

قدرتمندترین پیشرانه تاریخ فرمول 1 ساخت کیست؟!

در سال ۱۹۸۳ نلسون پیکت، اولین راننده‌ی تاریخ مسابقات فرمول ۱ بود که با خودرویی که از پیشرانه‌ی توربوی Brabham BMW BT52 نیرو می‌گرفت قهرمان جهان شود.

bmw_formula_1_1983
پیشرانه‌ی برابم ب‌ام‌و BT52 با آن وضعیت استثنایی توسط ب‌ام‌و موتوراسپورت و با هدایت مدیر فنی پاول روش توسعه یافت. گروه او خودروهای مسابقه‌ای تیم برابم را به پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری مجهز کرد. این پیشرانه دارای توربو،۱۶ سوپاپ و سیستم‌های الکترونیکی دیجیتال پیشرانه (برای اولین بار در فرمول ۱) بود.

brabham-bt52b
این ترکیب باعث ایجاد قدرت شگفت‌انگیزی شده بود به گونه‌ای که متخصصان تخمین می‌زدند خروجی نهایی آن به ۱۴۰۰ اسب بخار می‌رسد. پاسخ روش به چنین حدس و گمان‌هایی جالب بود: “ما نمی‌دانیم چرا دستگاه داینو بالاتر از ۱۲۸۰ اسب بخار را نشان نداد.”

nelson-piquet-jr-timmelsjoch-25
پیشرانه‌ی M12/M13 توربوی ب‌ام‌و اولین بار در آغاز مسابقات فرمول ۱ سال ۱۹۸۲ بکار گرفته شد. ۶۰ روز بعد Nelson Piquet با برابم ب‌ام‌و BT52 عملکردی فوق‌العاده داشت و در نهایت قهرمان شد.

در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده می‌توان چگونگی ساخت این پیشرانه‌ی فوق‌العاده را دید. [دانلود ویدئو]

بی‌دلیل نیست که این برند باوارایی در بحث موتور یکه‌تاز بوده و همیشه تحسین متخصصان و کارشناسان را برانگیخته است.

منبع: bmwblog

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. FERRUCCIO LAMBORGHINI

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    شرکتی که اینجور موتورهایی میسازه ، شرکتی که اینقدر دانش و لیاقت داره ، حیفه که هنوز یک هایپرکار غول کش نداشته باشه.
    BMW واقعا یکی از افتخارات بزرگ خودروسازی جهانه.

    الهی که همیشه زنده باشه این معشـوقه ی همه ی ما ماشین باز ها.

    امیدوارم BMW یکی از برند های پرافتخار ایتالیایی رو بخره. مثل آلفا یا مزراتی. نه به خاطر خودش. چون BMW خودش هزار برابر اون ها افتخارات داره. بلکه برای خلاص کردن این 2 شرکت از دستان بی لیاقت فیات و تزریق خون تازه در رگ هاشون. اونم نه خون معمولی. بهترین خون ممکن. خون سلطان باواریا …

    موافقم 2
    مخالفم 0
  2. فرشاد سجادیان

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    ب.ام.و توانایی ساخت موتورش واقعا بالاست اما از نظر دوام در بلند مدت، هنوز نتونسته در حد بنز عمل کنه. از طرفیم این شرکت با همچین استعدادی، نباید رو ساخت سوپراسپورت خط قرمز می‌کشید، حیفه واقعا.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (195 ديدگاه)

      درود .
      من خیلی کم تو این چندسال پست گذاشتم
      اما!
      میشه توضیح بدید این آمار و استهلاک بلندمدت در موتورهایی با مقیاس مشابه رو از کجا آوردید؟
      میشه علمی و مستند صحبت کنید؟

      پ.ن
      چطوری رو آواتارم عکس بزارم دوستان
      ممنون

      با تشکر

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فرشاد سجادیان

        ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (3019 ديدگاه)

        درود مهدی جان. بنده چند سال نویسنده و خبرنگار تخصصی حوزه خودرو در نشریه خودروامروز، وب‌سایت شخصیم و. . . بودم، اگر میگم ب.ام.و استهلاکش نسبت به بنز بالاست، از رو تعصب و بی اطلاعی نیست، من با توجه به تست‌های متعددی که شخصا انجام دادم و نظر دوستانی که مالک خودروهای این برند بودن و هستن، حرف میزنم. ❤⚘

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Madjid R8 V12 TDI Le Mans

          ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          من اصلا قبول ندارم.
          در رده بندی 2016 جی دی پاور BMW رتبه ی 3 شد و بنز رتبه ی 12.
          در مورد بنز جایگاه دقیقش مطمئن نیستم 12 بود. ولی شک ندارم جزو 10 تای اول نبود.

          من وب سایت شخصی ندارم، تست هم شخصا انجام ندادم، خبرنگار هم نبودم.

          اصلا مگه میشه استهلاک رو با تست تشخیص داد؟؟!؟!
          مگه شتاب و سرعته که بخوای تست کنی ؟؟!

          همه جای دنیا استهلاک رو با نظر سنجی بررسی میکنن.

          .

          آمار JD Power و Comsumer Report در هر 2 رتبه ی BMW در مشکلات گزارش شده بهتر از بنزه.
          از طرفی با اطمینان میگم با چندین نفر که در دراز مدت تجربه ی مالکیت Bmw رو داشتن از سری 3 گرفته تا سری 7 و X1 تا X5 ، بصورت حضوری ، در فروم های اینترنتی و گروه های تلگرام و وایبر در مورد تجربه ی مالکیت BMW پرسیدم. شاید از 25 نفر، حتی 1 نفر اسمی از استهلاک و خراب شدن و تعمیر نزد.
          خودمون هم مدت 12 سال BMW 2002 داشتیم. تو این مدت یک بار اعصاب ما رو خرد نکرد.

          .

          گفته های همه ی اون 25 نفر رو در یک پاراگراف خلاصه میکنم.
          فناوری موتور های ب ام و فوق العاده بالاست. با بنزین بی کیفیت ایران ، با روغن موتور های تقلبی بازار ایران، با آب و هوای پر از ریزگرد و گرم ایران ، نیاز به مراقبت بیشتری داره. برای همین سرویس ها ، تعویض قطعات و روغن باید زود به زود انجام بشه. هزینه ی سرویس ها هم نسبتا بالاست.
          بنابراین مالکیت BMW نسبتا گرون در میاد.

          فقط همین.

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. Ferrari

          ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (1872 ديدگاه)

          درود بر شما.
          اقا مجید عزیز استهلاک موتورهای بی ام و واقعا بالاست.در مجله ماشین شماره407 که bmw650 گرن کوپه و مرسدس cls550 و پورشه پانامرا4s رو تست کردن ضعف های بی ام و رو ضعف کیفیت کابین،استهلاک شدید و مصرف بالا عنوان کردن. یا در شماره 406 در مقاله ای با عنوان کم خرج ترین و پرهزینه ترین برندهای خودروسازی که یک موسسه ی امریکایی در طول 10 سال اعلام کرد به ترتیب بی ام و با 17800،مرسدس بنزبا12900،کادیلاک 12500،ولوو12500،ائودی با 12400دلار قرار داشتن و رتبه های اخر رو ژاپنی خا اشغال کردن که لکسوس با 7000 دلاررتبه ی 27و تویوتا با 5500 دلار اخر شد . در کل بی ام و استهلاکش بالاست و اخیرا ضعف کیفت کابین هم بهشون اضافه شده ،البته من ازbmw خوشم.میاد ولی اینا چیزایی بود که درموردش خوندم

          موافقم 1
          مخالفم 0
        3. Bavaria

          ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (581 ديدگاه)

          بله هزینه نگهداری و استهلاک ب‌ام‌و بالاست
          جالبه پر خرجترین خودروی ب‌ام‌و، سری هفت یا شش نیست، بلکه سری سه هست
          .
          بدون تعصب میگم:
          یک جوون که میخواد حرفه ایی رانندگی کنه نمیره بنز سی کلاس بخره، بهترین گزینه ب‌ام‌و ۳۲۵ هست
          .
          بازم میگم،استهلاک ب‌ام‌و بالاست ولی اکثرا کسی میخواد ماشین دست دوم برای پیست بخره،میره سری سه میخره

          موافقم 1
          مخالفم 0
        4. امیرحسین

          ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (102 ديدگاه)

          آقا مجید ! من خودم از طرفدارای BMW هستم و تو میتینگ هایی که ماشین های آلمانی حضور دارن سعی میکنم شرکت کنم از چند تا از صاحب های BMW های کلاسیک مثل e36 یا 2002 هم سوال کردم اونا هم میگن خرج ماشین واقعا بالاست در صورتی که ژاپنی یا آمریکایی های کلاسیک خرج کم تری دارن

          موافقم 2
          مخالفم 0
        5. فرشاد سجادیان

          ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (3019 ديدگاه)

          مجید جان، تست‌های بلند دقیقا برای همین منظور انجام میشن‌. مثلا من یه سری شش رو بعد از سه سال کارکرد بررسی کامل میکنم ببینم چقدر افت کیفیت داشته، چه قطعاتی با چه هزینه‌هایی تعویض شدن، افت قیمتش چقدر بوده و. . . هدف تست بلند مدت دقیقا رسیدن به جواب این سواله که خودروی مورد نظر بعد از فلان مدت کارکرد چقدر افت ظاهری، فنی و قیمتی داشته و ارزش خریدش چقدره؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
        6. FERRUCCIO LAMBORGHINI

          ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          بله فرشاد جان.
          منظورت رو فهمیدم.

          موافقم 1
          مخالفم 0
    2. TRX

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (28 ديدگاه)

      در مورد این موضوع آقا شاهین قبلا یک مقاله نوشته بود .
      ولی به هر حال حرفتون رو قبول ندارم فقط توربو های دهه ی قبل اونم بختطر استفاده ی غیر اصولی استهلاک بالایی داشت مگر نه اینکه بنز دوام بیشتری داره فقط در حد حرفه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. AK_007

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (562 ديدگاه)

    خب شرکتی که با زیرمجموعش ینی رولزرویس یکی از بزرگترین شرکت های تولید موتور هواپیما هستن و همچنین ماشین هایی عالی داره, چنین چیزی چندان دور از ذهن نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. صدرا

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (6 ديدگاه)

      شرکت رولزرویس قسمت خودروی خودش رو حدود 40 سال پیش به یک کمپانی دیگه فروخت و جدا شدند چندین سال بعد ( سال 1998) ب.ام.و قسمت خودرو رو خرید .
      منبع :
      http://www.carscoops.com/2017/01/rolls-royce-aerospace-not-automaker.html

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. AK_007

        ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (562 ديدگاه)

        البته منظور بنده قسمت موتور هواپیمای Bmw و تکنولوژی رولز رویس بود
        منظورمو اشتباه رسوندم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. ali a.j.g

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (634 ديدگاه)

    شاهین جان دستت درد نکنه
    حجم و مدت زمان ویدئویی که برای دانلود گذاشته شده چقدره ؟
    سوال دیگه ای هم داشتم آیا خودروسازان شرکت کننده مسابقات فرمولا وان پیشرانه مسابقه های فرمول ۱ رو روی خودروهای تولید انبوه نصب کردن ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. آرمین

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    آخر دنیا تموم میشه ولی مشخص نمیشه بنز بهتره یا بی ام و ولی این دو تا اول و دومن سوم نمیدونم کیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ياسر

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (37 ديدگاه)

    درسته تویوتا کم خرجه ولی منظورم بی احترامی نیست به تویوتا ولی خدایی اصن مقایستون از ریشه اشتباس
    ادم میخاد زن بگیره میتونه بره پایین شهر یه بیوه بگیره کم خرج و کم استهلاک یا میتونه بره بالا شهر یه داف بگیره پر خرج این کجا و اون کجا
    وقتی ادم واسه دلت خرج میکنی حتی وقتی داری پول میدی لذت میبری چه برسه به سواریش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. FERRUCCIO LAMBORGHINI

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      هلاک استدلال و مثالت شدم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Bavaria

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (581 ديدگاه)

      عالی بود?

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. نویدی

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (409 ديدگاه)

    استهلاک هر خودرو بیشتر بستگی به طرز رانندگی و نحوه نگهداری داره.
    هر چه بیشتر به ماشین فشار بیاری و باهاش بی رحمی کنی بیشتر خرج رو دستت میذاره.
    بنز لوکسه و برای افراد جا افتاده،ولی bmw لوکس و اسپورت و جوون پسنده و بخاطر اسپورت بودنش ممکنه از جانب راننده فشار بیشتری به موتور و گیربکس و … وارد بشه.
    وگرنه اصلا با عقل جور در نمیاد که bmw با صد سال سابقه خودروسازی و ساخت بهترین انجینهای دنیا نتونه استهلاک خودروهاشو کنترل کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا