جنگ هیبریدی! مصاف آکورا NSX و ب‌ام‌و i8

اگر درباره‌ی خودروهای هیبرید، الکتریکی و خودران و غلبه‌ی آن‌ها در آینده نگران هستید و آرزوی خرید یک خودروی اسپورت گران‌قیمت در آینده را دارید نگران نباشید! خودروهای اسپورت در هنگامی که الکتریکی‌سازی رخ دهد نخواهند مرد. ب‌ام‌و i8 و آکورا NSX شاهدی بر این مدعا هستند. اخیراً مقایسه‌ای بین این دو خودرو صورت گرفته تا دیده شود که کدام‌یک بهتر هستند.

carfectionnsxvsi8smallimage
ما قبلاً همه‌ی جزئیات ب‌ام‌و i8 را می‌دانیم و چندین و چند بار درباره‌ی آن از زمان معرفی در چند سال پیش سخن گفته شده است. شاسی این خودرو کربنی بوده و شبیه نمونه‌هایی نظیر مک لارن P1 و یا خودروهای فرمول 1 است بنابراین یک مونوکوک فیبر کربنی تنهاست. این موضوع i8 را به‌طور باورنکردنی سخت و سبک می‌سازد. یک پیشرانه‌ی 3 سیلندر 1.5 لیتری توربو بین دو اکسل خودرو جای گرفته است. شاید این پیشرانه برای یک سوپرکار پیشرانه وسط کوچک به نظر آید اما این نسخه تنها نیست و پیشرانه‌ای الکتریکی آن را همراهی می‌کند. این دو با همکاری یکدیگر قادر به تولید قدرت 228 اسب بخاری و گشتاور 320 نیوتون متری هستند. نیروی یاد شده از طریق گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

bmw-i8-wallpaper-10
شاید هنوز هم تصور کنید که 228 اسب بخار برای یک سوپرکار بسیار کم است. خب به این میزان خروجی یک پیشرانه‌ی الکتریکی دیگر با قدرت 129 اسب بخار و گشتاور 249 نیوتون متری را نیز اضافه کنید. در مجموع این خودرو قدرت ترکیبی 357 اسب بخاری و گشتاور 569 نیوتون متری دارد. اگرچه که این اعداد برای یک خودروی اسپورت متوسط خوب هستند اما در مقایسه با دیگر سوپرکارها چشمگیر نشان نمی‌دهند. هرچند در خودرویی که تنها 1542 کیلوگرم وزن داشته و بخش اعظم گشتاور آن از پیشرانه‌های الکتریکی حاصل می‌شود،i8 می‌تواند ظرف مدت 4 ثانیه از سکون به تندی 96 کیلومتر در ساعت برسد.

2016-acura-nsx-110-876x535
اما ب‌ام‌و i8 تنها خودرویی نیست که تکنولوژی هیبریدی و سرعت را با همدیگر ترکیب کرده است. آکورا NSX کاملاً جدید نیز از تنظیمات مشابهی استفاده می‌کند و البته با قدرت بیشتر رقیبی سرسخت برای ب‌ام‌و به شمار می‌رود. NSX بجای پیشرانه‌ی سه سیلندر توربو از پیشرانه‌ی 6 سیلندر 3.5 لیتری توئین توربو با قدرت 500 اسب بخار و گشتاور 550 نیوتون متری استفاده می‌کند. این پیشرانه به یک پیشرانه الکتریکی 47 اسب بخاری متصل بوده و قدرت ترکیبی از طریق گیربکس 9 سرعته دوکلاچه به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

2015-bmw-i8-test-drive-1900x1200-4
در بخش جلو دو پیشرانه‌ی الکتریکی متفاوت با قدرت 36 اسب بخار نیروبخش هر چرخ هستند. قدرت مجموع این سیستم 573 اسب بخار و گشتاور مجموع نیز 645 نیوتون متر می‌باشد. با این تفاسیر NSX می‌تواند در 3.1 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر در ساعت دست یابد. چرا قدرت بیشتر این خودرو به سرعت بیشتر از این منجر نشده است؟ علت وزن خودروست. به خاطر استفاده از شاسی مرسوم‌تر، پیشرانه بزرگ‌تر و واحد الکتریکی اضافه‌تر این خودرو وزن 1769 کیلوگرمی دارد. البته هنوز هم خودرویی سریع است.

nsx-4
در بحث هندلینگ و کارایی آکورا NSX در پست سریع‌تر است. اگرچه ب‌ام‌و i8 نیز اصلاً بد نیست اما برای این طراحی نشده که یک خودروی پیست باشد؛ اما NSX یک خودروی پیست است. I8 باید یک خودروی سریع، هیجان‌انگیز و اسپورتی باشد که به‌طور باورنکردنی اقتصادی نیز عمل کند؛ اما آکورا یک بمب در پیست بوده و به اندازه‌ی رقبای ایتالیایی، آلمانی و بریتانیایی خود سریع است.


کدام خودرو بهتر است؟ ما حدس می‌زنیم ک این موضوع واقعاً به خواسته‌های شما از یک خودرو بستگی دارد. Carfection در نهایت نام برنده‌ی نهایی را اعلام نمی‌کند اما برای رانندگی NSX را ترجیح می‌دهد. ما هنوز فرصت رانندگی با این خودرو را نداشته‌ایم بنابراین نمی‌توانیم بگوییم کدام‌یک را انتخاب می‌کنیم؛ اما درباره‌ی ب‌ام‌و i8 می‌توان گفت که شاهد ترکیب شگفت‌انگیزی از زیبایی، شاسی فیبر کربنی و پیشرانه‌ی سه سیلندر فوق‌العاده هستیم.

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

23 دیدگاه

  1. Parvaz
    سوابق: (119 دیدگاه) ,

    این کجا و آن کجا 😐 سفینه یه چیز دیگه اس، i8 حتی شاسی رو هم از کسی قرض نگرفته ساخته شده که الکتریکی هیبریدی باشه طراحی داخلی و خارجی i8 هم بت داره میگه که من از نسل آینده هستم ولی آکورا…

    پاسخ
    1. امپراتور لامبورگینی
      سوابق: (3753 دیدگاه) ,

      سلطان که هست بقیه فقط باید سکوت کنن. 👊👊👊

      پاسخ
        1. امپراتور لامبورگینی
          سوابق: (3753 دیدگاه) ,

          سلطان باواریا.
          اسم سلطانرو که ثبت تجاری نکردی محمد رضا جان ؟
          اگر ثبت کردی یک ( ™ ) (TM) همون trademark بزن ما هم در جریان باشیم !!

      1. امپراتور لامبورگینی
        سوابق: (3753 دیدگاه) ,

        از نظر سرعت که ماشالله اینقدر خوب هست که حسرت هیچ سوپراسپرتی به دلت نمونه.
        قیافه و ظاهر هم که در دنیا شاید 5 مدل ماشین به این زیبایی ساخته شدن.
        در هاش هم که بینهایت زیبا باز میشن
        مصرف سوختش هم که مطمئنا بالا نخواهد بود.
        راحتی و آسایش هم که با اسم BMW تضمین میشه.
        قیمتش هم که 30/000 تا 40/000 دلار کمتر از NSX هست.
        کمربند ایمنیش هم که رنگ آبی آسمونی هست !!!

        چی میخواین بیشتر ازین ؟؟؟

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
          KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
          سوابق: (96 دیدگاه) ,

          نه با مجید جان
          گفتم به یکی از اینا میگی سلطان و لی معلوم نکردی کیو میگی شاید به nsx میگی سلطان واس همین پرسیدم …..
          من که اون سلطان( فارسی) هم حذف کردم بی انصاف … 🙁

    2. Bavaria
      سوابق: (248 دیدگاه) ,

      این دو خودرو فلسفه ساختشون باهم فرق میکنه،ب ام و برقیه با کمک یک پیشرانه کوچک درونسوز .اما آکورا درونسوزه با یک پیشرانه کوچک برقی
      درضمن وقتی فرصت تست این خودرو رو نداشتن چرا مقایسه انجام دادن؟؟؟!!!! این حدس و گمان هارو که خودمون هم میتونستیم بزنیم
      راجع به مصرف سوخت،برد الکتریکی و این چیزا که اصلا حرفی به میان نیومده
      .
      .
      .
      ولی ب ام و عجب رخی داره

      پاسخ
    3. Bavaria
      سوابق: (248 دیدگاه) ,

      ب ام و عجب ماشینی تولید کرده،هرچقدر بیشتر میگذره ارزش i8 بیشتر میشه واسم،به مهندسین ب ام و بیشتر اعتماد میکنم و باخودم میگم چقدر آینده نگر هستن،هرروز i8 داره جدیدتر میشه واسم،انگار خودش ی نوع پیشگویی از آیندست
      .
      در ضمن این آکورا نتونسته افتخارات سابق رو بدست بیاره و اصلا چیزه خاصی نداره(بجز نشان افتخار نسل قبلشو) که آینده به اون صورت ک انتظار میره ازش یاد بشه
      .
      ولی i8 همیشه افتخارش برای ب ام و میمونه

      پاسخ
    4. ارمان
      سوابق: (997 دیدگاه) ,

      اکورا….
      اکورا چی؟
      منتظر نقد شما از اکورا میمونم
      پرواز!

      پاسخ
      1. Parvaz
        سوابق: (119 دیدگاه) ,

        نقد من؟؟ من فقط نظرمو گفتم ، میبینی نصف لایک خورده نصف دیسلایک یعنی نصف کسایی که نظر منو خوندن با من موافق بودن نصف دیگه نه… اکورا ماشین خوبی هستش ولی اصلا با فلسفه هیبرید هم خوانی زیادی نداره، موتور بنزینی پر حجم و در عوض با موتور های الکتریکی ضعیف… طراحی اکورا تکراری و مشترک با سایر محصولات هوندا هستش ولی در i8 میبینیم یک طراحی جدید و همخوانی با کلاس خودرویی خود هستش، i8 بیشتر شبیه یک ماشین هیبرید الکتریکی هستش…!!!

        پاسخ
  2. mehdi
    سوابق: (57 دیدگاه) ,

    آکورا همه جوره بی ام دبلیو می خوره.از نظر زیبایی از نظر قدرت شتاب و کلا سرتر آکورا…اصلا i8 رقیب آکورا نیست….

    پاسخ
  3. صغرا
    سوابق: (93 دیدگاه) ,

    تکنولوژی جفتشون بینظیره

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل datsun
    datsun
    سوابق: (594 دیدگاه) ,

    دو خودرو متفاوت که تنها نقطه مشترکی که دارن هیبریدی بودنشونه …..

    پاسخ
  5. Mohamad
    سوابق: (86 دیدگاه) ,

    انصافا هوندا طراحی عضله ای و تهاجمی تری داره و واقعا زیباست
    من انتخابم هونداست
    مجذوب اون رنگ قرمزش شدم

    پاسخ
  6. AK_007
    سوابق: (82 دیدگاه) ,

    جدا از بحث بهتر بودن من با دوست عزیز موافقم
    این دو جفتشون کلا فرق میکنن
    اون بنزین موتر اصلیشه و یه موتور الکتریکی داره و اون یکی برعکس
    انگار بخاری گازی رو با موتور EF7 مقایسه کنی چون جفتشون گاز سوزن!

    پاسخ
    1. Archi KHAN
      سوابق: (1658 دیدگاه) ,

      چه مثالی …
      دیگه شک و شبهه ای باقی نذاشتی 🙂

      پاسخ
  7. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (550 دیدگاه) ,

    این مقایسه اشتباهه.
    i8 چیز دیگریست و هدف مشخصی داره.مصرف سوخت هم مهمه و آلایندگی پایین بسیار مهمه.

    پاسخ
  8. saied
    سوابق: (823 دیدگاه) ,

    بی ام دبلیو خیلی شاخ تره تو این کلاس
    هیبریدی بودن اکورا جنبه تبلیغاتی داره. و اگه هیبریدی نبود ۲۰۰ کیلو شایدم بشتر سبک تر میشد و رکورد هایه بهتری میزد

    پاسخ
  9. ارمان
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    هدف مقایسه و تقابل دو خودرو نیست خیلی هوشمندانه داره به موتورهای الکتریکی اشاره میکنه که هم میتونن در مصرف سوخت کمک کنن هم میتونن گشتاور و قدرت مطلوبی رو ارعه بدن
    یا هر دوتا با هم پس کاملا بر میگرده به خودرو ساز که حالا با یه رفتار مشابه میخواد مکلارن پی ۱ تولید کنه یا i8 یا پریوس

    پاسخ
  10. تصویر پروفایل یاسین
    یاسین
    سوابق: (65 دیدگاه) ,

    موضوع اصلا مقایسه نبود لزوما چون این دوتا با هم فرق میکنن از یه قماش نیستن بحث بحث رانش هیبریده که به نظرم از این منظر بی ام وه بهتره چون اینده نگر تره
    با وجود اینکه من عاشق این هیولای هوندام ناموسا رخو نیگاه کن میگه بیا منو برون

    پاسخ
  11. USA & JAPAN
    سوابق: (179 دیدگاه) ,

    برای من قطعا سامورایی یه چیز دیگس

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.