آئودیبی ام ولکسوسمرسدس بنزهفته نامه

مقایسهٔ نسل جدید لکسوس LS با رقبای آلمانی

از زمانی که اولین نسل لکسوس LS در سال ۱۹۸۹ معرفی شد، همواره با برترین سدان‌های لوکس آلمانی در رقابت بوده است. حال چند روز پیش نسل جدید این سدان لوکس ژاپنی در نمایشگاه خودروی دیترویت رونمایی شد و بازهم سه رقیب سرسخت آلمانی یعنی مرسدس بنز S کلاس، ب‌ام‌و سری ۷ و آئودی A8 را به‌عنوان رقبای مستقیم روبروی خود می‌بیند؛ بنابراین پرچم‌دار جدید لکسوس در برابر این سه تفنگدار آلمانی چه خواهد کرد؟ در ادامه مقایسه‌ای اجمالی میان این چهار سدان لوکس برجستهٔ دنیا خواهیم داشت. از لکسوس LS جدید فعلاً تنها یک نسخه معرفی شده است بنابراین برای اینکه مقایسه‌ای عادلانه داشته باشیم، نسخه‌هایی از رقبای آلمانی آن‌را انتخاب کرده‌ایم که ازلحاظ قوای محرکه نزدیک به لکسوس LS500 باشند. این خودروها عبارت‌اند از آئودی A8 3.0T، ب‌ام‌و ۷۴۰i و مرسدس بنز S550.

a8-vs-ls-vs-7-series-vs-s-class1

ابعاد بیرونی

لکسوس LS جدید ۵.۲۳ متر طول داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۳.۱۲ متر است که کمی کوچک‌تر از رقبای آلمانی است. بااین‌حال هنوز در مورد میزان فضای داخلی LS اطلاعی نداریم اما برای خودروهای لوکسی مثل این، فضای پای عقب عاملی کلیدی است؛ اما در میان ژرمن‌ها، نسل جدید ب‌ام‌و سری ۷ با ۱.۱۲ متر، بیشترین فضای پا را ارائه می‌کند درحالی‌که این رقم برای S کلاس ۰.۹۸ متر و برای A8 معادل ۱.۰۹ متر است.

لکسوس LS500 آئودی A8 3.0T ب‌ام‌و ۷۴۰i مرسدس S550
طول ۵.۲۳ متر ۵.۲۶ متر ۵.۲۴ متر ۵.۲۴ متر
فاصلهٔ محوری ۳.۱۲ متر ۳.۱۲ متر ۳.۲۱ ۳.۱۶ متر
فضای پای عقب ۱.۰۹ متر ۱.۱۲ متر ۰.۹۸ متر

وزن

لکسوس هنوز وزن LS جدید را اعلام نکرده است اما گفته است که حداقل ۹۰ کیلوگرم کمتر از نسل قبلی است؛ بنابراین می‌توان حدس زد که وزن نسل جدید LS بین ۱۸۳۰ تا ۲۱۳۰ کیلوگرم باشد. این وزن برای رقابت با آلمانی‌ها وزن مناسبی است چراکه آئودی ۲۰۲۴ کیلوگرم، ب‌ام‌و ۱۹۰۰ کیلوگرم و مرسدس بنز ۲۱۱۵ کیلوگرم وزن دارند.

لکسوس LS500 آئودی A8 3.0T ب‌ام‌و ۷۴۰i مرسدس S550
وزن ۱۸۳۰ (تقریبی) ۲۰۲۴ ۱۹۰۰ ۲۱۱۵

قوای محرکه

با توجه به اینکه سه سدان لوکس ب‌ام‌و، آئودی و مرسدس بنز مدت نسبتاً زیادی است که در بازار حضور دارند، برای آن‌ها چندین پیشرانهٔ مختلف ارائه شده است؛ اما تاکنون لکسوس برای نسل جدید LS فقط یک پیشرانه ارائه کرده است. این موتور یک واحد ۳.۵ لیتری V6 بای‌توربو با ۴۱۵ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور است که نیروی آن توسط یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند. لکسوس می‌گوید این سدان لوکس می‌تواند ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. این ماشین در هر دو حالت دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک قابل خریداری خواهد بود.

5-lexus-ls500

در سوی دیگر ب‌ام‌و ۷۴۰i قرار دارد که مجهز به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ است که ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی موتور نیز توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا می‌کند و ب‌ام‌و برای آن هر دو سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک را ارائه کرده است. ۷۴۰i در حالت دیفرانسیل عقب در ۵.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد.

5-bmw-7-series

آئودی نیز برای A8 3.0T یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 سوپرشارژ را در نظر گرفته است که ۳۳۳ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این خودرو فقط به‌صورت چهارچرخ محرک عرضه می‌شود و نیروی پیشرانهٔ آن توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند. آئودی A8 3.0T می‌تواند در ۵.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

5-audi-a81

اما مرسدس بنز S550 در این مقایسه ازلحاظ پیشرانه کاملاً با سه رقیب دیگر متفاوت است. S550 کم قدرت‌ترین نسخهٔ غیر هیبریدی S کلاس است که در حال حاضر در ایالات‌متحده عرضه می‌شود اما بااین‌وجود هنوز هم در مقایسه با رقبا بسیار قدرتمندتر است. در زیر کاپوت این ماشین یک نیروگاه ۴.۷ لیتری V8 بای‌توربو آرمیده است که ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو که از طریق یک گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود S550 را قادر می‌سازد که ظرف ۴.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

5-mercedes-benz-s550

لکسوس LS500 آئودی A8 3.0T ب‌ام‌و ۷۴۰i مرسدس S550
پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 بای‌توربو ۳ لیتری V6 سوپرشارژ ۳ لیتری I6 توربو ۴.۷ لیتری V8 بای‌توربو
قدرت ۴۱۵ اسب بخار ۳۳۳ اسب بخار ۳۲۰ اسب بخار ۴۵۰ اسب بخار
گشتاور ۶۰۰ نیوتن متر ۴۴۰ نیوتن متر ۴۵۰ نیوتن متر ۷۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک ۹ سرعته اتوماتیک
شتاب صفرتاصد ۴.۵ ثانیه ۵.۵ ثانیه ۵.۴ ثانیه ۴.۸ ثانیه

ویژگی‌های تکنولوژیک و لاکچری

لکسوس LS جدید مجهز به ویژگی‌ها و تجهیزات برجسته‌ای چون یک سیستم صوتی فراگیر لوینسون، تریم چوبی و آلومینیومی، گرم‌کن، سردکن و ماساژور صندلی‌ها، سیستم تعلیق بادی، تنظیم برقی ۲۴ جهتهٔ صندلی‌های جلو، سیستم حذف صداهای مزاحم، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی با قابلیت تشخیص دست‌نوشته و یک نمایشگر سربالای ۲۴ اینچی است. در بخش تکنولوژی‌های ایمنی فعال هم سیستم تشخیص عابر پیدا که می‌تواند به‌صورت خودکار ترمز کرده یا خودرو را از کنار عابر هدایت کند، ترمز خودکار پیش از برخورد، هشدار خروج از خط، کروز کنترل تطبیقی و نوربالای اتوماتیک برای LS جدید ارائه شده است.

6-lexus-ls500

رقبای آلمانی اما عمدتاً ازنظر ویژگی‌های لاکچری به‌خوبی توانایی رقابت با LS را داشته و حتی در برخی موارد بالاتر نیز قرار می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال مرسدس بنز علاوه بر گرم‌کن صندلی‌ها، از گرم‌کن استراحتگاه دست هم سود می‌برد. یا ب‌ام‌و مجهز به سیستم فعالی شده است که درصورتی‌که خودرویی را در نقطهٔ کور راننده تشخیص دهد از تغییر خط جلوگیری می‌کند. همچنین هردوی این سدان‌ها مجهز به تکنولوژی پیچیدهٔ رانندگی نیمه‌خودکار در بزرگراه‌ها هستند که هنوز معلوم نیست لکسوس تا چه میزان از این قابلیت برخوردار است. آئودی A8 اما هرچند قدیمی‌ترین خودروی این جمع است اما هنوز هم تمامی ویژگی‌های رقبا مانند تعلیق بادی، ماساژور صندلی‌ها، چراغ‌های جلوی LED، سیستم دید در شب، سیستم صوتی رده‌بالا و … را دارا است.

طراحی

هرچند بحث طراحی تا حد زیادی سلیقه‌ای است اما لکسوس LS به‌روزرسانی بزرگی را در این بخش تجربه کرده است. در جلوی خودرو همچنان جلوپنجرهٔ نمادین دوکی‌شکل لکسوس به همراه لوگوی شرکت که در قابی بیضی‌شکل قرار دارد دیده می‌شود؛ اما در دیگر قسمت‌ها شاهد طراحی جدیدی هستیم که منطقی و ظریف است. در بخش جانبی این ماشین شاهد خطوط سیالی هستیم که به‌آرامی به قسمت عقب می‌رسند و در عقب نیز چراغ‌هایی با دنباله‌های زیبا جلب‌توجه می‌کنند.

7-lexus-ls500

نسل جدید ب‌ام‌و سری ۷ در بخش طراحی بیرونی تنها یک به‌روزرسانی تکاملی از نسل قبلی است. در این نسل هنوز هم خطی شبیه به چوب هاکی در طرفین خودرو دیده می‌شوند و در جلو هم شاهد چراغ‌هایی هستیم که مانند اکثر محصولات جدید ب‌ام‌و به جلوپنجره چسبیده‌اند. آئودی A8 در این جمع شاید خودرویی است که بیشترین خطوط صاف و تیز را در سراسر بدنهٔ خود دارد درحالی‌که مرسدس بنز S کلاس کاملاً برعکس بوده و تا حد زیادی از خطوط منحنی و نرم استفاده کرده است.

در داخل، بیشترین شباهت میان S کلاس و LS استفاده از صفحه‌نمایش عریض و بزرگی برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی است که به‌صورت یکپارچه درون داشبورد تعبیه شده است. نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آئودی اما از داخل داشبورد بالا می‌آید درحالی‌که در سری ۷ این نمایشگر در بالای داشبورد به‌صورت ثابت قرار گرفته است.

رانندگی

هنوز نمی‌توان سواری و رانندگی نسل جدید لکسوس LS را با سه رقیب آلمانی‌اش مقایسه کرد زیرا وقتی می‌توان دراین‌باره نظر داد که پشت فرمان آن قرار گرفته و LS500 را مورد آزمایشی واقعی قرار دهیم؛ بنابراین برای قضاوت در این رابطه باید تا زمان عرضهٔ LS جدید به بازار صبر کنیم. قرار است این خودرو تا پایان سال برای فروش عرضه گردد و قیمت‌گذاری آن نیز طی چند ماه آینده اعلام خواهد شد. نسل جدید لکسوس LS غیرازاین سه رقیب آلمانی با رقبای دیگری چون جگوار XJ، مازراتی کواتروپورته، کادیلاک CT6 و جنسیس G90 هم روبروست که همگی آن‌ها نیز حرف‌هایی برای گفتن دارند؛ بنابراین این سدان نورسیدهٔ ژاپنی کار سختی را در این بازار پیش رو خواهد داشت.

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۷ دیدگاه‌ها

  1. artin

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (53 ديدگاه)

    من هر چهار تا این ماشین ها را تجربه کردم هیچکدام آرامش و کم خرجی لکسوس را ندارد اما بخواتر معروفیت برند بی ام و و بنز بعضی ها فکر می کنند آن ها بهتر هستند من وقتی بی ام و سری 5 را گرفتم همش ماشینم خراب می شد و باید دنبال قطعه های کمیابش میرفتم تویوتا یک برند معروف که می تواند 5 سال بدان تعمیر برایتان کار کند و لکسوس بخش های لوکس تویوتا است . اگر حرف های من را باور نمی کنید هر وقت پول این چهار ماشین را پیدا کردید آن موقع شما هم مرا درک می کنید

    موافقم 11
    مخالفم 5
  2. artin

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (53 ديدگاه)

    ماشین فقط لکسوس کم خرج

    موافقم 4
    مخالفم 2
  3. Afg

    ۲۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (497 ديدگاه)

    ضعف بزرگ تویوتا و لکسس نبودن پیشرانه ای مختلف به عنوان اپشن رو ماشیناشونه اما این لکسس واقعا با ارزشه برای کسایی که همچین پولی رو صرف خرید این ماشینا میکنن هزینه نگهداری معنی نداره
    خودم بنز رو انتخاب میکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا