معرفی پنج کانسپت نوستالژیک ب‌ام‌و

شرکتی که امروزه با نام ب‌ام‌و می‌شناسیم، ریشه در سه شرکت مختلف دارد که در اوایل قرن بیستم با یکدیگر ادغام شدند. هرچند ب‌ام‌و در طول دو جنگ جهانی به تولید موتورسیکلت و موتور هواپیما می‌پرداخت اما در دههٔ 40 میلادی بر صنعت خودروسازی متمرکز شد. این شرکت امروزه در مونیخ آلمان مستقر است و شرکت‌های رولزرویس و مینی را هم در اختیار دارد. کانسپت‌های ب‌ام‌و عمدتاً طراحی یا تکنولوژی‌های جدیدی را به نمایش می‌گذارند قبل از اینکه در نمونه‌های تولید بکار گرفته شوند. بسیاری از این کانسپت‌ها هم برای ادای احترام به خودروهای مشهور قدیمی ب‌ام‌و ساخته شده‌اند و تفسیر تازه‌ای از ویژگی‌های محبوب یک ب‌ام‌و کلاسیک را به نمایش می‌گذارند. حال در ادامهٔ این مطلب قصد داریم پنج نمونه از برترین کانسپت‌های ب‌ام‌و که برای ادای احترام به محصولات قدیمی ساخته شده‌اند را معرفی کنیم.

5-ب‌ام‌و Mille Miglia کوپه کانسپت 2006

bmw-mille_miglia_coupe_concept-2006-1024-01

ب‌ام‌و 328 تورینگ کوپه در مسابقات Mille Miglia سال 1940 به پیروزی دست یافت و این کانسپت که در سال 2006 ساخته شد، با طراحی آئرودینامیک و بدنهٔ آلومینیومی، ویژگی‌های مدرنی از 328 قدیمی را به نمایش می‌گذاشت. هرچند این خودرو تنها به‌عنوان یک خودروی کانسپت در نظر گرفته شده بود اما استایل مسابقه‌ای سنتی آن در کنار دانش معاصر در بخش آئرودینامیک و مواد، طراحی قابل‌توجه و نوستالژیکی را پدید آورده بود. طراحی شگفت‌انگیز و نامتقارن قسمت عقب به همراه حذف چراغ‌های عقب و چراغ‌های جلوی LED ظاهری نوآورانه به این ب‌ام‌و بخشیده‌اند؛ اما شاید منحصربه‌فردترین قسمت Mille Miglia کوپه 2006 طراحی داخلی آن باشد که با الهام از هنر باستانی اوریگامی ژاپن طراحی شده و چشم‌اندازی متفاوت با دیگر خودروهای مسابقه‌ای را به نمایش می‌گذارد.

bmw-mille_miglia_coupe_concept-2006-1024-06

4-ب‌ام‌و M1 Hommage کانسپت 2008

bmw-m1_concept-2008-1024-29

کانسپت موتور وسط M1 Hommage یک خودروی اسپرت عریض و با طراحی تهاجمی بود که با ترکیب برخی عناصر طراحی مدل‌های توربو کانسپت و M1 اولیه طراحی شده بود. شکل کلاسیک M1 و طراحی خاص شیشهٔ عقب، واضح‌ترین وابستگی‌ها به M1 اولیه هستند اما طراحی کلی ماشین پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به قبل داشته است. در M1 جدید، جلوپنجرهٔ کلیوی شکل معمولی ب‌ام‌و حذف شده و بجای آن یک طرح ذوزنقه شکل در قسمت جلو ایجاد شده که به چراغ‌های باریک جلو متصل شده و جلوپنجرهٔ مدرن ب‌ام‌و را هم در میانهٔ خود جای داده است؛ اما M1 Hommage صرفاً به‌عنوان یک کانسپت و برای نگاهی اجمالی به یک M1 جدید ساخته شده بود، به همین دلیل فضای داخلی آن کامل نشده بود و قابلیت استفاده نداشت.

bmw-m1

3-ب‌ام‌و 328 Hommage کانسپت 2011

bmw-328-hommage-2011

ب‌ام‌و در ادای احترام دیگری به 328 پیروز 1940، در سال 2011 ارائهٔ کانسپت دیگری را تکرار کرد. در این مدل اما با استفاده از فیبر کربن تقویت‌شده با پلاستیک، تلاش زیادی جهت کاهش وزن خودرو انجام گرفته بود. این کانسپت بروز این بار دارای جلوپنجرهٔ آشنای کلیوی شکل ب‌ام‌و بود و چراغ‌های افقی زیبایی هم برای قسمت عقب آن طراحی شده بود. این 328 کانسپت مجهز به یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر بوده و توانایی دستیابی به سرعت 165 کیلومتر در ساعت را دارد که بسیار شبیه به سلف آن است. این خودرو برای جشن 75 سالگی ب‌ام‌و ساخته و معرفی شد.

bmw-328-hommage-2011-2

2-ب‌ام‌و 3.0 CSL Hommage کانسپت 2015

bmw-3-0_csl_hommage_r_concept-2015-1024-03

مدل 3.0 CSL اصلی یک خودروی مسابقه‌ای بود که در مسابقات استقامت بین سال‌های 1972 تا 1975 شرکت کرد. حال ب‌ام‌و سال گذشته کانسپتی را برای ادای احترام به این مدل جاودانه معرفی کرد که حس نوستالژیکی از مدل کلاسیک را ارائه می‌کند. این کانسپت از طراحی رترو برخوردار است. همچنین فرم آئرودینامیک و اسکلت سبک‌وزن آن موجب شده که 3.0 CSL جدید همانند سلف خود در مسیر مسابقه خودروی آتشینی باشد درحالی‌که فرمی مربوط به آینده را به نمایش می‌گذارد. همچنین فضای داخلی این کانسپت هم بسیار نوآورانه و مدرن است به‌گونه‌ای که یک صفحه‌نمایش بزرگ سراسری در داشبورد آن تعبیه شده است.

bmw-3-0-csl

1-ب‌ام‌و 2002 Hommage کانسپت 2016

bmw-2002_hommage_concept

و درنهایت می‌رسیم به آخرین کانسپت این لیست که ب‌ام‌و آن‌را به‌تازگی در گردهمایی خودروهای کلاسیک Concorso d’Eleganza Villa d’Este ایتالیا معرفی کرده است. این کانسپت هم ادای احترامی به یکی از ساخته‌های نمادین تاریخ ب‌ام‌و یعنی مدل جاودانهٔ 2002 است. اسپویلرهای بزرگ نصب شده در جلو و عقب این خودرو موجب بهینه‌سازی عبور جریان هوا شده و آئرودینامیک بسیار خوبی را برای آن به ارمغان آورده است. بااین‌حال هرچند تصویری از فضای داخلی آن منتشر نشده است اما به‌احتمال‌زیاد از نسخهٔ اصلاح‌شده‌ای از طراحی مدل M2 استفاده می‌کند. همچنین رنگ بدنهٔ مسابقه‌ای آن‌هم ادای احترامی است به 2002 توربو.

bmw-2002_hommage_concept-2016-1024-01

ازآنجایی‌که سری کانسپت‌های Hommage ب‌ام‌و از سال 2008 با مدل M1 آغاز شد، ارائهٔ این سری از کانسپت‌ها موجب هیجان و انتظار طرفداران ب‌ام‌و در هرسال شده تا ببینند که این شرکت چه کانسپت نوستالژیک دیگری را ارائه می‌کند. ب‌ام‌و به ریشه‌های طراحی خودروهای خود افتخار می‌کند و ارائهٔ هریک از این کانسپت‌ها وسیله‌ای برای نمایش نوآوری با مرجع تاریخی است. همچنین طراحی این خودروها همواره سنت طراحی غنی سلطان باواریا را بهبود می‌بخشد.

bmw-hommage-concept-1

 

منبع: BMWBlog

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

11 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل ASA
    ASA
    سوابق: (174 دیدگاه) ,

    کانسپت های بی ام و همیشه خوشگل بودن
    مخصوصا 2002

    پاسخ
  2. مجید
    سوابق: (465 دیدگاه) ,

    BMW با این ماشین مشهور شد:2002
    چیزی که واقعا باید عشق ب ام و باشی تا حتی بعد از 40 سال باهاش حال کنی!در کل سلطان باواریا همیشه طرفداراش رو سوپرایز میکنه!تو این ماشین هایی که معرفی شد انتخاب من به ترتیب 5-4-2-3-1

    پاسخ
  3. m4
    سوابق: (194 دیدگاه) ,

    ب‌ام‌و 328 Hommage کانسپت 2011

    عجوبست !!!

    پاسخ
  4. X5
    سوابق: (122 دیدگاه) ,

    البته یه کانسپت فوق العادم داشت من دقیقا یادمه تو پلی وان بازی نید فور اسپید هاتپرسوییت بود خیلی جالب بود اسمشو نمیدونم چیه الان سرچ کردم این عکس اومد که اصلا گویا نیست 😂😂😂
    https://www.google.com/search?q=need+for+speed+hot+pursuit+play+1+bmw&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiwqNCngpfQAhWGWxQKHYxkCrwQ_AUIBygB&biw=412&bih=604#tbm=isch&q=need+for+speed+iii+hot+pursuit+play+1+bmw&imgrc=ve4dEGsIhOxOGM%3A

    پاسخ
    1. GOD BLESS AMERICA
      سوابق: (548 دیدگاه) ,

      این سوپر اسپرت زیبا اسمش C2 NASCAR &C2 spider هستش و موتور وی 12 داره.

      پاسخ
  5. TRX
    سوابق: (45 دیدگاه) ,

    خیلی ممنون از آقای دهقان
    فقط کاش یکمی به کانسپت next 1000 هم اشاره میکردید
    طراحی جلوی کانسپت csl فوق العاده زیباست به طرز باور نکردنی (هیچ کلمه ای واسه توصیفش نیست) درست برعکس عقبش شاید یکی از دلایلی که بخواید عکس هایی از این کانسپت پیدا کنید 95% عکس از جلو و کمی مایل این ماشین پیدا میکنید همین باشه
    در مورد 2002 ولی همه چی موزون و هماهنگ هست و اوج ظرافت طراحی اون بر میگرده به رنگ زرد چراغ های جلو
    یک نکته دیگه اگر به طرح گرافیکی ضربدر داخل چراغ های csl مجددا در کانسپت x2 استفاده شده امیدوارم از این طرح در تولیدات بعدی استفاده بشه چون یه جدابیت خاص به چراغ ها داده

    پاسخ
  6. احمد باقری
    سوابق: (4311 دیدگاه) ,

    ب‌ام‌و 328 Hommage کانسپت 2011

    پاسخ
  7. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (548 دیدگاه) ,

    یادم میاد مقاله ای در مورد زشت ترین و نامأنوس ترین کانسپت های دنیا میخوندم و نام -ب‌ام‌و 3.0 CSL Hommage کانسپت 2015 در بینشون بود.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.