بی ام وهفته نامه

معرفی پنج کانسپت نوستالژیک ب‌ام‌و

شرکتی که امروزه با نام ب‌ام‌و می‌شناسیم، ریشه در سه شرکت مختلف دارد که در اوایل قرن بیستم با یکدیگر ادغام شدند. هرچند ب‌ام‌و در طول دو جنگ جهانی به تولید موتورسیکلت و موتور هواپیما می‌پرداخت اما در دههٔ ۴۰ میلادی بر صنعت خودروسازی متمرکز شد. این شرکت امروزه در مونیخ آلمان مستقر است و شرکت‌های رولزرویس و مینی را هم در اختیار دارد. کانسپت‌های ب‌ام‌و عمدتاً طراحی یا تکنولوژی‌های جدیدی را به نمایش می‌گذارند قبل از اینکه در نمونه‌های تولید بکار گرفته شوند. بسیاری از این کانسپت‌ها هم برای ادای احترام به خودروهای مشهور قدیمی ب‌ام‌و ساخته شده‌اند و تفسیر تازه‌ای از ویژگی‌های محبوب یک ب‌ام‌و کلاسیک را به نمایش می‌گذارند. حال در ادامهٔ این مطلب قصد داریم پنج نمونه از برترین کانسپت‌های ب‌ام‌و که برای ادای احترام به محصولات قدیمی ساخته شده‌اند را معرفی کنیم.

۵-ب‌ام‌و Mille Miglia کوپه کانسپت ۲۰۰۶

bmw-mille_miglia_coupe_concept-2006-1024-01

ب‌ام‌و ۳۲۸ تورینگ کوپه در مسابقات Mille Miglia سال ۱۹۴۰ به پیروزی دست یافت و این کانسپت که در سال ۲۰۰۶ ساخته شد، با طراحی آئرودینامیک و بدنهٔ آلومینیومی، ویژگی‌های مدرنی از ۳۲۸ قدیمی را به نمایش می‌گذاشت. هرچند این خودرو تنها به‌عنوان یک خودروی کانسپت در نظر گرفته شده بود اما استایل مسابقه‌ای سنتی آن در کنار دانش معاصر در بخش آئرودینامیک و مواد، طراحی قابل‌توجه و نوستالژیکی را پدید آورده بود. طراحی شگفت‌انگیز و نامتقارن قسمت عقب به همراه حذف چراغ‌های عقب و چراغ‌های جلوی LED ظاهری نوآورانه به این ب‌ام‌و بخشیده‌اند؛ اما شاید منحصربه‌فردترین قسمت Mille Miglia کوپه ۲۰۰۶ طراحی داخلی آن باشد که با الهام از هنر باستانی اوریگامی ژاپن طراحی شده و چشم‌اندازی متفاوت با دیگر خودروهای مسابقه‌ای را به نمایش می‌گذارد.

bmw-mille_miglia_coupe_concept-2006-1024-06

۴-ب‌ام‌و M1 Hommage کانسپت ۲۰۰۸

bmw-m1_concept-2008-1024-29

کانسپت موتور وسط M1 Hommage یک خودروی اسپرت عریض و با طراحی تهاجمی بود که با ترکیب برخی عناصر طراحی مدل‌های توربو کانسپت و M1 اولیه طراحی شده بود. شکل کلاسیک M1 و طراحی خاص شیشهٔ عقب، واضح‌ترین وابستگی‌ها به M1 اولیه هستند اما طراحی کلی ماشین پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به قبل داشته است. در M1 جدید، جلوپنجرهٔ کلیوی شکل معمولی ب‌ام‌و حذف شده و بجای آن یک طرح ذوزنقه شکل در قسمت جلو ایجاد شده که به چراغ‌های باریک جلو متصل شده و جلوپنجرهٔ مدرن ب‌ام‌و را هم در میانهٔ خود جای داده است؛ اما M1 Hommage صرفاً به‌عنوان یک کانسپت و برای نگاهی اجمالی به یک M1 جدید ساخته شده بود، به همین دلیل فضای داخلی آن کامل نشده بود و قابلیت استفاده نداشت.

bmw-m1

۳-ب‌ام‌و ۳۲۸ Hommage کانسپت ۲۰۱۱

bmw-328-hommage-2011

ب‌ام‌و در ادای احترام دیگری به ۳۲۸ پیروز ۱۹۴۰، در سال ۲۰۱۱ ارائهٔ کانسپت دیگری را تکرار کرد. در این مدل اما با استفاده از فیبر کربن تقویت‌شده با پلاستیک، تلاش زیادی جهت کاهش وزن خودرو انجام گرفته بود. این کانسپت بروز این بار دارای جلوپنجرهٔ آشنای کلیوی شکل ب‌ام‌و بود و چراغ‌های افقی زیبایی هم برای قسمت عقب آن طراحی شده بود. این ۳۲۸ کانسپت مجهز به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر بوده و توانایی دستیابی به سرعت ۱۶۵ کیلومتر در ساعت را دارد که بسیار شبیه به سلف آن است. این خودرو برای جشن ۷۵ سالگی ب‌ام‌و ساخته و معرفی شد.

bmw-328-hommage-2011-2

۲-ب‌ام‌و ۳.۰ CSL Hommage کانسپت ۲۰۱۵

bmw-3-0_csl_hommage_r_concept-2015-1024-03

مدل ۳.۰ CSL اصلی یک خودروی مسابقه‌ای بود که در مسابقات استقامت بین سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۵ شرکت کرد. حال ب‌ام‌و سال گذشته کانسپتی را برای ادای احترام به این مدل جاودانه معرفی کرد که حس نوستالژیکی از مدل کلاسیک را ارائه می‌کند. این کانسپت از طراحی رترو برخوردار است. همچنین فرم آئرودینامیک و اسکلت سبک‌وزن آن موجب شده که ۳.۰ CSL جدید همانند سلف خود در مسیر مسابقه خودروی آتشینی باشد درحالی‌که فرمی مربوط به آینده را به نمایش می‌گذارد. همچنین فضای داخلی این کانسپت هم بسیار نوآورانه و مدرن است به‌گونه‌ای که یک صفحه‌نمایش بزرگ سراسری در داشبورد آن تعبیه شده است.

bmw-3-0-csl

۱-ب‌ام‌و ۲۰۰۲ Hommage کانسپت ۲۰۱۶

bmw-2002_hommage_concept

و درنهایت می‌رسیم به آخرین کانسپت این لیست که ب‌ام‌و آن‌را به‌تازگی در گردهمایی خودروهای کلاسیک Concorso d’Eleganza Villa d’Este ایتالیا معرفی کرده است. این کانسپت هم ادای احترامی به یکی از ساخته‌های نمادین تاریخ ب‌ام‌و یعنی مدل جاودانهٔ ۲۰۰۲ است. اسپویلرهای بزرگ نصب شده در جلو و عقب این خودرو موجب بهینه‌سازی عبور جریان هوا شده و آئرودینامیک بسیار خوبی را برای آن به ارمغان آورده است. بااین‌حال هرچند تصویری از فضای داخلی آن منتشر نشده است اما به‌احتمال‌زیاد از نسخهٔ اصلاح‌شده‌ای از طراحی مدل M2 استفاده می‌کند. همچنین رنگ بدنهٔ مسابقه‌ای آن‌هم ادای احترامی است به ۲۰۰۲ توربو.

bmw-2002_hommage_concept-2016-1024-01

ازآنجایی‌که سری کانسپت‌های Hommage ب‌ام‌و از سال ۲۰۰۸ با مدل M1 آغاز شد، ارائهٔ این سری از کانسپت‌ها موجب هیجان و انتظار طرفداران ب‌ام‌و در هرسال شده تا ببینند که این شرکت چه کانسپت نوستالژیک دیگری را ارائه می‌کند. ب‌ام‌و به ریشه‌های طراحی خودروهای خود افتخار می‌کند و ارائهٔ هریک از این کانسپت‌ها وسیله‌ای برای نمایش نوآوری با مرجع تاریخی است. همچنین طراحی این خودروها همواره سنت طراحی غنی سلطان باواریا را بهبود می‌بخشد.

bmw-hommage-concept-1

 

منبع: BMWBlog

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Sajjad Ahmadi

    ۱۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    کانسپت های بی ام و همیشه خوشگل بودن
    مخصوصا 2002

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مجید

    ۱۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    BMW با این ماشین مشهور شد:2002
    چیزی که واقعا باید عشق ب ام و باشی تا حتی بعد از 40 سال باهاش حال کنی!در کل سلطان باواریا همیشه طرفداراش رو سوپرایز میکنه!تو این ماشین هایی که معرفی شد انتخاب من به ترتیب 5-4-2-3-1

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. m4

    ۱۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (294 ديدگاه)

    ب‌ام‌و 328 Hommage کانسپت 2011

    عجوبست !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. X5

    ۱۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (122 ديدگاه)

    البته یه کانسپت فوق العادم داشت من دقیقا یادمه تو پلی وان بازی نید فور اسپید هاتپرسوییت بود خیلی جالب بود اسمشو نمیدونم چیه الان سرچ کردم این عکس اومد که اصلا گویا نیست ???
    https://www.google.com/search?q=need+for+speed+hot+pursuit+play+1+bmw&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiwqNCngpfQAhWGWxQKHYxkCrwQ_AUIBygB&biw=412&bih=604#tbm=isch&q=need+for+speed+iii+hot+pursuit+play+1+bmw&imgrc=ve4dEGsIhOxOGM%3A

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. GOD BLESS AMERICA

      ۱۸ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (758 ديدگاه)

      این سوپر اسپرت زیبا اسمش C2 NASCAR &C2 spider هستش و موتور وی 12 داره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. TRX

      ۱۸ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (28 ديدگاه)

      Nazca c2

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. X5

        ۱۸ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (122 ديدگاه)

        دقیقا همینه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. TRX

    ۱۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (316 ديدگاه)

    خیلی ممنون از آقای دهقان
    فقط کاش یکمی به کانسپت next 1000 هم اشاره میکردید
    طراحی جلوی کانسپت csl فوق العاده زیباست به طرز باور نکردنی (هیچ کلمه ای واسه توصیفش نیست) درست برعکس عقبش شاید یکی از دلایلی که بخواید عکس هایی از این کانسپت پیدا کنید 95% عکس از جلو و کمی مایل این ماشین پیدا میکنید همین باشه
    در مورد 2002 ولی همه چی موزون و هماهنگ هست و اوج ظرافت طراحی اون بر میگرده به رنگ زرد چراغ های جلو
    یک نکته دیگه اگر به طرح گرافیکی ضربدر داخل چراغ های csl مجددا در کانسپت x2 استفاده شده امیدوارم از این طرح در تولیدات بعدی استفاده بشه چون یه جدابیت خاص به چراغ ها داده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حميد

    ۱۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    کانسپتهای قابل تأملی هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احمد باقری

    ۱۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    ب‌ام‌و 328 Hommage کانسپت 2011

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. GOD BLESS AMERICA

    ۱۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    یادم میاد مقاله ای در مورد زشت ترین و نامأنوس ترین کانسپت های دنیا میخوندم و نام -ب‌ام‌و 3.0 CSL Hommage کانسپت 2015 در بینشون بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ace

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    آخ M1
    من عاشقش بودم ???

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا