نبرد سوپر سدان‌ها، رویارویی کادیلاک CTS-V و ب‌ام‌و M5

کوپه‌های اسپرت و قدرتمندی مثل پورشه 911، جاگوار F تایپ و یا شورلت کوروت با قدرت و سرعت بالای خود لذت فراوانی را برای راننده به ارمغان می‌آورند؛ اما مشکل این‌گونه خودروها این است که عمدتاً دونفره بوده و یا اگر هم چهارنفره باشند صندلی‌های عقب آن‌ها بسیار تنگ و ناراحت است. حال اگر بخواهید به همراه خانواده و درحالی‌که فرزندانتان در صندلی عقب نشسته‌اند با سرعتی حدود 300 کیلومتر در ساعت حرکت کنید چه‌کار باید کرد؟ راه‌حل سدان‌های اسپرت یا به تعبیری سوپر سدان‌ها هستند. خودروهای چهاردری که بیش از 500 اسب بخار قدرت داشته و درعین‌حال می‌توانند 4 نفر را درنهایت راحتی حمل کنند. ما دربارهٔ خودروهایی چون آئودی RS6، مرسدس بنز E63 AMG، ب‌ام‌و M5، پورشه پانامرا توربو S و کادیلاک CTS-V صحبت می‌کنیم؛ بنابراین در اینجا قصد داریم دو نمونه از برترین سدان‌های اسپرت و قدرتمند حال حاضر دنیا را رو درروی یکدیگر قرارداده و آن‌ها را به نبردی جذاب و دیدنی دعوت کنیم. ب‌ام‌و M5 در مقابل کادیلاک CTS-V.

BMW-M5-Cadillac-CTS-V-3

بااینکه زمان زیادی از عرضهٔ نسل فعلی ب‌ام‌و M5 گذشته است و جدیدترین خودروی کلاس خود محسوب نمی‌شود اما در حال حاضر هنوز هم M5 سریع‌ترین خودروی این کلاس است؛ ولی گویا این عنوان باید تغییر کند. حداقل آمریکایی‌ها که این‌طور فکر می‌کنند زیرا کادیلاک عزم خود را جزم کرده تا حضور قدرتمندی در بین برترین خودروهای پریمیوم دنیا داشته باشد و برای همین CTS-V را به میدان فرستاده است. با ابن که نسل قبلی کادیلاک CTS-V از ب‌ام‌و M5 شکست خورد اما کاملاً توانایی رقابت با مرسدس بنز E63 AMG و جاگوار XFR-S را داشت. ولی اوضاع در نسل جدید CTS-V فرق کرده است.

BMW-M5-Cadillac-CTS-V-4

نسل جدید کادیلاک CTS-V که موتور خود را از شورلت کوروت Z06 قرض گرفته است ازنظر عملکرد کاملاً با M5 قابل‌مقایسه است و نه‌تنها قیمت مناسبی دارد بلکه پویایی و عملکرد عالی آن نیز بی‌سابقه است. بله درست خواندید در سینهٔ CTS-V قلب یکی از سریع‌ترین خودروهای اسپرت جاده‌ای در حال تپیدن است. قلبی با قدرت ویرانگر 640 اسب بخار؛ اما آیا این قدرت عظیم و قیمتی حدود 100 هزار یورو برای پیروزی بر ب‌ام‌و M5 افسانه‌ای کافی است؟ در ادامه خواهیم فهمید.

با فشردن دکمهٔ استارت، پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ CTS-V بیدار می‌شود و همان موسیقی آشنای V8 را می‌نوازد. نیروگاه LT4 جنرال موتورز به تکنولوژی‌هایی چون تزریق مستقیم سوخت، سیستم غیرفعال سازی سیلندرها و آخرین نسل از سوپرشارژرهای TVS مجهز شده است که بدین‌وسیله 640 اسب بخار قدرت و 855 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. بر روی کاغذ M5 به‌طور قابل‌توجهی پایین‌تر از CTS-V قرارگرفته و به نظر می‌رسد کاملاً نبرد را به حریف واگذار خواهد کرد. چراکه M5 قلب V8 در سینه دارد که با فقط 4.4 لیتر حجم و دو توربوشارژر 570 اسب بخار قدرت و 680 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

بااینکه نسبت قدرت به وزن هر دو خودرو تقریباً یکسان است اما M5 در 4.3 ثانیه از صفر به‌سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد و در اینجا است که CTS-V با صدای بلند شروع به خندیدن می‌کند زیرا او فقط در 3.7 ثانیه به این سرعت دست پیدا می‌کند. کادیلاک در بزرگراه آن روی خود را نشان می‌دهد. سوپرشارژر با وزوز عصبانی خود بدون زحمت سرعت خودرو را به 300 کیلومتر در ساعت می‌رساند و همچنان ماشین امن و پایدار احساس می‌شود و به همین دلیل بازهم می‌خواهید پدال گاز را بیشتر فشار دهید. سرعت M5 به‌صورت الکترونیکی بر روی 305 کیلومتر در ساعت محدودشده است اما خیلی دیرتر از CTS-V به این سرعت می‌رسد درحالی‌که موتور بای توربوی آن نیز پاسخ آنی و سریعی همچون موتور سوپرشارژ کادیلاک از خود نشان نمی‌دهد.

بااینکه قدرت این دو خودرو تا حدودی به هم نزدیک است اما در جاده عملکرد به‌شدت متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. کادیلاک از زمانی که برای اولین بار معرفی شد تاکنون بسیار پیشرفت کرده است و ما را کاملاً تحت تأثیر قرار داد. این خودرو واقعی‌تر از گذشته شده و برای استفاده از تک‌تک 640 اسب بخار قدرت آن هیچ ترسی وجود ندارد. سیستم تعلیق مغناطیسی آن توانایی تنظیم تعلیق را در نرم‌ترین و سخت‌ترین حالات داشته و فرمان نیز بسیار دقیق عمل می‌کند؛ اما ب‌ام‌و M5 را هم به‌هیچ‌عنوان نباید دست‌کم گرفت. او هنوز هم سدان فوق‌العاده‌ای بوده و لذت رانندگی با آن عالی است. حتی بیشتر از CTS-V. این خودرو همچنان یک شیطان آلمانی است که از هر لحاظ خودرویی ایده آل بشمار می‌رود.

بازگردیم به پرسش نخست. آیا CTS-V توان شکست دادن M5 را دارد و می‌تواند در رأس قلهٔ سدان‌های اسپرت بزرگ قرار گیرد؟ باید گفت کادیلاک CTS-V بسیار به M5 نزدیک شده و تهدیدی فوق‌العاده جدی برای آن محسوب می‌شود. به همین دلیل ازاین‌پس برای رقابت با M5 مجبور به خرید E63 AMG نیستید بلکه می‌توانید سراغ کادیلاک CTS-V بروید که در بسیاری از جهات با M5 برابری کرده و حتی در برخی از جنبه‌ها برتر است. CTS-V به لطف تجهیز به پیشرانهٔ کوروت کاملاً توانایی رقابت با آلمان‌ها را دارد. بعلاوه کادیلاک CTS-V با تجهیزات مشابه، قیمت کمتری از ب‌ام‌و M5 دارد؛ بنابراین با قاطعیت می‌توان گفت آمریکایی‌ها با قدرت بازگشته‌اند و هم‌اکنون رقیبی جدی و خطرناک برای آلمان‌ها بشمار می‌روند.

BMW-M5-Cadillac-CTS-V-1200x

مشخصات فنی

  ب‌ام‌و M5 کادیلاک CTS-V
پیشرانه 4.4 لیتری V8 بای توربو 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ
تعداد سوپاپ 4 عدد در هر سیلندر 2 عدد در هر سیلندر
قدرت 570 اسب بخار 640 اسب بخار
نسبت قدرت به حجم 130 اسب بخار در لیتر 103 اسب بخار در لیتر
گشتاور 680 نیوتن متر 855 نیوتن متر
محور محرک عقب عقب
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه 8 سرعته اتوماتیک
شتاب صفرتا صد 4.3 ثانیه 3.7 ثانیه
حداکثر سرعت 305 کیلومتر در ساعت 320 کیلومتر در ساعت
تایرهای جلو 265 R20 265 R19
تایرهای عقب 295 R20 295 R19
ترمزهای جلو/عقب 400/396 میلی‌متر 390/365 میلی‌متر
لاستیک‌ها میشلن پایلوت سوپراسپرت میشلن پایلوت سوپراسپرت
طول/عرض/ارتفاع 4.91/1.89/1.46 متر 5.02/1.86/1.45 متر
فاصلهٔ بین دو محور 2.96 متر 2.91 متر
وزن خالص 1870 کیلوگرم 1850 کیلوگرم
نسبت قدرت به وزن 3.3 کیلوگرم به اسب بخار 2.9 کیلوگرم به اسب بخار
مصرف سوخت 13.8 لیتر 13.8 لیتر
حجم باک 80 لیتر 72 لیتر
قیمت 122,690 یورو 104,350 یورو


منبع: autobild

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

49 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل بهنام
    بهنام
    سوابق: (140 دیدگاه) ,

    کادیلاک لایک داره
    واقعا بازگشتش به دوران اوج عالیه
    CTS جدید که حرفی واسه گفتن نمیزاره

    پاسخ
    1. رضا
      سوابق: (8 دیدگاه) ,

      واقعا الان مگه چیزی جز اینه ؟ بی ام و با تمام خوبی هاش به CTS باخت ! مثل ATC و سری سه که چند وقت پیش مطلبش رو پدال گذاشت

      پاسخ
  2. یو اس اس اینترپرایز
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    مشخصاتی که تواین لیست اومده میگه همه جوره کادیلاک بالاتر
    به نظر من بی ام و هم خیلی شاخ

    پاسخ
  3. یحیی
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    انتخاب من کادیلاک. .طراحیش برای من زیباتره .فنی که به نظرم از بی ام دبلیو بهتره .

    پاسخ
  4. فری
    سوابق: (248 دیدگاه) ,

    این همه تعریف از کادیلاک و در آخر….
    اون چیزی ک بی ام و رو ، بی ام و کرده ،روی کاغذ با اعداد قابل گفتن نیست

    پاسخ
    1. tv
      سوابق: (199 دیدگاه) ,

      تا به امروز بی ام دبلیو داشتی ؟!هندلیگ تک تکشون حرف نداره ، تو اکثرشون توازنی و تناسبی بی نقص بین موتور و گیربکس وجود داره …
      ولی همه ی المانیا یه مشکل اساسی دارن اونم اینه که برای رسیدن به این سطح از حس رانندگی ماشینو بشدت پیچیده کردن ، وای به اون روزیه که خراب بشه ، باید قید تعمیرشو تو ایران بزنی …

      پاسخ
      1. سهیل
        سوابق: (121 دیدگاه) ,

        برای همینه که سری جدید هارو میبرن مستقیم آلمان برای تعمیرات

        پاسخ
        1. tv
          سوابق: (199 دیدگاه) ,

          دقیقا تو ایران کسی نمیتونه تعمیرشون کنه …

  5. امير علي
    سوابق: (248 دیدگاه) ,

    بی صبرانه منتظر نسل جدید سری ۵ هستیم

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Nima
      Nima
      سوابق: (795 دیدگاه) ,

      دوستانى که میگین بزارین نسل جدید BMW بیاد!!!!!
      نسل فعلى مال سال 2013 هست! فکر نمیکنم انقددددر قدیمى باشه که نتونه رقابت کنه.

      پاسخ
      1. ПР
        سوابق: (250 دیدگاه) ,

        عزیز این نسل از سری پنج از2011 تو بازاره

        پاسخ
  6. مجید
    سوابق: (467 دیدگاه) ,

    مطمعن هستم BMW تو هندلینگ و پیچ ها بهتره ولی برای خط مستقیم هم به زودی جواب دندون شکنی آماده میکنه ولی کادیلاک هم خوب پیشرفت کرده.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Nima
      Nima
      سوابق: (795 دیدگاه) ,

      مجید جان مقایسه این دو سدان!
      http://fastestlaps.com/comparisons/d63z8jd1g05n
      توى پیست موتور ترند کادیلاک یه ذره سریعتر بوده و روى کاغذ هم بهتر هست و سرعت مستقیم.
      با قیمت کمتر! قبول کنید کادیلاک برگشته به سابق و الان BMW شکست خورد.ایشالا نسل جدید BMW هم بیاد که رقابت بهتر بشه.
      و مقایسه دیگه: زمان نسل فعلى BMW توى نوربرگ رینگ 7:55 هست و زمان کادیلاک CTS نسل قدیم(توجه: نسل قبلى) با توان 590 اسب 7:56 هست. یعنى کادیلاک نمیتونه توى نسل جدید با این همه ارتقا ١ ثانیه سریعتر بره؟ و مورد دیگه این که سریعترین ماشین خودش توى این کلاس توى این پیست هست.

      پاسخ
      1. مجید
        سوابق: (467 دیدگاه) ,

        نیما عزیز!
        من اصلا منظورم شکست یا برد هیچکدوم نبود چون هر دو تا رو دوست دارم هر دو برندقابل احترام هستن من منظورم تفاوت ساختاری بود

        پاسخ
        1. ali
          سوابق: (1297 دیدگاه) ,

          ممنون از مجید عزیز که با انصاف صحبت میکنه

        2. تصویر پروفایل Nima
          Nima
          سوابق: (795 دیدگاه) ,

          ببخشید مجید جان سوء تفاهم برام شد. فکر دیگه کردم.
          راستى توجه کنید کادیلاک 6.2 لیتر 13.8 مصرف سوختش هست
          ولى بى ام دبلیو 4.4 لیتر هست و با همین مصرف!
          اینجا برترى سوپرشارژ بر توربو شارژ تو مصرف مشخص میشه و یه مورد برترى دیگه شوپرشارژ این هست که تاخیر نداره. اما در عوض موتو جر هاى توربو از حجم کمتر معمولا توان بیشتر میگیرن. براى مثال کوروت 6.2 لیترى اتمسفریک 460 اسب هست و با سوپرشارژ 640 اسب ولى با تویین توربو 880 اسب!!

  7. دانیال
    سوابق: (64 دیدگاه) ,

    ترجیح میدادم بی ام و رو با یه کمپانی در حال ورشکستگی مقایسه نمیکردن ولی کادیلاک لایک داره

    پاسخ
    1. بنتلی
      سوابق: (1045 دیدگاه) ,

      داداش فک کنم شما خیلی پیگیر حرفای یک فرد خاصی هستی،درسته ک کادیلاک جدیدا کاهش فروش داشته ولی این همیشگی نیس!

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3745 دیدگاه) ,

      بنز و بی ام و و آئودی هم امسال اگه کاهش فروش داشته باشن که خیلی سال ها داشتن شما بهشون میگی در حال ورشکستگی؟ جی ام خودشو جمع و جور کرده دوباره پر و بال گرفته و کادیلاک هم فکر کنم هدف های خیلی بزرگی برای خودش در نظر گرفته که به ورشکستگی فکر هم نمیکنه.
      انتخاب من بین آئودی و بنز و کادیلاک و بی ام و مطمئنا کادیلاک هست. قیمت کمتر… نگهداری کم هزینه تر…. چهره ی زیباتر… قدرت بیشتر

      پاسخ
      1. بنتلی
        سوابق: (1045 دیدگاه) ,

        دوست عزیز من کی همچین حرفی زدم؟!اول ب دانیال گفتم حرفت شبیه حرف یک بزرگواری بود ک اصن درست نیس! بعدش گفتم شاااید این حرفو ب خاطر کاهش فروش کادیلاک زده!برا همین گفتم این کاهش فروش همیشگی نیس .در ضمن اگه کاهش فروش شدید و همیشگی باشه موجب برشکستگی میشه!

        پاسخ
  8. ali
    سوابق: (1297 دیدگاه) ,

    ماشالاه کادیلاک همیشه قهرمان بازم پیروزی
    ای جونم این همه اصالت و وقار
    کادیلاک ثابت کرد که داره بر میگرده

    پاسخ
  9. تصویر پروفایل riofarina
    riofarina
    سوابق: (79 دیدگاه) ,

    ابهت کادیلاک عالیه ولی عملکرد در واقعیت bmw بدون شک بهتر هست.
    انتخاب من bmw

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Nima
      Nima
      سوابق: (795 دیدگاه) ,

      آقا رادین عملکرد در واقعیت رو برام توضیح میدین؟
      یعنى اینا توى بازى تست شده؟ این ماشینا کامپیوترى هستن؟؟؟؟!!!!’وو

      پاسخ
      1. یو اس اس اینترپرایز
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        اقا نیما ماشالله پیگیری

        پاسخ
  10. ali
    سوابق: (1297 دیدگاه) ,

    به گشتاور کادیلاک دقت کنید اندازه ی اتوبوسهای ولوو گشتاور داره

    پاسخ
  11. خسته شده
    سوابق: (623 دیدگاه) ,

    ام پنج در کلاس خودش جز بهترین هاست

    پاسخ
  12. ali
    سوابق: (1297 دیدگاه) ,

    کادیلاک با یه قیمت کم بی ام و رو فرستاد باواریای المان

    پاسخ
  13. بنتلی
    سوابق: (1045 دیدگاه) ,

    درسته ک کادیلاک عملکرد بهتری داره ولی از طرفیبی ام و مدت بیشتری از معرفیش میگذره و کادیلاک با وجود موتور پرحجم تر قدرت تقریبا یکسانی داره و با اینکه احتمالا سنگین تره ولی وزنشون تقریبا یکسانه، کادیلاک ظاهر جذاب تری داره،باید منتظر نسل جدید سری پنج بود،درکل هر دو فوق العاده هستن و تقریبا عملکرد یکسانی دارن ،انتخاب بینشون واقعا سخته و بیشتر ب سلیقه آدم بستگی داره

    پاسخ
    1. ali
      سوابق: (1297 دیدگاه) ,

      دوست عزیز شما چرا گشتاور کادیلاک رو در نظر نمیگیرید که خخییللیی بالاتره

      پاسخ
      1. بنتلی
        سوابق: (1045 دیدگاه) ,

        بله شما درست میگید،من همون اول گفتم کادیلاک عملکرد بهتری داره! اتفاقا با موتور پرحجم تر مصرف سوخت برابری داره ک جای تحسین داره! و با وجود این ک موتور پرحجم تری داره ک احتمالا سنگین تر از موتور بی ام و هس ولی وزن کلی هردو تقریبا یکیه،من اصلا نگفتم کادیلاک بده دوست عزیز! 🙂

        پاسخ
  14. ПР
    سوابق: (250 دیدگاه) ,

    حتما در جریانید که نسل جدید ب ام و سری پنج به زودی معرفی خواهد شد

    پاسخ
  15. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2212 دیدگاه) ,

    واقعا از این کادیلاک خوشم اومده.فوق العادس این ماشین

    پاسخ
  16. saeid
    سوابق: (127 دیدگاه) ,

    تو ظاهر که کادیلاک اصلا حرفی برای گفتن نمیزاره،
    ب ام و ماشین جذاب و خوشگلیه ولی نمیدونم چرا کنار این مدل کادیلاک اصلا به چشم نمیاد .
    کادیلاک یعنی طراحی خاص و فوق العاده جذاب، موتوری پر قدرت و قیمتی مناسب

    پاسخ
  17. كوروش
    سوابق: (326 دیدگاه) ,

    هیچی سلطان باواریا نمی شه شاید یه مدت باشه که کادیلاک امده بالا اما قطعا bmw بخصوص در سری جدید جبران خواهد کرد

    پاسخ
  18. LFA
    سوابق: (33 دیدگاه) ,

    کادیلاک با اینکه موتور بزرگتر با قدرت و گشتاور بیشتری داره ولی مصرف سوختش به اندازه بی ام و هست قابل توجه اونایی که میگن امریکا مهندسی و تکنولوژی نداره
    از نظر قیافه هم که واقعا کادیلاک بهتره ولی کابین بی ام دبلیو رو بیشتر دوس دارم

    پاسخ
  19. shahin
    سوابق: (122 دیدگاه) ,

    داشتن جفتش رویاس..طراحی بهتر بی ام و در مقابل قدرت بالاتر کادیلاک..کاملا انتخاب سلیقه ایه

    پاسخ
  20. احمد باقری
    سوابق: (4319 دیدگاه) ,

    هر دو قابلیتهای خیلی زیادی دارن.

    پاسخ
  21. احمد باقری
    سوابق: (4319 دیدگاه) ,

    هر دو عالی و ماندگار.

    پاسخ
  22. فقط آمریکایی
    سوابق: (62 دیدگاه) ,

    کادیلاک پوزه ی BMW رو به خاک مالید

    پاسخ
  23. hamid
    سوابق: (39 دیدگاه) ,

    با سلام خدمت دوستان
    با توجه به مقایسه این دو خودرو فوق العاده برتری کادیلاک از نظر فنی قابل قبوله ولی این رو هم باید در نظر داشت که سری 5 جدید امسال رونمایی میشه و به طبع اون ام 5 هم خواهد اومد این مقایسه واقعا اشتباهه که یه خودرویی بیش از 6 سال رو خط تولید هست رو با یه خودری 2 یا 3 سال پیش مقایسه میکنن البته این از فوق العاده بودن ام5 نشون میده که بازم حرف های زیادی برا گفتن داره ولی از یه جهت دوستان میانمیگن کادیلاک بهتره که تو اونم شکی نیس حداقل تو فروش به این روز نمیفتاد جالبه بدونید بیشترین فروش ام 5 تو خود امریکا هستش پس یه ماشین باز واقعی ام 5 رو به هیچ یک از رقیباش نمیده ام5 سالهاست تو این سگمنت داره امپراطوری میکنه میتونید این رو (از اجداد ام 5 اللخصوص E60بفهمید) در کل اینو باید بگم تو این رنج از خودروها ام 5 یک معیاری شده برای بقیه ی خودروسازهای لوکس

    پاسخ
  24. دانیال
    سوابق: (64 دیدگاه) ,

    دوستان بد میگیرن.ورشکستگی جریان و فلان:| چه ربطی به کاهش فروش داره.دقیقا باید بگم منظورم چی بوده؟

    پاسخ
  25. مانی.الف
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    در این رده و بین این دو خودرو، کادیلاک جذاب‌تر به‌نظر می‌رسه؛ هم ‏به‌لحاظ طراحی، هم مشخصات فنی. خیلی باابهت و جذابه.‏
    البته در مورد ظاهر، قطعاً رنگ خودرو هم بسیار تأثیرگذاره. شاید برای من، ‏بخشی از این جذابیت بصری ـ که کاملاً سلیقه‌ای است ـ به‌دلیل رنگ ‏سنگین‌تری است که در کادیلاک به‌کار رفته. به‌نظرم رنگی که در این مورد ‏برای بی.ام.دبلیو انتخاب شده، بیشتر برای خودروهای اسپورت کوچک‌تر ‏مناسبه و از ابهت ام.پنج کم کرده. وللّه اعلم.

    پاسخ
  26. سعید
    سوابق: (86 دیدگاه) ,

    سلام
    نکته مهمی که باید بهش توجه کرد مسئله افت قیمته که در مورد کادیلاک بعد از دوسال یا حدود پنجاه هزار مایل حتی ۳۰ درصد پول پرداختی رو هم بهت نمیدن در صورتی که برای بی ام دبلیو اینقدر افت ایجاد نمیشه.

    پاسخ
  27. ali
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    جای خوبش اینکه اکثر المانی ها قدرت سرعت زیاد و مصرف کم ولی امریکایی ها قدرت سرعت مصرف خیلی بالا. در این مدل کادیلاک دیگه واقعا عالی هست قدرت بالا سرعت بالا از m5 و مصرف برابر با m5.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.