بی ام و

۷ خودروی مسابقه‌ای کلاسیک ب‌ام‌و برای گردهمایی مونتری ۲۰۱۶

هر ساله گردهمایی مونتری موتوراسپورتس (MMR) به بزرگداشت یکی از خودروسازان می‌پردازد و به این وسیله، مجموعه‌ای از مالکان، کلکسیونرها و علاقه‌مندان برند را به سمت «لاگونا سِکا» روانه می‌کند. امسال MMR به مناسبت صد سالگی ب‌ام‌و، به سراغ این خودروساز رفته است. بر این اساس، ب‌ام‌و تریلری مملو از مدل‌های موتوراسپورت متعلق به دهه‌های گذشته را به همراه خود آورده است؛ از خودروی زیبا و برجسته ب‌ام‌و آلپینا ۲۰۰۲ti مدل ۱۹۷۰ گرفته تا خودروی قدرتمند ب‌ام‌و V12 LMR مدل ۱۹۹۹. در ادامه، همه ۷ خودروی ب‌ام‌و را برای مسابقه در MMR بررسی خواهیم کرد.

ب‌ام‌و آلپینا ۲۰۰۲ti مدل ۱۹۷۰
این خودروی کوچک ب‌ام‌و توسط تیونر افسانه محصولات این خودروساز، یعنی آلپینا برای شرکت در مسابقه آماده شده است. ۲۰۰۲ti در زیر دستان آلپینا، کاربوراتورهای بزرگتر «وبر»، اصلاحات بی‌شمار در موتور، گل‌گیرهای برجسته و چرخ‌های سه تکه مخصوص آلپینا دریافت کرده است.

1970 BMW Alpina 2002ti
۱۹۷۰ BMW Alpina 2002ti
این خودرو تنها ۲ فصل پس از حضور در مسابقات، به وارد کننده و فروشنده مشهور محصولات پورشه در کالیفرنیا، واسک پولاک (Vasek Polak) فروخته شد و سپس مدت ۲۴ سال را در گوشه‌ای در یک پارکینگ گذراند. امّا ب‌ام‌و در سال ۱۹۹۶ این خودرو را دوباره از «پولاک» خرید و برای یادبود افتخارات گذشته‌اش، آن را احیا کرد.

ب‌ام‌و ۳.۰ CSL IMSA Group 4 No. 25 مدل ۱۹۷۵
هیچکدام از محصولات مسابقه‌ای دیگر ب‌ام‌و به اندازه  مدل‌های نمادین ۳.۰ CSL در میانه‌های دهه ۱۹۷۰، نمی‌توانند روح موتوراسپورت حاکم بر این خودروساز را به‌‌خوبی نشان دهند. این CSL که در دستان رانندگان چون برایان ردمون (Brian Redmon) و هانس-خواکیم استاک (Hans-Joachim Stuck) قرار می‌گرفت، یک رقیب سرسخت در میدان مسابقه به شمار می‌رفت و در مسابقات متعددی در سراسر دنیا و از جمله رقابت‌های ۲۴ ساعته دیتونا، زودتر از سایر حریفان از خطّ پایان می‌گذشت.

1975 BMW 3.0 CSL IMSA
۱۹۷۵ BMW 3.0 CSL IMSA
ب‌ام‌و M1 IMSA Group 4 No. 2 مدل ۱۹۸۱
رقابت‌های سری «M1 پروکار چلنج»، تلاش ب‌ام‌و برای استانداردسازی خودروی مسابقه M1 برای رقابت در سطح جهانی بود. این رقابت‌ها در واقع محلی برای مشتریان ثروتمندی بود که می‌خواستند در یک سری اختصاسی خودروساز، به گل‌گیرهای یکدیگر ضربه وارد کنند. البته رقابت‌های «پروکار چلنج» چندان به موفقیت نرسید، ولی در عین حال، نسخه‌های ویژه مسابقه M1 در آن خودروهای فوق‌العاده‌ای بودند.

1981 BMW M1 IMSA
۱۹۸۱ BMW M1 IMSA
مک‌لارن F1 GTR مدل ۱۹۹۶
مک‌لارن F1 رام‌نشدنی شاید نشان ب‌ام‌و را در پیشانی‌اش نداشته باشد، ولی به‌راحتی می‌تواند صحنه نمایش سنگ‌فرض مونتری را از آنِ خود کند. ب‌ام‌و موتورهای تنفس طبیعی V-12 را برای F1 تولید کرد و زمینه را برای قهرمانی این مدل در رقابت‌های ۲۴ ساعته ۱۹۹۵ فراهم ساخت. موتور S70/2 V-12 ب‌ام‌و یکی از بهترین ترکیب‌‌های انجین و شاسی یک سوپرماشین را رقم زده است.

1996 McLaren F1 GTR Powered by BMW
۱۹۹۶ McLaren F1 GTR Powered by BMW
ب‌ام‌و (E63) M3 GT-2 مدل ۱۹۹۸
علی‌رغم یک جلوپنجره و پروفایل جانبی مشابه، تشخیص ارتباط بین این M3 GT-2 و نسخه جاده‌ای E36 M3 اندکی مشکل است. GT-2 خودرویی برای ورود ب‌ام‌و به رقابت‌های قهرمانی «PSCR اسپورتس‌کار» به شمار می‌رفت که در روزهای نخستین حضورش، بسیار موفق بود.
M3 GT-2 به عناوین نخست رقابت‌های ۱۲ ساعته سبرینگ در سال ۱۹۹۸ و ۲۴ ساعته دیتونا در سال ۱۹۹۷ دست یافت.

1998 BMW E36 M3 GT-2
۱۹۹۸ BMW E36 M3 GT-2
ب‌ام‌و V12 LMR مدل ۱۹۹۹
این رودستر تند و تیز، اولین و تنها قهرمانی ب‌ام‌و را در رقابت‌های ۲۴ ساعته لمانز در سال ۱۹۹۹ رقم زد. در زیر این بدنه برجسته، دلیال اصلی موفقیت این مدل LMR دیده می‌شود؛ جایی که این خودرو از یک نسخه اصلاح شده از موتور S70/2 V-12 مورد استفاده در F1  و با قدرت ۵۸۰ اسب‌بخار استفاده کرده است.

1999 BMW V12 LMR
۱۹۹۹ BMW V12 LMR
ب‌ام‌و (E64) M3 GTR V8 مدل ۲۰۰۱
M3 GTR که به منظور افزایش رقابت‌پذیری مدل شش سیلندر E46 M3 در پیست مسابقه ساخته شده، در زمانه خودش، خودروی قدرتمندی به شمار می‌رفت.  موتور V-8 در زیر کاپوت برجسته در جلو، قدرتی به میزان ۴۹۳ اسب‌بخار تولید می‌کرد و به GTR ب‌ام‌و اجازه می‌داد که پورشه ۹۹۶ ۹۱۱ GT را پشت‌سر بگذارد.

2001 BMW E46 M3 GTR V8
۲۰۰۱ BMW E46 M3 GTR V8
منبع: automobilemag

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Elemento

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    ای جانم مک‌لارن F1 GTR مدل ۱۹۹۶…
    به جرات میتونم بگم این خودرو هنوز هم یک اسطورست. دهه پنجاهی ها و دهه شصتی های ایران کلی با پوستر هاش خاطره دارن.

    یاد BMW 2002 که پدرم داشت بخیر. 5-6 نفر سوار میشدیم به سمت شمال. تا جایی که میشد هم اسباب بارش میکردیم. بازم مثل شیر سرعت میگرفت و آخ نمیگفت.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      بی ام و شاخ

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Elemento

        ۲ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        BMW E46 M3 GTR سلطانی بود واسه خودش. هرچند الانم هست.
        Need for speed most wanted یادش بخیر.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Parvaz

      ۲ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (394 ديدگاه)

      موتورهاش همیشه بی نقصه بی ام و…

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۲ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        لفظ خوب اومدی

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. حسین

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2805 ديدگاه)

    عشق است F1
    به عنوان یه دهه ۷۰ای،عاشق اش ام

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. B/M/P/J

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (398 ديدگاه)

    یک سری از بهترین و بی نظیرترین ماشین های دنیا در یکی از بهترین پیست های دنیا.
    همه چی رویایی مثل بهشت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مجید

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    واقعا با شکوه و زیبا هستند ولی من نمیدونستم ک مک لارن از موتور BMW استفاده میکرده و از اون جالب تر اون مدل ک تو مسابقات لمان قهرمان شد اما من همشون رو دوست دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امیر.عارف

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (876 ديدگاه)

    بابام عشق سرعت بود و 2تا 2002داشت من یادم نیست که از دستشون بخاطر خرابی و یا تنبل بودن ناراضی باشه آخریش را سال75 فروخت و حسرت به دل من گذاشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حميد

    ۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    2002 خیلی ماشینه با حالی بود اگه یکی رو پیدا کنم بدم نمیاد بازسازی کنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Terminator

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ولی من از m1 خیلی خوشم می یاد فوق الاده بود این ماشین…عالی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا