میوه ممنوعه: بررسی ب‌ام‌و 218D ایکس درایو اکتیو تورر
میوه ممنوعه: بررسی ب‌ام‌و 218D ایکس درایو اکتیو تورر

میوه ممنوعه: بررسی ب‌ام‌و 218D ایکس درایو اکتیو تورر

آیا ب‌ام‌و واقعاً یک مینی-MPV دیفرانسیل جلو ساخته است؟ جواب مثبت است.
ب‌ام‌و پیش از آنکه خوب باشد خوش‌شانس بوده است. به دهه‌ی 80 میلادی برگردیم، برنامه ریزان تولید در مونیخ نگاهی طولانی و عمیق به ساخت یک جایگزین دیفرانسیل جلو برای سری 3 داشتند. به نظر می‌رسید که ایده‌ای خوب در آن زمان بوده باشد. درحالی‌که دینامیک رانندگی فرز و چابک ب‌ام‌وهای کوچک توسط نویسندگان خودرویی و طرفداران تحسین می‌شد اما این فضای داخلی جادار و توانایی حمل بار زیاد نسل جدید هاچبک های دیفرانسیل جلو بود که طوفانی در بازار خودروهای جمع‌وجور به راه انداخته بود.

2016 BMW 218d xDrive Active Tourer
2016 BMW 218d xDrive Active Tourer

در اوایل دهه‌ی 80 میلادی، ب‌ام‌و به‌اندازه‌ی امروز قدرتمند، ثروتمند و مطمئن نبود. تقریباً 20 سال پس از معرفی سدان “کلاس جدید” که آن را از گمنامی نجات داد، کمپانی 5 کلاس از خودروهایی را که امروزه تولید می‌کند تولید می‌کرد. در زمانه‌ی قبل از حکم‌فرمایی لوکس‌ها و پیش از تغییر نگرش خریداران، عقل سلیم حکم می‌کرد که ب‌ام‌و نیاز دارد تا به‌صورت دراماتیکی تولید را افزایش دهد تا بقای طولانی‌مدت خود را تضمین نماید.
و خودروهای کامپکت دیفرانسیل جلو فروش خوبی داشتند…
سری 3 دیفرانسیل جلو هرگز تولید نشد. ب‌ام‌و استطاعت تولید آن را نداشت. سری 3 دیفرانسیل عقب که 60 درصد فروش کلی ب‌ام‌و در آن زمان را تشکیل می‌داد، پیشرانه‌ها، گیربکس‌ها و دیگر قطعات مشترک با سری 5،6 و حتی سری 7 را به اشتراک می‌گذاشت. بنابراین ایجاد تغییر و تبدیل ساختار به دیفرانسیل جلو کل خط تولید ب‌ام‌و را تحت تأثیر قرار می‌داد. سری 3 دیفرانسیل عقب باقی ماند چون ب‌ام‌و انتخاب دیگری نداشت. این مسئله یک خوش‌شانسی غیرمحتمل بود که باعث معرفی کانسپتی با رانندگی دلپذیر شد که موفقیت امروزی برند ب‌ام‌و را پی‌ریزی نمود.

2016 BMW 218d xDrive Active Tourer
2016 BMW 218d xDrive Active Tourer

طرفداران دوآتشه ممکن است که از ترس خود ایده‌ی یک مینی-MPV دیفرانسیل جلو با نشان ب‌ام‌و را پس بزنند اما می‌توان گفت که سری 2 اکتیو تورر خودروی کامپکت مهمی است که کمپانی زمان زیادی خواهان ساخت آن بوده است. این خودرو بر پایه‌ی نسخه‌ی طویل شده‌ی نسل سوم پلت فرم مینی بناشده و از پیشرانه‌های گوناگون 1.5 تا 2 لیتری سه و چهار سیلندری بنزینی و دیزلی سود می‌برد. نیروی پیشرانه‌ها هم از طریق گیربکس 6 سرعته ی دستی یا 8 سرعته ی اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. سیستم تمام چرخ متحرک هم به‌صورت آپشن در دسترس است.

2016 BMW 218d xDrive Active Tourer
2016 BMW 218d xDrive Active Tourer

به زبان ساده این نسخه‌ی ب‌ام‌و از فورد فوکوس سی مکس است و اگرچه سقف بلند است، اما موقعیت بالای صندلی‌ها عجیب‌وغریب بوده و این یکی از دلایلی است که ب‌ام‌و از معرفی سری 2 اکتیو تورر در ایالات‌متحده عقب‌نشینی کرده است. اما این خودرو در اروپا بسیار محبوب است، جایی که مشتریان اهمیت ویژه‌ای برای فضای زیاد، نمای داخلی انعطاف‌پذیر و ابعاد بیرونی جمع‌وجور قائل هستند. سری 2 اکتیو تورر 30 سانتی‌متر کوتاه‌تر از سری 3 واگن است اما همان فضای بار و فضای پای بهتری را در عقب ارائه می‌دهد. صندلی‌های عقب نیز می‌توانند به‌صورت کامل جمع شوند و فضای زیادی را در اختیار بگذارند.

2016 BMW 218d xDrive Active Tourer
2016 BMW 218d xDrive Active Tourer

خودروی 218d ایکس درایو حاضر در تست درواقع یک خودروی اجاره‌ای است که از فرودگاه ژنو گرفته‌شده و تغییری جالب محسوب می‌شود زیرا تا قبل از این از تویوتا کرولا برای جابجایی استفاده می‌کردیم. پیشرانه‌ی 2 لیتری دیزل با 148 اسب بخار قدرت، به محبوب‌ترین پیشرانه‌ی اکتیو تورر تبدیل شده و به گیربکس 8 سرعته ی اتوماتیک متصل است. زمستان‌های برفی و جاده‌های کوهستانی سیستم چهارچرخ را در میان سازمان‌های اجاره دهنده‌ی خودروهای سوئیس محبوب کرده است.

BMW-218d-xDrive-Active-Tourer-rear-three-quarter

BMW-218d-xDrive-Active-Tourer-side-profile
رینگ‌های فولادی با قالپاق‌های پلاستیکی به همراه صندلی‌هایی با تنظیم دستی شوکی اساسی را به ما وارد کرد زیرا عادت داشته‌ایم که در ایالات‌متحده از ب‌ام‌و های فول آپشن لذت ببریم اما باید گفت که آخرین نسل سیستم iDrive، سیستم تهویه و کروز کنترل آشنا هستند. سیستم انتخاب حالت رانندگی هم وجود دارد که اجازه‌ی انتخاب حالت‌های اسپورت، راحت و اقتصادی را برای پیشرانه، گیربکس، سیستم تعلیق و فرمان فراهم می‌کند.

2016 BMW 218d xDrive Active Tourer
با گشتاور 243 پاوند فیتی که در دور موتور 1750 تا 2750 در دسترس است، پیشرانه‌ی دیزل کوچک واکنشی سریع دارد و در سرعت‌های معمول در بزرگراه نمایشی مناسب بر جا می‌گذارد. به نظر می‌رسد که وقتی پیشرانه تحت‌فشار باشد، سروصدای بیش‌ازحد معمولی تولید کند. هرچند که گیربکس هشت سرعته همانند یک گوهر بوده و تعویض‌های نرم و روانی را فراهم می‌کند و درحالی‌که شما با تکانی آهسته می‌توانید کنترل کاملاً دستی گیربکس را انجام دهید، اما نکته‌ای کوچک وجود دارد، مخصوصاً زمانی که شما حالت اسپورت را انتخاب کنید و اجازه دهید که گیربکس به‌صورت ماهرانه کار خودش را انجام دهد.

2016 BMW 218d xDrive Active Tourer
علیرغم وزن 1539 کیلوگرمی و سیستم چهارچرخ، اکتیو تورر حاضر در تست مصرف سوخت قابل‌توجه 4.7 لیتر در هر صد کیلومتری را نشان داد. البته کامپیوتر سفری نیز همواره پیش‌بینی خود از نیاز به سوخت را اعلام می‌کند.

2016 BMW 218d xDrive Active Tourer
خب، حالا فیلی که در اتاق قرار دارد! آیا سری 2 اکتیو تورر رانندگی‌ای همانند یک ب‌ام‌و دارد؟ بله و خیر! شباهت زیادی در بخش فرمان پذیری و ریتم رانندگی و نکات دقیقی در بخش پاسخ سیستم انتقال قدرت وجود دارد اما اشتباهی در تقسیم وزن و مرکز گرانش بالا وجود ندارد. اکتیو تورر احساس زیادی درباره‌ی لذت، قابلیت پیش‌بینی و خوش ساختی دارد. علاوه بر این‌ها، این خودرو هنوز هم یک هاچبک طویل و دیفرانسیل جلو است. سری 2 اکتیو تورر خودروی مسابقه‌ای پیست نیست.


خب با این تفاسیر آیا ب‌ام‌و به همه‌ی اصولی که طرفداران عاشقش بودند خیانت کرده است؟ درواقع نه. اگر طرفداران خواهان بحث درباره‌ی سنگین بودن، رانندگی خشن و وزن زیاد شاسی بلندهای X5 M و X6 M باشند، مطمئناً بحث‌های بیشتری درباره‌ی این خودروها وجود خواهد داشت تا درباره‌ی سری 2 اکتیو تورر. ب‌ام‌و 218d اکتیو تورر طراحی‌شده تا با استعداد ذاتی ب‌ام‌و کاری مخصوص را با قیمتی مخصوص برای جذب مصرف‌کنندگانی انجام دهد که به چیزی غیر از فورد و رنو می‌اندیشند و این کار را به‌خوبی انجام داده است.


مشخصات ب‌ام‌و 218d ایکس درایو اکتیو تورر 2016
قیمت پایه: مشخص نشده
مشخصات خودرو: پیشرانه در جلو، چهارچرخ متحرک، 5 سرنشینه، 4 درب هاچبک
پیشرانه: 2 لیتری، 148 اسب بخار قدرت، 329 نیوتن‌متر گشتاور، 12 سوپاپ، 4 سیلندر توربودیزل
گیربکس: 8 سرعته ی اتوماتیک
طول/عرض/ارتفاع: 4.34/1.80/1.55 متر
شتاب صفرتا 96 کیلومتر بر ساعت: 8.9 ثانیه (تخمین زده شده)
مصرف سوخت: مشخص نشده

منبع: motortrend

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

15 دیدگاه

  1. بهنام طیبی
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    ای بابا مشخصات فنی کامل منتشر نشده که بشه بررسی کرد
    قیمت خیلی مهم.
    شاهین جان باتشکر از شما

    پاسخ
        1. Archi KHAN
          سوابق: (1658 دیدگاه) ,

          ارادت بهنام جان
          سوابق :
          1359 دیدگاه = ….

  2. tv
    سوابق: (199 دیدگاه) ,

    یه ماشین خوب برای ترافیک تهرانه مخصوصا با این مصرف سوخت ( هر 100 کیلومتر رو با 1500 تومن بری واقعا عالیه)… ولی حیف که اگه بیاد ایران قیمتش میشه خدا تومن …

    پاسخ
  3. حمید
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    و باز هم باید یه تشکر ویژه از ایران خودرو و سایپا کرد و گفت : خخخخخخخ

    پاسخ
  4. Parvaz
    سوابق: (119 دیدگاه) ,

    از دوستان عزیزم یه سوالی داشتم، چرا خودروهای دیزلی وارد ایران نمیشه؟؟؟ دلیلش کیفیت پایین گازوئیل ایران هستش یا به دلیل قیمت خودروهای دیزلی؟؟ ممنون میشم اگه کسی اطلاعاتی داره بگه

    پاسخ
    1. علیرضا سی بی
      سوابق: (51 دیدگاه) ,

      قالپاق؟؟!!!
      اون همه سیستم بستی روش بعد قالپاق!
      دنگ فنگ و تیبا هم رینگ دارن!!!

      پاسخ
      1. amin
        سوابق: (115 دیدگاه) ,

        اصلا فکر نمیکردم همچین چیزی وجود داشته باشه
        بی ام و با قالپاق!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        پاسخ
      2. تصویر پروفایل حسين
        حسين
        سوابق: (1169 دیدگاه) ,

        درود. همونطور که توی متن هم گفته شد، ایم ماشین یه ماشین خدماتیه و از فرودگاه گرفته شده. بنز هم ماشیناشو به عنوان تاکسی استفاده میکنه. بالاخره یه سری صرفه جویی هایی میشه برای ماشینای خدماتی

        پاسخ
    2. tv
      سوابق: (199 دیدگاه) ,

      اولین دلیل کیفیت پایین دیزل تو ایرانه ، که اگه به ماشین رسیدگی دقیق نشه خرجش به فلک میرسه ،که این ما رو به دلیل دوم میرسونه چون تعداد وارداتی ها کم هست پس گیر آوردن قطعه اشون خیلی سخته ( باید از دبی بیاری) … دلیل سوم اینه که تعمیر کارای ایرانی تخصصشون فقط ماشینای مکانیکی( که بعضیا اونم ندارن و فقط بخاطر اینکه شغل نیست اومدن مکانیکی زدن ، حرف مفت زیاد میزنن ،خرج بیخودم میذارن رو دستت) و فاقد سیستم های هوشمنده … دلیل بعدی قیمت بالای این ماشیناست – تولید به ظاهر وطنی هرور ، کدوم انسان با فکری حاضره 89 میلیون پای این اشغال بده، خود این ماشین مشکلات طراحی و ساخت داره حالا روش موتور چینیم بذار چه شود- در اخر شناخت مردم از این ماشین ها دودزا بودنشونه که اونم ربطی به موتور و کارکردش نداره کیفیت دیزل پایینه

      پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4296 دیدگاه) ,

    بی ام و هم بالاخره کار خودشو کرد، ماشین خوبی از آب در آورده.

    پاسخ
  6. سهیل
    سوابق: (121 دیدگاه) ,

    قالپاق؟؟؟؟؟؟؟؟
    صندلی دستی؟؟؟؟؟؟؟
    نمیدونم چی بگم طراحی بیرونش رو دوست ندارم
    اماداخلش هرچی میگذره کم کم داره ازم دلبری میکنه مخصوصا سقف پانوراماش درکل هرچی باشه ب ام و رو نمیشه بهش خرده گرفت صلاح مملکت خویش خسروان دانند حداقل من که نمیدونم آیا میتونم همین روهم که دوسش ندارم رو بخرم عایا؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.