معرفی ب‌ام‌و M4 GTS، دوک سریع‌السیر

ب‌ام‌و در گردهمایی بهترین‌های «پبل بیچ» در تابستان امسال، اولین پیش‌نمایش از نسخه با عملکرد بالاتر M4، یعنی M4 GTS را ارائه کرد و حالا رسماً از این مدل «تولید محدود» رونمایی کرده است. این نسخه ویژه، فارغ از اینکه یک مدل قدرتمند دیگر برای استفاده در مجموعه‌های شخصی باشد، یک نمایشگاه واقعی از تکنولوژی است.

New 2016 BMW M4 GTS
New 2016 BMW M4 GTS

مطابق گفته ب‌ام‌و، در M4 GTS برای اولین بار از دو نمونه تجهیزات جدید استفاده شده است؛ اولی یک سیستم تزریق آبی است که به منظور افزایش سطح قدرت طراحی شده است و دومین مورد، چراغ‌های عقب LED ارگانیک یا OLED است؛ تکنولوژی‌ای که ب‌ام‌و برای روشنایی محصولاتش در آینده درنظر گرفته است.

New 2016 BMW M4 GTS
New 2016 BMW M4 GTS

2016 BMW M4 GTS
2016 BMW M4 GTS

سیستم منحصر به فرد انژکتور آب برای خنک‌کردن حرارت مکش مورد استفاده قرار می‌گیرد و امکانات فشار‌های بالاتر در توربوشارژر را فراهم می‌کند. در نتیجه، این سیستم باعث افزایش راندمان و حداکثر قدرت خروجی از موتور می‌شود. برای موتور تخت S55 دو توربوشارژر شش سیلندر، حداکثر قدرت از ۴۲۵ اسب‌بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه به ۴۹۳ اسب‌بخار در ۶۲۵۰ دور بر دقیقه افزایش یافته است. همچنین گشتاور حداکثر ۵۵۰ نیوتن‌متر بین ۱۸۵۰ تا ۵۵۰۰ دور بر دقیقه در مدل معمولی M4 به ۶۰۰ نیوتن‌متر بین ۴۰۰۰ تا ۵۵۰۰ دور بر دقیقه رسیده است.

New 2016 BMW M4 GTS
New 2016 BMW M4 GTS

در همین حال، مصرف سوخت تغییری نکرده است؛ حداقل در چرخه اروپایی. از طرف دیگر، عملکرد به میزان قابل‌توجهی ارتقا یافته است. در این حالت، رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت تنها ۳/۷ ثانیه طول می‌کشد. این در حالی است که M4 معمولی برای شتاب‌گیری به این سرعت به زمانی برابر ۳/۹ ثانیه نیاز دارد. در زمینه حداکثر سرعت که در M4 به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده، به ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت در GTS رسیده است. همچنین M4 GTS منحصراً همراه با یک گیربکس اتوماتیک دو کلاچه ۷ سرعته عرضه می‌شود و خبری از گیربکس دستی ۶ دنده مورد استفاده در مدل معمولی نخواهد بود.

New 2016 BMW M4 GTS
New 2016 BMW M4 GTS

همچنین شاخه M پرفورمنس ب‌ام‌و برای شاسی این خودرو دست به کار شده و آن را به میزان قابل‌توجهی ارتقا داده است. یک سیستم تعلیق کویل-اور با قابلیت تنظیم دستی در سه جهت، محورهای ضدّ لغزش و مهار‌های تکیه‌گاهی، از جمله مواردی هستند که تغییر کرده‌اند. ستون فرمان در حال حاضر بدون مقطع الاستیک است و سیستم دستیار راننده از تنظیمات جدید استفاده می‌کند. M4 GTS از تایرهای با ابعاد 265/35R-19 در جلو و 285/35R-20 در عقب برای چرخ‌های موسوم به “666M” بهره می‌برد. همچنین ترمزهای کربن-سرامیکی نیز به صورت استاندارد هستند.


طبیعت افراطی M4 GTS در تکنولوژی‌ کاهش وزن آن نیز مشخص است. با اینکه مدل M4 معمولی، عملکرد چندان بدی ندارد و حتی نسبت به سری 4 استاندارد، خیره‌کننده است، ولی این نسخه توانسته از آن پیشی بگیرد. صندلی‌های عقب در این مدل حذف شده‌اند، مواد بسیار سبک‌تری برای کنسول وسط و پنل درها استفاده شده و به جای دستگیره درها در داخل کابین، تسمه به کار رفته است.


ب‌ام‌و به جای کاپوت آلومینیومی در جلوی M4، از یک قطعه فیبر کربنی بهره برده است. این متریال گران‌قیمت برای بال تنظیم‌شونده در عقب، دیفیوزر عقب و اسپلیتر جلو نیز مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین یک سیستم اگزوز تیتانیومی، یک صدای «بسیار احساسی» تولید می‌کند. در لیست تجهیزات، مواردی چون آتش‌خاموش‌کن نیز دیده می‌شوند. در همین حال، خیری از صندلی‌های فیبرکربن‌های در نسخه‌های ویژه بازار امریکا نیست؛ چرا که قوانین این کشور، استفاده از صندلی‌های اسپورت معمولی را می‌دهد.

2016 BMW M4 GTS
2016 BMW M4 GTS

2016 BMW M4 GTS
2016 BMW M4 GTS

با اینکه M4 GTS برای رانندگان ماهر و حضور در پیست مسابقات طراحی شده است، ولی تجهیزاتی در خود دارد که بسیاری از خریداران اهمیت زیادی برای آنها قائل هستند؛ از جمله سیستم الکترونیکی دستیار پارکینگ و سیستم راهبری.


در شرایطی طعنه‌آمیز، در ۳۰ سالگی مدل M3، در حال حاضر این M4 است که تبدیل به کامل‌ترین نمونه «ب‌ام‌و» در بازار شده است. در مورد قیمت این مدل، هنوز سخنی به میان نیامده است؛ ولی تنها ۷۰۰ دستگاه از آن ساخته خواهد شد که ۳۰۰ دستگاه به بازار امریکا اختصاص می‌یابد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

21 دیدگاه

  1. mohsen
    سوابق: (901 دیدگاه) ,

    همه چیش یه طرف درگیر چراغای عقبشم …

    پاسخ
    1. MuhamatReza
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      مگه میشه عاشقش نشد
      مگه داریم همچین طراحی
      محشره

      پاسخ
    2. سیاوش
      سوابق: (23 دیدگاه) ,

      واقعا همشو کلا باید گذاشت کنار؟؟؟
      بی ام و دیگه بیش از حد داره از طراحی های تکراری استفاده میکنه.با این کار میخوان به چیزی برسن که اسمش اصلا اصالت نیست
      طراحی داخلی خودرو های بی ام و واقعا شبیه و حتی توی مدل های مختلف بی تفاوت هست.کی میتونه طراحی داخلی سری 3 و 4 رو از هم تشخیص بده؟؟؟؟؟
      در مورد طراحی بیرونی هم یه جورایی به سیستم کپی paste رو آوردن.طراحی عقب سری 3 و 5 ؟؟؟؟؟
      طراحی هاشون واقعا بی عیب هست ولی اینکه مدل های مختلف بیش از حد به هم شبیه شدن اصلا چیز جالبی نیست.

      پاسخ
      1. mohsen
        سوابق: (901 دیدگاه) ,

        ببخشید شما دلتون میخواد مثل کره ای هر سال کل ماشینو تغییر بدن؟
        خوب چند سالی این مدلو زده تا 1 2 سال جمش میکنه مدل جدیدو میده بیرون
        کدوم کمپانی مشهور و با سابقه ای هر سال همه چیو میده پایین بعد از اول میاره بالا؟
        پورشه؟ شورولت؟ آئودی؟ لامبورگینی؟فراری؟ ….؟ کدوم؟

        پاسخ
    3. germany
      سوابق: (52 دیدگاه) ,

      مگه میشه آدم عاشق این باواریایی نباشه

      پاسخ
  2. عباس.
    سوابق: (17 دیدگاه) ,

    ما چند سال از دنیای ماشین عقبیم مثل خارجیا که همه مدل تو خیابوناشون هست با قیمت واقعی خودش…چند سال عقبیم صد سال سیصد سال دو هزار هفصد پنجاه سال چند قرن …خدا همه ما بیامرزه دست مردم کوتاه شده از ماشین خریدن .هر چه بیشتر پول بدی ماشین میشینی. نه اینکه قیمت ماشین پول بدی با سلیقه خودت بشینی هر مدلی که میسازن

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل جواد
    جواد
    سوابق: (319 دیدگاه) ,

    برای من هنوز سواله چراamgروی یک موتور 6سیلندر کار نمیکنه در حالی که عمده تمرمزmپاور روی موتور 6سیلندر با راندمان بالا هست

    پاسخ
  4. Vorsteiner
    سوابق: (35 دیدگاه) ,

    خیلی هم عالی …
    خودروی مورد علاقه من ( البته از نوع ورشتینر ) که کیت بدنش عریض تر از این یکیه …
    البته با رنگ سبز لیمویی هم قشنگ تر هم میشه …

    پاسخ
    1. پسر جوشکار خسته
      سوابق: (83 دیدگاه) ,

      ورشتاینر،
      کلن آلمانیا طراحیاشون به مزاق ایرانیا خوش میاد ، چون با روحیات ایرانیا سازگار تره ، پر از غرور و عظمته، شد و شنگول نیست مثه ماشینای چینی .

      پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4276 دیدگاه) ,

    فکر نکنم در مقابل مرسدس بنز، اونقدرها هم قوی باشه، به هر حال، بی ام و هم ماشینهای بسیار خوبی میسازه.

    پاسخ
  6. مک میسل
    سوابق: (2630 دیدگاه) ,

    از هر لحاظ عالی،من کشته مرده اون چراغای عقبشم…

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل (new great britain(king mclaren
    (new great britain(king mclaren
    سوابق: (830 دیدگاه) ,

    بازم یه طراحی تکراری. کلا بی ام دبلیو یه 10 سالی هست که طراحیاش کلا یه شکله. یا ماشینو دراز میکنن یا کوچیکش میکن!!! یکی از خسته کننده ترین طراحی ها رو دارن. برخلاف مرسدس.

    پاسخ
  8. تصویر پروفایل سروش
    سروش
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    از روی تعصب حرف نمی زنم
    بنز خودشو کشت ولی نتونست تو پایداری ماشین از bmw جلو بزنه
    سند هرچی بخوای هست

    پاسخ
  9. احسان
    سوابق: (235 دیدگاه) ,

    چی ساخته!!!معرکه اس.کسای که میگن طراحی بی ام و تکراریه و ده سال تغییره نکرده و و…
    نه تنها معنای اصالت رو نمیدونن بلکه معنای ظرافت رو هم نمیدونن وگرنه متوجه تفاوت طرحای بی ام و میشدن
    خیلی از کمپانی ها ارزو دارن یه زبان طراحی ویه خط ومشی مستقل تو طراحی داشته باشن هنوز هم نتونستن نمونه بارزش هیوندا و حتی تویوتا و …

    پاسخ
  10. نت
    سوابق: (159 دیدگاه) ,

    ,ولی هیچ ماشینی به پای طراحی هیوندای گرانجور نمیرسه .خیلی چراغهای جلو وعقب گرانجور و کلا طراحی این ماشین خوشکله مخصوصا رنگ مشکی این ماشین

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.