بی ام و

آیا ب‌ام‌و به سوپرکار نیاز دارد؟

علیرغم اینکه ب‌ام‌و ارزشمندترین برند لوکس دنیا است و به خاطر شعارهایی چون “لذت ناب رانندگی” و “حد نهایی یک خودرو” شناخته شده اما افراد زیادی گله می‌کنند که چرا ب‌ام‌و یک سوپرکار نمی‌سازد.

bmw-m1-design-study-2
مرسدس بنز مدل ای‌ام‌جی GT و آئودی خودروی R8 را دارد و حتی هوندا نیز خودرویی را ساخته که عده‌ای باور دارند می‌تواند به نسبت مبلغ خود از عهده‌ی مدل‌هایی از پورشه، فراری و لامبورگینی بربیاید.

ferrari_430_scuderia_red_148
هنوز هم ب‌ام‌و به ساخت خودروهای لوکس به تعداد انبوه که می‌توانند به‌صورت روزانه استفاده شوند مشغول است و نیازی برای رقابت با ۹۱۱ توربو یا فراری F12 نمی‌بیند. چرا؟

علیرغم به پایان رساندن سال ۲۰۱۵ به عنوان پرفروش‌ترین خودروساز لوکس دنیا، ب‌ام‌و در مقایسه با رقبای اصلی خود یعنی مرسدس بنز و آئودی کمپانی کوچکی است.

2017-audi-r8-v10-front-end-in-motion
آئودی توسط کمپانی مادر یعنی فولکس‌واگن حمایت می‌شود. کمپانی‌ای که سال گذشته بالاترین میزان تحقیق و توسعه را در میان همه‌ی شرکت‌ها داشته و تنها دلیلی که باعث شده R8 ظهور یابد به خاطر به اشتراک‌گذاری بخش اعظمی از قطعات خود با لامبورگینی هوراکان است.

dynamic_mercedes_amg_gt
از طرف دیگر درآمد دایملر به‌طور قابل‌توجهی از ب‌ام‌و بیشتر است و همین امر به آن‌ها اجازه می‌دهد تا پول زیادتری را برای توسعه‌ی سوپرکاری چون ای‌ام‌جی GT خرج کنند. فراموش نکنیم که مرسدس همچنین تکنولوژی‌هایی را از برنامه‌ی فرمول ۱ خود به دست می‌آورد.

درحالی‌که ب‌ام‌و هنوز هم یکی از نوآورترین خودروسازهای دنیا است اما وقتی صحبت از منابع می‌شود باید محافظه‌کارانه عمل کند چراکه ساخت یک سوپرکار قطعاً نیازمند سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی است. موفقیت تسلا در زمینه‌ی خودروهای الکتریکی و تکنولوژی خودران باعث شده تا پیشرفت این حوزه‌ها شتاب بیشتری بگیرد و این دو موضوع چیزی هستند که ب‌ام‌و می‌خواهد روی آن‌ها تمرکز کند.

درآمد (۲۰۱۵) تحقیق و توسعه (۲۰۱۵)

تعداد کارکنان

گروه فولکس‌واگن

۲۳۶.۶ میلیارد دلار ۱۵.۳ میلیارد دلار

۶۱۰۰۷۶ نفر

دایملر

۱۶۵.۸ میلیارد دلار ۷.۶ میلیارد دلار

۲۸۴۰۱۵ نفر

ب‌ام‌و

۱۰۲.۲۵ میلیارد دلار ۵.۵ میلیارد دلار

۱۲۲۲۴۴ نفر

بوگاتی با ساخت هر دستگاه از ویرون پول زیادی را از دست داده و درحالی‌که مبلغ ۶.۲۴ میلیون دلاری صرف شده برای تحقیقات در سال ۲۰۰۹ شاید کمی اغراق‌آمیز باشد اما ساخت سریع‌ترین خودروی جهان هیچ‌گاه آسان نبوده است.

2006_bugatti_veyron_16_4
به همین ترتیب لامبورگینی نیز تا زمانی که زیر چتر حمایتی فولکس‌واگن قرار نگرفته بود به ندرت پول کافی برای تولید مدلی خاص را داشت و این باکستر بود که از ورشکستگی پورشه در اوایل دهه‌ی ۹۰ میلادی جلوگیری کرد.

در حقیقت فراری که هر تی‌شرت عجیب‌وغریب خود را به قیمت ۶۰ دلار می‌فروشد تنها به خاطر بخش فرمول ۱ می‌تواند در صنعت خودرو زنده بماند؛ و در آن سوی دنیا و در شرق ما لکسوس را داریم که یک دهه زمان را برای تولید LFA صرف کرد. البته وقتی درآمد کمپانی مادر شما (تویوتا) بیشتر از درآمد ناخالص ملی کشوری مثل پرتغال باشد این کار هیچ اشکالی نخواهد داشت.

Lexus LFA
Lexus LFA
مفهومی که می‌خواهیم برسانیم این است که ساخت یک سوپرکار یک تجارت پرمنفعت نیست و ب‌ام‌و نمی‌تواند وارد پروژه‌ای شود که به‌طور بالقوه ریسک چندین هزار شغل را در پی دارد.

جدای از سرگرمی‌های عمومی، سوپرکارها تمایل دارند تا تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی شرکت‌ها را به رخ دیگران بکشند؛ و ب‌ام‌و برای این کار i8 را دارد.

این خودرو قدرت کمتری نسبت به کیمن GT4 دارد اما مهندسی فوق‌العاده‌ی قرار گرفته در پسِ ساختار مونوکوک فیبرکربنی، قوای محرکه‌ی پلاگین هیبریدی با پیشرانه‌ای در وسط و طراحی آینده‌نگرانه با لامپ‌های لیزری به دیگران می‌فهماند که ب‌ام‌و چه خودروساز قابلی است.

تکنولوژی بکار رفته در i8 در نسل‌های آینده‌ی خودروهای ب‌ام‌و نیز بکار خواهد رفت و همین موضوع هدفی ایده آل برای سوپرکار ب‌ام‌و خواهد بود؛ و شاید هم i8 بعدی با قدرت بیشتر و تکنولوژی‌های خارق‌العاده‌تری به بازار بیاید و سوپرکار آینده لقب بگیرد.

bmw-i3-and-the-bmw-i8-garage-italia-crossfade-17
ب‌ام‌و با تولید انبوه خودروهای لوکسی که هیجان رانندگی زیادی داشته و کاربردی هستند درآمدزایی می‌کند. ب‌ام‌و هرگز شرکت سازنده‌ی سوپرکار نبوده و به لطف ذات موتوراسپورت خود همه می‌دانند که این کمپانی خودروهای مخصوص راننده را می‌سازد. همین موضوع را تا زمان ساخت R8 و LFA نمی‌توانستیم درباره‌ی آئودی و لکسوس بگوییم. برای این کمپانی‌ها ساخت سوپراسپورت مایه‌ی فخر و مباهات است. ب‌ام‌و به این چیزها نیاز ندارد چراکه چندین دهه است که به خاطر کارایی خودروهای خود شناخته شده است. چیزی که ب‌ام‌و نیاز دارد یک خودروی شاخص و نمادین مثل i8 است. این خودرو ترکیبی عالی از تکنولوژی و پایداری بدون از دست رفتن تجربه‌ی لذت‌بخش رانندگی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۹ دیدگاه‌ها

  1. Rouzbeh

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (171 ديدگاه)

    به نظر من هم جای سوپر اسپرت بی ام و خیلی خالیه . مخصوصا اینکه رقیبای مستقیمش مث بنز و اعودی و لکسس یه سوپر اسپرت دارن که تو اون زمینه هم عرض اندام کنن.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Parvaz

      ۱۴ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (395 ديدگاه)

      وقتی زیر ساخت های تولید یک سوپر اسپرت هنوز شکل نرفته و درآمد تولید یک سوپر اسپرت چنگی به دل نمیزنه به نظر من بیمر بهترین کار رو داره میکنه… محصولات بی ام دبلیو همیشه جلوتر از زمان حال خود بودن و کًل کلی که جدیدا با تسلا راه انداخته مسیر هدف گذاری بی ام دبلیو رو نشان میدهد، تمرکز بر ساخت خودرو های الکتریکی و هیبریدی

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Elemento

        ۱۴ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        درسته.
        مسیر ب ام و ، مسیر صحیح و مناسبی هست.
        به نظرم 3 غول آلمانی یعنی فولکس واگن ( آئودی و پورشه ) ، بنز ، Bmw ، باید خلا های هم رو بپوشونن و به دنبال کسب بازار باشن.
        وقتی پورشه هایپرکار میسازه نیازی نیست شرکت کوچیکی مثل BMW تلاشش رو متوجه هایپرکار کنه
        بهتره بره به جنگ تسلا …

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. Daniel

          ۱۴ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (951 ديدگاه)

          داش مجید داشتیم؟؟؟؟؟
          الان به BMW توهین کردی؟
          برم شرکت آئودیو بپوکونم و بیام؟
          رو آئودی R8ت با کلید خط بندازم؟
          آرمشو بکنم؟
          پنچرش بکنم؟
          … .

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Elemento

          ۱۴ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          نه دانیال جان .
          منظورم رو خوب نرسوندم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. Parvaz

          ۱۴ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (395 ديدگاه)

          مجید جان شما چه خوشت بیاد یا نیاد تسلا غول خودروهای الکتریکی هستش، و تنها تسلا میتونه در رابطه با فناوری با بیمر رقابت کنه،۱۵ سال دیگه اسب بخار معنی نخواهد داشت و ماشین ها تمام الکتریکی خواهند شد و غول های دوس داشتنی شما خیلی از غافله عقب هستن

          موافقم 1
          مخالفم 0
        4. Daniel

          ۱۴ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (951 ديدگاه)

          داش مجید حرفتو منو سنده
          قبولت دارم هزازتا… .

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. علي

      ۱۴ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (63 ديدگاه)

      دوست عزیز bmw باهوشتر و پخته تر از این حرفاست . منتظر برقی شدن خودروها بود که شد. از اونجایی که bmw علاقه زیادی به hi technologi داره شک نکنید در آینده ی سوپر اسپرت قدر کاملا برقی تولید خواهد کرد که هممون انگشت به دهان خواهیم ماند.
      با تچکر

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. تهمتن

        ۱۸ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (11 ديدگاه)

        Hi technology???
        High technology
        High tech

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. (new great britain(Industrial Revolution

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2761 ديدگاه)

    اون عکسه اولی که میبینید سوپرکاری بود که قرار بود با همکاری مهندسی مک لارن ب ام و بسازه.حالا من نمیدونم چه اتفاقی افتاده.
    اما نکته ی اصلی:(از طرف دیگر درآمد دایملر به‌طور قابل‌توجهی از ب‌ام‌و بیشتر است و همین امر به آن‌ها اجازه می‌دهد تا پول زیادتری را برای توسعه‌ی سوپرکاری چون ای‌ام‌جی GT خرج کنند.فراموش نکنیم که ((مرسدس همچنین تکنولوژی‌هایی را از برنامه‌ی فرمول 1 خود به دست می‌آورد))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احمد

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (16 ديدگاه)

    نویسنده تو این مقاله از بی ام و حمایت کرده و گفته کار درستی چون ذاتش اسپرت و بعد ای هشت داره از نظر من تا وقتی نتونه تو فرمول وان تیم داری کنه نمیتونه سوپ اسپرت ساز باشه و خلا زشتیم واسه این کمپانیه بزرگ.از نظر من در دراز مدت خلا بیشتر حس میشه و خیلی بیشتر متضرر میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)

      ۱۴ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      شاهین جان فدات بابت این پست خیلی منتظرش بودم دمت دمادم …………..

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شاهین

        ۱۴ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (4499 ديدگاه)

        مخلصم داداش انجام وظیفه اس

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. فرشاد سجادیان

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    کار هر بز نیست خرمن کوفتن، گاو نر می‌خواهد و مرد کهن!
    جدا از شوخی، ب ام و اگر بخواد میتونه وارد این بخش دنیای خودرو بشه اما خیلی باید تلاش کنه تا بتونه خودی نشون بده. i8 در حد رقابت با سوپرکارها نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. ##Ali##

      ۱۵ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (1836 ديدگاه)

      ولی خودروهاش کم از سوپر کارها ندارن خذایی همین i8
      یا مثلا m4رو میشه ی سوپر اسپرت دونست درست میگم؟؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. TRX

      ۱۵ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (317 ديدگاه)

      دقیقا کار هر کس نیست خرمن کوفتن
      بنز نمیتونه با قیمت رقابتی در مقابل بی ام و قد علم کنه بی ام و هم نیازی به ول خرجی نمیبینه.
      شرکت بی ام و و بنز شرکت های اینده نگری هستن
      و اگر نگاهی به کانسپت next1000 بندازیم میبینیم اگر بخواد میتونه هایپر کار مناسبی بسازه اما نیازی نمیبینه پا تو بازاری بزاره که توسط فراری لامبرگینی کونیخ و پاگانی و بوگاتی و… اشباع شده

      موافقم 1
      مخالفم 0
  5. جواد

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (990 ديدگاه)

    bmwسوپر کار نیاز نداره ولی اگه یک نسخه قدرتمندتر وبزرگتراز z3 بسازه تا با استایل متفاوت از سایر محصولاتش رقیب کلاس slبنز بشه عالیه البته با موتورهای 6 و8 سیلندر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Daniel

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (951 ديدگاه)

    شما رو نمیدونم ولی به نظر بنده مطلب قانع کننده و کاملی بود.
    الان میفهمم چرا BMW تاحالا هایپرکار نساخته.
    BMW جزو شرکت های بی ادعا هست و همیشه کارایی ساخته هاش بوده که اونو در سطح جهانی محبوب و مطرح کرده.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. Elemento

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    به نظر من BMW نیازی به ساخت هایپرکار نداره.
    چون فشار زیادی به شرکت وارد میشه.
    BMW بهترین خودروهای اسپورت دنیا رو میسازه.
    منم ازش همین انتظار رو دارم.
    انتظار ندارم با M6 بتونم با Porsche 911 Turbo رقابت کنم. بلکه انتظار دارم از رانندگی با m6 نهایتلذت رو ببرم و M6 کاملا راضی کنندست.
    .
    شرکت های زیادی هستن که سوپراسپرت بسازن. مکلارن ، لامبورگینی ، پاگانی ، فراری ، پورشه ، آئودی و …. .
    .
    البته نمیتونم انکار کنم برای تولد 100 سالگی سلطان ، انتظار یک هایپرکار رو داشتم …

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. mehran911

      ۱۴ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (2025 ديدگاه)

      حرفت سند مجید عزیز???

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Elemento

        ۱۴ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        اختیار داری.
        ممنون

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. TRX

      ۱۵ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (317 ديدگاه)

      قبول داشته باشید که m6 لوکس تر از 911 هست

      موافقم 1
      مخالفم 1
  8. AK_007

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (562 ديدگاه)

    چرا BMW سوپر کار نمیسازه?
    _چون پولش در اون حد نیست و براش نمیصرفه
    ?خلاصه کلام!

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. AK_007

      ۱۴ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (562 ديدگاه)

      ولی شرکتی هست که واقعا شایسته احترامه
      اگ روزی هم سوپرکار بزنه مطمئنا جز برترین ها خواهد بود

      موافقم 1
      مخالفم 0
  9. رضا پ

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    برای من یکی که مهم نیست بی ام و سوپر اسپرت بزنه یا نزنه خودمو بکوشم نهایتش یه ال 90 بتونم بخرم ?
    آخر هفته خوبی داشته باشید ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. mehran911

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2025 ديدگاه)

    دوستان bmw رو اصلا دست کم نگیرید
    bmw هییییییییچ مشکلی از نظر دانش فنی برای تولید هایپرکار نداره
    این خودروساز پیشینه ی درخشانی در مسابقات اتومبیل رانی داره
    بعنوان مثال bmw رکوردار مسابقات استقامت ۲۴ ساعته nurburgring هستش با رکورد خارق العاده ۱۹ قهرمانی !!!!!!!!!
    bmw همیشه در مسابقات DTM در برابر آئودی و مرسدس خوش درخشیده
    .
    ویا رکورد عجیب و غریب ۲۲ قهرمانی در مسابقات استقامتی ۲۴ ساعته در پیست معروف SPA !!!!!
    .
    این آمار ها به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست bmw فوق العاده است
    .
    این برند در حال برنامه ریزی برای حضور قدرتمند در سری GT مسابقات ۲۴ ساعته لمانز هم هست
    .
    خودرو های اسپرت bmw از نظر دینامیک و پیشرانه (مکلارن F1 ) جز برترین ها هستند با توجه به پتانسیل های بالای bmw انتظار میره این خودروساز بتونه سوپراسپرت های خوب و رقابتی رو به دنیای خودرو معرفی کنه
    که امیدوارم این اتفاق بیافته و در آینده شاهد سوپر اسپرت های bmw هم باشیم

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. Elemento

      ۱۴ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      یعنی اندازه ی 10 مقاله ی مجله ی ماشین در این کامنت اطلاعات ریخته
      فقط باید کیسه بیاریم جمع کنیم !!
      از سال 93 تا الان هنگام خوندن کامنت ها دست به قلم و یادداشت نشده بودم .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mehran911

        ۱۴ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (2025 ديدگاه)

        لطف داری مجید جان
        من که چیزی نگفتم شما خودت استادی

        موافقم 1
        مخالفم 0
  11. امیرحسین

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (102 ديدگاه)

    به نظر من قانع کننده نبود
    شرکتی که اکثر ماشیناش جز بهتریناست توی لذت رانندگی ,;باید وارد رقابت سوپر اسپرت ها هم بشه چون تو این رده از ماشیناست که همه کمپانی ها برای نهایت لذت رانندگی با هم میجنگن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. X5

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (122 ديدگاه)

    پس pagani و کونیگ زگ و خیلی شرکتا دیگه اینا پولشونو از کجا میارند ؟
    Bmw مطمئنا پولشو داره اگه فقیر بود یا توانش کم میومد تیم مسابقه ای تشکیل نمی داد درضمن bmw یه بخشی از سرمایشو واسه تولید سری i صرف کرد مطمئنن bmw فهمیده پولشو کجا خرج کنه بهتره
    یک نمونه دیگه ام که الان یادم اومد بگم که بهترین سیستم سرگرمیرو داره!!! پس با این اوصاف سرمایش جاهای بهتری خرج کرده ولی ما مشین بازا فقط سوپر اسپورتو به عنوان پیشرفت می بینیم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. Sajjad Ahmadi

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    یه چیزی میگم ولی به طرفدارای بعضی ماشینا بر نخوره
    واقعیته
    ساختن سوپراسپورت کار هر کمپانی نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 2
  14. shirko

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (15 ديدگاه)

    واقعا ، ارزشمندترین برند لوکس جهان در سال ٢٠١۵ !!!!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. نویدی

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (409 ديدگاه)

    ساختن سوپرکار از نظر bmw به صرفه نیست و پر واضحه که خودشون قصد ساختن همچین ماشینی رو ندارن وگرنه اگر بحث دانش فنی برای ساخت سوپرکار باشه،فقط با نگاهی به مشخصات فنی i8 و موتور (سه) سیلندر (۱.۵) لیتری وشتاب ۴.۴ ثانیه ای میشه به قدرت و نبوغ bmw پی برد…بوگاتی با موتور هشت لیتری و ۱۶ سیلندر و۴ تا توربو از لحاظ شتاب اولیه کمتر از دو ثانیه از i8 سریعتره.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Bavaria

      ۱۴ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (581 ديدگاه)

      اون چیزی که هزینه تولید هایپر کارو میبره بالا،سرعت دیوانه وارش و تکنولوژی کنترل هایپرکار توو این سرعته
      مقایسه بوگاتی با i8 فقط توو شتاب منصفانه نیست
      اما به نکته خوبی اشاره کردی

      موافقم 1
      مخالفم 0
  16. محسن

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (38 ديدگاه)

    بی ام و یه شرکت لوکس اسپرت سازه نه نخود هر آش ، کلاس کاریشو حفظ میکنه،سوپر اسپرت رو شرکت سوپر اسپرت باید بسازه نه شرکت تولید انبوه!فراریو لامبورگینو پاگانیو کونیخ زگو بوگاتیو استون مارتینو .. باید سوپر اسپرت بسازن چون خاص هستن، نه شرکتی که آرم برندش رو اتوبوسو مینی بوسو هر مدل سدانو کراس اوره!سوپر اسپرت و سوپر لوکس باید( برند خاص) باشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. احسان(احسان سابق)

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    عاشق اینجور مطالبم. سوپر کار همینطور که در متن گفته شد بخش درامدزایی نیست. شاید به همین دلیل شرکت های آمریکایی که بشدت سر سودآوری و درآمدزایی تمرکز دارن به طور جدی وارد این بخش از بازار نمیشن. وقتی بازار بشدت محدود باشه گردش مالی کافی نیست و شرکت نمیتونه هر مدلی رو بسادگی توسعه بده یا حد ایراداتش رو رفع کنه. بی ام و شرکت بزرگی هست و به قدر کافی پول داره تا یک ابر خودرو بسازه اما باید قید حاشیه سود 15 درصدی رو بزنه(بی ام و بالاترین حاشیه سود رو نسبت به دیگه خودروسازان داره)

    موافقم 1
    مخالفم 0
  18. GOD BLESS AMERICA

    ۱۵ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    با این که من عاشق ماشین های آمریکایی هستم.

    اما با خوندن این مقاله اشک تو چشمام حلقه زد ، ای کاش آنقدر پول داشتم که به بی ام و می گفتم تو بساز کاری به هزینه ها نداشته باش.

    :'(
    :'(
    :'(
    :'(
    :'(
    :'(

    موافقم 1
    مخالفم 0
  19. یاسین

    ۱۵ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (658 ديدگاه)

    شکی نیست اگه بسازه طوفان به پا میکنه ولی اینکه سوپر ماشین بسازه نیازمند هزینه و زمانه و البته حس برای رقابت تو این رده که اگه لازم میدونست تا حالا انجام میداد به نظرم مدلهای کوپه اسپرتش و یا حتی ای 8 که به نظرم ماشینیه برای اینده برای ب ام وه کافیه و دوست داره تمرکزش رو اینچیزا بزاره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  20. احمد باقری

    ۱۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    چه با تعصب گفت که بی ام و، ارزشمندترین برند لوکس دنیاست، دیگه تعصب از این بالاتر، من با این علاقه ای که به مرسدس دارم، هیچ وقت نمیتونم بگم که در همه زمینه ها بهترینه، این همه لوکس ساز معروف داریم، بعد چجوری بی ام و، شده.

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا