بی ام و

پیشرانه 1350 اسبی 3 دهه قبل ب‌ام‌و در فرمول 1

ب‌ام‌و نزدیک به دو دهه در فرمول ۱ حضور داشته است. کار این برند باواریایی در فرمول ۱ به عنوان تامین کننده‌ی پیشرانه برای تیم برابم در سال ۱۹۸۲ آغاز شد اما در سال ۲۰۰۶ بود که این شرکت با خرید تیم سائوبر یک شرکت کننده رسمی فرمول ۱ شد. هرچند، در ادامه‌ی بحران اقتصادی جهانی، ب‌ام‌و مجبور شد در سال ۲۰۰۹ از مسابقات خارج شود؛ بنابراین بدون هیچ شکی می‌توان گفت بهترین دوران باواریایی ها در فرمول ۱ در دهه‌ی ۸۰ میلادی بوده است.

gerhard_berger_1986_detroit
در سال ۱۹۸۲ برنی اکلستون تیم برابم را خرید و با امضای توافقنامه‌ای در سال ۱۹۸۰ استفاده از پیشرانه‌های ب‌ام‌و را آغاز کرد. توسعه‌ی پیشرانه زمان‌بر بود اما ب‌ام‌و با کسب اولین قهرمانی در گرندپری کانادای سال ۱۹۸۲ استارتی دل‌چسب در فرمول ۱ زد.

فصل بعد، برابم BT52 که از پیشرانه‌ی ب‌ام‌و سود می‌برد به قهرمانی نلسون پیکه کمک کرد.

پیشرانه‌ی تأمین شده توسط ب‌ام‌و نسخه‌ی ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو با کد M12/13 بود. این پیشرانه بر پایه‌ی بلوک پیشرانه‌ی M10 که در ابتدا تنها ۸۰ اسب بخار تولید می‌کرد ساخته شد. پیشرانه‌ی M10 برای اولین بار در سال ۱۹۶۱ معرفی شده بود.

bmw_m12-13_bmw-museum
در همان زمان پیشرانه‌های توربو محدودیت ۱.۵ لیتری در فرمول ۱ داشتند بنابراین نسخه‌ی M10 ساختاری مناسب برای شروع کار بود.

پیشرانه‌ی M12/13 در ابتدا توسط ب‌ام‌و در فرمول ۲ استفاده شد اما باواریایی ها شاهد موفقیت رنو با اولین پیشرانه‌ی توربو در فرمول ۱ بودند و بدین ترتیب تصمیم گرفتند تا وارد میدان شوند.

تا سال ۱۹۸۵ این پیشرانه بیش از ۱۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که حتی با در نظر گرفتن استانداردهای ب‌ام‌و نیز خروجی دیوانه‌واری محسوب می‌شود. در حقیقت، Paul Rosche که توسط ب‌ام‌و به عنوان پدر پیشرانه‌ی قهرمان معرفی شده اذعان داشته که ب‌ام‌و حتی نمی‌دانسته این پیشرانه توانایی تولید چه مقدار قدرت را دارد. او گفته بود:

این پیشرانه باید قدرت ۱۴۰۰ اسبی می‌داشت اما ما خروجی دقیق را نمی‌دانستیم زیرا دینامومتر قدرت بیشتر از ۱۲۸۰ اسب بخار را نشان نمی‌داد.

به منظور به دست آوردن چنین قدرتی ب‌ام‌و مجور بود تا فشار را به ۸۰ PSI برساند. این میزان فشار توسط توربوی تنهایی تهیه می‌شد که اندازه‌ای تقریباً برابر با خود پیشرانه داشت.

M12/13 به عقیده‌ی بسیاری قدرتمندترین پیشرانه‌ی فرمول ۱ بوده که تاکنون ساخته شده است.

بنتون از خودروهایی با پیشرانه‌های ساخت ب‌ام‌و در اولین فصل حضور خود در فرمول ۱ (سال ۱۹۸۶) استفاده کرد و در همان سال قهرمان گرندپری مکزیک شد؛ اگرچه که بنتون در سال ۱۹۸۷ از پیشرانه‌های فورد استفاده کرد.

به خاطر ماهیت تأخیری پیشرانه‌ی توربو، راندن چنین خودرویی و به دست آوردن زمانی مناسب در پیست واقعاً سخت بود. در سال ۱۹۸۶ و در گرندپری ایتالیا، خودروی B186 بنتون با رسیدن به سرعت ۳۵۱.۲۲ کیلومتر در ساعت توانست سریع‌ترین سرعت خط مستقیم خودرویی توربو را به دست آورد.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. Daniel

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (951 ديدگاه)

    مطلب بسیار مفید و جذابی بود.
    تشکر از نویسنده محترم… .

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Ferrari zonda TDF

      ۲۹ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (479 ديدگاه)

      تاخیر توربو باعث میشد که خیلی خوب عمل نکنه.
      توی دهه هشتاد یه قهرمانی فصل آورد این پیشرانه و مک‌لارن پشت سرهم سه تا آورد(دوره لاودا پراست) بعد بنتون با پیشرانه فورد قهرمان شد(نلسون پیکه)و بعدش دوران سنا پراست شروع شد.
      این پیشرانه از 80تا 86 که هفت فصل هست(یه حساب سر انگشتی بکن) فقط یه قهرمانی آورد که اصلا شاخ نیست و در همین دوران پیشرانه فورد سه بار و مک‌لارن_تگ_پورشه هم سه بار قهرمان شد.
      عملکرد پیشرانه مهمه.نه قدرتش رو کاغذ،با این قدرت باید همه رو چپه میکرد!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Daniel

        ۳۰ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (951 ديدگاه)

        حتما تو میدونی عملکرد موتورش خوب نبوده؟؟؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!
        بخوای یا نخوای BMW از سلاطین انجین سازیه.
        این پست داشت درباره بهترین موتور تاریخ فرمول 1 توضیح میداد.
        “M12/13 به عقیده‌ی بسیاری قدرتمندترین پیشرانه‌ی فرمول 1 بوده که تاکنون ساخته شده است”.
        دوباره کپی میکنم این جمله رو برات تا با دقت بخونی مستر
        “M12/13 به عقیده‌ی بسیاری قدرتمندترین پیشرانه‌ی فرمول 1 بوده که تاکنون ساخته شده است”.
        یعنی آدم دمپایی تو سرش بخوره و بمیره ولی شرکتش پایین دست سرجو مارکیونه نباشه تازه اونم چی؟؟؟!!!
        طرفدارای اون شرکته که زیر دست سرجیو مارکیونه هست بیان اینجا درباره BMW و قلمرو BMWدر صنعت خودرو سازی اظهار نظر کنن.

        موافقم 0
        مخالفم 2
        1. Ferrari zonda TDF

          ۳۰ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (479 ديدگاه)

          آره من میدونم عملکرد موتورش خوب نبوده.
          چون آمار اینو نشون میده.
          پیشرانه ای که قدرتش دوبرابر پیشرانه های رقیبش بود توی دوره 7ساله که استفاده میشد فقط یه قهرمانی توی فصل آورد.
          وقتی قدرت انقدر زیاده پس حتما باید بقیه رو چپه کنی!!
          که اینکار رو اصلا نتونس انجام بده و توی همون دوره بدجور شکست خورد از فورد و مک‌لارن_تگ_پورشه.
          میتونید برید و سرچ کنید.
          حالا میخواد روی کاغذ قدرتش جای 1400، 1400000 باشه!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Ferrari zonda TDF

          ۳۰ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (479 ديدگاه)

          ماریکونه درسته پرستیژ برون مجموعه ای خیلی خوبی نداره ولی درون مجموعه خیلی قدرتمند کار میکنه.
          درسته که تعدادی از عشقی ترین ماشینا (داج وایپر و…) رو از رده خارج کرد،ولی درعوض شرکت هاشون رو از ضرر دهی به سود دهی رسوند.
          درسته که به لامبورگینی تیکه سنگینی پروند “صف انتظارطولانی موتور وسط های ما باعث میشود تعدادی از خریداران به سمت لامبورگینی بروند”
          ولی این شخصیت فرراری هست،فرراری رو یا باید عاشقش باشی،یا ازش متنفر باشی.
          خود انزو فرراری تیم های فرمولا کوچک بریتانیایی فرمول رو ریشخند میکرد…
          به نظرم حس تنفر بقیه نسبت به فرراری کم شده،من این حرکت ماریکونه رو بشدت میپسندم.
          و در آخر
          https://fa.m.wikipedia.org/wiki/فهرست_قهرمانان_فرمول_یک_جهان

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. Daniel

          ۳۰ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (951 ديدگاه)

          به دوست عزیزم Ferrari zonda TDF
          جوک قشنگی تعریف کردی برامون استاد همه چی دون.
          پرستیژ مارکیونه یعنی از پهنا تو حلق VW که پیشنهادشو قبول نکرد.
          نکنه VW به نابودی بره بخاطر اینکه پیشنهاد سرجیو رو قبول نکرده؟؟؟
          وای خدا یعنی چه بلایی سر VW خواهد میاد؟؟؟!؟!؟!؟!؟!؟
          اینم بدون برای قهرمانی فقط انجین ملاک نیست. درسته که BMW فقط یکبار قهرمانی اورده. ولی دلیل بر بد بودن انجینش هاش نیست. خیلی پارامترهای دیگه لازمه. BMW وقتشو صرف فرمول 1 نکرده حالا به دلایل موجه ای که خودش داشته و داره که ما بی خبریم.
          از BMW هرچی بدی میخوای بگو ولی از انجین هاش بد نگو چون واقعا توی این زمینه ی سروری میکنه. BMW از پر افتخار ترین شرکت های انجین سازیه.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. xan

          ۳۰ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (52 ديدگاه)

          فقط تعصب ، به چه چیزایی تعصب دارین شما !
          پیشرانه تاخییر داشته و تمام و تو دورانی که ازش استفاده میشده یه قهرامانی داشته ، موتورهای مشابه تو همون زمان قهرمانی بیشتر و عملکرد بهتری هم داشتن. اون از زمان خودش و در مقایسه با الان که هیچی اصولا کار بسیار غلطیه چه برسیم به اینکه بگیم بهترین تاریخ!
          قضیه خیلی ساده اس و نیاز به حلاجی نداره.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. كوروش

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    یکی از هزاران شاهکار های بی بدیل این سازنده پرافتخار هستش

    جالبه توان تولیدی اش بیشتر از دستگاه سنجش ان زمان بوده البته این رو دقت کنید که یک شبه این نشدند بیمر امروز محصول تلاش و سالها تحقیق و توسعه هستش یک مستند جالب اتفاقی دیده بودم درباره بی ام و بعد از جنگ جهانی چطور خودرو هاش رو ساخت تا در قسمت فنی و کیفیت و فشار کاری بالا دوام بیاورند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Ace

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    خیلی جالب بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Daniel

      ۲۹ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (951 ديدگاه)

      مجیدجان ی سوال فنی برادر
      میگم این ماشینای ایرانی چون هیچی ندارن( منظورم سیستم تنفس خودروه) تنفس طبیعی محسوب میشن آیا یا اینکه تنفس طبیعی چیز دیگه ایه؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شاهین

        ۲۹ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (4499 ديدگاه)

        به علت تکنولوژی بالاتر، دیگه تنفس نمی کنن بلکه فتوسنتز رو تو دستور کار خودشون قرار دادن! :)))))

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Daniel

          ۲۹ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (951 ديدگاه)

          :) :) :) فوتوسنتز…
          خیلی خوب بود.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. مهدی

        ۲۹ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (7 ديدگاه)

        آره داداش ماشین های ایرانی تنفس طبیعی حساب میشن چون اصولا به موتورهایی تنفس طبیعی میگن که عاری از هرگونه قطعه کمک کننده جریان هوا(مثل سوپرشارژر یا توربو) یا کمک کننده های دیگه(مثل موتورهای هیبریدی) باشن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Daniel

          ۲۹ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (951 ديدگاه)

          تشکر

          موافقم 0
          مخالفم 0
      3. Ace

        ۳۰ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        شرمنده دانیال
        درگیر بودم.
        وقت نشد بیام پدال

        دوستان جوابت رو به بهترین وجه دادن.
        .
        مخصوصا شاهین عزیز با خوشمزگی های همیشگیش…

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. رامکال

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (594 ديدگاه)

    دست آوردی بزرگ و انکار ناشدنی برای ب ام و.
    واقعا ساختن چنین محصولی در اون زمان باعث ایجاد غرور در زمان حال میشود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. silver

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (226 ديدگاه)

    مرسی BMW!!!!!!!آخه چطوری؟!!
    از ۱.۵ لیتر چنین توان عظیمی گرفتن کار هرکسی نیست انصافا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سینا

      ۲۹ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (347 ديدگاه)

      80psi فشار توربو هم کم نیستا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Ahmad

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1170 ديدگاه)

    خب حالا که بحران تموم شده پس چرا نمیاد فرمول 1

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. سینا

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (347 ديدگاه)

    کسی اون موتور فرمول 1 یا لمانز رو یادشه که به خاطر نقص توربو ، یه دفعه ای قدرتش زیاد شد ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا