تجربه و آزمایش

چرا پراید می خریم؟

سلام،
پسر بچه رو به پدرش کرد و گفت بابا چرا ما پراید داریم.
پدر پرسید: چطور مگه؟
پسرگفت: آخه دوستام تو مدرسه میگن چون ما پول نداریم که پراید سوار میشیم.
پدر که تو وضعیت بدی واسه جواب دادن بود با کمی مکث گفت، پسرم اونها نمی دونن که پراید بهترین ماشینه، اگه تو خیابون رو نگاه کنی میبینی اکثر مردم پراید سوار میشن، البته تو به دوستاتت این نگو چون اونها هم می فهمن پراید چه ماشین خوبیه می رن بخرن
مکالمه فوق تصویر یه سئوال که شاید تو ذهن خیلی از بچه باشه واسه همین من پراید رو واسه مطلب امروز به نقد کشیدم.

saipa 131
الان که این مطلب رو می نویسم حدود ۷ روز یه پراید ۱۳۱ تحویل گرفتم و امروز ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ روز سه شنبه است. من قبلا پراید داشتم و تجربه سواری اون رو تو چند مدل مختلف و از سالهای مختلف تست کردم و شاید اینطوری من به عنوان یه پراید سوار حرفه ای شناخته بشم، با همه این احوال لذت سوار شدن یه ماشین صفر کیلومتر حتی اگه اون پراید باشه زیاده، حتی گاهی از توهم زیاد فکر می کنم راننده اون بنز۵۰۰ که از کنار من داره رد میشه با نگاه حسرت آمیز به من و ماشینم نگاه می کنه، خوب از تخیلات و لذت داشتن ماشین صفر که رد بشیم می خوام تجربه این ۷ روز رو به شما بگم، گرچه می دونم الان بعضی از شما دارید میگید این یارو چه دل خوشی داره که فکر می کنه مطلب نوشتن راجع به پراید موضوع جذابیه، ولی من با خودم فکر کردم وقتی بالای ۵۰ درصد مردم ما پراید سوار میشن پس پراید هم علاقه مندان زیادی داره، گرچه شاید اگه موضوع مربوط به آخرین مدل بنز بود جذاب تر به نظر می رسید ولی اجازه بدید پراید سوارها هم از یه مطلب راجع به ماشین هاشون داشته باشن.

تغییرات داخلی
تغییرات داخلی پراید باعث شده وقتی سوار اون میشید حس تازه ای داشته باشید، البته من چون یه کم خوره ماشین هستم قبل از تحویل ماشین حسابی تو اینترنت به مقایسه طراحی داخلی این مدل با ماشین های مشابه و روز دنیا داشتم و نتیجه اش این بود که مهندس های سایپا خیلی تلاش کردن تا روح جدیدی تو این ماشین سوار کنن و به نظر من میشه گفت موفق هم بودن ولی با این احوال با ماشین های روز دنیا که هم کلاس پراید( کوچک شهری) محسوب میشن فاصله زیادی دارن، حالا اگه بخوام، اجمالی تغییرات داخلی رو برای شما بگم می تونم تو چند خط خلاصه کنم:
–    تغییر کامل جلو داشبورد ( خیلی بهتر و زیبا تر شده)
–    تغییر جلو آمپر ( خیلی بهتر شده)
–    تغییر کلید های کنترلی مثل کولر و بخاری ( خیلی بهتر و زیبا تر شده و البته به نظرم از MVM 110 قرض گرفتن)
–    نصب رادیو پخش CD به همراه پورت USB
–    تغییر غربیلک فرمان
–     تغییر دریچه های بخاری و کولر
–    نصب کلید کنترل وضعیت چراغ جلو
–    تغییر رو دری ها و دسته دنده
–    تغییر صندلیهای و نصب اهرم تنطیم صندلی
–    بهبود عملکرد کلاچ
–    و ….

131 interior
همه تغییرات بالا به نظر من مثبت هستند حتی اگه قرضی هم باشه باز تو ارزیابی من مثبت به نظر هستند و اما تغییراتی رو که من نمی پسندم:
–    دستگیره های درب بازکن کیفیت خوبی ندارن و خیلی ضعیف به نظر می رسن
–    تو اکثر قسمت های ماشین پلیسه در کناره های قطعات مشاهده میشه
–    اکثر قسمت های پلاستیکی جانبی و کلیدها موج دارن و بی کیفیت به نظر می رسه.
–    برجستگی و یا قوس زیاد روی غربیلک فرمان (به سختی میشه قفل فرمان نصب کرد که صدای بوق رو در نیاره)
–    سرو صدای اضافی درب های جلو در هنگام روشن بودن موتور
–    و …

ماشین سواری
بعد از بررسی داخل ماشین باید سواری اون رو هم بررسی کنم که به نظر من با وجود اینکه هنوز پراید سوار شدیم عملکرد بهتری از مدل های قبلی داره و موتور نرم تر کار می کنه و فرمان اون هم علی رقم اینکه هیدرولیک نیست(مدل اس ال) خیلی بهتر از مدلهای قبلی کار میکنه، عملکرد بهتر کولر در مقایسه با مدلهای های قبلی (به نظر کانالهای کولر اتلاف انرژی کمتری دارن)، در قسمت گیربکس هم میشه گفت دندها بهتر تعویض میشن و همچنین بعضی از قطعات داخل موتور هم مثل قسمت انژکتور به نظر با کیفیت تر شدن.
موارد بالا تغییرات مثبت این مدل از نظر بنده است، همچنین از تغییرات منفی میشه به بیشتر شنیده شدن صدای موتور در داخل عنوان کرد که به نظر من نشون از عایق بندی ضعیف تر داره و یا میشه به جنس ضعیف تر رادیاتور اشاره کرد.

در ادامه تغییرات ظاهری اون هم که البته اندک تغییرات رو داشته میشه به چراغ جلوهای شکیل و یکپارچه اشاره کرد و البته قاب متفاوت چراغ های عقب که خیلی حرفی برای گفتن نداره.

نواقض ذاتی پراید
همونطور که در قسمت های قبلی اشاره کردم پراید در مقایسه با خودرو های همکلاس خودش فقط از نظر کلاس عمومی ماشینها بدون در نظر گرفتن قیمت، ایراداتی داره که میشه گفت اونها ذاتی هستند تو مقایسه باید بگم ماشین های هم رده پراید مثل: پژو ۲۰۶، فیات ۵۰۰، مینی کوپر، هیوندای i20، مزدا ۲، تویوتا یاریس و … برتری های دارن که اونها رو تبدیل به یه ماشین روز کرده و یه جورایی سخته که پراید رو با اونها مقایسه کرد در عین حال باید نواقض ذاتی پراید عبارتند از:
–    قدرت کم (با وجود داشتن موتور ۱۳۰۰ فقط ۶۳ اسب بخار قدرت داره درحالی که ماشینهای مشابه از ۷۵ اسب بخار به بالا قدرت دارن)
–    ضعف سیستم جلوبندی
–    ضعف سیستم ترمز ( حتی در مدل های مجهز به ABS)
–    طراحی داخلی ساده (مثلا اگه تو ترافیک خسته بشی و بخوای دستت رو جایی برای استراحت بزاری جایی پیدا نمی کنی)
–    عایق بندی ضعیف
–    وزن کم ( در سرعت زیاد این عامل بسیار خطرناک خواهد بود)
–    طراحی بدنه قدیمی ( مربوط به دهه ۸۰ میلادی)
–    رنگ بدنه ضعیف ( با کمترین ضربه رنگ مخدوش خواهد شد)
–    حجم باک کم ( تو استانداردهای نانوشته،‌ ذکر شده باید بتونی مسافت ۶۰۰ کیلومتر رو بدون سوخت گیری طی کنی که این مورد الان تو ماشین های روز دنیا اجرا شده)

تاریخچه
اگه به تاریخچه پراید نگاه کنید، به فورد فستیوا می رسید که تا سال ۱۹۹۸ هم در آمریکا تولید می شده و در مدل ۳ درب و در کلاس خودش اقبال خوبی هم داشته و به موازات فورد، شرکت کیا اون رو تبدیل به یه ماشین ۵ درب و در ادامه مدل ۴ درب صندوق دار میکنه، این ماشین ابتدا یه ماشین کوچک شهری بوده و باید انتظار همین کالا رو داشته باشیم ولی وقتی که تو ایران معمولا با توجه به قیمت ماشین اکثر مردم اون رو سوار میشن، یه جواریی همه نو کارایی برای اون تعریف میشه و انتظارات بالا میره مثلا استفاده به عنوان تاکسی، ماشین خانواده، ماشین مسافرت، ماشین کار و حتی بعضی ها پراید رو اسپورت می کنن (جواد بازی در میارن) … ولی اگه به استفاده اصلی اون نگاه کنیم به نظر من و در شرایط کنونی قیمت های ماشین تو ایران، نمره قابل قبول رو خواهد گرفت، البته یه توصیه ای هم به دوستان سایپایی دارم و اون اینکه همون طور که حتما شما هم می دونید تغییرات تو ظاهر و بدنه ضمن بهبود شکل ظاهری، کمک می کنه مشتریان رضایت بیشتری داشته باشن و حالا که شما به این حد رسیدن که مدل ۱۳۲ رو طراحی کنید، دمیدن یه روح تازه مثل تیبا(حتی اگه جلوی ماشین زشت باشه) در پراید تجربه کردید، تغییرات در غالب های بدنه تو این ماشین هم نباید کار خیلی سختی باشه، ولی حداقل با این کار به مصرف کننده های پراید تو ایران که اتفاقا کم هم نیستند احترام خواهید گذاشت.

saipa-131-rear

در پایان این مطلب می خوام بگم اونهایی که به فکر ماشین نو در این قیمت ها هستند صرف نظر از اینکه انتخاب دیگه ای ندارن (به غیر از MVM110)، پراید ۱۳۱ و یا هم خانواده های مشابه اون مثل ۱۳۲، ۱۱۱ و ۱۴۱ ماشین خوبیه و شما را به درسر نمی اندزه ( البته اگه شانس بیارین) ولی مهمتر از همه اینکه با چشم باز  و بدونید چی می خرید و انتظار یه ماشین کوچک شهری رو داشته باشید تا کمتر پراید رو با ماشین های روز و مدل بالا مقایسه کنید، در ضمن توصیه می کنم به غیر از رنگ سفید به رنگهای دیگه فکر کنید چون الان رنگهای خوبی تو بازار موجوده، البته امیداورم یه روزی ماشینی رو که آرزو دارین بخرین و اون موقع اگه به زمان داشتن پراید فکر کردید خاطره خوب از این ماشین یادتون بیاد و ماشین سازهای ما هم یاد بگیرن ماشین خوب و با کیفیت تولید کنن و به مصرف کننده و خواسته هاش احترام بگذارن.

نویسنده: وحید گودرزی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۵۹ دیدگاه‌ها

  1. reza

    ۱۶ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چی بگم واقعا
    من خودم ارزوی داشتن یه پراید رو دارم درحالی که سی سالمه به قول خودم کار هم میکنم سال 89 یا 90 بود که پراید 7 تومن بود الان سال 95 هست اون موقع هم پول نداشتم پراید بخرم الان هم ندارم که بخرم پراید 20 میلیون شده

    موافقم 10
    مخالفم 2
  2. TSHDN

    ۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (68 ديدگاه)

    ما حدودا 11 سال یدونه مدل 84 موتور زیمنس داشتیم.ماشین خوبی بود تو این 11 سال فقط کولرش خراب شد
    ولی خب ازش خوشم نمیاد خودتون میدونید نصف مردممون رو همین به کشتن داده.

    موافقم 3
    مخالفم 3
  3. afa

    ۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    سلام من پراید مدل 95( m13)خریدم
    وقتی یه روز روشن نمیکنمش بعد یه روز استارت که میزن صدای تیلر میده تا گرم شه بعد گرم شدن عادی میشه میشه بگین این طبیعیه یا نه؟

    موافقم 3
    مخالفم 3
    1. اسی

      ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام ..احتمالا از تسمه دینام شماست ..اکثر پرایدا این مشکلو دارن …خیلی جدی نیست ..برای اینکه خیالت راحت بشه میتوی به یه تعمیرکار مطمین هم مراجعه کنی ..درستشم نکنی مهم نیست (البته اگه از تسمه دینام باشه که احتمال خیلی خیلی زیاد از همونه )

      موافقم 0
      مخالفم 2
  4. 02

    ۱۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من خودم کلاسیک المانی بازم. واقعا ماشین های تولید ایران همشون اشغالن. ولی یسری میگن پراید واسه 40 سال پیشه 20 تومن نمیارزه و … در جواب اونا پژوی اشغال ک تو دنیا فروشش فقط واسه کشورهای جهان سومه 30 40 تومن میارزه؟؟؟؟ اونا ک دم از ماشینهای فرانسه میزنن و میگن ال 90 و 206 خ خوبه اصا ماشین خوب تاحالا سوار شدن؟؟؟؟
    هم میهنان من یاد بگیرید ک اشغالترین ماشین تو دنیا ماشینهای فرانسس و از اونجا ک ما عقب افتاده ایم بازاری واسه قالب کردن اشغالاشون بهتر از ایران پیدا نکردن. اول المان بعد ژاپن بعد امریکا
    ماشینهای ایرانی الان همشون اشغالن. هیچکدوم سواری ندارن. کیفیت ندارن و با این قیمتها نمیارزند. ولی اگر کسی بخواد مثل ادم رانندگی کنه و تو شهر استفاده داشته باشه پراید بهتر از اونای دیگس. چون هم قیمتش از اشغالای دیگه کمتره هم اصطلاکش. 206 خصوصا تیپ 2 ارزش خرید داره اونم 32 تومن؟؟؟ اون مال 20 سال پیش نیس؟؟؟ 32 تومن پول میدی حجم موتورت اندازه پرایده. سواری عین پرایده. حتی شیشه عقب دستیه. هیچ امکاناتی بیشتر از پراید نداره. اون ارزش داره اخه؟؟؟؟ اونا ک دم از سواری و شتاب میزنن تا حالا پونتیاک فایربرد یا بی ام و 2002سوارشدن تا بفهمن سواری و شتاب چیه؟؟؟؟ بابا بس کنید. تو کشور ما همه هم دکترن هم مهندس هم ماشین باز هم …..
    انقدر نظرات الکی و از رو هوا ندید لطفا

    موافقم 5
    مخالفم 6
    1. 02

      ۱۴ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      206 تیپ دو ارزش خرید 32 تومنی داره؟؟؟ واسه 30 سال پیش نیس؟؟؟؟ امکاناتش از پراید بیشتره؟؟؟ واقعا خنده داره . اونا ک میگن 206 شتاب داره سواری داره تا حالا پونتیاک فایربرد یا بی ام و 2002 سوارشدن ببینن سواری و شتاب چیه؟؟؟
      بابا بس کنید
      تو مملکت ما همه دکتر مهندس کارشناس ماشین باز همه چی هستن
      همینه ک فرانسه فهمیده ما چ مردمی هستیم اشغالاش ک تو هیچ کشوری ن طرفدار داره ن فروش میره و میده ایرانخودرو اونم با قیمتهای فضایی میکنه تو پاچه ملت

      موافقم 3
      مخالفم 2
  5. رضایی

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ای بابا الان که پراید ۴۰ میلیون شده

    موافقم 2
    مخالفم 2
    1. سعید

      ۴ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (1 ديدگاه)

      الان بالای ۱۰۰ تومن شده

      موافقم 3
      مخالفم 2
  6. ۰۳

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام ، در جواب آقای ۰۲عارضم که ، نظرات بر پایه خودروهای داخلی هست ، همه خوب می‌دونن پراید در قیاس خودروهای آلمانی ، ژاپنی ، آمریکایی ،اصلا بحساب نمیاد و پشه ای بیش نیست ، یعنی شما نتونستین تشخیص بدین که این نظرات در قیاس با خودروهای خارجی نیست !!!!!!!,نظر همه در جای خودش محترم و متین هستش و هر کس بر اساس تجربه ای که بدست آورده نظر میده تا کسانی که میخوان یه مقدار تجربه کسب کنن ، از نظر مردم استفاده کنه ، خیلی ها هستن که پول کمی دارن و فقط میتونن پراید بخرن ،و ضمنا هیچ تجربه ای ازین خودرو ندارن، لذا جهت رانندگی بهتره که نقاط ضعفه پراید رو بدونن و آگاهانه رانندگی کنن، با تشکر ،

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا