بررسی تسلا مدل S 60

شبکه تسلا در حال حاضر دارای ۱۲۵ ایستگاه سوپرشارژر در کشور امریکاست و در همین حال، به ایستگاه‌های بیشتر از این برای مسافرت‌های طولانی نیاز خواهد بود. برخلاف عمل پُر کردن یک مخزن بنزین، شارژ باتری یک خودروی الکتریکی فرآیندی خطی نیست و هر چه به انتها نزدیک‌تر می‌شویم، باتری برای پر شدن به زمان بیشتری نیاز پیدا می‌کند. طبق گفته تسلا، ۲۰ دقیقه زمان برای پُر کردن نیمی از باتری مدل S لازم است که با استفاده از ایستگاه‌های سوپرشارژر ۱۲۰ کیلوواتی لازم است. این سرعت شارژ، حدود ۱۶ مرتبه از بسیاری از ایستگاه‌های شارژر عمومی بیشتر است. در همین حال، وقتی در مدل S نشسته‌اید، میزان مصرف معادل سوخت را می‌توانید مشاهده کنید که حالتی پایدار و یکنواخت دارد. یک شارژ ۳۵ دقیقه‌ای، می‌تواند ۱۰۰ مایل به مسافت خودرو اضافه کند.

2014 Tesla Model S 60
2014 Tesla Model S 60

تسلا مدل S از یک کانکتور اختصاصی استفاده می‌کند. همچنین این کمپانی انواع مختلفی از آداپتورها از جمله نوع دوشاخه‌ای استاندارد SAE J1772 مورد استفاده در شورولت ولت و دیگر خودروهای الکتریکی را تأمین می‌کند. یک دوشاخه دیواری ۱۲۰ ولتی و حتی پریز لازم برای یک خشک‌کن لباس الکتریکی ۲۴۰ ولتی از دیگر تجهیزات تسلا هستند. این بدان معناست که مالکان مدل S می‌توانند در هر جا به شارژ دسترسی داشته باشند. کانکتور اختصاصی تسلا، در عین حال، دسترسی خودروهای الکتریکی دیگر را به شبکه تسلا محدود می‌کند. بنابراین، حتی خودروهایی مانند نیسان لیف که از شارژ DC پشتیبانی می‌کنند، نمی‌توانند از سوپرشارژرهای تسلا استفاده کنند.

2014 Tesla Model S 60
2014 Tesla Model S 60

البته تمام خودروهای مدل S نیز نمی‌توانند از سوپرشارژر استفاده کنند. خودروهایی که از باتری ۸۵ کیلووات‌ساعتی استفاده می‌کنند، با توجه به قیمت ۸۱۰۷۰ دلاری‌شان، می‌توانند به این شارژرها دسترسی داشته باشند. ولی برای مدل S هایی که از باتری‌های ۶۰ کیلووات‌ساعتی استفاده می‌کنند، شرایط این‌گونه نیست. در نتیجه، تسلا قیمت پایه این مدل‌ها را تا ۷۱۰۷۰ دلار پایین آورده و در همین حال، دسترسی به سوپرشارژر را به عنوان یک آپشن اضافی به ارزش ۲ هزار دلار ارائه کرده است. در صورتی که پس از تحویل این کار انجام شود، قیمت این آپشن به ۲۵۰۰ دلار خواهد رسید.

2014 Tesla Model S 60
2014 Tesla Model S 60

در کنار این هزینه برای استفاده از سوپرشارژرها، تسلا هنوز برنامه‌ای برای دسترسی موقت یا اعتباری برای این ایستگاه‌ها در نظر نگرفته است. در عین حال، طبق تصمیم تسلا، استفاده از ایستگاه‌های سوپرشارژر به صورت رایگان در طول عمر اتومبیل است؛ موضوعی که برای خریداران تسلا مدل S بسیار وسوسه‌کننده خواهد بود.

2014 Tesla Model S 60 Sedan electric
2014 Tesla Model S 60 Sedan electric

شاید یکی از مهم‌ترین مسائل در خودروهای الکتریکی، میزان مسافت با یک شارژ کامل باشد. در هنگام تست P85 مدل S در سال ۲۰۱۲، با استفاده از یک شارژ کامل باتری، مسافت ۲۱۱ مایل (۳۴۰ کیلومتر) از خودرو مشاهده شد. ولی در این خودروی ۶۰ کیلوواتی، مسافت ۱۶۴ مایل (۲۶۴ کیلومتر) طی شد؛ مسافتی که بسیار کمتر از تخمین رسمی سازمان حفاظت محیط زیست امریکا به میزان ۲۰۸ مایل است و در همین حال، تنها ۲۲ درصد نسبت به P85 کمتر است. بدیهی است که خروجی کمتر موتور مدل S به این عملکرد کمک کرده است. موتور ۳۰۲ اسب‌بخار در خودروی تست شده در اینجا، به همراه وزن ۱۹۶۱ کیلوگرمی‌اش، از عوامل مؤثر در این عملکرد بوده‌اند. P85 قبلی دارای موتوری با قدرت ۴۱۶ اسب‌بخار بود، ولی به میزان ۲۰۹ کیلوگرم وزن بیشتری داشت. در نتیجه، همان‌طور که انتظار می‌رود، مدل جدید با قدرت کمتر و سبک‌تر است و مصرف انرژی کمتری خواهد داشت. طبق استانداردهای EPA، مدل S 60 دارای مصرف انرژی معادل ۲/۵ لیتر سوخت در شهر و ۲/۴۲ لیتر در جاده است. این در حالی است که مصرف سوخت معادل P85 به میزان ۲/۶۷ لیتر در شهر و ۲/۶۱ لیتر در جاده بوده است. البته در تست، مدل S 60 مصرفی معادل ۲/۷ لیتر سوخت در ۱۰۰ کیلومتر نشان داد که باز هم از مصرف سوخت P85 در تست (۳/۱۸ لیتر سوخت در ۱۰۰ کیلومتر) بهتر است.

2014 Tesla Model S 60 Sedan electric
2014 Tesla Model S 60 Sedan electric

مدل S 60 در زمینه شتاب و عملکرد نیز به شرایط P85 نزدیک بوده است. زمان ۵/۵ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت و ۱۴/۲ ثانیه برای طی کردن مسافت یک‌چهارم مایل از این خودرو مشاهده شده است. در همین حال، P85 در هر دو تست، به میزان ۰/۹ ثانیه جلوتر بوده است. در تست لغزش در پیچ، مدل S 60 با تایرهای تمام‌فصل و سیستم تعلیق استاندارد، چسبندگی 0.89g را ثبت کرد که نسبت به عدد 0.91g در P85 عقب‌تر است؛ البته باید اشاره کرد که در P85 از سیستم تعلیق گازی ارتقا یافته و چرخ‌های ۲۱ اینچی با تایرهای میشلین پایلوت اسپورتس استفاده شده بود. در مورد عملکرد ترمز نیز، در توقف از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت، مدل S 60 مسافت ۵۳/۰۳ متر را ثبت کرد که نسبت به P85 به میزان ۴/۴۲ متر بیشتر است.

شاید مهم‌ترین مسئله در طراحی تسلا مدل S، شناخته‌شدن به عنوان جایگزینی برای خودروهای لوکس باشد. از لحاظ زیبایی، این خودرو سرآمد کلاس خود است و طراحی ظاهری آن بسیار مدرن صورت گرفته است. طراحی داخل نیز هم زیبا و جذاب و هم با مهارت انجام شده و مواد با کیفیت و تعادل بسیار خوبی در آن به کار رفته است.

2014 Tesla Model S 60 Interior
2014 Tesla Model S 60 Interior
2014 Tesla Model S 60 Interior
2014 Tesla Model S 60 Interior
2014 Tesla Model S 60 Interior
2014 Tesla Model S 60 Interior

2014 Tesla Model S 60 Interior
2014 Tesla Model S 60 Interior

حتی مدل پایه این خودرو، بدون استفاده از سیستم تعلیق گازی، سواری بسیار راحت و هندلینگ مناسبی فراهم می‌کند. رانندگی با مدل S ثابت می‌کند که راه‌های دیگری نیز برای لذت‌بردن در پشت فرمان وجود دارد؛ استفاده از یک پدال در کنار ترمزهای احیاکننده سطح بالا به‌جای ترمزهای مکانیک، نیازمند سبک متفاوتی از رانندگی است.

خریدن یک تسلا همچنان نیازمند فدا کردن برخی شرایط در رانندگی است. یکی از مهم‌ترین مسائل، هنوز حداکثر مسافت با یک شارژ کامل است. امّا در همین حال، انقلاب خودروهای الکتریکی ادامه دارد و در سه سال و نیم گذشته، ۲۵۰ هزار خودروی پلاگین در امریکا فروخته شده است. یکی از بهترین نمونه‌های الکتریکی نیز تسلا مدل S است که می‌تواند باز هم حرکت رو به جلوی این وسایل نقلیه را ادامه دهد.

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور عقب، دیفرانسیل عقب، ۵ سرنشین، ۵ در واگن.
  • قیمت مدل تست: ۷۹۷۲۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۷۱۰۷۰ دلار).
  • نوع موتور: موتور الکتریکی AC القایی.
  • قدرت: ۳۰۲ اسب بخار.
  • گشتاور: ۴۴۰/۶۴ نیوتن‌متر.
  • گیربکس: یک سرعته مستقیم.

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۹۵۹ متر.
  • طول ماشین: ۴/۹۷۸ متر.
  • عرض: ۱/۹۶۳ متر.
  • ارتفاع: ۱/۴۳۵ متر.
  • وزن کلی: ۱۹۶۱ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۵ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۵ ثانیه.
  • صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۳۵/۲ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۲ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۴/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۷/۷۱ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۱۹۴/۷۳ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۳/۰۳۵ متر.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط‌زیست امریکا: معادل ۲/۵ لیتر سوخت در شهر و ۲/۴۲ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: معادل ۲/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

30 دیدگاه

  1. خودروي ملي انحصار ملي
    سوابق: (166 دیدگاه) ,

    بنازم دو تن ماشين شتاب 5’5 ثانيه؟؟ اين ماشينو مريخى ها نساختن؟؟

    پاسخ
    1. saeed.shariati
      سوابق: (477 دیدگاه) ,

      نظر سنجی :
      ماشین بنرینی قدرتمند+++++لایک
      ماشین برقی قدرتمند—–دیس لایک

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل "Amir"
        "Amir"
        سوابق: (448 دیدگاه) ,

        با اين وضعيتي ك كره ي زمين داره خب موتور بنزيني ولي در حالت عادي موتور بنزيني سروري ميكنه

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes
          Reza :: Deutschland :: Mercedes
          سوابق: (2174 دیدگاه) ,

          خدمت اونایی که خیلی از عدد شابش تعجب میکنن عارض باشم که موتور بنزینی یه صورت تابعی از rpm هست
          در حالت ایده آل به صورت تابع خطی باید باشه ولی در حقیقت مقدارش از مقدار مورد انتظار همیشه کمتره
          دلیلش هم واضحه
          rpm بیشتر یعنی تعداد فرایند بیشتر پس یعنی سوخت مصرفی بیشتر و انرژی آزاد شده در واحد زمان(توان) بیشتر
          ولی موتور الکتریکی به rpm خیلی ربطی نداره و تاثیر محصوصی روش نداره
          البته نه اینکه نداشته باشه ولی مثل بنزینی نیست!
          پس در دورهای اولیه به دلیل پایین بودن سرعت زاویه ای در موتور گشتاور بالایی ایجاد میشه که شتابگیری بهتری رو به همراه داره

    2. arman
      سوابق: (100 دیدگاه) ,

      بقول مهندس فرهاد کاشانی
      ایلان ماسک با تسلا داره همون کاریو با خودرو سازی میکنه که جابز با اپلش با گنده های بازار کرد

      پاسخ
  2. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    خیلی وحشتناکه
    برید کلیپای حداکثر سرعتشو در یوتیوب ببینید
    داخل ماشین فقط صدای هوا میاد و ماشین سرعت میگیره
    حس عجیب و ترسناکی به آدم دست میده

    پاسخ
  3. حامد
    سوابق: (216 دیدگاه) ,

    عالیه هیچ چیز دیگه ای نمیشه گفت فقط باید لذت برد

    پاسخ
  4. iman mclaren p1
    سوابق: (151 دیدگاه) ,

    تسلا که پیشگام ترین خودرو ساز آمریکاست…حرفی توش نیست همه میدونند
    طراحی خارجی واقعا حرف نداره یعنی هرچی بگم حرف نداره بازم کم گفتم
    ولی طراحی داخلی با توجه به اینکه میدونم سیاست طراحی داخلی تسلا سادگی و تکولوژیک بودنه بنظرم بازم جا برای بهتر شدن داره

    پاسخ
  5. ehsan
    سوابق: (237 دیدگاه) ,

    بنظر من شرکتهای که خودرو الکتریکی میسازن باید باهم همکاری کنند که یک سوکت شارز عمومی یکسان برای همه ماشین های مختلف ساخته بشه وهمینطور جایگاه شارز برای همه برقی ها عمومی باشه وهمه برندها بتونن ازش استفاده کنن اینجوری هم بودجه برای ساخت جایگاه های بیشتر فراهم میشه و هم راننده راحترن واز همه مهم تر افزایش فروش خودرو های الکتریکی میشه

    پاسخ
  6. saeid
    سوابق: (177 دیدگاه) ,

    بنام خدای مهربون

    🙂
    طراحیشو عشقه
    اما فک کنم دزدی از پراید باشه هاااا
    مسولین رسیدگی کنن

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل A
    A
    سوابق: (1407 دیدگاه) ,

    یه ماشین از اینده
    همه چیزش عالیه نمی دونم چه طور توصیفش کنم
    تنها ماشین الکتریکی که ازش خوشم میاد مقط و فقط تسلا هست
    این ماشین بینضظیر هست دومی نداره
    واقعا نمی تونم چیز دیگه ای در مورد این ماشین بگم
    عالیهههههههههههههههههههههههههههههههههههههه…………

    پاسخ
  8. MAFIA
    سوابق: (435 دیدگاه) ,

    ماشین خوبیه ولی مثل جاروبرقی برقیه

    پاسخ
  9. MAFIA
    سوابق: (435 دیدگاه) ,

    این خودرو هم به اندازه کافی سریع هست و هم راحت و هم زیبا و هم کم مصرف و دوستدار محیط زیست.

    از تنها چیزی که تو ایم ماشین بدم میاد صفحه نمایش لمسی بزرگشه.

    انگار تبلت رو چسبوندی داشبورد.

    زیاد از حد توش اغراق شده

    پاسخ
  10. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    الون ماسک مدیرعامل تسلا مرد قابل احترامیه.همون کسیه که نسل بشر رو رشد میده و مطمئنم میتونه بشر رو در کره ماه ساکن کنه

    پاسخ
  11. محمدMOHAMMAD
    سوابق: (232 دیدگاه) ,

    این ماشین بسیار خوبی است ولی اگر چند تا نکته دیگر را توی متنتون نوشته بودید خیلی خوب بود اول اینکه عمر باطری این ماشین چند سال است دوم اینکه چقدر از وزن این ماشین متعلق به باطری آن است سوم قیمت باطری این ماشین برای تعویض چقدر است چهارم اگر شارژ باطری در اثر بی توجهی راننده بین دو ایالت و جایی که هیچ مکانی برای شارژ وجود ندارد تمام شود با این ماشین 2 تنی چه باید کرد پنجم آیا این ماشین در کشور های دیگر هم به فروش میرسد

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (903 دیدگاه) ,

      آفرین محمد کاملا هوشمندانه نظرتو گفتی .بهت تبریک میگم . از اینکه خیلیها فقط میگن عاشقشم و حرفهای غیر حرفه ای میزنن باعث نا امیدی من میشه. ولی تو عمقی کنکاش کردی.

      پاسخ
      1. محمدMOHAMMAD
        سوابق: (232 دیدگاه) ,

        نظر لطفتون است من فقط واقعیت را گفتم

        پاسخ
    2. Ehsan
      سوابق: (31 دیدگاه) ,

      باتری تسلا هشت سال یا 200 هزار کیلومتر گارانتی دارد و طبق تخمین تسلا این باطری ها پس از این مدت حدود 70 تا 80 درصد ظرفیت اولیه خود را حفظ میکنند. دارندگان تسلا می توانند از هم اکنون بسته باتری بعدی خود را به مبلغ 10 هزار دلار خریداری کنند. همانطور که در متن اشاره شده است باطری های تسلا توسط هر منبع الکتریسیته قابل شارژ می باشد و در صورت اتمام شارز باتری خودرو باید به نزدیک ترین محل دارای جریان الکتریسیته منتقل شود. این خودرو علاوه بر آمریکا در اغلب کشورهای اروپایی و کشور هایی مانند ژاپن و چین نیز عرضه می شود.

      پاسخ
  12. alireza_asol
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    جدیدا پیشرفت های خوبی داره در زمینه باطری های لیتیومی اتفاق میوفته…
    یه شرکت گفته تا ۲۰۱۶ باطری های ارزونتر با عمر ۲۰ ساله میسازه که تو چند دقیقه شارژ میشن. یه شرکت دیگم میخواد ظرفیت باطری ها رو چندین برابر کنه.
    مجموعا میشه نتیجه گرفت تا ۲۰۲۰ تحول عظیمی در زمینه خودرو های الکتریکی ایجاد میشه

    پاسخ
  13. امیر علما
    سوابق: (66 دیدگاه) ,

    خارج از آمریکا فروخته میشه.
    دوستان کسی از شرایط جدید واردات خودرو هیبرید اطلاع داره؟
    واقعا بدون تعرفه است یا در حد حرف باقی موند؟
    اگر آره ، یعنی آکورد هیبرید EX میشه در قیاس با سادش با 40% کاهش قیمت تهیه کرد؟ مثلا 116تومن

    پاسخ
  14. امید
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    چه خوب و عالی حیف جاش بین ما خالییییییییییییییییییییییییییییییی

    پاسخ
  15. شهریار
    سوابق: (162 دیدگاه) ,

    مخ آدم سوت میکشه
    دوتن وزن ، 5.5 ثانیه
    خداییش کفسازه

    پاسخ
  16. من
    سوابق: (193 دیدگاه) ,

    این جمله یعنی چه؟:
    استفاده از یک پدال در کنار ترمزهای احیاکننده سطح بالا به‌جای ترمزهای مکانیک، نیازمند سبک متفاوتی از رانندگی است.

    پاسخ
  17. تصویر پروفایل Ahmad..F12
    Ahmad..F12
    سوابق: (2517 دیدگاه) ,

    انیس جان ممنون

    پیشرفت تسلا قابل ستایشه

    واقعاً اوج هنر و تکنولوژی رو توش میبینی

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.