بررسی تویوتا یاریس SE مدل ۲۰۱۵

بهینه‌سازی‌های متوسط در یک مدل خودرو با این هدف انجام می‌شود که تا زمان ارائه تغییرات مفصل‌تر و نسل بعدی، آن را در لیست خرید مشتریان نگه دارد. این کار معمولاً با اضافه‌کردن عناصر زیبا‌شناسانه به خودرو انجام می‌شود؛ ولی گاهی نیز سرمایه‌گذاری در ارتقای المان‌هایی از خودرو که دیده‌ نمی‌شوند، ولی بسیار ملموس هستند، تأثیرگذار خواهد بود. نکته‌ای که در تویوتا یاریس ۲۰۱۵ با آن روبرو هستیم.

2015 Toyota Yaris SE
2015 Toyota Yaris SE

در مدل جدید، یک خودروی زیباتر و تأثیرگذارتر داریم که طراحی پرمعناتری در آن به کار گرفته شده است. چراغ‌های عقب تازه‌ای در آن به کار رفته، طراحی سپر عقب به کلی تغییر کرده و همین‌طور بهینه‌سازی‌های زیادی را در طراحی داخلی کابین می‌بینیم. ولی نقطه‌ای که یاریس در آن همیشه در معرض انتقاد بود و در زیر سایه سرآمدان ساب‌کامپکتی مانند هوندا فیت، فورد فیستا و شورولت سونیک قرار گرفته، یعنی «پیشرانه» تغییری نکرده است. تویوتا مدل ۲۰۱۵ از یاریس را باز هم با همان موتور ضعیف ۱/۵ لیتری چهار سیلندری روانه بازار کرده که از سال ۲۰۰۰ در محصولات تویوتا استفاده شده است. این موتور با همان سیستم گیربکس ۵ دنده دستی قبلی و یا همان سیستم گیربکس چهار دنده اتوماتیک همراه است؛ سیستم گیربکس اتوماتیک از یاریس ۲۰۰۷ مورد استفاده قرار گرفته است.

2015 Toyota Yaris SE
2015 Toyota Yaris SE

در مقایسه با سایر موتورهای ارائه شده در این کلاس، از جمله موتور ۱/۵ لیتری ۱۳۰ اسب‌بخاری با انژکتور مستقیم در هوندا فیت یا موتور توربوی ۳ سیلندر انژکتور مستقیم ۱۲۳ اسب‌بخار در فیستا، موتور پورت انژکتوری تویوتا در قبل از زمانه‌ی خود به سر می‌برد. موتور ۱/۵ لیتری ۱۰۶ اسب‌بخاری در تویوتا یاریس وقتی تحت‌فشار قرار می‌گیرد، صدای آن به هوا بلند می‌شود؛ چیزی که در بیشتر مواقع اتفاق خواهد افتاد.

2015 Toyota Yaris SE
2015 Toyota Yaris SE

ولی مهمترین عقب‌گرد زمانی در سیستم گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک است. این سیستم نه‌ تنها در افزایش سرعت از سیستم‌ها اتوماتیک کنونی و از جمله CVT عقب است، بلکه حتی قابلیت شیفت‌دستی نیز ندارد.

2015 Toyota Yaris SE Interior
2015 Toyota Yaris SE Interior

در هنگام استفاده از سیستم گیربکس دستی، این خودرو کاملاً حس استفاده از شیفت دنده‌ها و کنترل کامل راننده بر سرعت خودرو را منتقل می‌کند. برای بررسی این خودرو از دو مدل مشابه یاریس SE با گیربکس‌های اتوماتیک و دستی استفاده شده است.

2015 Toyota Yaris SE
2015 Toyota Yaris SE

در همین حال، رکوردهای ثبت شده برای یاریس‌ها، گویای موارد بسیاری است. یاریس با گیربکس دستی در تست ۰ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت ‍۱/۳ ثانیه از همتای اتوماتیک خود جلوتر است و همین‌طور در تست یک‌چهارم مایل ۰/۹ ثانیه از آن پیش است. این در حالی است که هم‌اکنون برخی سیستم‌های گیربکس اتوماتیک در دنیای خودرو وجود دارند که می‌توانند به‌راحتی در شتاب عملکرد بهتری نسبت به گیربکس‌های دستی داشته باشند. ولی، در هر حال این گیربکس اتوماتیک، آخرین نسل آنها نیست. در واقع دوباره در اینجا همان شکایت‌هایی را داریم که ۵ سال پیش آنها را داشته‌ایم.

2015 Toyota Yaris SE
2015 Toyota Yaris SE

در همین حال، بالاخره یک روزنه ‌امید برای گیربکس اتوماتیک یاریس پیدا شد. در حالی که بیشتر اطلاعات تست‌ها نشان‌دهنده برتری گیربکس دستی نسبت به اتوماتیک بود، ولی گیربکس دستی در شتاب‌گیری در حالت تخت‌گاز از ۴۸ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت و همین‌طور از ۸۰ تا ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت از همتای اتوماتیک خود ضعیف‌تر بود. البته این موضوع به نحوه انجام چنین تستی برمی‌گردد. در این تست، در حالت تخت‌گاز، وقتی راننده پدال گاز را فشار می‌دهد، سیستم اتوماتیک به سراغ دنده بعدی می‌رود. این در حالی است که گیربکس دستی در دنده پنجم قفل شده است و موتور سنگین حرکت می‌کند.

2015 Toyota Yaris SE
2015 Toyota Yaris SE

عملکرد سیستم گیربکس ۵ دنده یاریس نسبتاً مناسب است؛ ولی در همین حال، از لحاظ کیفیت و هیجان رانندگی، با گیربکس ۶ دنده دستی در هوندا فیت قابل‌مقایسه نیست.

2015 Toyota Yaris SE
2015 Toyota Yaris SE

البته آمار سازمان حفاظت محیط زیست امریکا برای مصرف سوخت یاریس در شرایطی متعادل برای این کلاس قرار دارد و دارای مزیت زیادی نسبت به سیستم‌های گیربکس دیگر نیست. در همین حال، در تستی که انجام، برای هر دو مدل مصرف سوختی‌ برابر ۸/۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مشاهده شد.

2015 Toyota Yaris SE
2015 Toyota Yaris SE

ارتقای عمده در سیستم پیشرانه یک مدل، هزینه زیادی به خودروساز اعمال می‌کند؛ بنابراین چنین تغییری در یک بهینه‌سازی متوسط کمتر انجام می‌شود. به عنوان مثال، مدل کرولا برای جایگزینی سیستم گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته‌اش با CVT، تا زمان ارائه مدل جدید صبر کرد. سیستم CVT در تمام مدل‌های کرولا به جز مدل پایه عرضه شد. با این حال، تویوتا در ارتقای یاریس به سراغ مواردی فراتر از عناصر ظاهری نیز رفته است. به عنوان نمونه، با تغییرات اندکی در طراحی شاسی، به سختی آن افزوده شده است. این صلبیت بیشتر و به دنبال آن، بهینه‌سازی در سیستم تعلیق، باعث شده تا یاریس نسبت به قبل سریعتر و چابک‌تر باشد.

2015 Toyota Yaris SE Interior
2015 Toyota Yaris SE Interior

در تست لغزش در پیچ، نیروی 0.8g را از یاریس شاهد هستیم که برای این کلاس خودرو مناسب است. همچنین سیستم ترمز نیز عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. مدل‌های SE مجهز به چرخ‌های ۱۶ اینچی و تایرهای 195/50 هستند که بهترین نوعی هستند که این تویوتا در محصولاتش ارائه می‌دهد. اگر چسبندگی بیشتری در یاریس می‌خواهید باید به سراغ موارد تیونینگ و افتر مارکت بروید.

2015 Toyota Yaris SE Interior
2015 Toyota Yaris SE Interior

در مجموع، این یاریس دارای مواد بهتری در داخل کابین است. تجهیزاتی مانند صفحه‌نمایش لمسی رنگی ۶/۱ اینچی و سیستم راهبری به آن اضافه شده‌اند و طراحی و ساخت آن به خوبی در یک کارخانه جدید مونتاژ در فرانسه پرداخته شده است. در همین حال، به امکانات راحتی راننده نیز اضافه شده است.

یاریس جدید، از بیرون و داخل حالتی مدرن به خود گرفته است و هیجان رانندگی با آن افزایش یافته است. البته به سطح رقابت در زمینه رضایت از رانندگی در مقایسه با فیت و فیستا نرسیده است. این در حالی است که با ورود مزدا 2 جدید نیز جایگاهش در کلاس خودرویی تهدید می‌شود. ولی تا این زمان، تغییرات جدید تویوتا یاریس، باعث شده تا حداقل ظاهر یک رقیب جدی در این کلاس برای آن ایجاد شود.

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.
  • قیمت مدل تست: ۱۸۷۲۴ دلار (قیمت مدل پایه: ۱۷۶۴۵ دلار) برای گیربکس دستی، ۱۹۵۲۴ دلار (قیمت مدل پایه: ۱۸۴۴۵ دلار) برای گیربکس اتوماتیک.
  • نوع موتور: DOHC ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، بدنه و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
  • گنجایش: ۱۴۹۷ سی‌سی.
  • قدرت: ۱۰۶ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۱۳۹/۶۵ نیوتن‌متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۵ دنده دستی، ۴ سرعته اتوماتیک.

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۵۱ متر.
  • طول ماشین: ۳/۹۵ متر.
  • عرض: ۱/۶۹۴ متر.
  • ارتفاع: ۱/۵۰۹ متر.
  • وزن کلی: ۱۱۰۰ کیلوگرم برای مدل گیربکس دستی و ۱۱۱۵ کیلوگرم برای مدل گیربکس اتوماتیک.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت؛ گیربکس دستی: ۸/۹ ثانیه، گیربکس اتوماتیک: ۱۰/۲ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت؛ گیربکس دستی: ۳۲/۴ ثانیه، گیربکس اتوماتیک: ۴۳/۸ ثانیه
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت؛ گیربکس دستی: ۹/۹ ثانیه، گیربکس اتوماتیک: ۱۰/۶ ثانیه
  • تخت‌گاز از ۴۸/۲۸ تا ۸۰/۴۷ کیلومتر بر ساعت؛ ؛ گیربکس دستی: ۱۳/۹ ثانیه، گیربکس اتوماتیک: ۵/۵ ثانیه
  • تخت‌گاز از ۸۰/۴۷ تا ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت؛ ؛ گیربکس دستی: ۱۵/۲ ثانیه، گیربکس اتوماتیک: ۷/۵ ثانیه
  • عبور از یک‌چهارم مایل؛ گیربکس دستی: ۱۷ ثانیه با سرعت نهایی ۱۳۰/۵۷ کیلومتر بر ساعت، گیربکس دستی: ۱۷/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۲۵/۵۳ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی؛ با محدودیت قانونی: ۱۸۳/۴۶ کیلومتر بر ساعت، با محدودیت دراگ: ۱۷۳/۸۱ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت؛ گیربکس دستی: ۵۳/۰۳۵ متر، گیربکس اتوماتیک: ۵۵/۷۸ متر.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا؛ گیربکس دستی: ۷/۸۴ لیتر در شهر و ۶/۳۶ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر، گیربکس اتوماتیک: ۷/۸۴ لیتر در شهر و ۶/۵۳ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۱۰/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

31 دیدگاه

  1. سام سامی
    سوابق: (72 دیدگاه) ,

    تویوتاست دیگه…هیچ وقت ایراد اساسی نمیشه ازش گرفت…بنظرم تمام مواردی که یه ماشین جمع و جور شهری باید داشته باشه را داره…اما بنظرم واقعا برای خارج از ایران مناسب هست… هرجوری فکر میکنم قیمت 110.000.000 تومان واسه مدل 2015 تو ایران زیادی زیاد هست!!!!
    یادمه سال 90 که 207 خریدم به قیمت 19 تومان (اتوماتیک) مزدا 2 بود 23.800 تحویل دو ماهه!!!
    الان یاریس رقیب مزدا 2 هست حالا چجوری تو سه سال 4 برابر شده قیمتش!!!!! یعنی مزدا 2 اتاق جدید هم باید بالای 100 تومان بیاد!!!خدا عاقبتمون رو بخیر کنه…
    اینجا اونجایی که میگن هرچی کمتر بدونی بهتره!!!!!
    در آخر بنظرم یاریس جدید خوبه اما نه اندازه 110 تومان…
    درود بر عاشقان خودرو

    پاسخ
    1. LEXUS
      سوابق: (182 دیدگاه) ,

      ماشین خوشگلی جون میده برای اسپرت کردن!!!!!

      پاسخ
      1. mohsen
        سوابق: (23 دیدگاه) ,

        من دیشب یکیشو دیدم چراغاش با این فرق میکرد!!! خیلی بهتر بود!!

        پاسخ
    2. فرامرز
      سوابق: (743 دیدگاه) ,

      درسته این و مزدا ۲ تو یه کلاس هستن اما مزدا ۲ از نظر طراحی و اسپرت بودن و تقریباْ همه چی یه سر و گردن از این بالاتره. مصرف سوخت این تو تست نزدیک ۱۱ لیتره!!! به نظرم قیمت منطقی برای این تو بازار ناعادانه ی ایران ۷۰ تا ۹۰ تومن باشه. اما من خودم هیچ برتری فاحشی تو این نسبت به ۲۰۷ نمیبینم که بخوام دوبرابرش پول بدم. تازه با ۹۰ تومن هم میشه لنسر گرفت که یه کلاس بالاتره ولی ارزون بودن لنسر بیشتر بخاطر افت اعتبار جهانی برند میتسوبیشی هست.

      پاسخ
      1. فرامرز
        سوابق: (743 دیدگاه) ,

        البته منظورم مزدا ۲ جدید و ۲۰۱۵ نه اون مدلی که تو ایران مونتاژ میشد!

        پاسخ
    3. رضا.2272
      سوابق: (187 دیدگاه) ,

      چی میشد میتونستیم مثه همه ی دنیا ماشین رو با قیمت واقعیش بخریم
      حتی تو مناطق آزاد هم قیمتا خیلی با ارزش واقعی فاصله دارن
      به امید اون روز

      پاسخ
    4. خاوری
      سوابق: (1104 دیدگاه) ,

      از کرامات برادران یکیش اینه که یک شبه همه چیز سه برابر شد…

      پاسخ
    5. سپهر
      سوابق: (68 دیدگاه) ,

      مالی نیست تنها خوبیش تویاتو بودنشه بعدم آدم مگه دیوونس که صدوخورده ای بده پول این خوب میتونه از برند هیوندا ماشینایی مثل سراتو یا النترا رو بخره شاید یه کم گرون تر باشه ولی در عوض یه مدلی داره بازم میگم تنها خوبیش اینه که تویاتوست و آدم خیالش از بابت کیفیت راحته البته شاید واسه خانما انتخاب بدی نباشه .

      پاسخ
  2. AliZeus
    سوابق: (418 دیدگاه) ,

    اینم وارد مملکت گل و بلبل ما بشه زیر 100 تومن نیست…
    یا قیمت مناسب میومد(60 میلیون) جانشین هلویی بود واسه 206 خودمون…

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل "Amir"
    "Amir"
    سوابق: (446 دیدگاه) ,

    هيچ وقت از اين ماشين خوشم نيومد
    هيچ وقت،،،،درضمن جناب انيس حسيني بررسي خوب و كاملي بود،،ممنون

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل صادق
    صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    هوندا از خیلی لحاظ ها ماشین خوبی و از لحاظ ظاهری زیاد جالب نیس

    یاریس هم ماشین خوبیه ولی انصافا قیمتش بالاس، با این قیمت اگه بهتر بود، گزینه ی خوبی میشد

    توی این کلاس مزدا 2 به نظرم خیلی عالیه، هم قیمتش مناسبه و هم ظاهر خیلی خوبی داره و همینطور از لحاظ موتوری درسته در حد همین یاریسه ولی چون قیمت مناسب تری داری میتونه گزینه ی معقولانه تری هم بشه.

    ارادت

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل 4MATIC
    4MATIC
    سوابق: (1057 دیدگاه) ,

    تویوتا بیشترتمرکزش روی دوام کیفیت ایمنی و… هست وکمتر به ظاهر وامکانات توجه می کنه ولی جدیدا مثل این که روی ظاهر وامکانات رفاهی تمرکز بیشتری کرده مثلا کمری 2014روباکمری2015 مقایسه کنید ازلحاظ اپشن ورخ زمین تا اسمونه
    فکر کنم اگه کمری2015بیاد توبازار سوناتا واپتیما حتی هوندااکورد هم جا می ذاره توفروش

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل 4MATIC
    4MATIC
    سوابق: (1057 دیدگاه) ,

    نظر سنجی
    کیا پیکانتو=دیسلایک شدید
    هیوندای I20=لایک
    تویوتا یاریس=لایک کوبنده

    پاسخ
    1. AliZeus
      سوابق: (418 دیدگاه) ,

      خوب شما رییس سازمان سنجش نشدی..وگرنه بجای چهار گزینه ده بیستا گزینه میدای! 😀 عامو جان دو گزینه ای بده یه نتیجه ای بگیریم!

      پاسخ
  7. میلاد
    سوابق: (208 دیدگاه) ,

    مصرف سوختش با 207 فرقی نداره.
    قیمتش دو برابره!
    207 اتومات انتخاب منطقی تری هست.
    خدا نکنه یه ماشین تو ایران به عنوان کم مصرف جا بیفته.اون وقته که تو فروش پول 1 قرن سوختشو یه جاازت می گیرن 🙂

    پاسخ
  8. just 323
    سوابق: (74 دیدگاه) ,

    فک کنم همین لکنده پراید برا جاده هامون بسته

    پاسخ
  9. تصویر پروفایل 4MATIC
    4MATIC
    سوابق: (1057 دیدگاه) ,

    اقا صادق مزدا2خوبه ولی اونم 73ملیون نمی ارزه به نظرم I20 ازمزدا2 بهتره هم اپشن هاش وهم خدماتش وهم ظاهر وبازار دست دومش تازه جادارتره
    درضمن مزدا2دیگه تولید نمی شه وقطعاتش گرون وکمیابه

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل صادق
      صادق
      سوابق: (2130 دیدگاه) ,

      داش 4matic راستش من کلا i20 رو یادم نبود، الان که گفتی یادم اومد

      قبول دارم، انصافا خیلی هم زیباس (مدل 2015)
      از لحاظ فنی هم از یاریس و مزدا قوی تر هستش و همینطور قیمت بهتری داره، قیمت فولش اگه اشتب نکنم حدود 15-16 هزار دلاره، که خیلی خوبه

      در مورد خرید مزدا 2 هم که گفتم معقولانه تر هستش، راستش در خارج از کشور منظورم بود، آخه من اصلا از قیمت ایرانش اطلاع نداشتم

      در کل شما که i20 رو یادم انداختی، الان قبول دارم که گزینه خیلی مناسبی هستش.
      ممنون

      پاسخ
  10. تصویر پروفایل Behnam
    Behnam
    سوابق: (133 دیدگاه) ,

    بازم گیربکس 4 دنده اتوماتیک ؟؟!!!!! اونم تو سال 2015 میلادی .

    قدرت موتور و مصرف سوختشم که دیگه حرفی برا گفتن نمیزاره …

    پاسخ
  11. h112
    سوابق: (301 دیدگاه) ,

    واقعا که چقدر خوشکل و تو دل برو شده…..ولی با این حال هوندا فیت از نظر من بهتره…..همین…..

    پاسخ
  12. E 36
    سوابق: (753 دیدگاه) ,

    نمیدونم چرا تویوتا تو بعضی موارد تنبلی میکنه!

    پاسخ
  13. سجاد131
    سوابق: (33 دیدگاه) ,

    اشتباه میکنم یا اشتباه میبینم! این مصرف سوخت برای یه یه هاچ بک 1/5 لیتری اونم از تویوتا اونم تو سال 2014 زیاد نیست!!!

    پاسخ
  14. amir323
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوستان کسی میدونه چرا ماشین های تویوتا در ایران با قیمتی بالاتر از کره ای ها عرضه میشه؟ در حالی که تو دبی و بازارهای جهانی تقریبا تو یه رنج اند.

    پاسخ
  15. محمد
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    تویوتاس دیگه بازم محشششره

    پاسخ
  16. مصطفی - برازجان
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    سلام
    کاش سایپا یا خودروسازای دیگه به جای مونتاژ آشغال های چینی یا این ماشین های بی کیفیتشون، تویوتا مونتاژ می کردند!چه اشکالی داشت.

    پاسخ
  17. بهزاد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان، ببخشید با این لحن حرف میزتم، تویوتا با این قیمت مفته، میدونید چرا میگم مفته؟ پیش ماشینای آشغال و لگن ایران خودرو که 42 میلیون پولشه یا ماشینای آشغال چینی مثل جک که هر قسمتشو از یه کمپانی قرض گرفته و 63 تومن پولشه مفته 100 میلیون برای تویوتا یاریس. یا علی

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.