جذاب مرموز! بررسی تویوتا 86

تویوتا جی تی 86، سایون FR-S و پدر معنوی این دو یعنی سوبارو BRZ در بازارهای مختلف به عنوان کوپه های لذت‌بخش و با قیمت مناسب حضور داشتند تا اینکه سایون رسماً در مجموعه تویوتا، به کنار نهاده شد و در بازارهای مخصوص آن، محصولات متناظر با نام تویوتا جایگزین شدند.

2017 Toyota 86
سه مدل از ساخته‌های سایون حالا نام‌های دیگری گرفته‌اند: هاچبک iM به کرولا iM و سدان iA به یاریس iA تبدیل شده و یکی هم همین FR-S که به تویوتا 86 بدل شده است. این خودرو به عنوان عضوی از خانواده‌ی بزرگ تویوتا ویژگی‌های جدیدی را به دست آورده است. از نظر ظاهری می‌توانیم بخش‌های جلو و عقبی بازطراحی شده و چراغ‌های LED را به همراه طراحی جدید رینگ‌های 17 اینچی ببینیم. در کابین نیز غربیلک فرمان کوچک‌تر و تریم جدید برای صندلی‌ها، درب‌ها و داشبورد به چشم می‌خورند.

2017 Toyota 86
از نظر فنی و مکانیکی تویوتا 86 برخی اصلاحات کوچک را پذیرا بوده که از آن جمله می‌توان به فنرهای بازنگری شده و تنظیمات دوباره‌ی ضربه‌گیرها، دستیار شروع حرکت در سربالایی‌ها و طراحی جدید منیفولد اگزوز اشاره کرد؛ و همانند سوبارو BRZ که برادر تویوتا 86 محسوب می‌شود، نسخه‌های مجهز به گیربکس دستی از پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری بوکسوری با 5 اسب بخار قدرت بیشتر بهره می‌برند. قدرت این پیشرانه هم‌اکنون به 205 اسب بخار رسیده است. مدل‌های مجهز به گیربکس اتوماتیک تغییری در خروجی پیشرانه نداشته‌اند و همان 200 اسب بخار سال قبل را دارند. البته هیچ‌یک از این تغییرات عمده و چشمگیر به حساب نمی‌آیند اما خب بودنشان نیز ضرری ندارد.

2017 Toyota 86
تویوتا 86 با در نظر گرفتن لذت رانندگی ساخته شده است. قدرت بسیار زیاد برای داشتن لذت وافر مدنظر نبوده بنابراین شاهد چنین چیزی نیستیم. حتی با افزایش اندک در قدرت خروجی این خودرو کمترین نیروی پیشرانه را در سگمنت خود داراست اما این گفته به معنی عدم وجود هیجان نیست.

2017 Toyota 86
تویوتا 86 شاید فاقد قدرت زیاد باشد اما با وزن کم خود جبران مافات می‌کند. این خودرو سبک‌وزن‌تر از شورولت کاماروی 4 سیلندر و ب ام و 230i است و درحالی‌که هر یک از این خودروها قدرت پیشرانه‌ی بیشتری نسبت به 86 دارند اما در پیچ‌ها این خودرو با هندلینگ چابک و شاسی پاسخگو و ارتباطی کنترل زیادی را ایجاد می‌کند. تنظیمات سیستم تعلیق خیلی سفت یا نرم نیست و با کمی انحراف به خوبی از پیچ‌ها رد می‌شود. تکان‌های بدنه نیز در حد مینیموم نگه داشته شده است. حتی با درگیر کردن حالت پیست و خاموش کردن سیستم کنترل کشش لذت بسیار زیادی نصیب راننده می‌شود.

2017 Toyota 86
دو گیربکس دستی و اتوماتیک 6 دنده نیز وجود دارد. تویوتا می‌گوید که 60 درصد خریداران گیربکس اتوماتیک و 40 درصد نیز گیربکس دستی را انتخاب می‌کنند و از نظر ما آن 60 درصد 100 درصد هیجان رانندگی را از دست می‌دهند!

2017 Toyota 86
به نظر می‌رسد تنها راهی که می‌توان از گیربکس اتوماتیک لذت برد این است که آن را در حالت اسپورت قرار داده و از پیشرانه دورهای بالا را بگیرید و به منظور بهره بردن از حداکثر قدرت در دنده‌های دو، سه و چهار بمانید. گیربکس دستی استفاده‌ی آسان‌تری برای اکثر افراد دارد. این نسخه بدون اینکه اشتباهی داشته باشد یک گیربکس درگیر کننده و لذت‌بخش است. اگرچه که گیربکس دستی عالی نیست اما عملکرد مناسبی دارد.

2017 Toyota 86

2017 Toyota 86
کابین خودرو از مد افتاده به نظر می‌رسد و یکی از نقاط ضعف این خودرو به حساب می‌آید. درحالی‌که اکثر قطعات بکار رفته در کابین ظاهر و حس یک خودروی اسپورت را تداعی می‌کنند اما بقیه‌ی بخش‌ها نظیر کنسول مرکزی و اهرم‌های سیستم تهویه مطبوع ارزان‌قیمت هستند. در کنسول مرکزی شاهد سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه‌نمایش لمسی 7 اینچی هستیم اما باید گفت که اطلاعات و سرگرمی چندانی نصیب شما نمی‌شود. این سیستم دارای رادیو HD، اینترفیس USB و آی پاد و اتصال بلوتوث است. برنامه‌ای برای هماهنگی با اپل کارپلی و اندروید اتو وجود ندارد.

2017 Toyota 86


از طرف دیگر ممکن است که کابین برای برخی افراد به حد کافی انتظارات را برآورده نکند.


همچنین باعث تأسف است که پکیج پرفورمنس قابل دسترس در سوبارو BRZ در تویوتا 86 موجود نیست. این پکیج شامل دامپرهای مخصوص، ترمزهای برمبو و رینگ و لاستیک‌های پهن‌تر است. هرچند تنظیمات بخش اسپورت تویوتا یعنی TRD شامل فنرهای کوتاه‌تر، میله‌های ضد لغزش ضخیم‌تر و گیربکس با تعویض‌های کوتاه‌تر قابل سفارش است؛ و بهتر از همه اینکه این کار گارانتی خودرو را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد.


شاید برند سایون محو شده باشد اما اسانس جوانی آن هنوز زنده بوده و در تویوتا 86 به خوبی نمایان است. مطمئناً افراد جوان درباره‌ی نبود پیشرانه‌ای توربو گله و شکایت خواهند داشت اما این کوپه هیجانی را ارائه می‌کند که کمتر خودرویی قابل‌رقابت با آن است. تویوتا 86 همچنین پس از سال‌های طولانی اولین خودروی اسپورت کار درست شرکت ژاپنی در آمریکا است.

2017 Toyota 86
نقاط قوت: هندلینگ چابک، سواری بالانس شده، هیجان بالا
نقاط ضعف: گیربکس اتوماتیک، احساس کلاچ نرم، کنسول مرکزی از مد افتاده


مشخصات تویوتا 86

پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری تخت
قدرت/گشتاور: 205 اسب بخار/211 نیوتون متر
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی: 11.3/8.3 لیتر در هر صد کیلومتر
شروع قیمت: از 27120 دلار

منبع: autoguide

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

22 دیدگاه

    1. Parvaz
      سوابق: (120 دیدگاه) ,

      واقعا عالی هستش ولی من داداشش BRZ رو تو سوبارو بیشتر دوست دارم

      پاسخ
    2. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      تویوتا دیگه
      مصرف سوختش اگه کمتر بود بهتر میشد

      پاسخ
  1. علی
    سوابق: (70 دیدگاه) ,

    به نظر منم ماشین جالبیه اما بیشترمجله ها و برنامه های معرفی خودرو نقدش کردن که در هندلینگ افتضاح قدرت کم و کند بودن اتفاق نظر داشتن فقط جرمی کلارکسون خوشش میاد از این 😐 من فکر کنم میاتا خیلی موفق تر از تویوتا توی این کلاس عمل کرده

    پاسخ
    1. بهزاد
      سوابق: (761 دیدگاه) ,

      علی جان کدوم مجله یا برنامه ای به هندلینک افتضاح این ماشین اشاره کرده؟

      پاسخ
  2. ارش
    سوابق: (156 دیدگاه) ,

    من که خیلی دوسش دارم ولی کاش داشبورتشور قشنگتر میکردن

    پاسخ
  3. آریا
    سوابق: (20 دیدگاه) ,

    هر چقدر هم تعریفش کنن من از یه ماشین اسپرت 200 اسبی خوشم نمیاد
    با این قیمت موستانگ v6 هست که قدرتی در خور یه ماشین اسپرت داره

    پاسخ
    1. امیر کورتن
      سوابق: (13 دیدگاه) ,

      میشه بگی الان شما چی سواری که از تویوتا 200 اسبی خوشت نمیاد

      پاسخ
    2. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      مگه به چقدر قدرت نیاز داری شما؟؟؟؟؟

      پاسخ
  4. Peyman
    سوابق: (48 دیدگاه) ,

    منم خیلی دوست دارم بدونم کدوم مجله رو میگه علی آقا
    چون از زمان عرضه این مدل من اکثر مجله های بزرگ که درمورد این خودرو بحث کردم خوندم همه به خاطر وزن کم وهندلینگ فوق العاده از این ماشین تعریف کردن
    در مورد برنامه
    از top gearانگلیس وروسیه گرفته تا یه برنامه اماراتی (Channel sport)هست که همیشه در مورد خودرو های سوپراسپرت بحث میکنن همه اینها نظرشون با مجلات یکی بود
    علی آقا خیلی کنجکاوم کردی ببینم کدوم مجله وبرنامه رومیگی

    پاسخ
  5. آرش
    سوابق: (131 دیدگاه) ,

    ” پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری بوکسوری با 5 اسب بخار قدرت بیشتر”
    آقا شاهین این قسمت ترجمه هم کار شماست؟ پیشرانه بوکسوری؟! منظور باکسر نبوده؟ همون موتور flat یا تخت که به باکسر هم معروف هستن؟

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3142 دیدگاه) ,

      سلام
      این پیشرانه های تخت رو به خاطر اینکه حالت قرارگیری و حرکات سیلندر و پیستون و سایر قطعات یه جوریه که حرکات یه بوکسور رو تداعی میکنه پیشرانه ی بوکسوری هم میگن. بوکسور،تخت،باکسر و…

      پاسخ
  6. Radison
    سوابق: (48 دیدگاه) ,

    یکی از خداهای هندلینگ….سامورایی خوشدست…

    پاسخ
  7. USA & JAPAN
    سوابق: (179 دیدگاه) ,

    خیلی دوسش دارم منو یاد تویوتا سوپرا افسانه ای میندازه نمیدونم چرا

    پاسخ
  8. امین
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    همه چیش مناسبه ولی کابین واقعا ژاپنی طراحی شده
    میخواستن پورشه 2002 طراحی کنن شده این
    ولی بازم جای سوپرای مدل 96 رو نمیگیره 😉

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      پورشه قدرت و شتاب و پیشرانه اش بالاتر و بهتره

      پاسخ
  9. احمد باقری
    سوابق: (4379 دیدگاه) ,

    طراحی این ماشین، واقعا باحاله.

    پاسخ
  10. mojtabaaston
    سوابق: (156 دیدگاه) ,

    اقا این ها چرا 4 تا پدال دارند؟

    پاسخ
  11. ارمان
    سوابق: (1000 دیدگاه) ,

    تیپشو موتورش با هم جور نیست انگار کت شلوار مشکی بپوشی با کتدنی ادیداس سفید هیچکدومشون بد نیست اما با هم خوب نیستن

    پاسخ
  12. غلامعلي
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    مدل ٢٠١٧ ایشالا اینجام وارد بشه، چون ظاهرا وارداتش متوقف شده، کسی خبر داره چجوریاس؟

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.