بررسی کامل تویوتا کرولای 2014

تویوتا کرولا یکی از محبوب‌ترین خودروهای تاریخ محسوب می‌شود. این یک گزافه‌گویی نیست زیرا آمارهای فروش این خودرو در 48 سال عمر آن بیانگر این نکته می‌باشند.

2014 Toyota Corolla Sedan
2014 Toyota Corolla Sedan

تاریخچه

کرولا که یک خودروی جمع و جور خانوادگی محسوب می شود برای اولین بار در سال 1966 معرفی شد.
در سال 2013 فروش کرولا از 40 میلیون دستگاه گذشت و رکوردی جاودانه را خلق نمود. این فروش بالا را می توان به عواملی مانند کیفیت بالا، ویژگیهای فنی و کاربری، قیمت مناسب و تناسب با سلیقه های گوناگون مرتبط دانست.
میزان فروش و محبوبیتی که کرولا در طول چهار دهه بدست آورد، حیرت انگیز است. پر فروشترین خودروی جهان، برای کسب این موفقیت، سالها تعادل بی نظیر خود را در امکانات، کیفیت، کارایی و قیمت حفظ نموده است.
در طول سالیان تولید، کرولا همراه با تغییرات تکنولوژی، طراحی و امکانات، به تدریج تغییر اندازه نیز داده و بزگتر از سابق شده است. این مزیت اکنون با فضای مناسب و جاداری خودرو خود را به رخ می کشد. مدل 2014 کرولا، اکنون در دوران بلوغ خود به سر می برد و یک خودروی با پشتوانه قوی و تکامل یافته محسوب می شود.
کرولا هیچ گاه ادعادی بی نقص بودن و کامل بودن نداشته است. حرکت آهسته و پیوسته تویوتا برای تکامل کرولا و دیگر محصولاتش، نه آنچنان بوده که مشتریان را در هر دوره با تغییراتی بی حساب، مغشوش سازد و نه آنقدر کم رمق که آزرده نماید و از رقبا جا بماند.

2014 Toyota Corolla Sedan
2014 Toyota Corolla Sedan

در حالی که هنوز مدلهای نسل شش و هفت کرولا در کشور ما در حال استفاده هستند، یازدهمین نسل آن با کد E170 در دو نسخه با طراحی جلو و عقب متفاوت در حال فروش است.

طراحی

مقایسه نسل جدید کرولا با نسل قبلی از یک حرکت حساب شده و هوشمندانه در موضوع طراحی، حکایت دارد. کرولا باید علاوه بر حفظ هویت خاص و منحصر به فرد خود، جدید، مدرن، همه پسند، زیبا و دلنشین باشد.سبک طراحی مدل مورد آزمایش که مخصوص خاورمیانه بود، متفاوت از مدلهای آمریکایی آن است. مدلهای وارداتی به ایران نیز توسط ایرتویا از همین نسخه می باشند. طراحی این مدل به مراتب زیباتر و مدرن تر از نمونه آمریکایی است که شکلی کلاسیک و محافظه کارانه دارد. طراحی متفاوت چراغها برگرفته از مدل آلتیس و با سبک ژاپنی، با تیغه های استیل جلوپنجره ادغام گردیده است. کشیدگی چراغها، برآمدگیهای گلگیر و خطوط بدنه در مجموع، علاوه بر پویایی ظاهری، بدنه را نیز بزرگتر نشان می دهند.

2014 Toyota Corolla Sedan
2014 Toyota Corolla Sedan

در انتهای بدنه، چراغهای عقب عادی تر و آشنا به نظر می رسند. در مجموع تویوتا به دنبال یک طراحی جذاب بوده که البته افراطی نباشد و بنابراین خیلی منحصر به فرد نیز به نظر نمی رسد. همین موضوع می تواند باعث شود که طیف بیشتری از افراد را به سوی خود جذب نماید.

راحتی

فضای داخلی با تریمی دو رنگ، بدور از هیجان و با نگرشی کلاسیک، طراحی شده است. فرمان و نشان دهنده های داشبورد حس خوبی را منتقل می کنند. با این وجود، کنسول با حجم ها و اشکال هندسی متفاوت، کمی بهم ریخته و نا منظم به نظر می آید. خوشبختانه کیفیت بالای مواد داخلی، آرامش بخش خاطر راننده خواهد بود. اولویت تویوتا در طراحی کابین، ارگونومی و دسترسی و کنترل راحت و کارایی بوده و زیبایی را در اولویت آخر قرار داده است.

toyota corolla altis 2014 Interior
toyota corolla altis 2014 Interior

فضای داخل کابین با افزایش فاصله بین دو محور جلو تا عقب به 2.7 متر، افزایش یافته و فضای پا و سر نیز خوب است. کمبودی در فضای بار 470 لیتری هم مخصوصا با خواباندن صندلیهای عقب، احساس نمی شود. قرار دادن فضاهای مختلف و تعبیه جای لیوان و بطری و وسایل خرد دیگر نیز، به خوبی صورت گرفته است.

تجهیزات داخلی مدل تست شده شامل سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو، سیستم تهویه اتوماتیک، ورود بدون کلید هوشمند، آینه ها و پنجره های الکتریکی، صفحه نمایش 3.5 اینچی در میان کیلومتر شمار و صفحه نمایش ناوبری و سیستم تفریحی چند منظوره داشبورد، دکمه استارت-استاپ، کروز کنترل و سقف بازشو بود.

قوای محرکه

مدلهای خاورمیانه از دو پیشرانه 1.6 و 2.0 لیتری VVT-i بهره می برند. در حالیکه مدل پایه قدرت 121 اسب بخار را تولید می کند، موتور دو لیتری 143 اسب بخار در دور موتور 6200 و گشتاور 187 نیوتن متر در دور 3600 دور بر دقیقه تولید می کند. گیربکس مدلهای اتومات می تواند CVTi-S هفت سرعته یا چهار سرعته خودکار باشد. که در نمونه تست (و نمونه های وارداتی به ایران) از نوع چهار سرعته می باشد.


برخلاف انتظار ما، ترکیب پیشرانه دو لیتری و این گیربکس بسیار هماهنگ و خوب بود و دینامیک خوبی را به نمایش می گذاشت. به طور مثال این خودروی 1350 کیلویی ظرف 9.7 ثانیه از سکون کامل به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، شتاب می گیرد. در زمان کروز با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت نیز دور موتور روی 3000 دور بر دقیقه قرار می گیرد که قابل تحسین است. نهایت سرعت هم 195 کیلومتر بر ساعت می باشد.
میزان مصرف سوخت در حین آزمایش 9 لیتر در صد کیلومتر بود. مصرف ترکیبی خودرو در شهر و جاده نیز 7.3 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است که نسبت به رقبای کره ای در حد خوبی قرار می گیرد.

فرمان و تعلیق

سیستم تعلیق تقویت شده، کارآیی بالایی دارد. با وجود تایرهای 205/55 روی رینگهای 16 اینچی آلومینیومی، تعادلی خوب و مناسب در حرکات بدنه دیده می شود. عملکرد ترمزها نیز خوب می باشد و توقف در یک مسیر مستقیم و بدون انحراف و با احساس مناسب پدال ها همراه است.
در عوض فرمان الکتریکی کمی بدون احساس و مبهم عمل می کند. در عوض چرم پیچیده شده دور فرمان، جذاب است.

ایمنی

نتایج تست های ایمنی این خودرو توسط EuroNCAP شامل پنج ستاره ایمنی می باشد و در تست موسسه IIHS شامل امتیاز خوب برای تست اورلپ، جلو، پهلو و استقامت سقف است. اما در تست جدید و بسیار سخت small-overlap که برخورد از ناحیه یک چهارم جلوی خودرو به مانع سخت است، امتیازی مرزی دریافت نموده است.

جمع بندی

در مجموع کرولای جدید را باید خودرویی کاملتر، ایمن تر، راحت تر و زیباتر از نسل پیشین آن دانست. گرچه ترجیح می دادیم که گیربکس CVT را در این مدل ببینیم یا گیربکسی با دنده های بیشتر و سروصدای کابین هم می توانست کمتر باشد و آپشن های بیشتری را هم شاهد باشیم، اما کرولا با همان ویژگی هایی که بدانها مشهور است، یعنی قابلیت اطمینان بالا، خوش نامی، تعادل در همه چیز و قیمت مناسب، همچنان انتخاب اول ما در این کلاس خواهد بود.

کرولا در ایران

از چندی پیش در ایران، شرکت ایرتویا به عنوان نمایندگی رسمی تویوتا، فروش کرولای جدید را در دو تیپ GLI و XLI آغاز نموده است. قیمت نقدی کرولا GLI از سوی ایرتویا 120,000,000 تومان بدون در نظر گرفتن مالیات، اعلام شده است که در فروش اقساطی تا 50 درصد شامل تسهیلات نیز خواهد بود. مدل XLI نیز با قیمت 109,500,000 تومان و همان میزان تسهیلات عرضه می شود.

165 دیدگاه

  1. فرهاد
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    سلام شاهین جان، گویا شما در مورد کرولا اطلاعات خوبی داری، من تا چند وقت دیگه انشالا یه کرولا2015 میخرم، ولی چنتا مورد هست که میخواستم نظر شما و البته سایر دوستان رو هم بدونم. اولا اینکه نمایندگی ایرتویا الان قیمت مدل فول gli رو 143 تومن گذاشته ! نکته بعدی اینکه ماشین دوربین دید عقب و مانیتور نداره ولی خود شرکت به من گفت که براتون نصب میکنیم و هزینه حدود 1.5_2 تومن به همراه داره. به نظر شما منطقیه و ارزش داره؟ سیستم صوتی هم دارن برای تعویض. مورد بعدی که خیلی توی ذوقم خورد صندلی های دستی این ماشینه! ینی واقعا با نزدیک به 150 میلیون هزینه باید صندلی های ماشین دستی باشه و با پراید فرقی نداشته باشه؟ صندلی برقی نداره کرولا یا شما اطلاعی ندارین ؟ مورد بعد اینکه آیا سیستم همگام سازی موبایل و ضبط به بلوتوث وجود داره؟ همون سیستم مکالمه با تلفن بدون گوشی ! ممنون میشم که راهنمایی و کمک کنین. بسیار سپاسگزارم

    پاسخ
  2. سپهر
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    – دوربین عقب لازمه چون ماشین خیلی درازه
    – تویوتاس دیگه. سراتو کرمگن فرمون هم داره!!! ولی خب این تویوتاس. همشون هم همینن. وارداتی ها همینطور
    – سیستم بلوتوث بر اساس سیستم صوتی که میخرید ممکنه داشته باشه یا خیر. البته کلیدهاش روی فرمون نیست کلا.

    پاسخ
  3. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من یکی قدیمی داشت کامل 220پر میکرد ولی اگر کار برت دوش باز میشد حریف براش میخوام پیدا کنم.ماشینم تو دنده 2از 100 به بالا میرفت مثلا 110یا120 پر میکرد.در حاات ادی من 200میروندمش

    پاسخ
  4. Ehsan
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام اقا شاهین، ببخشید من کرولا ٢٠١۵ دارم، روغن گیربکس از کارتل تعویض کمم که ۴ لیتر میشه؟ یا با دستگاه که ١٢ لیتر میشه؟ شیراز هستم کسی درست راهنمایی نمیکنه، شمع ماشین کی عوض بشه؟ تسمه دینام؟ فیلتر بنزین اسنجا میگن ۵٠ هزار تا تعویض قیمت ٣٠٠ تومان، قیمت همه فرق میکنه، میتونیم راهنمایی کنید؟ ممنون میشم

    پاسخ
  5. ساجده
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام میشه لطف کنید بگید چراغ Maint reqd روی صفحه کیلومتر که روشن میشه نشانه و آلارم چی هستش؟

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.