بیست سال شاسی‌بلند جمع و جور تویوتا: RAV4

بازار کنونی اتومبیل، پر از شاسی‌بلندهای کامپکت از شرکت‌های گوناگون است و این درحالی است که تا ۲۰ سال پیش خبری از این کلاس در دنیای اتومبیل‌ها نبود. تا این که در نمایشگاه موتور ژنو در سال ۱۹۹۴ میلادی، تویوتا اولین نسل از RAV4 ‌ خود را رونمایی کرد؛ خودرویی که نام آن، مخفف عبارتی با مضمون « وسیله نقلیه تفریحی با دیفرانسیل چهار چرخ» است.

Toyota RAV4 2014
Toyota RAV4 2014

طرحی که  تا قبل از آن، در حال خاک خوردن بود، ۲۰ سال پیش وارد خط اصلی خودروسازی دنیا شد و امروزه هر شرکت معتبر خودروسازی، حداقل یک مدل شاسی‌بلند کامپکت در خط تولید خود ارائه می‌کند.

وقتی تویوتا مدل راو ۴ خود را عرضه کرد، انتظار زیادی از آن نمی‌رفت و فروش جهانی آن تنها، ۴۵۰۰ دستگاه در سال تخمین زده می‌شد. ولی هنگامی که خودروساز، تنها در ماه اول، ۸ هزار سفارش دریافت کرد، اهمیت این مدل به سرعت افزایش یافت.

Toyota RAV4 First Generation
Toyota RAV4 First Generation

پس از رونمایی از کانسپت راو فور ۱۹۸۹، قبول ادامه تولید تویوتا راو ۴ برای مهندس ارشد، ماساکاتشو نوناکا آسان نبود. وی شرایط را برای متقاعد کردن شاخه‌های دیگر تویوتا برای تولید انبوه خودرویی با بازار نامعلوم، بسیار دشوار می‌دید. در همین‌حال، به مرور زمان خریداران و مردم عادی، مفهوم شاسی‌بلند‌های ۴ در و کامپکت را بهتر درک کردند و قابلیت‌هایی نظیر ارتفاع بیشتر فضای داخل کابین و دسترسی به دیفرانسیل تمام چرخ و در نتیجه‌ی آن مصرف بهینه سوخت و کنترل بهتر، مورد توجه قرار گرفت.

پروژه راو ۴ در یک مرحله، کاملاً متوقف شد؛ امّا واحدهای ژاپن و اروپا، مدیریت تویوتا را قانع کردند که زمان، زمان ورود این کلاس خودروی جدید است. و حق نیز با آن‌ها بود؛ راو ۴ در اولین سال حضورش در بازار، ۵۳ هزار دستگاه در سرتاسر جهان فروخت. همچنین در سال‌های ۱۹۹۵ و ‍۱۹۹۶، فروش دو برابر و در مجموع سه برابر شد. بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۳، در مجموع، حدود بیش از ۵ میلیون نفر در سراسر دنیا، خودروی راو ۴ خریدند که ۱/۳ میلیون از آن‌ها در اروپا ساکن بودند. از بین خریداران اروپایی نیز، تعداد ۱۹۷ هزار نفر از بریتانیا بودند.

تویوتا می‌گوید که بیش از ۹۰ درصد راو ۴ های به فروش‌رفته تاکنون، هنوز کار می‌کنند و به عنوان نمادی از خودروهای شاسی‌بلند محسوب می‌شوند.

اتفاقات مهم در تاریخ تویوتا راو ۴

۱۹۹۴: معرفی اولین نسل از راو ۴ در نمایشگاه موتور ژنو با موتور کارگذاشته شده به صورت عرضی با حجم ۲ لیتر و قدرت ۱۲۷ اسب‌بخار و دیفرانسیل تمام‌چرخ تمام‌وقت. راو ۴ می‌توانست با سیستم گیربکس پنج دنده دستی یا چهار دنده اتوماتیک تحویل داده شود. این خودرو، دارای ساختاری منحصر به فرد بود و از سیستم‌های تعلیق مستقل در جلو و عقب استفاده می‌کرد.

۱۹۹۵: یک مدل «پنج در» از آن در بازار بریتانیا در دسترس قرار گرفت.

۱۹۹۷: تولید نسخه الکتریکی راو ۴ اعلام شد و تا سال ۲۰۰۰ ادامه داشت.

۱۹۹۸: یک مدل «سه در» از راو ۴ در بریتانیا عرضه شد.

۲۰۰۰: نسل دوم از راو ۴ معرفی شد. در این نسل، طول خودرو برای مدل‌های «سه در» به اندازه ۵۵ میلی‌متر و برای مدل‌های «پنج در» ۴۰ میلی‌متر اضافه‌ شده بود. موتور‌های ۱/۸ لیتری و ۲ لیتری افزوده شده و سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ نیز دارای یک دیفرانسیل مرکزی با لغزش محدود، شده بود. همچنین میله ضد لغزش برای محور عقب به عنوان یک آپشن در دسترسی مشتری قرار داشت.

۲۰۰۲: اولین راو ۴ دیزل ارائه شد.

۲۰۰۶: بر اساس پلتفرمی جدید، راو ۴ نسل سوم ساخته شد و منحصراً به صورت «پنج در» فروخته شد. با این‌حال، در بازارهای مختلف، فاصله‌ محورهای خودرو، متفاوت بود. در هر حال، طول خودرو افزایش یافته بود. این افزایش طول برای خودروهای با فاصله محورهای کوچک،  ۱۹۰ میلی‌متر و برای خودروهای با فاصله محورهای بزرگ، ۴۷۵ میلی‌متر بود. همچنین سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ با کنترل الکترونیکی چرخش‌ها، در کنار سیستم‌های کمکی کنترل در سراشیبی و استارت در شیب، معرفی شد.

۲۰۱۰:  کانسپت جدید راو ۲ الکتریکی در امریکا با همکاری «تسلا» توسعه داده شد.

۲۰۱۳: نسل چهارم راو ۴ باز هم به صورت انحصاری «پنج در» و همچنین، با یک فاصله محورهای جلو و عقب عرضه شده است. طول خودرو نسبت به مدل قبلی  با فاصله محورهای کوتاه، ۲۳۵ میلی‌متر افزایش داشته است و در همین حال، محل آغاز به کار سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ با کنترل دینامیکی پیچش است.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

38 دیدگاه

  1. سینا
    سوابق: (213 دیدگاه) ,

    ماشین جنجالی نیست!
    راستی مسیح چند وقت نیست!
    مارال هم نیست!
    ذوالفقاری ازش خبری نیست!
    دلم واسشون تنگ شده …

    پاسخ
  2. احسان1
    سوابق: (115 دیدگاه) ,

    پشت چراغ قرمز ماشین پشت سریم همین بود لا مصب اون دی لایتش یک نوری داره تو روز همچی میزنه به چشم اول فکر کردم چراغ شو روشن کرده تو عکس اول معلومه

    پاسخ
  3. SALAR
    سوابق: (378 دیدگاه) ,

    میشه گفت تویوتا خودروهای خاصی تولید میکنه .

    پاسخ
    1. سامان
      سوابق: (147 دیدگاه) ,

      مدل 2013 اين ماشين كه وارد شد خيلى خوشم اومد ولى 2014 با سپر جلوى بلند و يك قاب آلومينيومى در سپر عقب و رينگ هاى جديد خيلى بهتر هم شده. واقعاً ماشين خوبيه به هركى يك شاسى بلند جمع و جور مى خواهد پيشنهاد ميكنم. ماشين خوبيه و ظاهرش هم خوبه ولى 2014 هيچ جاى حرفى نذاشته

      پاسخ
  4. Kurosh
    سوابق: (311 دیدگاه) ,

    تا چن وقت پیش، اگه تویوتا می دیدم… می گفتم زشتن وطراحی زیبایی ندارن..
    امّا الان با توجه به موفقیت های تویوتا وسیاست های هوشمندانه ی مدیراش.. هر وقت مدلی از اون ببینم، می دونم روانشناسی شده ومتفکرانه این مدل کار شده…

    پاسخ
    1. sorena330تحریم خودروسازان داخلی
      سوابق: (691 دیدگاه) ,

      واقعا کمری کرولا جدید رو زیباتر از نسل قبل میدونی؟
      من کمری نسل قبل رو خیلی می پسندیدم اما هرچی تلاش میکنم نمیتونم جدید رو بپسندم خیلی بد قیافه است…

      پاسخ
      1. آقا محمد ، فقط ژاپن ، فقط لکسوس
        سوابق: (1683 دیدگاه) ,

        باهات موافق نیستم در مورد کرولا چون مدل 2014 کرولا خیلی جذاب تر شده و مدل جدید کمری تا سال بعد عوض میشه و اتاقش خداییش قشنگه قبول دارم طراحی بیرونش خوب نیست ولی الآن فقط کمریه که طراحی جذابی نداره ولی بقیشون خوبن

        پاسخ
        1. sorena330تحریم خودروسازان داخلی
          سوابق: (691 دیدگاه) ,

          کرولا2013 موجود در ایران رو گفتم نه 2014

        2. آقا محمد ، فقط ژاپن ، فقط لکسوس
          سوابق: (1683 دیدگاه) ,

          کرولای 2014 وارداتش آغاز شده پس دیگه نباید با نسل گذشته مقایسش کنی

      2. Zonda R
        سوابق: (1591 دیدگاه) ,

        F.A
        درسته
        کمری جدید
        از نظر طراحی بازتاب خوبی تو سطحه جهان نداشته

        پاسخ
    2. طوفان
      سوابق: (152 دیدگاه) ,

      حالا اینجوری هام نیست که شما میگی کرولا 2012 که اصلا جالب نیست کمری 2014 هم خود تویوتا گفته که قبول داره طراحیش از مدل قدیمیش زشت تره . کلا باید سعی کنیم نسبت به هر چیزی که میبینیم بدون پیش داوری و تعصب نظر بدیم

      پاسخ
  5. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود.

    قیافه ی عقب نسل جدید چنگی به دل نمیزنهو

    خیلی اخمو هست.

    ولی نسل جدید که دیگه از حالت ی شاسی بلند کوچکه جمع و جور درامده.

    به نظر من باید سایز اصلیشو حفظ میکرد.

    ((( ایران و المان )))

    پاسخ
    1. محمود
      سوابق: (212 دیدگاه) ,

      سلام اقا میلاد . صبح عالی متعالی …..

      قرار شد در تاپیک نسل جدید ولوو اف اچ تحقیق کنی- نتیجه اعلام کنی. پس چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      نکنه تیرت به سنگ خورده!!!!

      پاسخ
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود.

        نه محمود جان.حتما انجام میدم.

        الان در حال نوشتن یک مطلب دیگه برای پدال هستم.

        چشم انجام میدم.

        ((( ایران و المان )))

        پاسخ
    2. آقا محمد ، فقط ژاپن ، فقط لکسوس
      سوابق: (1683 دیدگاه) ,

      داداش اینجوری ها هم که میگی نیست راو 4 خداییش حرف هایی جلوی رقیب هاش داره البته اونایی که باهاش تو یه رنج قیمتن …طراحی اتاقش که واقعا عالیه با چرم دوزی با کیفیت …طراحی خارجیش هم خداییش خوبه ولی قبول دارم حرفوتو یکم از سایز اصلیش فاصله گرفته که اونم فکر کنم برای این باشه که قابلیت های آفرودی بهتری روش قرار بگیره

      پاسخ
  6. Kurosh
    سوابق: (311 دیدگاه) ,

    یه چیزه دیگه…
    تو نگاه اول وقتی عکس این مدلشو دیدم فک کردم MVM X33…
    ام وی ام چقد رقت انگیزِ که مدلهاشو از رو برندهای دیگه کپی برداری میکنه…

    پاسخ
  7. hrf
    سوابق: (375 دیدگاه) ,

    تودوزی و داشبورد نسل جدیدش واقعا قشنگه. داشبوردش مثل ماشینهای لوکستر از این کلاس میمونه. افرین ب تویوتا

    پاسخ
    1. Zonda R
      سوابق: (1591 دیدگاه) ,

      F.A
      من به نسله جدیدش میگم بچه لکسوس

      پاسخ
  8. SAEED
    سوابق: (198 دیدگاه) ,

    سلام.
    اول مرسی پدال،مقاله بسیار جالبی بود
    و دوم آفرین ب تویوتا!!!!!!

    پاسخ
  9. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    فکر میکنم بشه گفت، RAV4 بهترین شاسی بلند کامپکت غیر آلمانی هست.

    پاسخ
    1. saied
      سوابق: (818 دیدگاه) ,

      سلام . یعنی شما میگی بهتر از لند کروز و لکسوس lx 570 هستش ؟؟؟؟

      پاسخ
      1. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
        سوابق: (1422 دیدگاه) ,

        سعید ؟!؟!؟! لندکروز و LX570 ؟؟؟!!! گفتم compact SUV

        پاسخ
      2. آقا محمد ، فقط ژاپن ، فقط لکسوس
        سوابق: (1683 دیدگاه) ,

        گفت کامپکت عزیزم

        پاسخ
  10. arash1354
    سوابق: (121 دیدگاه) ,

    مدل 2014 RV4 خيلي بهتر و زيباتر از مدلهاي قديمي تره

    پاسخ
  11. sami
    سوابق: (44 دیدگاه) ,

    فقط تویوتا آخ نمی گه ..هر 2 سال یکبار فقط برا تعوض روغن موتور بری کافیه

    یه کمری 2007 دیدم تو کیش با 900000 کارکرد راننده اش گفت عین روز اوله!!!!!!

    پاسخ
  12. محمد
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    تویوتا تو محشری ازهمه سری….ای ول

    پاسخ
  13. محمد
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    پدال میشه در مورد خودرو پروتون مخصوصا جن تو یه مقاله بنویسی….اخه اینجاهمه ماشینی پیدامیشه ولی فکرکنم اینجاهم در حق این ماشین وبرند ظلام شده
    خواهش میکنم یه تحقیق درموردش بنویسید
    باتشکر

    پاسخ
  14. interceptor
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    بسه دیگه تمام کامنتها شد توهین، توضیح و معذرت خواهی
    حیف هیچی راجع به این خودروی فوق العاده نیست

    پاسخ
  15. امین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    بنظرم ix 35 ازین بهتره هم قشنکتره هم قویتره موتور 2000 برای همچین ماشینی اصلا مناسب نیست

    پاسخ
    1. آقا محمد ، فقط ژاپن ، فقط لکسوس
      سوابق: (1683 دیدگاه) ,

      موتور راوراجع به چیزی که نمیدونی حرف نزن لطفا راو 4 با موتور 2.4 لیتری خودش با مصرف سوخت کمتر قدرت موتور بالاتر و صفر تا صد کمتری نسبت IX35 داره…در ضمن تو طراحی داخل 100 در 100 راو 4 قشنگتره و بدنش IX35 رو میخوره

      پاسخ
      1. کورش
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        مثل اینکه شما هم زیاد نمی دونید. موتور راوفور 2500 هست نه 2400 . ضمنا توسان در مقابلش هیچه . حتی رقیبش هم محسوب نمیشه .

        پاسخ
    1. aban
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      سلام بر اساتید عزیز
      بیزحمت منو راهنمایی کنید و کمک کنید تا بهترین انتخاب رو داشته باشم ممنون
      1-آیا امکانات Rav4 2014 در حد رنو کلیوس 2014 هست؟
      2-بهترین کراس آور که توی ایران میتونم بخرم چیه؟
      3- لطفا درباره Rav4 2014 اطلاع رسانی کنید(ابعاد-امکانات-کیفیت-قیمت و…)
      با تشکر مجدد

      پاسخ
      1. Ali
        سوابق: (3 دیدگاه) ,

        من سه هفته هست كه رو فور خريدم
        سواريش بسيار فوق العادست . بسيار نرمه و بسيار بي صدا هست بيشتر وقتا خاموش و روشن بودنشو نمي شه تشخيص داد . البته توصيف من كيفي هست.
        يك مشكل نويگيشن غير فعال در ايرانه
        از نظر اپشن وضع خوبي داره ولي شايد تيپ ٢ اون مثل اي ايكس ٣٥ يا اسپورتيج نيست.
        در نهايت اگر دوستان بين رو فور و دو مدلي كه گفتم گير اپشن هستند بگم كه اپشن مربوط به چند روز اوله . اما سواري ايمن و راحت هر لحظه هست اگر تجربش كنيد مي بينيد مثل سواري كمري راحته و البته قدرت بالايي داره واقعا كم نمياره .
        در كل توان اسمي رو فور و واقعيش اختلاف ندارند در حالي كه اسپورتيج و اي x35 كارايي اسميشون رو ندارند
        من تجربه ١٨٠ كيلومتر رو در جايي پياده كردم وقتي دكمه اسپورتو مي زني شتاب ماشين واقعا حس مي شه نه اينكه يك دكمه خوشگل الكي باشه

        پاسخ
  16. ارشیا
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    دوستان یه راهنمایی بین میتسوبیشی asx و تویوتا راوفور بکنید لطفا بعد تویوتا راوفور چنتا تیپ داره و فول اونا کدومه ممنون

    پاسخ
  17. hossein
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    سلام شما زمانی که سوار تویوتا هستین احساس میکنین هر کاری که میخواید انجام بدید یه تیم تحقیق کامل به او مسأله فکر کردن.این ماشین یه ماشین کامل و بی خرجه اون دوستمون هم که گفتن ماشین جنجالی نیست واقعا همین طوره با نظرشون موافقم.نسبت به قیمت راو 4 بهترینه

    پاسخ
  18. نکیسا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من تصمیم دارم یه ماشین شاسی بلند بخرم قبلا هم تجربه رانندگی با شاسی بلند رو نداشتک اگه ممکنهراهنمایی کنید اولا با توجه به اینکه راننده ماهری نیتم ایت شاسی بلند لخرم وبعد اینکه راوف؟ر برای من مناسبه؟

    پاسخ
  19. جبار
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان یه راوفور مدل 2000 هست میخام بخرم نظر شما دوستان چیه تقریبا چند قیمته وسایل یدکیش موجود هست یا نه و ایا دنده کمک داره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.