تجربه و آزمایشتویوتا

تجربه‌ای متفاوت از تویوتا کمری، البته از نوع قدیمی

تویوتا، برندی که در ذهن همه مردم جایگاه ویژه‌ای دارد. تقریباً همه خودروشناسان به این موضوع پی برده‌اند که محصولات این کمپانی خوش‌نام به صاحبش”چه به لحاظ رکاب و سواری و چه به لحاظ عمر و کم استهلاکی” بسیار وفادار می‌باشد.

Toyota Camry 2006
Toyota Camry 2006
کمری یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای این کمپانی در سرتاسر دنیا که از اولین نسل خود که در سال ۱۹۸۲ وارد بازار شد تاکنون ۹ نسل به‌روز شده، که اینجا تصمیم دارم ششمین نسل از تویوتا کمری یعنی XV30 که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ تولید شد و سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ وارد کشورمون شد و پس از گذشت ۱۰ سال از حضورش در کشور به چالش بکشم.
ده سال پیش وقتی توی خیابان اولین تویوتای کمری ۲۰۰۵ رو با هیکل کشیده و زشت دیدم که در حال عبور بود فقط این جمله توی ذهنم نقش بست”چه فرد بی‌سلیقه‌ای پولشو با این ماشین بی‌ریخت می‌ده”…
اما از اون روزی که خودم با این ماشین رانندگی کردم تازه متوجه شدم چطور میتونه این ظاهر زشت چنان برات زیبا بشه که یکه ماشین‌های زیبای خیابون هم دیگه کنار این ماشین به چشمت نیاد.

حالا کم‌کم به سمت این تویوتای زشت حرکت می‌کنم. هرچه به جلوی این ماشین نگاه می‌کنم هیچ اثری از زیبایی حتی در مقایسه با طراحی‌های زمان خودش نمی‌بینم، البته از بهت و خشونتی که توی چهره این ماشین هست نمیتونم چشم‌پوشی کنم و انگار این ابهت چیز دیگه ای میخواد به من بگه.

Toyota Camry 2006
Toyota Camry 2006
از نمای بغل در نظرم بسیار کشیده میاد مخصوصاً توی قسمت عقب خیلی محسوس تره، ولی برق و جلای خاصی که همیشه توی رنگ‌های تویوتا هست یا کیفیت لوازم بیرونی مثل چراغ‌های عقبش که ساخت شرکت بزرگ ژاپنی Koito ست خیلی به چشم میاد که می‌بینم بعد از این همه سال هنوز ذره‌ای تغییر رنگ نداده یا حتی ذره‌ای گرد و خاک واردش نشده.
به‌طور کلی سه مدل کمری ۲۰۰۵ وارد ایران شد که هر مدل ساخت استرالیا بود البته نمونه‌های ژاپنی هم موجود بود که وارد کشور ما نشد.

Toyota Camry 2006
Toyota Camry 2006
ابتدا مدل‌های مختلف رو معرفی می‌کنم.
مدل‌های استرالیایی:
Xli: این مدل بسیار ساده و بدون هیچ امکانات و آپشن خاصی بود که بعضاً ایربگ و ABS جز آپشن های انتخابی این مدل بود.
GLi: این مدل دارای سانروف، پرده عقب، دستگیره‌های داخلی و قاب پلاک و شیفت لاک کروم، طراحی داخل چوب، نمایشگر موقعیت شیفتر دنده در صفحه کیلومتر (مدل اتوماتیک)، رینگ آلومینیوم، تنظیم ارتفاع چراغ از داخل، نمایش مدیا مصرف بنزین و ….
هر دو مدل بالا MCV36 دارای پیشرانه ۲۴۰۰cc چهار سیلندر ۲AZ-FE دارای دو میل سوپاپ و تک VVT-I با توان ۱۵۴ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور می‌باشد که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ بر روی کمری قرار گرفت و گیربکس هم در نوع ۴ دنده اتوماتیک و ۵ دنده دستی وجود داشت.
Grande: این مدل دارای آپشنهای اولیه GLi بعلاوه سیستم ایرکاندیشن دیجیتال، بال عقب، فرمان و سر دنده چرم، و به‌صورت آپشن صندلی‌های چرم و برقی و چهار ایربگ موجود هست، پیشرانه گرند ۱MZ-FE بود که با حجم موتور ۳۰۰۰ توان حداکثر ۱۹۴ اسب بخار رو توی دور موتور ۵۲۰۰ دور می تونست تولید کنه، این موتور از سال ۱۹۹۶ ساخته شد و به لحاظ محکمی و دوام در بین مکانیک‌های تویوتا شهرت خاصی داره.
البته از سال ۲۰۰۲ نسخه VVT-I این موتور هم ساخته شد ولی فقط روی کمری‌های سفارش امریکا قرار گرفت که می تونست تا ۲۱۰ اسب بخار رو توی دور موتور ۶۰۰۰ دور توان تولید کنه. حتی نسخه ۳MZ-FE هم به‌صورت آپشن موتور توی مدل SE سفارش امریکا قابل سفارش بود که در واقع همون موتور بود ولی حجم موتورش ۳۳۰۰ شده بود.

Toyota Camry 2006
Toyota Camry 2006
اولین ماشینی که قراره تست کنم یه کمری GLi مدل ۲۰۰۶ دارای گیربکس اتوماتیک هست.
به طرف در راننده حرکت می‌کنم. وقتی داشتم در رو باز می‌کردم به محض اینکه دستگیره رو کشیدم متوجه مهندسی همیشگی تویوتا شدم که در با صدای خیلی نرم و بسیار آروم باز شد. در رو کامل باز کردم وقتی نگام به طراحی داشبورد و صفحه کیلومتر افتاد دیدم ای وای داخلش از بیرونش هم زشت تره…هیچ اثری از زیبایی نمی‌دیدم. خیلی محافظه‌کارانه طراحی شده یا به قولی پیر مردی. روی صندلی نشستم، صندلی کمی جلو بود اهرم صندلی رو کشیدم که بیارم عقب، اما بازم یه چیزی بین این زشتی خودنمایی می‌کرد”مهندسی تویوتا”با یه جذابیت خاصی صندلی به عقب رفت با وجود اینکه برقی نبود. در رو بستم یه سکوت همراه با یه آرامش خاصی درونش حکم‌فرما بود. احساس می‌کردم خیلی بهش مسلطم. سویچ رو وارد کردم و استارت زدم، صدای استارت نرم و همیشگی تویوتا (استارت‌های تویوتا به استارتهای گیربکسی معروفن و حتی با باطری ضعیف هم پر قدرت استارت میزنن البته صدای استارت گرند چیز دیگه آیه که واقعاً با دور بالا و قدرت زیاد استارت میزنه).

Toyota Camry 2006
Toyota Camry 2006
ماشین که روشن شد کولر رو روشن کردم (من استان بوشهر زندگی می‌کنم و هوا بس ناجوانمردانه گرمه) چند ثانیه که گذشت دیدم عجب برودت سرمایی داره. واقعاً محشر بود، کولر تویوتا همیشه معروفه و کولر این مدل به نظرم یه سر و گردن بالاتر از اتاق بعدش بود. به آینه‌ها نگاه کردم مثل همیشه، دید عالی آینه‌های تویوتا تأکیدی بر”مهندسی تویوتا”بود.
شیفتر دنده رو روی حالت درایو قرار دادم و شروع به حرکت کردم و دنده‌ها خیلی نرم و یکی بعد از دیگری عوض می‌شدن و برام عجیب بود که این ماشین با این هیکل بزرگش برخلاف چیزی که تصور می‌کردم خیلی قابل کنترل بود. نرم گاز می‌دادم سرعت به ۱۲۰ رسید. خیلی نرم و بی‌صدا بود اصلاً باور نمی‌کردم. تعلیقش حتی از مدل ۲۰۰۷ و ۲۰۱۲ هم نرم‌تر بود و منو یا لکسوس مینداخت. موج‌های جاده رو خیلی عالی و با آرامش دفع می‌کرد درست برعکس هیوندای که همیشه روی موج‌های جاده عین پاندول ساعت منو چپ و راست می‌کرد. همش به خودم می‌گفتم”خدای من عجب زیر پا و سواری داره ولی من این همه سال به خاطر قیافش حتی در موردش فکر هم نکرده بودم”.
دومین نکته‌ای که خیلی توجه منو جلب کرده بود انعطاف‌پذیری فوق‌العاده گیربکسش بود. چهار دنده اما خیلی تیز و سریع بود انگار فقط منتظر بود من یه تغییر روی پدال گاز بدم تا یه عکس‌العمل به من نشون بده. شاید برای شتاب‌های عالی موتور ۲۴۰۰ ش کمی ضعیف بود اما وقتی پامو تا ته روی گاز فشار می‌دادم بدون کوچک‌ترین مکثی این موتور و گیربکس هرچه قدرت داشتن برای من رو می‌کردن.
این‌قدر این گیربکس منعطف بود که حتی توی سرعت ۵۵ تا با تخته کردن گاز دنده رو به یک معکوس می‌داد.

Toyota Camry 2006
Toyota Camry 2006
وارد یه اتوبان مستقیم شدم گفتم وقتشه ببینم هنر شتاب و سرعتش رو. پدال گاز رو فشار دادم تا ۱۲۰ تا رو خوب بود بعدش وارد دنده ۳ شد و تا ۱۵۰ رو بازم قابل قبول رفت ولی دیگه حرکت سریع عقربه سرعت رو نمی‌دیدم. همین لحظه یه نگاه به دماسنج هوای بیرون کردم دمای هوا ۴۴ درجه بود آخه تیرماه بود و ماشین هم با کولر روشن و پای منم تا آخر روی گاز اما دمای موتور از خط سوم یعنی ۷۰ درجه بالاتر نمی‌آمد. این سومین نقطه قوت بزرگ این ماشین بود که برای آب و هوای گرم جنوب انگار نه انگار اثری به دمای موتورش داشت.

Toyota Camry 2006
Toyota Camry 2006
به سرعت رفتنم ادامه دادم تا اینکه سرعت به ۱۸۰ رسید و دنده ۳ هم به انتهاش رسید و وارد دنده ۴ شد. دیگه افت شتاب محسوس بود که سرعت خیلی به کندی اضافه می‌شد. سرعت به ۲۰۰ رسید باز هم سیستم تعلیق فوق‌العاده عمل می‌کرد، انگار هرچه سرعت بیشتر بالاتر می‌رفت عملکرد تعلیق هم بهتر می‌شد. تا ۲۰۰ رفت اما تلاش برای افرایش سرعت بی‌فایده بود چیزی در حدود ۲ دقیقه طول کشید تا سرعت از ۲۰۰ به ۲۰۵ برسه و همین انتهای سرعتش بود البته با کولر و هوای گرم. بعد از چند وقتی که باهاش رانندگی کردم دیدم که مصرفش حتی از اتاق ۲۰۰۷ ش هم که تجربه زیادی از رانندگی باهاش رو داشتم کمتره. بیرون شهر با کولر روشن معمولاً بین ۶ تا ۷ مصرف می‌کرد و این عدد فوق‌العاده کم بود.

Toyota Camry 2006
Toyota Camry 2006
با این کمری چهار سیلندر تقریباً ۴۰ هزار کیلومتر رانندگی کردم و کوچک‌ترین هزینه‌ای برای من نداشت و تنها سودی که برام داشت این بود که تصورم ۱۸۰ درجه در مورد این نوع کمری عوض بشه. تنها عیبش موتور چهارش بود که خواسته منو برآورده نمی‌کرد و تصمیم به فروشش گرفتم و فروختمش. گشتم و یه گرند ۶ سیلندر خریدم. با وجود اینکه در تمام این مدت کنارشون لکسوس ES داشتم. میتونم بگم کمری ۲۰۰۶ تنها ماشینیه که سواریی نه برابر، اما نزدیک به لکسوس رو به من داد که حتی آریون هم همچین سواری نداشت. گرند همون زیر پا رو داره ولی مشکل کم شتابی رو دیگه نداره و برای سبقت‌ها عملکرد خیلی بهتری داره در مورد مصرف گرند نسبت به چهار سیلندر باید بگم ۲۰ درصد مصرفش بیشتره اما اون صدای ناز موتور که شبیه صدای لکسوسه و شتاب عالی می ارزه این رقم افزایش مصرف.

Toyota Camry 2006
Toyota Camry 2006
با تشکر که وقت گذاشتین و تجربه اندک این‌جانب رو مطالعه کردین.

نویسنده: محمد کیانی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۸۶ دیدگاه‌ها

  1. بابک

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. گرند 6 سیلندر دنده دستی دارم. 10 سال سوارش هستم. 250000 تا راه رفتم. هیچ هزینه ای برام نداشته. سیستم تعلیق بسیار پیشرفته تری نسبت به ماکسیما دارد. تو سرعت و شتاب ماکسیمای صفر رو رنده کرد. بینظیر است. تنها ایرادی که داره دیگه ماشین دیگه ای به این خوبی نمیشه راحت پیدا کرد. و جایگزین کردن کار بسیار سختی است.

    موافقم 28
    مخالفم 4
  2. محمد

    ۲۵ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یه نکته ای راجع به گرند بگم. موتور و گیربکس این ماشین با لکسوس ای اس۳۰۰ یکیه، همچنین زیرو بندش، بخاطر همینه که در نرمی و راحتی و صدای نرم و زیبای موتور قابل مقایسه با بقیه خودروها نیست. فقط یه گرند سوار می‌دونه من چی میگم

    موافقم 20
    مخالفم 1
  3. رسول

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام . ممنون بابت متنی که نوشتید.
    من 13ساله کمری 2006 دارم .تا الان 350000 کیلومتر جاده باهاش رفتم کوچکترین اذیتی منو تو جاده نکرده و دست بوس همه ژاپنی های عزیز با این محصولشون هستم

    موافقم 19
    مخالفم 1
    1. فرزاد

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      با سلام و ادب آقا دمت گرممم ممم لذت بردم. درود بر تو. الان یکی پیدا کردم میگن میلیارد. همه میگن ارزش خرید نداره. بدون رنگ و اتومات کارکرد80هزارتا. خیللی ها میگن خرید به این قیمت اجهاف هست. می خواستم بگم قیمت این خودرو حدودا چند باید باشه. به نظرم حداکثر 22 هزار دلار در هر زمانی. کسی هست. بمن کمک کنه. ***گیچ شدم. عاشق گرندم اما واقعا به قیمت تومان می یرزه. درود بر تویوتا سواران معزز

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. فرشاد

        ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        دیوانه کننده هست این هیولای شش سیلندر
        یکبار با این گرند رانندگی کنید متوجه میشوید

        موافقم 3
        مخالفم 1
  4. سعید

    ۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به دوستان.
    راهنمایی کنید لطفا
    کمری 2006 دنده ای اتاق گرند دارم بتازگی بعضی وقتی کولر روشن میکنم چراغ سبز رنگ دکمه Ac شروع بع چشمک زدن میکنه و کمپرسور قط میشه.
    ولی بعضی وقتی هم خوبه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. مجتبی

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من یه گرند ۶سیلندر اتومات میخوام بخرم یک میلیارد و ششصد گفته مالک میگه سفارش آمریکاست با صندلی چرمی میخواستم بدونم سفارش کشورهای مختلف چه تفاوتی دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا