تویوتا

تست جاده: تویوتا توندرا 2014

ظاهری عالی برای سال ۲۰۱۴، ولی چگونه این خودرو از پس کارهای سخت بر می‌آید؟ آیا تویوتا توندرا نیروی کافی برای غلبه بر فورد F150، نیسان تیتان، داج رم ۱۵۰ و جی ام سی سیرا ۱۵۰۰ را داراست؟

2014 Toyota Tundra 1794 Edition
۲۰۱۴ Toyota Tundra 1794 Edition

تویوتا توندرا ۲۰۱۴ طبق گواهی SAE می‌تواند تا ۴۸۰۰ کیلوگرم را بکسل کند. ولی واقعاً چه خودرویی می‌تواند تا دو برابر وزن خود را یدک بکشد؟ به همین دلیل ما یک تست یدک کشی از توندرای ۲۰۱۴ گرفتیم که طی آن یک قایق زمستانی ۱۵۰۰ کیلوگرمی که بر روی یک تریلر قرار گرفته بود را به آن متصل کردیم. روی کاغذ همه چیز مناسب به نظر می‌آید، موتور قدرتمند V8 آن با ۵۴۳ نیوتون بر متر گشتاور و گیربکس شش دنده هر آن چه که لازم دارید را در اختیار شما قرار می‌دهند. در کنار آن‌ها سیستم چهار چرخ متحرک متغیر آن را در نظر بگیرید، همه چیز آماده‌ی شروع تست است.

در مسیر فروشگاه قایق، ما از چند جاده‌ی پر پیچ و خم و پوشیده از برف نیز عبور کردیم. با خاموش کردن حالت کنترل پایداری، ما نهایت تلاش خود را برای تبدیل شدن به نسخه‌ی رالی راننده‌ی آفرود Ivan “Ironman” Stewart انجام دادیم. پس از کمی تلاش و تمرین، ما با دو چیز مواجه شدیم، اول، فرمان توندرا در ورودی پیچ‌ها به گونه‌ای نسبتاً ناامید کننده ولی قابل پیش بینی عملکرد خوبی از خود نشان نداد. دوم، پاشیده شدن مقداری برف روی محور عقب منجر به یک دریفت ناخواسته شد. حال کلمه‌ی چابکی به ذهن می‌آید، اما بعد از آن دوباره فاصله‌ی دو محور و محدودیت وزن را به خاطر می‌آوریم. هر چند در چارچوبی مناسب می توان گفت توندرا عملکردی مناسب و قابل قبول دارد. در نهایت ما نتوانستیم کارهای Ironman را تقلید کنیم، ولی درکل تلاش برای انجام آن هم سرگرم کننده بود. سپس ما خودرو را به حالت چهار چرخ متحرک تغییر دادیم، و حالت کنترل پایداری را نیز فعال کردیم، و تمرکز خود را روی قایق گذاشتیم تا تست خود را انجام دهیم.

هنگام پارک کردن خودرو، دوربین عقب آن که در جای بسیار مناسبی نصب شده است برای ما بسیار مفید بود. از آن می توان به جای پروسه‌ی طولانی و گیج کننده‌ای که یکی از دوستان یا افراد خانواده باید از خودرو پیاده شده و با حرکات دست و فریادهای خود شما را برای پارک خودرو راهنمایی کند استفاده کرد. به جای آن، من به تنهایی و با کمک دوربین در حالی که روی صندلی‌های گرم و نرم خودرو نشسته بودم موفق شدم آن را با اختلاف چند سانتی متر نسبت به قایق پارک کنم. پس از متصل کردن قایق و حرکت با توندرا، به سختی می توان وزن قایق در پشت خودرو را متوجه شد. برای رسیدن به سرعت‌های بالا باید کمی صبر داشته باشید، ولی پایداری آن بسیار زیاد بوده و هیچ تغییری در نحوه‌ی کنترل فرمان به وجود نمی‌آید. معمولاً نگه داشتن یک خودروی یدک کش نقطه ضعف آن‌ها می‌باشد؛ پدال ترمز دراز است و به تلاش بیشتری نیاز خواهید داشت. در کل از این نظر توندرا هیچ مشکلی ندارد، ترمزها به طور پیوسته عملکرد مناسبی دارند، و اعتماد شما به خودرو را حفظ می‌نمایند.

هنگامی که ما دوباره برای جدا کردن قایق از دوربین عقب استفاده کردیم، شاهد تجربه‌ای فوق العاده بودیم، زیرا انجام این کار با دقت بسیار زیاد و در کمترین زمان ممکن انجام شد.

برای تمامی افرادی که هر روز باید بارهای زیادی را تحویل دهند، توندرا تقریباً می‌توانند از پس همه‌ی کارهای شما بر بیاید. اکنون، انتخاب یک وانت پیکاپ فقط به کارهایی که می توان با آن انجام داد وابسته نیست، بلکه امکاناتی که برای راحتی و آسایش شما در حین انجام آن کارها فراهم می‌کند از اهمیت به مراتب بیشتری برخوردار است. [دانلود ویدئو]

مشخصات فنی تویوتا توندرا ۲۰۱۴:

پیشرانه: موتور جلو، دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل
موتور:

  • ۴.۰ لیتری شش سیلندر ۲۷۰ اسب بخار و ۲۷۸ پوند فوت
  • ۴.۶ لیتری هشت سیلندر با قدرت ۳۱۰ اسب بخار و گشتاور ۳۲۷ پوند فوت
  • ۵.۷ لیتری V8 با قدرت ۳۸۱ اسب بخار و گشتاور ۴۰۱ پوند فوت

گیربکس: ۵ سرعته خودکار با امکان تغییر دستی – ۶ سرعته خودکار با امکان تغییر دستی
ابعاد:

  • طول: ۶.۲۹ متر یا ۵.۸۱ متر
  • عرض: ۲.۰۳ متر
  • ارتفاع: ۱.۹۴ متر
  • فاصله بین دو محور ۴.۱۸ متر یا ۳.۷ متر
  • وزن خالص:۲.۱۵ تن
  • وزن کامل: ۲.۶۸ تن
  • تعداد مسافر ۳ تا ۶ نفر
  • تعداد در: ۲ یا چهار در

قیمت پایه: ۲۷ هزار دلار

توانایی ها:

  • شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۶.۲ ثانیه تا ۷.۳ ثانیه (بسته به مدل)
  • شتاب صفر تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت: ۱۴.۸ تا ۱۶.۲ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۷۷ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت EPA: (بسته به مدل )

  • شهر: ۱۴.۷ تا ۱۸.۰۹ لیتر
  • بزرگراه: ۱۱.۷۶ تا ۱۳.۸۴ لیتر
[jwplayer mediaid=”56435″]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

آرش نهندیان فرد

آرش نهندیان فرد، مترجم اخبار دنیای اتومبیل و موتورسیکلت در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۶۲ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۶ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    تویوتا نمونه نداری…معرکه ای بخدا….البته به پای رواوانت وکارا وتندروانت ماکه نمیرسی!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. hero

    ۶ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (593 ديدگاه)

    توندرا یعنی انجام ناممکن ها
    یعنی میشه این بیاد ایران

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رامین

      ۵ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش این ماشین خیلی وقته تو منطقه آزاد ارس آذربایجان شرقی هس
      یا منطقه آزاد جز ایران نیس؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. جواد

    ۶ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (33 ديدگاه)

    با به بازار امدن پیک اپ جدید سایپا تندرا از خجالت سرخ میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امیرحسین

    ۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    واقعاماشین های شاسی بلندیه چیزدیگه اندمخصوصاتویوتاباشه.البته اینوبدونیدهیچی نیسان خودمون نمیشه.هرچی دوست داری بریزتوش آخ نمیگه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. omid

    ۱۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    میشه یکی بگه از اینا کی میاد ابران می خوام یکی بخرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احمد

    ۱۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    لطفا قیمت تمام شده تندرا درایران رو بفرمایید من نیسان پیکاپ مدل 90 دارم خیلی ازش راضیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محمد

    ۲۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1678 ديدگاه)

    تویوتا عالیه ب مولا عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. رپتور

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    به گرد پای جانور شکاری یعنی Ford F-150 Raptor نمی رسه .

    حتی به کمک فنرهای Fox فرود رپتور هم نمی‌ ارزه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. محمد

    ۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    هیولای افرود تویوتا

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا