برند ساین رسماً تعطیل می‌شود

خودروسازی تویوتا برند به‌اصطلاح جوان‌پسند خود، ساین (Scion) را منحل کرده و تولیداتش را به خط تولید خودش منتقل می‌کند. تمامی کارکنان سابق ساین نیز به‌زودی در تویوتا مشغول به‌کار خواهند شد.

Scion
از ماه آگوست امسال تمامی مدل‌های تحت این برند، تویوتا خواهند شد. در همین ماه مدل tC کوپه تولیدش به‌پایان رسیده و پس‌ازآن دیگر وجود خارجی نخواهد داشت. برای مدل‌های سال آینده میلادی نیز همین اتفاق می‌افتد و FR-S کوپه، iA سدان و iM هاچبک لوگوی تویوتا را روی بدنه خواهند داشت. حتی CH-R کانسپت هم درصورت نهایی شدن تولید، با نام تویوتا به فروش خواهد رسید.

2016 Scion iA
2016 Scion iA

2016 Scion iM
2016 Scion iM

این خودروساز بزرگ می‌گوید تعطیلی این برند به دلیل مسائلی چون ورشکستگی و عدم موفقیت نیست، بلکه بخاطر این است که دیگر به‌اندازه کافی پاسخ‌گوی نیازهای مشتریان امروزی نبود. جیم لِنتز (Jim Lentz) مدیر بخش آمریکای شمالیِ تویوتا دراین‌باره متعقد است:

این قدم رو به عقبی برای ساین نیست، جهشی روبه‌جلو برای تویوتاست. زمانی که ساین بنا نهاده‌شد من حضور داشتم، هدف ما تقویت تویوتا و نمایندگی‌هایمان بوسیله آموزش جذب و تشویق بهتر مشتریان جوان بود. این همان چیزی است که امروز آن‌را به انجام رساندیم و به‌شخصه بدان افتخار می‌کنم.

Scion FR-S
Scion FR-S

به بهانه این خبر باهم نگاهی اجمالی به زندگی‌نامه‌ی “ساین” می‌اندازیم.
تویوتا این برند را در سال 2003 با ارائه سه مدل کامپکت به نام‌های xA هاچبک، xB هاچبک و tC کوپه بنیان نهاد. هدف ساین تجربه فروش آسان‌تر و جذب خریداران جوان با سیاست‌هایی مثل قیمت سبک و ارائه‌ی بازه گسترده‌ای از قطعات ارتقایی در نمایندگی‌ها (که در tC تا سوپرشارژر هم می‌رسید) بود. تمامی خودروها نیز در ابتدا با پیکربندی به‌اصطلاح monospec فروخته می‌شدند تا پیچیدگی تریم‌های مختلف مشتری را گیج نکند، هرکسی هم که به این سطح راضی نبود می‌توانست با مراجعه به نمایندگی‌ها شخصی‌سازی‌های موردنظر را روی خودروی خود اعمال کند.

Scion Hako Coupe Concept
Scion Hako Coupe Concept
2014 scion xd
2014 scion xd
2015 scion tc
2015 scion tc
Scion IQ
Scion IQ

2014 Scion iM Concept
2014 Scion iM Concept

طی 13 سال گذشته موفقیت‌هایی همچون FR-S کوپه و شکست‌هایی مثل iQ بسیار کوچک (Subcompact) هاچبک در کارنامه‌ی ساین ثبت‌شده‌اند. آخرین مدل‌ها iA بسیار کوچک سدان (بر پایه مزدا 2) و iM کوچک هاچبک (مشابه تویوتا آئوریس) بودند که به تعبیر مجله آمریکایی Automobile راننده را تحت تأثیر قرار می‌دهند. از طرفی برنامه‌هایی هم برای معرفی یک کراس‌اوور کوچک مشابه نیسان جوک (Juke) در دستور کار قرار داشت که گویا در نطفه از بین رفت.

2014 Scion xD
2014 Scion xD

میزان فروش این برند در طول چند سال گذشته روند جالبی نداشت، به‌طوری‌که از 173,034 دستگاه در سال 2006 به 68,321 دستگاه در سال 2013 سقوط کرد. در سال‌های 2014 و 2015 نیز توانست به‌ترتیب 58,009 و 56,167 خودرو تحویل مشتریان جوان خود دهد. طبق آمارها فروش سال گذشته‌اش تنها 2.2 درصد فروش کلّ برند تویوتا در سراسر آمریکا (2015) را به خود اختصاص داد. همان موقع بود که دوگ مارتا (Dough Murtha) نایب‌رئیس گروه ساین در مصاحبه‌ای با مجله مذکور اظهار داشت: متوجه شده‌ایم که نیاز مبرمی به ارائه‌ی محصولات معقول و کاربردی‌تر داریم، خودروهای صرفاً کوچک با لامپ‌های نئونی که 15 سال پیش به فروش می‌رساندیم دیگر جواب‌گو نخواهند بود چون امروزه نیاز کمتری به محصولاتی با سیاقِ گذشته وجود دارد.

آمار فروش برند سایون
آمار فروش برند سایون

پس از اتمام تاریخ 13 ساله‌ی این برند، باب کارتِر (Bob Carter) معاون ارشد عملیاتی تویوتا نیز در قدردانی از زحمات تمامی دست‌اندرکاران افزود:

از تمامی 1004 نمایندگی فروش خود نهایت تشکر را داریم. مطمئنیم که در این راه بینش ارزشمندی به‌دست آوردند و برداشت بسیار سودمندی از سرمایه‌گذاری خود داشتند. در طول انجام تغییرات همکاری و حمایت خود را حفظ خواهیم کرد تا مراودات‌مان با مشتریان دچار مشکل نشود.

Scion

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری

نویسنده و مترجم اخبار و مقالات خودرو.

17 دیدگاه

  1. علي
    سوابق: (902 دیدگاه) ,

    با سلام و خسته نباشی خدمت شرکت تویوتای کبیر . خدا قوت پهلوان

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (248 دیدگاه) ,

      کبیر و خوب اومدی ……ای کبیروالکبرا……..
      فرض کن سایون جوان پسند باشه .
      خدایش من یه سوال دارم طراح های تویوتا چی پیش خودشون فکر می کنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ
      1. luis
        سوابق: (589 دیدگاه) ,

        مهندس جوان پسند از نظر قیمت اگه رایگان باشه که همه جوانا سوپر اسپرت میخرن
        هر فکری میکنن تا حالا که صدر کارن پس معلومه فکرشون درسته.

        پاسخ
  2. مهران
    سوابق: (187 دیدگاه) ,

    عظمتی مثل تویوتا میاد خیلی راحت اعلام میکنه فلان حرکت ما موفق نبوده و میخوایم جمعش کنیم
    اونوقت اینجا مونتاژکارهای بی مسئولیت وطنی اشتباهی که 30 سال پیش کردنو حاضر نیستن گردن بگیرن چه برسه به تغییر

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل HoSeIn
      HoSeIn
      سوابق: (78 دیدگاه) ,

      مهران جان این مال وقتیه که شما یه صنعتی را از پایه خودت تاسیس کرده باشی و قصدت پیشرفت اون باشه نه مثل آقایان مونتاژ کار درجه 3 باشی و قصدت کلاهبرداری و خالی کردن جیب ملت

      پاسخ
    2. رضا
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      کاری به ویران خودرو ندارم ولی اونجا اگه به اشتباهت اعتراف کنی، مایه سرزنش نمیشه.

      پاسخ
    3. تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes
      Reza :: Deutschland :: Mercedes
      سوابق: (2173 دیدگاه) ,

      معلومه که اشتباه نکردن
      کارشون خالی کردن جیب ملت بود ک به نحو احسنت انجامش دادن و شخصا اشتباهی ازشون ندیدم در این زمینه

      پاسخ
  3. Mj
    سوابق: (82 دیدگاه) ,

    قدرت اول خودروسازی دنیاست هر کاری بخواد میکنه?

    پاسخ
  4. king 918
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    ای خدا چی میشه یه بارهم پدال رو باز کنیم ببینیم نوشته ایرانخودرو و سایپا رسما تعطیل شد
    به خاطرسیدن ان روز جمیعا صلوات بلند ختم کن …

    پاسخ
  5. ahk
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    ولی خودرو IQ خیلی خوبه جمع وحور وزیبا

    پاسخ
  6. omid
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    امیدوارم یه روز و به زودی تیتر بزنین برند سایپا و ایران خودرو هم تعطیل شد واقعا که بهتره نباشه فقط بخاطر اشتغال!!!
    این شد بهانه برای سر کیسه کردن و از بین بردن سرمایه مردم و الوده کردن شهرا
    این همه کشته و نقص عضو تو تصادفات با این ماشینای که برای 40 ساله پیشه منطقیه

    پاسخ
  7. محمد
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    تویوتا هست دیگه…عظمتی که داره هرکاری ازش برمیاد

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Nima
      Nima
      سوابق: (794 دیدگاه) ,

      داداش این کارى که میگى همچین کارى نکرده تازه به دلیل عدم توانایى در پاسخ گویى بستتش
      هنر اینه بتونى برند جدید درست کنى و زیر مجموعه بگیرى
      یا مثل جنرال موتورز حداقل 10 تا زیر مجموعه داشته باشى و براشون کم نزارى که تک تکشون بتونن هر روز پیشرفت کنن (همین اتفاقى که الان داره براى برند هاى GM میوفته)
      مثل تویوتایى ها عقده اى هم نیستم یسره بگم کبیر کبیر (چون نیازى نداره اعلام بشه)

      پاسخ
  8. احمد باقری
    سوابق: (4288 دیدگاه) ,

    حداقل خودشون متوجه شدن که باید کارهای خیلی بهتری ارائه کنن و از همه مهمتر اینکه کارکنان سایون حالا به تویوتا ملحق میشن و بیکار نمیشن.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.