تویوتا

اجتناب تویوتا از اندروید اتو و اپل کارپلی

با ارائه‌ی نسل جدید کمری ۲۰۱۸ در تابستان سال آینده، تویوتا سیستم اطلاعات سرگرمی ارتقا یافته‌ای را به همراه ویژگی‌هایی چون اطلاعات پویای ترافیک و ارتباط اینترنتی بی‌سیم با سرعت بالا عرضه خواهد کرد؛ اما چیزی که باعث برجسته‌تر شدن این سیستم نسبت به باقی سیستم‌های دیگر می‌شود این است که هنوز از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی نمی‌کند.

camry-display
تویوتا تنها خودروساز بزرگ دنیاست که برنامه‌ای برای استفاده از اینترفیس های گوشی‌های هوشمند اپل و گوگل در سیستم اطلاعات سرگرمی خود ندارد.

2018-toyota-camry-xse-v-6-cockpit
تویوتا می‌گوید اخیراً سیستم اطلاعات سرگرمی انتیون ۳.۰ خود را ارتقا داده و دارای بسیاری از ویژگی‌ها و برنامه‌های موجود در محصولات اپل و گوگل است و البته یکپارچگی بهتری نسبت به محصولات آن‌ها دارد. برند لکسس از نسخه‌ای استفاده می‌کند که انفرم Enform نام دارد.

Sandy Lobenstein معاون بخش استراتژی ارتباطی تویوتای آمریکای شمالی می‌گوید:

کار ما به عنوان خودروساز بزرگ این است که تجربه‌ی کاربری سرگرم‌کننده‌ای داشته باشیم، خواه این چگونگی احساس خودرو در پشت فرمان باشد یا چگونگی استفاده از کنسول مرکزی و برنامه‌های گوشی هوشمند.

البته او اذعان می‌کند که این کار یک نوع ریسک است.
این موضوع برای تویوتایی که خودروهای هیبریدی و سلول سوختی ساخته خیلی غیرعادی نیست؛ اما برخی تحلیل گران می‌گویند شاید تویوتا با پشت کردن به اپل کارپلی و اندروید اتو در جهتی مخالف با مصرف‌کننده‌ها حرکت می‌کند.

2018-toyota-camry-hybrid-xle-center-stack-screen
مخاطرات برای تویوتایی که در میان مشتریان به کیفیت و قابلیت اطمینان معروف است بالا بوده اما اگر سیستم اطلاعات سرگرمی آن نتواند انتظارات مشتریان را برآورده کند ریسک پس زدنش وجود دارد. سیستم‌های اطلاعات سرگرمی پر ایراد باعث پایین آمدن امتیازات برخی برندهای خودروسازی شده و سیستم‌های اپل کارپلی و اندروید اتو راه‌حل‌هایی محبوب برای ارتباط گوشی‌های هوشمند و خودرو هستند.

Roger Lanctot دستیار مدیر در شرکت تکنولوژی و تحقیقات بازار Strategy Analytics می‌گوید:

تویوتا قطعاً با سایر برندهای بازار خودرو تفاوت دارد.

او می‌گوید به تلاش تویوتا برای توسعه‌ی پلتفرمی که سخت‌افزار و نرم‌افزار خودش را با برنامه‌های دیگر یکپارچه می‌کند احترام می‌گذارد اما فکر نمی‌کند که تویوتا بتواند به‌طور کامل اپل و گوگل را کنار بگذارد.

او می‌گوید:

مشکل این است که صنعت خودرو قوانین زیادی را به واسطه‌ی بازاریابی و جمعیتی را می‌پذیرد بنابراین اگر تویوتا بخواهد رویه‌ی خود را در پیش بگیرد کار سختی خواهد داشت.

برای مثال پسر Lanctot اخیراً یک دستگاه شورولت کروز را به دلیل پشتیبانی از سیستم اندروید اتو خریده است.

Stephen Baker معاون شرکت و تحلیلگر گروه NPD می‌گوید همراهی با سرعت پیشرفت تکنولوژی گوشی‌های هوشمند نیازمند مقیاس بیشتری از آنچه تویوتا دارد می‌باشد. او می‌گوید:

شاید تویوتا برای مدتی قادر باشد این رویه را ادامه دهد اما دیر یا زود آن‌ها با چالش‌هایی در توسعه و ساخت پلتفرم خود مواجه خواهند شد و در مسابقه‌ی خودرو-گوشی هوشمند عقب خواهند ماند.

طبق گفته‌ی اپل و گوگل بیش از ۲۰۰ مدل خودرویی تقریباً همه‌ی خودروسازان بزرگ از اپل کارپلی و اندروید اتو استفاده می‌کنند. مزدا شرکت دیگری است که رویه‌ای مشابه تویوتا دارد.

bmw-5-series-carplay
برای سالیان زیاد خودروسازان نسبت به استفاده از سیستم‌های اطلاعات سرگرمی این دو غول تکنولوژی بی‌میل بودند زیرا از کم‌رنگ شدن هویت برند و ظرفیت محدود درآمد خود می‌ترسیدند.

Maserati Android Auto concept car 05
مدیر ارشد تویوتا می‌گوید هنوز هم این موضوعات امروزه وجود دارند:

ما میلیاردها دلار برای توسعه‌ی هویت برند خودمان صرف کرده‌ایم و این هویت در طراحی خارجی و داخلی خودروهایمان فراگیر شده است.

Lobenstein اضافه کرده است:

کنسول مرکزی که رادیو در آن قرار دارد را می‌توانید از بین دو صندلی جلویی و سه صندلی عقبی ببینید و گاهی اوقات اگر در شاسی‌بلند باشید آن را از ردیف سوم نیز می‌توانید ببینید. این یک موقعیت اصلی برای شرکت‌های این‌چنینی است که بتوانند تصویر برند خود را نمایش دهند.

نگرانی دیگر بحث داده‌های حریم خصوصی و امنیت است. تویوتا می‌تواند این موارد را از طریق سیستم و بسته‌های اختصاصی خود کنترل کند.

انتیون ۳.۰ از پلتفرم منبع بازی استفاده می‌کند که SDL نامیده شده و وسیله‌ای ارتباطی برای برنامه‌هایی چون پاندورا، فیس بوک و… است. SDL توسط فورد معرفی شده و دیگر خودروسازان می‌توانستند برای توسعه‌ی جایگزین‌های استانداردهای اپل کارپلی و اندروید اتو از آن استفاده کنند؛ اما SDL نتوانست شرکای زیادی را جذب خود کند و فورد از آن زمان تصمیم گرفت تا سیستم اطلاعات سرگرمی خود یعنی Sync 3 را ساخته و اپل کار پلی و اندروید اتو را نیز در تمامی مدل‌های ۲۰۱۷ خود ارائه کند.

2015 Toyota RAV4 Interior
Colin Bird تحلیلگر ارشد تکنولوژی خودرو در IHS Markit می‌گوید که فکر نمی‌کند با توجه به شهرت تویوتا به خاطر کیفیت و قابلیت اطمینان خود، روش کمپانی باعث تغییر قاعده بازی شود.

2016 Toyota Camry Interior
و او فکر می‌کند پلتفرم SDL این ظرفیت را دارد که با کنترل‌های موجود خودرو همخوانی بهتری داشته باشد و طیف وسیع‌تری از برنامه‌ها را ارائه دهد.

2017_lexus_is_300h_detail_07
در نهایت او می‌گوید قبول این موضوعات از سوی مصرف‌کننده به چگونگی هماهنگی نرم‌افزار سوخت افزار باهم بستگی خواهد داشت.
او می‌گوید:

چیزی که واقعاً اهمیت دارد چگونگی طراحی این سیستم‌های اطلاعات سرگرمی توسط خودروسازان است. اگر مردم در کل از این سیستم خسته شوند و فکر کنند که سیستم تشخیص صدا خوب کار نمی‌کند احتمالاً به سوی اپل یا اندروید کشیده خواهند شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. ELEMENTO

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    عاشق این رویه ی مزدا و تویوتا هستم. راه خودشون رو میرن و به هیچ کس کاری ندارن.
    تویوتا، همیشه در اوج.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مهدی

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (195 ديدگاه)

    تو بعضی خبرها اومده بود که تویوتا از SDL شرکت فورد استفاده میکنه برای محصولات بعدیش. هرچند sync و my ford زیاد مورد قبول مشتریان قرار نگرفت .

    قسمتی از مشکل تویوتا مثلا در لکسس در مورد اینترفیس رابط کاربری سیستم نیست و مربوط به مقداری پیچیدگی در استفاده از سخت افزار (مانند تاچ و ادوات تاچ برای سیستم روی مانیتور ) است.
    هرچند شرکتهای ژاپنی سردمدار تکنولوژی هستن اما گوگل و اپل بسیار در تلاش برای انحصار سیستم خود روی مانیتور خودروی شما هستند.

    من خودم از محصولات تویوتا استفاده میکنم اما باید اذعان کرد که رابط کاربری بی ام دبلیو بهترین نسخه‌ی بازار است .

    این خبرهایی که ما از محصولات شرکتهای مختلف میخونیم مثل فاصله‌ی ما با یک ستاره‌ی دور است که وقتی مشاهده میکنیم میلیونها سال از آن رخداد گذشته .
    محصولی که امسال و سالهای بعد در سیستم نویگیشن یا یوزر اینترفیس شرکتی مثل تویوتا میبینیم نتیجه‌ی چندین سال تحقیق و توسعه در اون بخشه

    درسته که رابط بی ام دبلیو شاید بهترین باشه اما تاثیر تویوتا و فورد بسیار بیشتر از بی ام دبلیو میتونه باشه چون یک مدیرعامل از لکسس یا شاید یک چریک تو آفریقا از لندکروزر استفاده میکنه و باید سلیقه همه جامعه به خاطر فروش زیاد در آن لحاظ بشه .
    جامعه تویوتا سواران بسیار زیاده و مشکل در یوزر اینترفیس تویوتا همینه به نظرم
    با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. محمد

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (302 ديدگاه)

    داشبرد نسل جدید کمری مثل کرولا جدید از اجزای مختلفی ساخته شده و به عبارتی تیکه های مختلفی هستنند که به هم وصل شدنند و به صورت یک پارچه نمی باشد.و این باعت میشه به مرور به سرصدا بیفته.
    من خودم ۱ سال پیش کرولا ۲۰۱۵ داشتم داشبردش خیلی سر صدا داشت و این را از بقیه هم پرسیدم تصدیق می کردنند.چون سراسر داشبرد از پلاستیک خشک بود.
    بنظرم داشبرد کمری نسل قبلی بهتر بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمد رضا

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (804 ديدگاه)

    همین کارارو میکنه تو jd power اول میشه
    اگر یه مطلب کامل از جی دی پاور منتشر شه که البته مغرضانه منتشر نمیشه متوجه میشید بیشتر ایرادات توی سیستم سر گرمی اعلام میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. فرشاد سجادیان

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    به شخصه برام فرقی نداره که مستقیما از اندروید اتو و اپل کارپلی استفاده کنه یا نه، همین که سیستم اطلاعات سرگرمیه اختصاصیش از گوشیم پشتیبانی کنه، کافیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. a

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اقا فردا روز ببینی خود اپل خودرو زده تویوتا هم زده مارک اپل داخل خودروی تویوتا باشه ولی داخل خودروی اپل هیچ خبری از تویوتا نیست خب وجهه خوبی نداره بهترین کارو کردن اینطوری رقابت بیشتر میشه چیزای جالبتری میسازن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حسین وی

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (463 ديدگاه)

    ((((ما میلیاردها دلار برای توسعه‌ی هویت برند خودمان صرف کرده‌ایم و این هویت در طراحی خارجی و داخلی خودروهایمان فراگیر شده است.))))
    ایران خودرو هم 55 میلیارد هزینه کرد چراغاشو عوض کرد کجایه کاری :)))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. علي

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (848 ديدگاه)

    به نظر من تولید خودرو بدون استفاده از پلت فرم مشترک و پایه ایی مثل سیستم عامل (((car play ))) و((( andrid))) مفت خدا نمیرزه . اگر برندهای معروف و بزرگ راست میگن برن به جنگ و رقابت با سیستم عاملهای معروف و سیستم عامل بهتر تولید کنن که مردم هم رو بیارن به اونا و درست رقابت کنن نه این که بطور کل از پایه استفاده در ماشیناش حذف کنن و ادعا کنن چون ما برند معروف هستیم از ی برند معروف سیستم عامل حمایت نمیکنیم چون برامون افت داره یا ترس داره.
    با تچکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. وحید

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (325 ديدگاه)

    دمشون گرم
    که کار خودشون رو می کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. احسان(احسان سابق)

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    شاید برای من ایرانی که چنین سیستم هایی رو تا حالا توی یک خودرو هیچوقت تجربه نکردم عجیب باشه که کسی حاضر بشه بخاطر هماهنگ نبودن سیستم سرگمی یک خودرو با سیستم عامل موبایلش، یک برند دیگه رو انتخاب کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Saied

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    سیستم اپل بهترینه. من ۶ ساله دارم ازش استفاده میکنم تا حالا ندیدم هنگ کنه. واقعا جالبه. و این کار رو مدیونه همین محدودیت هاش هست که محتادانه کار میکنه و نمیزاره برندش بد نام بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. TRX

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (317 ديدگاه)

    این یه تصمیم متعصبانه هست که خیلی زود به شکست و به دنبال آن پشتیبانی از کار پلی و اندروید اتو منجر میشه تویوتا شرکت بزرگی هست اما تکنولوژی تو دنیای خودش یعنی (سیستم عامل های اندروید و آی او اس) بصورت سریع داره پیشرفت میکنه و منتظر نمیمونه تا یک شرکتی دنیای دیگری درست کنه تا توی اون هم بتونه آزمون خطاهایی که سالها پیش توی آندروید و آی او اس پاس کرده رو پاس کنه و به اون محبوبیت برسه!
    اشتباه نوکیا مقاومت جلوی پیشرفت تکنولوژی و برتر دونستن خودش بخاطر صرفا قدرت سخت افزاریه خودش بود نتیجشم همه دیدیم دنیای سخت افزاری امروز به دنیای نرم افزاری متصل شده و دوران انحصار خیلی وقته تموم شده !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. محمد

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (302 ديدگاه)

    یک سوال دارم البته ربطی به این مطلب نداره.
    همه خودروها پایین کانال کولرشون یک سلکتور(لغزنده)دارند که میشه کانال را باز یا بسته کرد.
    ولی چرا در تویوتا کمری وکرولا از سال ۲۰۱۴ به بعد حذف شده.
    البته در کرولای امریکایی وجود داره ولی در نسخه های سفارش حوزه خلیج فارس وجود نداره.مثلا در کرولای خود بنده بین کانال دریچه کولر ساعت قرار داره وهیچ چیزی برای باز یا بسته کردن دو تا دریچه کولر وسطی وجود نداره.
    ولی درنسخه امریکایی به جای ساعت یک لغزنده داره که میشه باهش دریچه های کولر را باز یا بسته کرد.وساعت خودرو را سمت شاگرد قرار داده.
    چرا؟؟؟؟؟؟
    یعنی سلکتور باز یا بسته کردن کولر هم آپشنه؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. TRX

      ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (317 ديدگاه)

      سفارش آمریکا اون ساعت رو سمت راست درچه کولر ها قرار داده در کل کاربرد به نظرم گذاشتم یک ساعت دیجیتال کوچیک تر داشبرد منسوخ شده میشد یه مانیتور ۴-۵ اینچی بزاره ساعتو مالتی مدیا رو یکی کنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. محمد

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (302 ديدگاه)

    من از وقتی تویوتا کرولا ۲۰۱۵ خریدم .دیگه از تویوتا خوشم نمیاد .
    واقعا تویوتا نمی دونه چی می خواد.
    مثلا نه به کرولا های نسل قبل که آنقدر سواری نرم البته بد هندلینگ داشت.
    نه به کرولا های نسل فعلی که سواری فوق العاده خشک والبته خشکی فنر بندی کمک چندانی به هندلیگ خودرو هم نکرده. این را از هرکی که کرولا جدید داره بپرسی بهت میگه.
    ویک سری ایرادات اساسی طراحی داره مثلا روی دکمه های شیشه برقیش چراق نذاشته.ودر شب اطرافش تاریکه و تو جاده بخوای شیشه را بدی پایین باید مثل کور ها با لمس اطراف محل استراحتگاه دستگره در دنبال دکمه بالابر بگردی!!!!!!
    یا وقتی بارون میاد شیشه ها را که میدی پایین از قسمت اتصال نوار اب بند شیشه با بدنه خودرو اب میره داخل درب خودرو .چون نوار اب بند از شیشه فاصله گرفته.که حتی در ماشین های ایرانی هم این طور نیست.
    در کل به نظرمن تویوتا های جدید خیلی جالب نیستنند.
    شرط می بندم کمری جدید سواری بسیار خشکی خواهد داشت.ود درعین حال هندلینگ شلخته نسبت به رقبا.که خشکی فنر بندی فقط باعث ازار به سرنشین میشه.
    یا رومی روم یا زنگی زنگی …یا ماشین المانی حال کن یا اگه می خوای ماشین خارجی بخری کیا یا هیوندایی بخر حداقل از آپشناش لذت ببر
    اخی یعنی چی کرولا بخری ۱۶۰ میلیون ابشناش در حد ال ۹۰ .کیفیتش هم خیلی با کره ای ها متفاوت نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. TRX

      ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (317 ديدگاه)

      توی اون رنج قیمتی لنسر با موتوری مشابه و قیمتی به مراتب کمتر هندلینگ فوق العاده داره!
      فقط قیافش یکمی باب سلیقه ی افراد میان سال جامعه نیست!

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا