تویوتاچشم انداز

تویوتا و راهبردهای سلطه بر صنعت خودروسازی دنیا

در طول چهار دهه اخیر، تویوتا همواره با نگاهی فراتر بر ساختارِ خود و با بهره گیری از راهکارهایی منحصر بفرد، پویایی در رشد و تسلط بر اهدافش را مفهومی دوباره بخشیده و در گذر این سال ها، به عنوان با ارزش ترین شرکت خودروساز دنیا، در تلاشی روز افزون، با محکی سنگین و مستمر بر کارایی و کیفیتِ سیستم خود، با شعار” مدیریت، نخستین فاکتور قابل تعویض برای بهتر شدن” حتی از تغییرات بزرگ در هسته مرکزیش، واهمه ای نداشته و با راهکارها و اصولی منحصر به خود، بر فضایِ رقابتی بازار دنیا، به سنگینی، سایه افکنده است.

toyota motors
toyota motors

این برند کهنه کار ژاپنی، با یک استراتژی فراگیر و نوپا، که به طور ماهرانه ای در شالوده اصول ومبانی اش ریشه دوانده، در کنار تکیه بر شعار” احترام به مصرف کننده “، دورخیزِ بلندی کرده است، برای سلطه بر بازار چندین بیلیونی خود در ده سال آینده و تمام این ها، امروز تویوتا را بر چنان نقطه ای از شکوه تکیه داده اند، که رسیدن بدان حتی برای غول هایی چون جنرال موتورز، فولکس واگن و مرسدس بنز، به یک رویا مبدل گشته است. با همین نگاه، امروز بر آن شدیم، تا با کالبد شکافیِ عناصر و فاکتور های پیشرفت تویوتا در دهه اخیر، شما را با استراتژی این کمپانی بزرگ، برای تداوم سلطه اش بر صنعت خودروسازیِ دنیا در آینده، بیشتر آشنا کنیم.

پنج سیاست کلان تویوتا

  • احترام به مصرف کننده به عنوان فاکتور اصلی و غیر قابل تغییر و تداومِ حرکت در جهت آن
  • حفظ سیاست های ابلاغیِ مدیران عالی رتبه کمپانی و اعتماد به تجربه و تخصص آن ها
  • اولویت بندی اهداف بر اساس زمان دست یابی و تنظیم تمام برنامه ها و راهبرد ها برای نیل به نزدیکترین چشم انداز های تعیین شده
  • حرکت تمام بخش ها بر اساس ضوابط پایه ای و اعتقاد به کنترل دائمی آن ها توسط سیستم ناظر
  • انتقال تمام دانش و افتخارات چندین ساله کمپانی به نسلِ بعدیِ مهندسین و نوابغ جوان با هدف ایجاد بستر لازم برای تداوم و پیشرفتِ تویوتا در سالیان آتی

بدون تردید، تویوتا بر اساس همین پنج سیاست کلی، تا به امروز، در اتاق فکر خود و با نقشه هایی حساب شده، چشم انداز ده ساله اش را برای استمرار سایه اش بر صنعت دنیا، به زیرکانه ترین نوع ممکن تدوین نموده است. با هیچ مفهومی، نمی توان موفقیت های شگفت آور این کمپانی را در دهه اخیر، اتفاقی دانست. یک جریان بسیار پویا و کارشناسی شده از پیشرفت، که می تواند برای تمام واحد های صنعتی دنیا به عنوان یک الگوی موفق، قابل تامل باشد.

در طول این سال ها، کارشناسان متعددی بر آن شده اند تا با نگاهی عمیق بر مسیر رشد تویوتا، از آن به عنوان یک نماد بارز از موفقیت در اقتصاد بحران زده دنیا استفاده کنند، اما نوع مدیریت این کمپانی و نیز، استفاده از شیوه های خاص برای پیشبرد اهدافش، همواره کارشناسان دنیای اقتصاد را برای شناخت روش های پیشرفت و پیش بینی آینده این کمپانی به زحمت انداخته است. با این نگرش محتاطانه، جهت شناخت این کمپانی و مسیر رشد آن، لازم است، در کنار نگاهی بر استراتژی تویوتا برای آینده، تمرکزی نیز داشته باشیم بر راهبرد های آن در ده سال گذشته.

تویوتا در ده سال اخیر، چندین بیلیون دلار، روی استراتژی وماموریت هسته مرکزیِ تجارت خود، سرمایه گذاری کرده است.

سوال اساسی اینجاست که، این استراتژی و ماموریت را چگونه باید شناخت؟ چیزی که مشخص است، راهبرد اساسی تویوتا می باشد که بر پایه ایجاد و مدیریت یک سیستم افسانه ای، برای ساخت خودروهایی معتبر و محبوب در دنیا، مدیریت و برنامه ریزی شده است. این راهبرد، چیزی فراتر از تلفیقِ چند تکنیک و ابزارِ مهندسی شده برای یک هدف خاص، خواهد بود. بی شک، تویوتا برای ایده پردازی آن، از تمام تاریخ هشتاد ساله خود بهره خواهد برد. تمام اقداماتی که تا به امروز انجام داده یا انجام نداده است، تمام اهداف ریز و درشت چند سال اخیر، تمام تاکتیک های مهندسی اقتصاد و تمام راهکارهای بهره گیری از بالاترین گرادیانِ جریان های پولی در بازار را در موازنه ای هوشمندانه با پیش بینیِ انبوهی از باید و نباید ها، به طور زیرکانه ای در هم خواهد آمیخت، تا بهترین راهبرد ها را برای تداوم سلطه اش بر نقطه درخشان بازار خودرو طراحی نماید.

toyota sales networks
toyota sales networks

شناخت تمام این راهبرد ها، در کنار یک بازنگری کلی از نوعِ مدیریت و رهبریِ ده سال گذشته همراه با نگاهی گذرا بر برنامه ده سال آتی، هر چیزی را که تا به امروز از ساخت و نفوذ بر بازار خودرو در بین دانسته هایمان داشته ایم، به چالش خواهند کشید. راهبرد هایی که  تویوتا را  به چنین نتایج درخشانی از موفقیت رسانده اند و پیش بینی می شود همین ها در قالب فضایی مدرن تر، در طول ده سال آینده نیز به طرز ماهرانه ای اجرا شوند.

اجازه دهید، نگاهی دقیق بر عملکرد تویوتا در ده سال اخیر داشته باشیم و با بهره گیری از مفهومِ آن، افق های پیش رویش را هر چند در سطحی پایین، پیش بینی نماییم.

تویوتا از سال ۲۰۰۲، در حدود ۷۰۰ میلیون دلار برای ایجاد بازار مشترک با برخی سازنده ها و افزایش بهره وریِ زیرمجموعه هایش، سرمایه گذاری کرده و در ۲۸ کشور دنیا، کارخانه تولید و مونتاژ راه اندازی نموده است.

در گذر این سال ها، یکی از ویژی های منحصر بفرد تویوتا، علاقه بی انتهایش برای ایجاد و اداره بازار مشترکِ کارآمد و بلند مدت با سایر برند ها و افزایش شرکت های تابعه اش بوده است. تویوتا چه در زمینه فروش و چه در زمینه ساخت، همواره شرکای خود را به عنوان عضوی از خانواده اش قلمداد کرده و به لطف مشاورین اقتصادی اش، برای حفظ آن ها، در تمام مراحل همکاری از تعاملی سازنده و پر سود بهره برده است. ایجاد خط تولید مشترک، استفاده از پلتفرم هایی یکسان با سازنده های معروفی چون بی ام و، ایجاد بازار مشترک و تاسیس شبکه فروش اشتراکی بخشی از فعالیت های تویوتا در جهت همکاری با سازنده های دیگر بوده است.

toyota motors
toyota sales networks

در زمینه سرمایه گذاری بر روی واحد های ساخت، اضافه کردن کارخانه TMMNA ( واحد ساخت تویوتا در آمریکای شمالی ) با هزینه ای بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۲ از اقدامات سنجیده و حساب شده این شرکت بود که تا به امروز، سود آوری آن حتی ۵ درصد بیشتر از پیش بینی خود تویوتا برای سال ۲۰۱۳ بوده است. از دیگر اقدامات تویوتا در جهت سیاست افزایش شرکت های تابعه، تاسیس و مدیریت شبکه فعال TSM ( شبکه فروش خودروهای تویوتا در ایالات متحده ) بود که در سال ۲۰۰۳ با هزینه ای در حدود ۱۰۰ میلیون دلار اجرایی شد و کمک بزرگی برای افزایش نفوذ تویوتا در میان مردم ایالات متحده محسوب می شود. فراتر از این ها، تویوتا در ۲۸ کشور دنیا، همچون کانادا، بلژیک، آرژانتین، ژاپن، ترکیه و فیلیپین کارخانه های ساخت و مونتاژ طراحی و پیاده نموده است که همگی در جهت سیاست های کلان تویوتا و با هدف سلطه بر بازار دنیا، ایجاد شده اند.

تویوتا در بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶، نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار برای افزایش نفوذ خود در بازار های آمریکا و آفریقا هزینه کرده است.

در تمام دوره ها، امکان یک تجارت صادقانه و در نتیجه داشتن انبوهی از مشتریان راضی، یکی از اهداف اساسی تویوتا در جهت عمل به شعار “احترام به مصرف کننده” بوده، که ساخت و عرضه خودروهایی کارا با قیمتی پایین، به عنوان فاکتور و امتیاز اصلیِ تویوتا، این شرکت را در رسیدن به این هدف، کمک شایانی کرده است. با تکیه بر همین امتیاز، دور از انتظار نخواهد بود، که کشور های ضعیف ترِ دنیا، بازارِ بکری برای محصولات تویوتا باشند. با همین نگاه و با هدف افزایش گستره بازار و همچنین افزایش نفوذ تویوتا در میان مشتریان بالقوه خود در سایر نقاط دنیا، لازم بود تا این کمپانی، اقداماتی را در جهت سلطه بر بازار کشور های آفریقایی و آمریکای جنوبی انجام دهد.

در گام نخست، تویوتا کمپانی های تجاریِ کارآمد کشورهای آفریقایی و اروپایی را تحت یک مدیریت پنهان، به لیست شرکت های تابعه خود اضافه نمود و تحت یک شبکه بسیار پویا از خرید و فروش، به بهترین نحو ممکن وارد فضای بازار کشور های بی شماری در این قاره ها شد، به طوریکه بعد از سه سال، نزدیک به ۲۰ درصد از خریداران خودرو در ایالات متحده، به دنبال خودروهای تویوتا بودند و این یک جهش بسیار بلند برای آغاز سلطه تویوتا بر بازار قاره آمریکا بود.

U.S. toyota
U.S. toyota

بعد از رسیدنِ تویوتا به چنان موفقیت بزرگی، این کمپانی مجبور بود برای حفظ خود در بازار دنیا، کارها و ایده های تازه تری رو کند. راه اندازی شبکه چند ملیتی با هدف ایجاد مکانی برای گردهمایی خریداران تویوتا در نقاط مختلف جهان، یکی از همین اقدامات بود که باعث نفوذ هر چه بیشتر تویوتا بر ذهن و قلب خریداران جوان تر شد. هر چند کارایی و قابلیت محصولات تویوتا دلیل اصلی نفود آن در بازار های آمریکا و آفریقا بوده است، اما سیاست های کلان تبلیغاتیِ تویوتا را در این دو قاره، نباید نادیده گرفت.

برای کنترل بهتر بازار، تویوتا از سال ۲۰۰۲ با هزینه ای بالغ بر ۲۵ میلیون دلار، سالیانه در  ۴ تا ۶ کشور دنیا، شبکه مجازِ فروش ایجاد کرده است.

همواره فروختنِ بهترین محصولات صنعتی، نیاز به بهترین و کامل ترین شبکه های فروش دارد. تویوتا با اعتماد به همین حقیقت، در طول ده سال اخیر، برای ورود به فضایِ اثرپذیریِ رقابتیِ در بخش فروش محصولاتش، شبکه های گسترده و هوشمندی را در بیشتر کشور های دنیا، ایجاد کرده و با تکیه بر عنصر سرمایه گذاری، از آن ها موفق ترین سامانه های فروش را ساخته است.

استفاده از الگوریتم هایی منحصر بفرد برای تبلیغات و فروش و ورود به عرصه تبلیغات کلان در سطح کشور ها با استفاده از روش های خاص، تویوتا را به موفقیت های بسیاری رسانده است. هر کسی در هر جایی از دنیا به شیوه مدرنی با تویوتا آشنا شده و امروز بعد از تنها یک دهه کار بر روی زیرساخت های برندینگِ خود، همه ما از این سازنده ژاپنی به نیکی یاد می کنیم و این مهر تاییدی است بر موفقیت تویوتا در استفاده از روش های برند سازی خود.

toyota motors
toyota motors

بهره گیری از تمام این متود ها و خلق الگوریتم هایی کارآمد جهت نفوذ بر ذهن و قلب مخاطب، نیاز به یک بستر پویا برای ایجاد ارتباط با مشتریان دارد. اما تویوتا، بر خلاف بیشتر سازنده های دنیا که بی واهمه وارد پروسه افزایش نمایندگی های خود، در تمام شهر های دنیا شده اند، بسیار زیرکانه و حساب شده، عمل کرده است. گونه ای از انحصار پنهان، تحت مدیریت شبکه مرکزی که توانست با همان تعداد محدود نمایندگی و شبکه فروش و با جذب کمپانی های بزرگ تجاری کشور ها دور یک میز، بهترین نتیجه ها را برای خود به ارمغان بیاورد.

تویوتا در عرض ۱۰ سال و در جهت کارآفرینی در هر کشور به طور میانگین ۸۰۰۰ نفر را به لیستِ کارکنان خود، اضافه کرده است.

مدیران شبکه فروش و کارخانه های تویوتا در آمریکای شمالی، همواره هسته مرکزی این شرکت برزگ را برای افزایش سلطه اش بر تار و پود صنعت خودرو، به بهترین حالت ممکن، یاری رسانده اند. بنابراین دور از انتظار نیست، که این مدیراین باتجربه و کارکشته را در خلق سیاست های رو به جلوی تویوتا دخیل بدانیم. همواره تویوتا برای افزایش کارخانه های خود در کشور های دیگر و همچنین افزایش کارکنان خود با آن ها مشاوره های سازنده ای تجربه کرده است. یکی از این راهبردهای سازنده که محصول مغر متفکر مدیران آمریکای شمالی بوده است، استفاده از نیروی انسانی به جای روبات های هوشمند در خطوط تولید اکثر کشور ها می باشد.

toyota motors
toyota motors

با این زیرساخت، تویوتا همواره از پیشتازان کارآفرینی در کشور های مختلف بوده است و این حقیقت بزرگ را نمی توان در کمک به افزایش محبوبیتش در دنیا نادیده گرفت. علاوه بر حضور نیروی انسانی فعال در ساخت و مونتاژ، تویوتا به نیروی متخصص برای آموزش کارکنان و کارمندان خود نیز در جهت افزایش تخصصِ زیرمجموعه هایش نیاز روشنی داشته است و تمام این ها در کنار نیاز به نیروی انسانی در شبکه های فروش، تویوتا را به یکی از بزرگترین کارآفرینان دنیا مبدل ساخته است.

تویوتا با ساخت و مدیریت مراکز آموزشی خود در دنیا، راه را برای تربیت نیروهای جوان و فعال در آینده باز گذاشته است.

تویوتا از پیشتازان ساخت دانشکده های فنی برای جذب نیروهای نخبه و تربیت آنها، در دنیا بوده است. این شرکت، همواره به راهکارهای آکادمیک برای رشد و توسعه خود در بخش های مختلف اعتقاد داشته و از آن به بهترین حالت ممکن بهره بهرده است. جذب مهندسین نخبه دنیا دور میز تویوتا، استفاده از مشاورین اقتصادی تربیت یافته در زیر سقف خود و اعتماد به نیروهای جوان و نخبه خود در مراکز آموزشی، نمود هایی از این اعتماد و اعتقاد بوده است.

toyota ATC
toyota ATC

تویوتا در سال ۱۹۹۳ مرکز آموزشی خود را در شهر لوس آنجلس با عنوان ATC و با هزینه ای بالغ بر ۲۰ میلیون دلار، پایه گذاری کرد. در این مرکز، تویوتا با راه اندازی بیش از ۲۰ فضای تحقیقاتی مختلف، همراه با تدریس شاخه های گوناگونی از علم مکانیک خودرو و هم چنین تربیت نیروی متخصص برای شبکه فروش، گام بلندی برای ورود به مدیریت ساختار خود از طریق راهکارهای آکادمیک برداشت. در آن سال تویوتا، ATC را با ۸۵۰ کارآموز کلید زد، که امروز، تمام آن ها در بخش های اجرایی و مدیریتی تویوتا می درخشند. تحقیقات آماری نشان می دهند، تویوتا در فاصله سال های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۴، بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار برای ساخت و مدیریت مراکز آموزشی خود، هزینه صرف کرده ست.

در سال ۲۰۰۲، تویوتا در بخش هایی از مراکز آموزش خود، چندین بازنگری کلی اجرا نمود که ATC لس آنجلس نیز یکی از آن ها بود. افزایش چندین شاخه دیگر به همراه ایجاد دوره های تخصصی برای مدیران کهنه کار و حمایت از طراحان و ایده پردازان جوان، بخشی از این تغییرات بودند.

تمام چیزهایی که تا به اینجا گفته شد، تنها عناوین بخشی از راهبرد های بی شمار تویوتا برای موفقیت بوده اند. نکته روشن تمام عناوین فوق، استفاده تویوتا از ایده ها و راهکار هایی بدیع، برای خلق این حماسه اقتصادی بزرگ بوده است. اگر بخواهیم همه آن ها را در قالب یک تیتر بیان نماییم. باید بگوییم :

تویوتا تا به امروز، از یک استراتژی توسعه یافته و حساب شده، تحت مدیریت هوشمندانه خود، برای سلطه بر صنعت خودروسازی دنیا، بهره برده است.

برنامه ما برای شناخت راهی که تویوتا برای رسیدن به امروزِ خود طی کرده، بررسی ابزار ها، راهکار ها و شیوه های خاصِ مدیریتی اش برای پیش برد اهدافش بوده است. و بدون شک، تنها کلید موفقیتِ شناخت استراتژیِ بدیعِ تویوتا، همین خواهد بود. فضای گسترده تویوتا برای پیشی گرفتن از رقیبان دیرینه خود، بی تردید ماحصلِ خلق یک ساختار بدیع از مدیریت و اجرای سیاست هایش بوده و رمز موفقیتش همکاری بی نقص و توامانِ مغر و بدن این کمپانی در قالب مدیریت مرکزی و کارکنانش می باشد.

Toyota Fortuner - one of toyota modern models
Toyota Fortuner – one of toyota modern models

دور از انتظار نخواهد بود، اگر همین سیر پیشرفت را برای تویوتا در سالیان بعد نیز تصور کنیم. به طور مشخص، تویوتا قصد دارد، با مدیریت خلاق و بدنه فعال خود، گام های بلندی را برای ایجاد نفوذی فراموش نشدنی در قلب و روحِ صنعت دنیا بردارد و آن چیزی که در این نگاره سعی بر تشریح آن داشتیم، تنها مواردی اندک برای شناخت استراتژیِ گذشته و آینده تویوتا بوده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی لیواری

علی لیواری، ژورنالیست دنیای خودرو

مطالب مشابه

‫۸۵ دیدگاه‌ها

  1. رحمت

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام
    تویوتا به مصراع “نابرده رنج گنج میسر نمی شود” اعتقاد کامل دارد (البته با حفظ شرافت انسانی). اما ما می دانیم که “از ماست که بر ماست”

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود .

      من که فهمیدم علت این پست چی بود !!!!!!!!

      میخواستین جواب اون پست بلند بالای منو بدید که در پست فروش تویوتا

      نوشتم !!!!!!!!! اقای علی لیواری فکر میکنی من نفهمیدم که چرا اسم بنز

      رو در کنار جنرال موتورز و تویوتا قرار دادی ؟؟؟ بنز محصولی برای

      مقایسه با کرولا و کمری داره ؟؟؟ به جای بنز باید نیسان و هوندا رو

      میاوردی . مقایسه ایی هم که کردی اشتباهه . بنز هیچوقت ادعای بزرگترین

      برند خودروسازی رو نکرده !!! تو برنامشم نبوده . ولی فولکس کرده . چون

      تو برنامش بوده . چون رقیبی برای کرولا و کمری داره .

      قدرت و کیفیت موفقیت های تویوتا بر هیچ انسانی پوشیده نیست ولی مقایسه

      شرکت تویوتا با بنز اصلا کار درستی نیست .

      بنز محصول رده پایین نداره ، یعنی محصولی که بخواد برای اقشار کم در

      امد داشته باشه .

      شما فکر کنید که لکسس یک برند جدا بود ، محصول لوکس هیچ شرکتی

      نبود . مستقله مستقل .

      اونوقت مقایسه ی جنرال موتورز و فولکس واگن و تویوتا با لکسس درست

      بود .؟؟؟ نه کاملا اشتباهه . لکسس کارش چیز دیگه ای به حساب میامد !!!!

      ربطی به جنرال موتورز و فولکس و تویوتا ندارد .

      شرکت فولکس واگن کارش از همه با ارزش تره . یا به نوعی المان .

      تغییرات خودروهای المانی برای بازار کشور های دیگه فقط محدود به تعویض

      موتور و تقویت و کیت بدنه ی خاص است . مثال : بنز های سفارش امریکا .

      چه قدیم و چه جدید .

      فقط و فقط تفاوتشون در سپر و موتور است.

      نه بنز بلکه ائودی و یا ب ام و کادیلاک و …هیچ کدامشون برای بازار

      هدف تغییر چهره ندادند و نمیدند .

      همینطور فولکس واگن . فولکس کلاس خودش رو حفظ کرده . به هر قیمتی

      نمیخواد بزرگترین بشه . یعنی به نوعی دستمال بندازه و یا …. مالی

      کنه . ولی تویوتا میکنه . چه جوری ؟؟؟ با محصولی متفاوت به نام تویوتا

      اونسیس برای حضور در اروپا .

      فولکس جتا که رقیب کرولا و سیویک و … است ایا برای بازار امریکا

      تغیر چهره داده ؟؟؟

      برای خود اروپا چه طور؟؟؟

      برای اسیا چطور؟؟؟ که مهمترین بازارش چینه .

      نه نه.

      ولی تویوتا برای ورود به اروپا میاد طراحیشو عوض میکنه، اسمشو عوض

      میکنه.

      ((( تویوتا اونسیس )))

      طراحی های المانی عامه پسنده . به همین خاطر کمترین تغییراتو برای

      حضور در کشور ها و یا بازار های دیگه دارد . که بالا عرض کردم .

      ایا تویوتا محصول خاص داره ؟؟؟ که فروشش چند صد دستگاه در سال باشه؟؟؟؟

      جنرال موتورز؟؟؟

      ولی فولکس واگن داره : 3 برند هم داره . بوگاتی . لامبورگینی . بنتلی .

      فولکس با این مدل ها داره با جنرال موتورز و تویوتا میجنگه .

      اگر تمام محصولاتش پر فروش بودند چی میگفتی؟؟؟؟

      امار سال 2013 رو بخون . در همین سایت پدال . بیشترین فروش ماشین در

      کشور چین بوده . بیشترین برند ها هم از المان بوده .

      همینطور در امریکا .

      اینکه موفقیت های تویوتا را اعلام کردی همه درست بود . همه قابل قبول .

      اتفاقا همه ی شرکت ها باید یاد بگیرند . همه از همدیگر رمز موفقیت را

      جویا باشند . فولکس از تویوتا یا هوندا از تویوتا و باالعکس .

      ولی مقایسه اشتباهه . من نمیدونم چه طور دوستان متوجه حضور بنز در

      میان تویوتا و فولکس واگن و جنرال …. نشدند.اگر شدند پس چرا هیچ کس

      هیچی نگفت ؟؟؟ بعد این همه اطلاعات گرفتن از سایت پدال و خواندن مطالب

      ، هنوز تفاوت اینهارو نمیدونیم ؟؟؟

      نه اینکه بنز باشه ایا به جای بنز ، مازراتی بود قبول میکردید؟؟؟

      یا باالعکس ، لکسس با فولکس مقایسه بشود . اشتباهه .

      علی اقا اینجور که شما نوشتی منظورت اینه که تویوتا اوالون باید با

      بنز کلاس E و کرولا با بنز C کلاس مقایسه بشه . اگر اینطوری باشه ، پس

      حتما لکسس برای رقابت با رولزرویس و بنتلی و میباخ و بنز پولمن ساخته

      شده .

      دوتا مطلب برای پدال اماده کردم که جواب همه این پست را خواهد داد .

      مقایسه ات اشتباه بود؟؟؟

      از همه ی دوستان هم معذرت خواهی میکنم که امدم زیر اولین پست دیدگاه

      گذاشتم . ولی قبول کنید این پست جوابی برای دیدگاه من بود .

      من به شما پیشنهاد میکنم که نه لاک کنید و نه دیسلایک . فقط علت مخالفت

      خودتون رو با دیدگاه من بنویسید.

      در ضمن اقای علی لیواری ، تویوتا سرمایه گذاری میکنه درست کارگر زیاد

      میکنه درست . ایا اندازه ی فولکس ضرر هم میده ؟؟؟

      اگر به اون اندازه ضرر میداد باز هم جایگاه سوم رو در دنیا داشت ؟؟؟

      ((( فراموش نکنید :

      اولین خودروی ساخته شده برای المان بود . مرسدس بنز

      اولین موتور دیزل ساخت المان بود .

      بنز از همون 125 سال پیش کارش و سبکش متفاوت بود .

      برای اقشار کم درامد نبود .

      فولکس که برای مردم عادی ساخته شد ، کلاس خودش را حفظ کرد و برند لوکس

      برای خود قرار نداد . فقط اومد مالک برند های لوکس شد ، ازین طریق

      کمبود خودرا جبران کرد و مدیریت خودش را به رخ همه کشید . که بعضی از

      برند های ضررده و مرده را زنده کرد . )))

      المان ها 3 برند لوکس داشتند و دارند و خواهند داشت . هیچ وقتم برای

      حضور در بازار خودروهای ارزان قیمت برنامه نداشتند . ولی ژاپنی ها

      برنامه های اولیه اش برای اقشار کم در امد بود و برای رقابت با المانی

      ها و انگلیسی ها و امریکایی ها و لوکس ها وارد لکسس و اینفینیتی و

      اکورا شدند . پرستیژ کاری و کلاس و تفاوت اینجا مشخص میشود .

      جواب دیدگاه پایین هم بدهید .

      دوستان فقط با علت و دلیل .

      البته ژاپن رو با جون دل دوست دارم و عاشقشم چون وفادار به المان بود .

      ((( ایران و المان )))

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (6525 ديدگاه)

        درود.

        من هم با زیگما موافقم .

        اصلا ربطی نداره.

        درسته که فولکس واگن برند هایی نظیر : سئات و ائودی و اشکودا

        و بوگاتی و پورشه و بنتلی و لامبورگینی و … را در زیر مجموعه

        میشود ، ولی ایا لامبورگینی و بنتلی و بوگاتی ، با فروش کم خود

        چقدر میتواند در میزان فروش فولکس تاثیر داشته باشد؟؟؟

        در ضمن شرکت فولکس واگن با تولید محصولاتی همچون فولکس واگن

        فیتون و بوگاتی همچنان ضرر میدهد!!!!

        ایا جنرال موتورز محصولی ضررده دارد؟؟؟؟ یا بهتر بگویم

        امریکایی ها به میزان فولکس ضرر میدهند و همچنان استوار

        باشند؟؟؟

        ایا تویوتا یا بهتر بگویم ژاپنی ها محصولات ضرر ده دارند؟؟؟

        شرکت فولکس واگن در تولید هر یک از بوگاتی ها 4.617.500 یورو

        معادل 6.231.316 دلار ضرر میدهد!!!!!!!!!!!!!

        در تولید فولکس واگن فیتون که برای رقابت با بنز اس کلاس و ب

        ام و سریه 7 و ائودی آ8 تولید وروانه بازار شد ، تا اخر سال

        2012 روی هر کدام 37.910 دلار ضرر میکرد.

        اینها در حالی بود که امسال فولکس واگن از سرمایه گذاری 114

        میلیارد دلاری خود در زمینه خودرو از سال 2014 تا سال 2018

        اعلام نمود. خواب این رقمو نه تویوتا و نه هیچ شرکت دیگری که

        در حال سود دهی باشد را نمیبیند !!!!

        یا همین شرکت دایملر که هنوز روی یک از خودروی اسمارت ، 6032

        دلار ضرر میکند.

        ((( فولکس واگن در یک جهش باورنکردنی در 2 سال گذشته که شرایط

        سردی بر بازار دنیا حاکم بود ، تونست در سال 2012 دقیقا 8

        میلیون و 576 هزار دستگاه خودرو تولید کند و تویوتارا با 8

        میلیون و 381 هزار خودرو پشت سر بگذارد.نکته ی هیجان انگیزتر

        این بود که وینترکورن بارها اذعان کرده که هدفش چیزی فراتر از

        بالابردن تیراژ و قرارگرفتن در سکوی شماره یک دنیاست!!!!

        او میگوید که تا سال 2018 ما فولکس واگن را به سوداورترین و

        مناسبترین و پایدارترین خودروساز دنیا تبدیل خواهیم کرد.در

        حقیقت این شرکت به دنبال فروش سالیانه 10 میلیون خودرو و

        رسیدن به 8 درصد سود بیشتر نسبت به سود تعریف شده ی خود

        است.این یعنی رکورد شکنی پشت رکوردشکنی.درسته که فولکس واگن

        در دهه ی 80 میلادی فروش خوبی در امریکا نداشت ولی الان این

        برند به غیر از پورشه و بنتلی و لامبورگینی و …. سالیانه

        بیش از 800 هزار خودرو فولکس و بیش از 200 هزار خودروی ائودی

        در امریکا میفروشد.این شرکت در طول 2 سال گذشته بیش از 80

        میلیارد دلار در این کشور سرمایه گذاری کرده و 7 کارخانه ی

        تولید خودرو احداث کرده است.همچنین به دنبال طراحی و ساخت

        یک کراس اوور با قیمت پایه 9 هزار دلار است تا بتواند هر

        خانواده ی چینی را مالک یک فولکس واگن کند.از طرفی ، برخی

        کارشناسان صنعت خودرو معتقدند با رشد خیره کننده و فروش نجوم

        گروه فولکس واگن که هرسال هم افزایش می یابد ، اگرچه جنرال

        موتورز و تویوتا 8 میلیارد دلار را هزینه ی تحقیقات و گسترش

        محصولات خود میکنند ، اما هیچ کدام در طولانی مدت یارای ایستادن

        در مقابلش را نداشته و بازار را واگذار میکنند.دقیقا مساله ای

        که در سال 2012 رخ داد.

        شرکت فولکس بیش از 280 مدل خودرو تولید میکند.این شرکت سیستمی

        دارد که اجازه میدهد از اشکودای ساده تا بنتلی لوکس را با

        ساده ترین ادوات بسازند!!!در حقیقت این سیستم انها شامل 4

        ابزار نمیشود.یکی برای خودروهای اسپورت.یکی برای خودروهای

        میان سایز و دیگری برای خودروهای بزرگ اندازه و اس یو وی .

        این کار پروسه تولید انهارا خیلی راحت و کم هزینه و سود

        سرریز شده را بیشتر میکند.

        به هرحال رقبا میگویند ، احتمال اینکه این برند با این سرعت ،

        روزی به عاقبت جنرال موتورز دچارشود زیاد است.اما این مساله

        این بوده که نه ((( وینتر کورن ))) مثل مدیران جنرال موتورز

        است و نه صنعت خودروسازی مهد اتومبیل های دنیا ، یعنی المان ،

        با صنعت خودروسازی امریکا قابل قیاس است!!!و همه ی اینها سبب

        شده تا تیم رویایی المانی بتواند یک کهکشان راه شیری پر ستاره

        و امپراطوری نمونه و سرامد در صنعت بسازد)))

        در ضمن کار فولکس واگن و جنرال موتورز خیلی سخت تر از

        تویوتاست!!!

        چون ابرو و اعتبار چند شرکت و برند دستشون هست.

        ((( ایران و المان )))

        ((( آلمان : مهد خودروسازی در دنیا )))

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. آقا محمد ، فقط ژاپن ، فقط لکسوس

          ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (1678 ديدگاه)

          سال 2012 که تویوتا بزرگترین خودرو ساز دنیا شد .. تو همین سایت پدال هم نوشته بود برادر من

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          درود.

          تویوتا در همون سال 2012 بیشترین فراخوان رو هم داشته .

          تو گوگل یک سرچی بزن بد نیست .

          ((( ایران و المان )))

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. محمد ... ماشین فقط ژاپنی

          ۱۳ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (1678 ديدگاه)

          تویوتا تو سال 2012 بیشترین فراخوان رو داشته میدونی چرا؟؟تصور کن یک سال یک شرکت تعداد زیادی از کارخونه هاشو به دلیل سونامی از دست بده ، خب معلومه ماشین های اون سال یک سری ضعف هایی دارا میباشند … با این حال تویوتا سال بعدش دوباره بزرگترین خودرو ساز دنیا شد…اگه همچین اتفاقی واسه فولوکس و بنز و هر شرکت آلمانی دیگه ای میوفتاد هم میتونست دوباره بعد از یک سال همه چیز رو به حالت اولیه برگردونه ؟؟؟ شما که میگی تویوتا ضرر نمیده…بیا تویوتا بعد از سونامی ژاپن با اینکه ضرر بزرگی رد ولی دوباره تونست بعد از 1 سال بزرگترین خودرو ساز دنیا بشه

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۱۴ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          درود.

          گیریم که حرف شما درست؟؟؟

          ولی ایا از سال 2008 تا 2012 سونامی اومده؟؟؟

          تویوتا رکورد دار فراخوان در دنیاست .

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. علیرضا

        ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (95 ديدگاه)

        این مدل کودکانه ی آلمان خوبه ، ایتالیا بده این خوبه اون بده رو کنار بگذارید لطفا !

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه

        ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (1447 ديدگاه)

        میلاد جان من هم متوجه شدم که آوردن نام بنز کار اشتباهی بود
        و کلی هم تعجب کردم اما به دلایلی، ترجیح دادم اینجا چیزی نگم!

        موافقم 0
        مخالفم 0
      4. یارو . فقط المان . فقط فولوکس

        ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (290 ديدگاه)

        میلاد جان با شما موافقم همچن گفته این جایگاه برای فولوکس و gmو مرسدس رویاست که انگار تویوتا دو برابر این ها فروش داره

        تویوتا 9.98ملیون
        جنرال موتور9.71ملیون
        فولوکس واگن 9.7ملیون

        قبلانم گفتم حتی اگه سوم باشیم
        ************************(پرچم بالاست)************************

        موافقم 0
        مخالفم 0
      5. Zonda R

        ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (1872 ديدگاه)

        F.A
        میلاد عزیز
        تا حدودی با نظرت موافق هستم
        ولی خیلی در مورده بنز و المان جهت گیری میکنی
        المان فوق العادست
        ولی
        خب کلاسه کاریه الملن کمی تفاوت داره و به هر حال بخاطره مهندسیه المان هاست
        منم اونارو تحسین میکنم
        اما
        باز هم میگم:
        1.واژه فقط رو قبول ندارم
        چون محدود کنندست
        شما که میگی فقط
        یعنی اگر بهت رنجرور ایوک بدن یا مازاراتی گرن توریزمو یا کادیلاک cts یا موستانگ یا …
        بدن سوار نمیشی میگی من به المان ارادت دارم؟؟؟؟
        2.تعصب رو قبول ندارم چون چشمه ادمو میبنده
        3.اینارو دوستانه گفتم
        نه هدفی دارم نه خواستم نصیحت کنم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          درود.

          زوندا من حرفتو قبول دارم . اشتباه متوجه شدی .

          من همیشه گفتم وانت فقط امریکا .

          موتور سیکلت فقط ژاپن .

          من متعصب نیستم ، مقایسه ی ایشون درست نبود . اگر

          بودم نمی ادم در پست کادیلاک ATS بنویسم که از بنز

          بهتر بوده.خودت تو مجله خوندی.

          من همه ی ماشینارو قبول دارم . ولی اگر یکروزی بخوام

          ماشین بخرم اولویت اول من بنز هست .

          کسی نتونست جواب منو بده . فقط دیسلایک کردن . کسی با

          دلیل و مدرک به من جواب نداد . اینهمه طرفدار تویوتا

          و ژاپن .

          اون ماشینارم هنوز ندادن ، اگر بدن میرم با بنز تاق

          میزنم . چون تو همه ی کلاساش بنز ماشین داره.

          مدیریت و کیفیت و … های ژاپن رو منکرش نیستم ولی

          فولکس برندهایی رو مدیریت میکنه که کار هر کسی نیست

          .

          موافقم 0
          مخالفم 0
      6. AMIN

        ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (121 ديدگاه)

        دوست عزیز نظراتت جالب بود و کمی خنده دار…
        اینو بدون فولکس واگن بزرگترین برندهای دنیا رو خریده که توی دنیا توی اوج هستن بیش از 10 برند مطرح…
        خواهشا حرف مسخره بوگاتی رو نزن که اون اصلا بحثش جداست… هرچی میشه میگی بوگاتی بوگاتی… اینم بگو که فولکس چند شرکت موتور سیکلت سازی زیر نظرشه و هر موتور سیکلت هم یک وسیله نقلیه حساب میشه برای فروش…
        ولی اینور قضیه تویوتا تک برند و بجز لکسس که منشعب از خود تویوتاست یا دایهاتسو هیچ برندی زیر نظر نداره…
        اگه آشنایی با فرایند کنترل تولید داشته باشی اینو متوجه میشی که پیشرفته ترین خط تولید توی دنیا مختصه تویوتاست…
        برندی که تمام دنیا رو به تسخیر درآورده… 2012 با غرور فولکس اول شد ولی 2013 دوباره تویوتا اول شد…
        اگه فولکس تونست فقط خودش اینقد تولید داشته باشه اونوقت جولان بده… که اینهمه از تویوتا قدیمیتر و اصیل تره…
        تویوتا نه تنها اقشار کم درامد بلکه پردرامدها رو هم زیر نظر داره… من متاسفم که فکر میکنی هر کمپانی ای ماشین لوکس میسازه بهتره… در حالی که ساختن ماشین خوب با قیمت پایین تکنولژی و مدیریتی میخواد که کمتر شرکتی میتونه بهش دست پیدا کنه عزیزم…
        جان من چرا اسمارت ضرر میده و یاریس که اینقد فرتکیه منفعت داره؟ مسلما تکنولوژی اسمارت بالاتره پس چرا ضرر میده؟
        دوست دارم خودت جوابشو بدی… چه شرکتی به گستردگی تویوتا از لحاظ تولید ((در تمام نقاط دنیا)) و قاره های مختلف تونسته این عظمت رو سرپا با کیفیت خوب نگهداری کنه؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Zonda R

          ۱۳ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (1872 ديدگاه)

          F.A
          سایون هم زیر مجموعه ی تویوتاست
          البته
          مان و اسکانیا هم زیر مجموعه ی فولکس واگنند

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۱۳ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          درود.

          اشتباه میکنی!!!!

          اشکودا تو اوجه؟؟؟

          سئات تو اوجه؟؟؟

          پورشه و ائودی و … را مقایسه نکن . فقط مدل هاییی

          که با تویوتا قابل مقایسه هستند . نه لکسس .

          بعدشم تمام مدل های سئات و اشکودا و فولکس رو جمع

          کنی از مدل های تویوتا کمتره . این رو هم بدون که در

          امار پرفروش ترین خودروساز ، موتور جدا ، کامیون جدا

          ، ماشین جدا محاسبه میشه ، برو تحقیق کن و بپرس بعد

          نظر بده .

          بهترین خط تولید ها برای المان هست . این رو از هفته

          نامه خودرو امروز . دنیای خودرو . مجله ماشین خوندم .

          اونها هم از خودشون نگفته بودند . طبق استاندارد و

          کیفیت جهانی گفته بودند .

          بعدشم کل محصولات ژاپن در هر زمینه ایی ، به صرفه تر

          از المانی هاست . پس چرا از ژاپن نمیخرند ولی از

          المان میخرند ؟؟؟تازه با قیمت بیشتر . اطلاعاتت کمه .

          چرا بحث بوگاتی جداست ؟؟؟ مگه بحث لکسس LFA جداست ؟؟؟

          فولکس واگن فقط سهام دواکتی رو از طریق لامبورگینی

          خریده که امار فروشش جدا حساب میشه .

          چرا فراخوان های تویوتا حساب نمیکنی؟؟؟

          جواب تمام سوالات را بده ؟؟

          جواب تویوتا اونسیس رو بده .

          این متنی که من نوشتم از مجلات معتبر ایران و دنیا

          بود . نمیدونستی بدون .

          من منکر تویوتا نیستم .

          تویوتا بهترین ولی تو گوگل سرچ کن که برای 4 سال

          متوالی از سال 2008 تا 2012 رکورد دار فراخوان بوده .

          امار فولکس هم ببین . تو گوگل سرچ کنی همه چیز مشخصه .

          من نگفتم هر برندی که ماشین لوکس میسازه بهتره . من

          گفتم فولکس ارزشش بیشتره نسبت به تویوتا .

          درباره ی فروش اسمارت هم باید بگم که برو مجله ماشین

          اذر ماه 92 را بخر تا متوجه بشوی که چرا یاریس سود

          میده ولی اسمارت نمیده . البته مطلبشو چند روز دیگه

          برای پدال میفرستم . حتما بیا بخون و نظر بده .

          بعدشم طبق امار های جهانی در سال 2013 فولکس بیشترین

          فروش رو در چین و امریکا داشته .

          جواب همه ی سوالاتو بده . اگر خواستی جواب بدی در

          صفحه 2 بده .

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. AMIN

          ۱۳ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (121 ديدگاه)

          شاید جدا محاسبه بشه ولی رقم کلی مهمه نمیگن 100 تا کامیون 20 تا سدان بلکه گفتن 120 تا خودرو تولید کرده…
          این سوال رو خودت جواب بده چرا با اینکه تویوتا به قول خودت اینقده فراخوان داده باز بزگترین تولید کننده شده؟ مگه مردم حالشون خوب نیست دوباره از تویوتا میخرن؟
          میبنی که چنین چیزی نیست… کاری نداره ایران خودرو و سایپا هم فراخوان نمیدن… کیفیتشون بالاست مثلا؟؟؟
          تویوتا هم اگه مثل فولکس شرکت های بزرگی مثل نیسان رو فقط شریک میکرد تمام رقابت ها رو از بین میبرد…

          موافقم 0
          مخالفم 0
      7. رهگذر

        ۱۳ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (41 ديدگاه)

        راستی چرا میگی کادیلاک ATS از بنز بهتره جو گرفتت؟ یا یه چیزی هست بقیه نمیدونند همیشه طرفدارای افراطی از اون ور میافتند

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۱۳ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          درود.

          من ازون ور بام نیفتادم . هیچ ماشینی مطلق کامل نیست .

          چندسال پیش بنز بهتر بود . ولی تو مقایسه ی این ماه

          مجله ماشین کادیلاک بهتر بود . البته بعد از ائودی . در

          ضمن این متن مجله ماشینه :

          ((( اگر بنز E350 بهترین خودروی لوکس و کادیلاک CTS

          بهترین سدان اسپرت باشد ، ائودی A6 حد تعادلی بین

          این دو خصوصیت لوکس و اسپورت است . )))

          اشتباهی من نوشتم کادیلاک ATS . باید مینوشتم CTS .

          بعدشم اگز بنز اخرم بشه من باز اولویت لولم همون

          بنزه با تمام کاستی هاش . زود قضاوت نکن .

          ((( ایران و المان )))

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. رهگذر

          ۱۴ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (41 ديدگاه)

          من یه حرف زیگما بیشتر از مجله جهت دار ماشین اطمینان دارم

          موافقم 0
          مخالفم 0
      8. saeid

        ۱۵ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (57 ديدگاه)

        میلاد جون .. کار دیگه ای نداری!!!!!!!! 84 خط نوشتی که چی!! به کی چی میرسه!!!

        حالا که تویوتا سرتره
        بدرود

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. Kurosh

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (310 ديدگاه)

    والا بنظر میرسه این تاپیک فیت نیاز فرغون سازهای خودمونه…
    باید بیان اینجا چارتا درس احترام به مشتری یاد بگیرن تا دست از قلدری برا مردم (مظلوم) بردارن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا 2272

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (186 ديدگاه)

      تا چند سال دیگه تویوتا مالک همه ی خودروسازا میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Zonda R

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      F.A
      مدریت بلند مدت
      برنامه ریزی 10 ساله
      هزینه هنگفت تحقیقات
      کلید پیروزی بلند مدت تویوتاست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. PEUGEOT

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (999 ديدگاه)

    آفرین به تویوتا که همه کارش با برنامه ریزیهای و اینقدر به فکر مشتری و کارکنانش هست
    اما یه مشکلی که در ماشین های تویوتا هنوز وجود داره طراحی خودروهاش هست. به نظرم اگه خودروهای تویوتا یه کم ظاهری جذاب تری داشتن تویوتا میتونست فروش بیشتری رو تجربه کنه.
    P E U G E O T

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. PEUGEOT

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (999 ديدگاه)

      اگه همه خودروسازی سازی های جهان هم جمع بشن به خودروسازی های ما راه درست رو نشون بدن باز هم اینا قبول نمی کنن چون وقتی می تونن با دزدی بیشترین درآمدو داشته باشن چرا باید راه درست رو برن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. زیگما

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (3072 ديدگاه)

      یکی از چیز هایی که اتفاقا باعث موفقیت تویوتا شده همین طراحی محافظه کارانه هست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. PEUGEOT

        ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (999 ديدگاه)

        زیگما منظورت اینه که تویوتا با این طراحی میخواد نظر و سلیقه افراد بیشتری رو به خودش جلب کنه؟
        اگه منظورت این باشه کاملا باهات موافقم ولی هیچوقت کسی از طراحی های تویوتا شگفت زده نمیشه و پیش خودش نمیگه عجب طراحی داره. و فقط تویوتا با این کارش داره نظر افراد بیشتری رو برای انتخاب این ماشین جلب می کنه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. زیگما

          ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (3072 ديدگاه)

          دقیقا .تویوتا ریسک کار بیشتر روی طراحی رو نمیپذیره و حق هم داره

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. زیگما

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    پاسخ تمامی پرسش ها درباره موفقیت های بزرگ در دنیا تجارت، استراتژی اقیانوس آبی است .
    http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DA%98%DB%8C_%D8%A7%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B3_%D8%A2%D8%A8%DB%8C

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. PEUGEOT

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (999 ديدگاه)

      آفرین زیگما

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. 50-GTR

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (493 ديدگاه)

    پدال یه پست هم راجع به پادشاه خودرو سازی دنیا بزار ایران خودرو………………………………………………………….. خاک بر سرش با اون طراحی کمک فنر سمند………..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. زیگما

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    و صد البته یکی دیگه از راز های موفقیت شرکت های موفق، سلطه بر بازار داخلی است.بازار داخلی رو اگر توانستید با قدرت پوشش بدید ،موفقیت در بقیه کشور ها امکان پذیر است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امین

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (821 ديدگاه)

    این موفقیت رو به طرفداران تویوتا و لکسوس و … تبریک میگم
    بنظرم یکی از عوامل موفقیت تویوتا اینه که خودرو برای همه اقشار مردم میسازه نه فقط قشر پر درآمد .

    ای کاش خودرو سازان داخلی یخورده درس بگیرن و این غرور احمقانه رو کنار بزارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. SALAR

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (377 ديدگاه)

    داغ پیروزی تو دل خیلی از شرکتها گذاشت……

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. carbonado aventador

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (4468 ديدگاه)

      ولی جیزی از ارزش های فولوکس و GM کم نمیشه !!!!! (Super veloce)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. علی

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    هر چقدر هم بخواد خودرویه ارزون تولید کنه باز توفیقی به حاله ما ایرانیهایه بد بخت نداره چون ما به دلایلی محکومیم با وضع عوارض سنگین نتوانیم این خودروهایه لوکس و با کیفیت رو که همه کمونیستها و لیبرالها و استعمارگران دنیا برایه حفظ جانه مردمه شان به راحتی در اختیارشان قرار میدهند ما نتوانیم سوار شویم وباید این اشغالهایه داخلی رو هر چند که سالیانه جانه چندین هزار نفر رو میگره به الجبار سوار شیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. رضا

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    حیف مردم این کشور که اقتصادشون افتاده دست مافیای پول پرست که حاضر نیستن کمی ضرر رو تحمل کنن تا مردم این کشور هم بتونن کمی از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنن. 90%مردم از روی اجبار مجبورن خودروی های از رده خارج شده سایپا و ایران خودرو رو بخرن آخه چرا ایرانی که تمدنش چندین هزارساله حتی اندازه ماشین 30.40پیش بنز پیشرفت نداشته؟چرا حداقل قد این شرکت چینی جیلی ایران پیشرفت نمی کنه؟چرا ماشینی که 25هزاردلار قیمتشه تو ایران 200میلیون میفروشن؟خلاصه با این وضعیته که ایران رکورد دار فرار مغزها تو دنیاست و کاریش هم نمی شد کرد موفق باشید یا علی مدد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. meysam

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    تویوتا شرکت قابل احترامی است، اما صنعت خودروسازی دنیا داره به سمتی میره که تمام ماشینا دارن از نظر تکنولوژیکی و قطعات فنی یکی میشن. به عنوان مثال همون شرکتهایی که برای بنز و بی ام و، ایربگ، سیستم کامپیوتری و … میسازند برای تویوتا، هیوندای و حتی خودروهای چینی هم میسازند. تفاوت ماشینها دیگه مثل 20 سال پیش خیلی فاحش نیستند و از هر لحاظ خیلی به هم نزدیک شدن که یکی از دلایلش اینه که علم و فناوری با سرعت بالایی در حال تولید و انتشاره و دیگر در انحصار چند کشور یا شرکت خاص نیست . خود ما ایرانی ها اگر اینقدر محدود نبودیم، شاید الان صنعت خودروسازی کل دنیا یه شکل دیگه ای داشت. یکی از نکات اساسی موفقیت یا عدم موفقیت یک شرکت، تفاوت نگرشها و راهبرد های مدیریتی است. همین تویوتا ، مدلهای 2014 کرولا و کمری نتوانستند تمام امتیازات ایمنی را کسب کنند( 4 ستاره از 5 ستاره) اما باز هم پرفروشترین خودروها در بازار آمریکا شدند. پس می توان نتیجه گرفت که مدیریت صحیح عامل اصلی رشد و توسعه همه جانبه یک شرکت میباشد.تا همین چند سال پیش شرکتهای رنو و نیسان در حال ورشکستگی بودند که یک مدیر فرانسوی با نام کارلوس گسن نه تنها هر دو اونها رو نجات داد بلکه الان جایگاه نیسان از قبل هم بهتر شده. تویوتا زیباترین،ایمن ترین،اصیل ترین و با کیفیت ترین خودروساز دنیا نیست اما معتقده که باید مجموعه ای قابل قبول از این فاکتورها را با قیمتی مناسب در اختیار مشتری قرار داد.ضمنا در مقام مقایسه، شرکت فولکس واگن آلمان هم با وجود برخی تفاوتها در استراتژی، با سرعت خیره کننده ای به سمت هدف اصلی خود که تبدیل شدن به بزرگترین و پر فروشترین شرکت خودروسازی جهان تا کمتر از 10 سال آینده است در حال حرکت است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. آقا محمد ، فقط ژاپن ، فقط لکسوس

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1678 ديدگاه)

    کاشکی میشد ماهم برنامه ریزی کردن رو از ژاپنی ها یاد می گرفتیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. احسان(احسان سابق)

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    بزرگ بودن ظرفیت بالایی می خواد که مطمئنم تویوتا این رو داره.اما متاسفانه خودروسازای وطنی ما ارزش بزرگ بودن رو ندارن و این رو هم مطمئنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. جلال

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (585 ديدگاه)

      سلام
      بعضی از دوستان میگن: خودروسازان ماهم باید یاد بگیرن :D
      آخه کسی هم به بهبود این لعنتی ها امیدی داره؟
      به جای امید داشتن به بهتر شدنشون باید منتظر نابودیشون باشیم :(

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. احسان(احسان سابق)

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    این لیست کشورهایی هست که تویوتا در اون ها خط تولید یا شبکه فروش یا هر دو رو داره:
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Toyota_global_network.svg
    تنها کشورهایی که به رنگ خاکستری مشخص شدن تویوتا در اونا هیچ فعالیتی نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mjh

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (26 ديدگاه)

      مردم اون قسمت قرمز رنگ چه حالی میکنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. جلال

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (585 ديدگاه)

      احسان جان سلام
      خدایی چقدر ما بدبختیم که تو این نقشه کشور مون مثل افغانستان مغولستان وقطب شماله که تویوتا هیچ فعالیتی در اونها نداره :-?

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. مهدی از گنبد کاووس

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    خب این خودرو ساز ها گدایی رو دوس دارن فقط به پول فک میکنن که به پولشونم میرسن سر اخر برا همین پول جم شده از هم دیگه دزدی میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. mjh

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (26 ديدگاه)

    خودروساز ینی تویوتا هر جای دنیا بری محصولاتش هس چه جنگ باشه چه صلح چه جهان سوم باشه چه صنعتی و پیشرفته کسی نیس تویوتا خریده باشه و ناراضی باشه درسته شرکتایی مثل بنز هم تقریبا همینطورن ولی تویوتا از هیچی خودشو ساخته و سرعت پیشرفتش به نظر من حتی از بنزم بیشتر بوده.بعدشم معلومه موفق میشن وقتی که مدیر عاملش میاد به ی مشتری که ماشینش ایراد پیدا کرده و خود طرفم اعتراض زیادی نداره تعظیم میکنه چرا با این نگاه واحترام به مشتری موفق نشن؟(اونوقت خودروساز ایرانی … )

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. مسعود

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (323 ديدگاه)

    تویوتا سوار هم نشدیم
    ای خدا…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یارو . فقط المان . فقط فولوکس

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (290 ديدگاه)

      مسعود خیلی با کامنتات حال می کنم . دمت گرم

      —————————-(پرچم بالاست)——————————

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. بنده خدا

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (233 ديدگاه)

    سلام.خودرو سازی تویوتا اولین شاخصه اون اصطحلاک بسیار پایین خودروهاش فرقی نمیکنه چه تویوتا یا لکسوس…بعدش مصرف ecoماشیناش…واقعا باید تبریک گفت بهشون….چون خریدار اکثر خودروها خانواده های متوسط ان و این 2شاخصه واسشون بسیار مهم….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. ali

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (96 ديدگاه)

    واقعا جای شرکتی مثله تویوتا داخل ایران خالیه … اخه ایران چی از ترکیه کمتر داره که تویوتا داخل ایران ماشین تولید یا حداقل منتاژ نکنه ؟! البته منظورم خوده شرکت تویوتاست ! نه یه شرکتی به اسم نمایندگیش . یعنی طوری تولید یا منتژ کنه که ماشین هاش با تویوتاهای وارداتی کیفیتش یکی باشه.اون موقع دیگه چه شود… تویوتا پیرو سبک ژاپنی ای به اسمه کایزن است به معنی پیشرفت مستمر… برای همین پرفروش ترین خودروساز دنیاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. جلال

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (585 ديدگاه)

      علی آقا سلام
      در مورد مکتب کایزن هم باید اظافه کنم که همین طراحی محافظه کارانه که یکی از علت های پیشرفت تویوتا بوده جزئی از این مکتبه
      مکتب کایزن به عبارت کلی تر یعنی: پیشرفت آهسته و پیوسته و پرهیز از هرگونه انقلاب

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    خدایا! ینی باید حسرت یک تویوتا هم به دلمون بمونه ؟؟؟!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. مصطفی

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (173 ديدگاه)

    کاشکی به ایران خودرو و سایپا سلطه میزد تا راحت شیم بخدا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. SAEED

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (197 ديدگاه)

    سلام.
    آفرین تویوتا!!!خدایی هر پیشرفتی داشته باشه و ب هرجا ک برسه لیاقتشه!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. saied

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    نظر های بعضیا شده روزنامه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود.

      روزنامه برای بالا بردن اطلاعات و با خبر شدن از دنیای پیرامونتون هست .

      اگر همین روزنامه نبود هیچ کس متوجه مقایسه ی بنز و تویوتا نمیشد .

      نویسنده مقایسه ای انجام داد که تو عمرم در هیچ مجله و نشریه و شبکه ای

      نه خوانده بودم و نه دیده بودم.

      ((( اولین خودروی دنیا ساخت مرسدس بنز و المان بود . ))).

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. AMIN

        ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (121 ديدگاه)

        درسته ولی بهتره به خودروی ساخت امریکا تو همون سال یه نگاهی بندازی که ببینی چقدر بهتر از خودروی کارل بنز بود… همین و بس
        خودروی کارل سه چرخه ولی اون یکی چهارچرخه… خودروی کارل تک سیلندر ولی اون 2 سیلندر خودروی کارل اگه اشتباه نکنم یا 1.5 یا 2 اسب بود ولی اون یکی 4 اسب بخار…
        اینقد سنگ آلمان رو به سینه نزن دوست خوب…
        منم بنز رو دوست دارم و میل به داشتنش واسم بهتر از مثلا لکسسه ولی تو به دید یه مشتری و مصرف کننده تو این سایت مطمئنا نظر نمیذاری درسته؟؟
        تعصب بیش از حد تصمیم گیری صحیح رو مختل میکنه…

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۱۳ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          دوست عزیز فوردمنهای اولین تولید کننده ی خودرو ، اولین

          سازنده ی ماشین بود که خط تولید راه انداخت .

          مهم مخترع بودنه .

          مگه مهم قدرته موتوره ؟؟؟

          اگه اینجوری بود که تو دنیا فورد رو اعلام میکردن .

          چه ربطی داره .

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۱۳ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          دوست عزیز فوردمنهای اولین تولید کننده ی خودرو ، اولین

          سازنده ی ماشین بود که خط تولید راه انداخت .

          مهم مخترع بودنه .

          مگه مهم قدرته موتوره ؟؟؟

          اگه اینجوری بود که تو دنیا فورد رو اعلام میکردن .

          چه ربطی داره . .

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. AMIN

          ۱۳ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (121 ديدگاه)

          به اندازه خودش قدرت موتور تو ابتدای تولید خودرو اینقد بی اهمیت نبود که شما میگید…ماشین کارل فرمون نداشت بلکه یه دسته داشت واسه چرخیدن ولی اون یکی دارای فرمون بوده… اینم حتما مهم نیست نه؟ محض اطلاعت اختلاف به ثبت رسیدنه دو خودرو کمتر از یک هفته بوده…
          دوست دارم چند چیز از معایب آلمانیارو بگی بدونیم؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
  24. علی آقا

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (81 ديدگاه)

    سلام دوستان. من میخوام اگه قسمت بشه یه ماشین شاسی بلند بگیرم. چون امکان خرید نقدی ندارم توسان و اسپورتیج رو کنار گذاشتم. راو4 و میتوبیشی asx موندن. بین اینا راو4 رو انتخاب کردم. نظرتون راجع به این ماشین چیه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. سام*

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (218 ديدگاه)

    مطلب بسیار خوب و اموزنده ای بود.البته نماینده تام الاختیار جرمن ها هم نظرتاشون گفتن.ولی باید عادت کنید هر وقت خواستید نامبر وان خودروسازی جهان ببینید سرتونو بالا بگیرید و تویوتارو ببینید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود.

      اقای سام شما سرتو بالا بگیر بگو در سال 2013 تویوتا 2 الی 3 تا فراخوان

      داشته ولی فولکس نداشته . بگو تویوتا کرولا در تست های امریکا قبول نشده

      ولی فولکس شده . بگو تویوتا مختص اروپا تویوتا اونسیس را به جای کرولا

      میاره ولی فولکس با همون مدل جتا در همه جای دنیا پا میذاره .

      درسته که فولکس به تعداد تویوتا ماشین نمیسازه ولی در یک سال هم 2 تا

      فراخوان نمیده . حالا به هر علتی .

      ((( اولین خودروی دنیا را مرسدس بنز المان ساخت . ))).

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (6525 ديدگاه)

        سرتو بالا بگیر . بگو تویوتا در سال 2012 رکورد دار فراخوان بوده .

        اونم با 5.3 میلیون خودرو .

        اقا یکی اینجا نیست به من بگه خودروسازی که در سال 2012 بیشترین

        فراخوان رو داشته چطور میتونه لقب خودروساز نامبر وان دنیارو رو

        بگیره؟؟؟

        پس اونی که نداشته حتما اشغال داشته .

        اینها همش تاثیرات ویران خودرو بر مردمه . عادت کردن .

        ((( ایران و المان )))

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. AMIN

          ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (121 ديدگاه)

          عزیزم فراخوان داریم تا فراخوان… بعدشم این احترام به مشتریه… حتی از آبروش میگذره ولی فراخوان میده… مردم هم این خودروساز رو میپرستن چون صداقت اصل اولشه…
          چرا بالاترین کارکرد رو ماشینای ژاپنی دارن؟ برو یه نگاهی به آمارهای شرکت های آمریکایی بنداز که توی 10 تای اول 5 شرکت ژاپنی دارن پرچم میگیرن و 2 شرکت آلمانی…
          هیچ شرکت خودروسازی تو دنیا نمیتونه مثل تویوتا خودروی با کیفیت و ارزون بسازه… و هیچ شرکتی بجز بنز نمیتونه خدروی اصیل و با پرستیژ در سطح عمومی تولید کنه…

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۱۳ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          اقا فراخوان فراخوانه!!!!

          فراخوان یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟

          یعنی عدم دقت .

          چه بنز باشه چه میباخ باشه و چه …..

          فراخوان بیشتر = دقت کمتر .

          فراخوان کمتر = دقت بیشتر .

          تمام شد و رفت .

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. سام*

        ۱۵ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (218 ديدگاه)

        میلاد اگر فراخوان دلیل کیفیت پایین یا عدم دقت باشه که کمپانی های فولکس واگن و جنرال موتورز و حتی بنز و پورشه هم ماشینهای بی کیفیتی هستند.میخوام توجه شمارو به این جلب کنم که فرایند تولید در هر خط تولیدی شامل تولید قطعه معیوب هم میشه و این اجتناب ناپذیر هست.پس ما باید با توجه به جامعه اماری و علمی صحبت کنیم.دوست عزیز هم فولکس واگن هم جنرال موتورز هم تویوتا فراخوان میدن و از دید اماری با توجه به تولید بیشتر تویوتا فراخوانهای این کمپانی در حد معقول و قابل قبول هستند.
        از طرف دیگه اگه ادم دموکراتی باشی و نظر مردم برات مهم باشه به نظر مردم احترام میزاری.الان امار فروش تویوتا در هر سال مثل یک صندوق رای میمونه.دوست عزیز مردم توی امریکا اسیا اروپا افریقا حق انتخابهای زیادی دارن و خر مخشونو گاز نگرفته بیان از یک برند مشکل دار خرید کنند.پس وقتی تویوتا روی پله یک وایستاده یعنی حقشو تو بازار ازاد سرمایه داری گرفته.
        از طرف دیگه میگی بنز اصلا نمیخواد پر تیراژترین خودروساز دنیا باشه هدفش چیز دیگست.من صراحتا به شما میگم اگرم بخواد نمیتونه چون تجربه تولید ماشین با کیفیت با قیمت تمام شده پایین نداره.در اخر اجازه بده این ایرادو ازت بگیرم که یک مقدار متعصبانه نسبت به بنز و خودروهای المانی نظر میدی.
        من خودم اگر پولم از پارو بالا بره بدون شک بین لکسوس و بنز میرم سراغ بنز و خیلی هم دوسش دارم.ولی وقتی میبینم تویوتا اومده تو کلاس 3.5 لیتری ماشین خوبی زده که من بی پول هم میتونم ماشین v6 سوار بشم با کیفیت خوب و استهلاک پایین اینجاست که از دوستان ژاپنی خیلی تشکر میکنم.
        در اخر اینو بگم که کل این کمپانی ها و شرکتها فدای یک تار موی شما دوستان خوبم و من قصد رنجش خاطر شما عزیزان ندارم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  26. [ایمان.فقط آمریکا.فقظ فورد]

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (20 ديدگاه)

    خوشم میاد از تویوتا.اولا همیشه به فکر مشتریش هست دوما کیفیت بی نهایت بالایی داره یه طوری که الان یه خودروی 25سال کاره تویوتا عین یه خودروی صفر ایرانی و حنی بهتر و کم مصرف نره.بنطرم حقش هست اول باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. ساسان.م

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (338 ديدگاه)

    حلا یکی بگه دلیل موفقیت ایران خودرو چیه؟
    از حق نگذریم خداییش خیلی موفقه دیگه قوطی حلبی میسازه پول خون یه آدمو میگیره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. یاروو

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (40 ديدگاه)

    اقا میلاد المان فقط 3 تا برند لوکس داره ؟ مطمئن هستی ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود.

      دوست عزیز من برند هایی رو گفتم که با لکسس قابل رقابت هست .

      ائودی . بنز . ب ام و .

      البته پورشه هم هست ، ولی خب مدلهاش محدوده . ماشینی در حد بنز سی کلاس و

      ایی کلاس نداره یا بهتر بگم در این کلاس نداره .

      ((( ایران و المان )))

      موافقم 0
      مخالفم 0
  29. ali reza

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (57 ديدگاه)

    بی دردسرترین خودروی دنیا قطعا تویوتاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. Yashar

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (89 ديدگاه)

    تویوتا خجالتمون نده!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا